Akut hjälp min 2½-åring rymmer från sängen.

Skriv svar
PAKA01

Akut hjälp min 2½-åring rymmer från sängen.

Inlägg av PAKA01 »

Hej,
Kort bakgrund så har vi en dotter som är 2½ år. Vi har sedan april -06 inte haft många fnurror på tråden, inte ens vid sjukdom:-) Nu har läget hemma blivit helt kaotiskt.

Förut så la vi henne i spjällsäng och satte på henne en sovsäck (grobag) Det har fungerat jätte bra och de gånger hon har haft svårt at sova så har hon fått en pangramsa och det har löst sig. Hon har legat kvar i sängen och skrikit och gråtit men tillslut somnat.

Nu vet varken jag eller sambon hur vi ska hantera läget. Vi lägger henne i sängen, hon blir som förbytt, vi kör en pangramsa och går ut. Skilland nu mot för några månader sen var att hon låg kvar i sängen. Nu har hon kommit fram till att hon kan ta av sig sovsäcken och hoppa ur sängen. Mao vi kan inte "hålla" henne kvar i sovrummet. Vi har testat att sitta utanför dörren, ramsat etc. Men hon kommer upp och vägrar att gå lägga sig. Spelar ingen roll hur trött hon än är.

Min fråga är kort och gott. Hur får man barnet att stanna i sitt rum i sin säng? Vi har testat att bädda på madrass på golvet, men inget hjälper, hon rymmer hela tiden.
Det har slutat med att hon somnat runt tolv på natten för att sedan vakna runt sex. Dvs alldelses för få timmar. Hon sover ca 1½ timme på dagen, men självklart kan vi justera detta, men det känns som hon fortfarande får på tok för lite sömn på natten. På kvällen när vi lägger henen är hon verkligen trött, men det flippar som sagt ur så fort hon ska sova.

Depserat mamma need help
Mamma till underbar dotter född feb-05. SHN-kurad april-06
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ojoj så här får det inte fortsätta :!: :shock: :( Somnar 12 på natten?? :shock: Det ska vi råda bot på :!: :wink: Börja med att läsa denna tråd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967

Återkom sedan om det är något mer ni funderar på!

Lycka till :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
PAKA01

Inlägg av PAKA01 »

Tack för snabbt svar. Mycket bra tips. Känner mig redan jätte peppad inför kvällen, nu är det ATTITYD som gäller. Vi har haft det så bra på sovfronten att vi nästan glömt bort hur man ska göra :oops:

Jag har en fråga till. Hon är ju inne i värsta trotsåldern och blir jätte arg och frustrerad. Det enda jag faktiskt är orlig för att att hon slår sig. För hon kastar sig fram och tillbaka i sängen och dunkar huvudet i spjälorna. Vi har lagt madrasser under sägen utifall att hon ramlar ner när hon är arg. Ska jag bara ignorera att hon slänger med huvudet och gör sig illa. Missförstå mig inte, jag tror ni förstår hur jag menar.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:shock: Jag skulle madrassera insidan av sängen så det inte var möjligt att slå i huvudet i spjälorna! :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Laredoute, (www.laredoute.se) har höga spjälskydd. Toppenmjukt så man inte slår sig om man bankar! :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Har jag sagt välkommen till dig? VÄLKOMMEN :wink: :lol:

Ta bort den där sovsäcken, tycker jag. Det är inte saker som ska hålla små barn på plats i sängen. Det är den goda sömnen.

Och hur skönt tycker du själv det är att sova i sovsäck varje natt :?:

Klä henne lätt med nakna fötter och ben. Svalt i rummet.

Hon behöver kunna röra sig - vilket hon ju också visar på alla sätt och vis :wink: :lol:

Ta också bort madrasserna kring sängen som signalerar bristande förtroende. Det är en missriktad säkerhetsåtgärd. Små barn klättrar inte ur spjälsängen förrän de faktiskt klarar det.

