Hej!
Vet inte om du läst den klistrade tråden om sänghoppare - där kan man få flera bra tips

.
Under sommaren började hon klättra ur spjälsängen när hon skulle läggas, men det varade inte länge. Blev ändå tvungen att flytta henne till en säng för större barn - kändes tryggare.
Klättringsivern vara inte länge, skriver du. Så jag tror inte alls du borde funderat över att byta ut sängen. Här hemma har vi bestämt oss för att behålla spjälsängen tills dess att trotsen är över. Sängen är han trygg i - och jag ser ingen anledning att göra några förändringar där. Din tös är inte ensam om att hoppa ur och kolla vad som händer då! Men hoppet ur sängen - eller andra bekymmer - brukar inte bli mindre av att införa stor ökensäng. Snarare tvärtom - av vad jag läst om här på forumet att döma. Nu är min kille duktig på att klättra, gör knappt annat om dagarna, så jag har inte sett någon fara för att han skulle skada sig om han klättrar ur - vilket han gör under sin ensamlek om han behöver gå på toaletten eller så. Men om det skulle få dig att känna dig mer trygg, så skulle du ju mycket väl kunna såga av spjälorna i fotändan eller lägga en mjuk filt eller liten madrass nedanför sängen. För jag tror du skulle tjäna mycket på att återinföra spjälsängen - särskilt som klättringsivern snabbt gick över förra omgången.
Därtill får du säkert angripa de orosvargar som nu släppts in till henne. Hon vill egentligen inget annat än att bli förvissad om att hon kan sova tryggt om natten, så det måste du då kunna förmedla till henne. Och det KAN du ju. Det har du ju gjort förr - så visst kan du göra det igen

.
Jag skulle föreslå att göra på följande sätt:

Beklaga att den nya sängen gått sönder en smula och måste vila ett tag i lämpligt förråd. Men vilken fantastisk TUR då att den gamla, fina sängen finns! Jippie - nu hjälps vi åt att bädda den fin! Samtidigt kan man ju så där i förbigående gå igenom att sen SOMNAR man förstås SJÄLV nu igen, glatt och självklart.

Sen ös på med skrattet allt vad ni förmår och flyyyyyyyyyg in i sängen. Sen snabbt ut med ramsan som den mest naturliga sak i världen. Ev protester dränks i musik eller husljud som tar bort överkoncentrationen och som förvissar henne om att allt är i sin ordning. Vid KRIS ramsar du, men låter henne i övrigt vara. Hon VET ju mycket väl vad som gäller. Hon har bara "glömt" det en smula mitt i alla nymodigheter som varit.
Vad tror du om det?
Kram Ewa