Och det ska man inte tolka som tecken på oemotståndlig längtan efter mamma eller pappa, eller som utslag av trots, eller som "vägran" att sova, eller som avsky för den egna sängen, eller andra överilade konstigheter. Att klättra ur sängen är en bragd. Det handlar om klättring. Det handlar om förmåga. Och det ställer en fråga. "Vad händer om jag klättrar ur sängen? Blir det dag då?" Typ :wink:

Ge henne en klätterstege :wink: Kan dingla från taket i köket eller var som helst. Alltid mäkta populärt. Ännu bättre är att klättra i träd i äkta skog :wink: :lol:

Vad ni också kan göra är att installera ett slags trådlöst larm som finns hos Claes Ohlson, som säger till så fort lilla barnet passerar en viss gräns utanför sängen (ifall ni ligger och sover). Då får hon klättra i sängen igen, kanske med hjälp av en stol eller pall - det är alltså inte ni som ska lyfta i henne. Kan man klättra ur, kan man också klättra i. Pris och beröm för det, och så en glad, hurtig och punktsättande ramsa efteråt (utanför dörren) :wink: :lol:

Jag har skrivit i Barnaboken om huvuddunkandet som man varken ska förhindra eller ignorera. Det är sällsynt att små barn skadar sig på allvar med berått mod, men vi vet ju att tonåringar gärna skär sig :shock: Dunkandet är spänningslösande, och därför bör man gå längre än till symptomen. Hon ska inte samla på sig en massa frustration :!: Läs på i trotskapitlet i Barnaboken ("Jag vill - jag vill inte").

Madrassera under tiden. Och dunkar hon skallen energiskt på dagarna så lägg handen emellan, bara, utan kommentarer. Visa respekt.

Och gå som sagt till roten med det hela. Aldrig ett NEJ utan ett JA - exempelvis (dvs aldrig "bara" en stängd väg utan en väg ut också, något konstruktivt och positivt som kan föda lättnad).
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
PAKA01

Inlägg av PAKA01 »

Hej,

Tack alla ni som tagit er tid att svara, jag älskar ert engagemang och har fått mycket god hjälp :lol:

Nu kommer uppföljning,

Det bästa tips av dem alla var ju det där IR-larmet, det införskaffades i går em, och sen var det bara på med attityden och köra. Hon klättrade ur typ 6 gånger och efter 20 min sov hon, och vakna fem i morse. Eller rättare sagt vi vakna när ett larm tjöt i hela huset. :lol: Sen natta vi om tills det var morgon.

I kväll tog jag en pause från nattning och åkte hem till kompis, min sambo nattade och det satt på första försöket:-) Hon vet ju hur det ska vara, det är bara hennes korkade föräldrar som helt kom av sig

Nu vill jag bara besvara de där med sovsäcken. Jag håller med om att det kan vara låst mm, men när vi för ett och ett halvt år sen började med SHN kuren så märkte vi att hon frös nåt så enormt. När vi tog upp henne var hon helt iskall kröp under täcker för värme. Hon har alltid varit en fryslort, precis som sin mamma :lol: Så vi testade sovsäck och det resulterade i bättre sömn faktiskt. Trott eller ej, men hon föredrar över 20 grader i rummet och sovsäck, hon kryper själv in i den på kvällen. Självklart nu när hon inte vill ha den längre så är det absolut inget tvång, men hon vill krypa in i den på kvällen, förmodligen rutin.

Summan av det hela är att IR larmet fungerade jätte bra, och hon sover gott igen, och alla mår bra. Tack snälla alla för jätte fina tips.

Hälsningar en icke desperat mamma med en säker sovare:-)

ps.. jag är en nygammal besökare. Våren 06 skrev jag ett långt inlägg om vår fantastiska framgång med SHN. Vi gick från att ha vaknat 14 ggr/natt och fyra flaskor välling till att sova hela natten, och det har hållt i sig fram till för två veckor sen, när de förvirrade föräldrarna kom av sig. Nu vet vi bättre. Med attityden och rätt budskap så kommer man väldigt lång. Hon är ju inteligent ju.

Stor Kram
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Underbar läsning :thumbsup: