Rensa i röran

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Oj, Nancy vad den här tråden träffar mig! Skönt att höra att det finns fler som liknar mig!
Nancy skrev:Samlat ihop anteckningar/kompendier från diverse högskolekurser i en hög på golvet men inte vågat slänga ännu...
Det DÄR kände jag definitivt igen :D ! Jag hade sparat samtliga tentor jag hade skrivit, alltså inklusive de som jag inte klarade. Vem kan överhuvudtaget vara intresserad av de fem mekaniktentor som jag fick skriva innan jag tog den på sjätte försöket? :shock: Ja, inte jag i allla fall. Och när jag insåg det kunde jag faktiskt slänga en massa av dem. Fast inte alla, jag sparade tentorna som gick jättebra. Nu har jag inte har tittat på dem sedan dess, så jag tror faktiskt att de ryker också... :oops:
Nancy skrev:1. Huspärm (lån, elavtal, renoveringar etc)
2. Avtalspärm (försäkringar, telebolag, internet, autogiron, mobilavtal etc)
3. Nancys pärm (jobb (ex lönesamtal), sjukvård, intyg, kuriosa)
4. Makens pärm (som Nancys)
5. Leias pärm (journaler, försäkring, sparande, intressanta urklipp)
6. Lussis pärm (som Leias)
7. Årspärm 2007: deklaration, lönebesked, f-kassan, låneavier, kvitton, CSN, försäkringsbesked etc.)
8. Årspärm 2006 (som ovan)
9. Årspärm 2005
10. Receptpärm
Det här var jättebra tips! Det snor jag rätt av! Det är ju precis här jag brukar fastna när jag sorterar papper - vilka hör ihop med vilka liksom.
Just nu har jag fyra plastfickor med papper - mina, makens, husets, övrigt. Man kan få bläddra länge innan man hittar rätt. Men nu har jag fått en struktur, BRA! Tack! :lol:
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Vad jag glad jag blir Ebbab att tråden kunde inspirera :thumbsup: Kan berätta att då rensningslusten tryter läser jag igenom tråden och då återvänder den storstilat igen :lol:

Angående pärmarna bollade vi länge och väl maken och jag :-k Svårast var att skilja vilka kategorier som skulle vara i vilka pärmar. Vi enades om att ALLT som rörde flickorna skulle vara i deras pärmar, även försäkringar och deklarationspapper.

Övriga papper som sparas längre tid i "Avtalspärm" och sånt som kan slängas efter 3 år i de tre "Årspärmarna". Om man vid rensning av en av de tre årspärmarna finner något som behöver sparas längre får det flyttas över till Avtalspärm.

I "Huspärmen" sätter vi allt som har med huset att göra och även sånt som kan slängas efter tre år. Tänker här på räkningar för löpande utgifter som el, sophämtning etc. Annars hamnar alla andra räkningar i Årspärmarna.

Lycka till med dina pärmar :!: :D

Kram från Nancy
lillys

Inlägg av lillys »

Jag älskar att rensa :P ! Och gör det med jämna mellanrum. För mig är det som en kär hobby :? .... och tom något jag ser fram emot. Tyvärr så är det oftast inte så mycket att rensa. Sambon är en samlare så där har jag en del att kasta någon gång ibland. Det som är i gott skick ger jag till Myrorna och läkare utan gränser. För det mesta kommer det inte in några onödiga prylar. Jag har en reläl klisterlapp på vår brevåda med "Ingen raklam tack" och det känns bra. Jag brukar gå igenom skåp för skåp, (låda för låda osv) regelbundet och varje sak granskas kritiskt. Det som inte använd åker ut. Minnesaker osv har jag noggrant packat ner i fina kartonegr (köpta på Ikea) och ev viktiga papper sätter jag in i snygga pärmar. Barnens babykläder och lite annt från den tiden har jag också samlat i en fin kartong. karongerna förvarar vi i klädkammaren.

Det blir enklare att städa och hålla snyggt hemma, med fria ytor. Vi har inte ens mattor, men massor av fina gröna växter (blir de fula så kastar jag dem i någon skogsdunge), och inte många prydnadssaker.

Det förenlar verkligen livet för oss med småbarn, och jag har alltid trivst med den sparsmakade stilen, med mycket vackra gröna växter.
Förresten så är det snart dags att gå igenom några lådor :P !

Och när jag flyttar så blir det en rensning utan like. Jag kommer ha ännu mindre saker när jag och ungarna flyttar till eget bo.
mamma till två älskade busfrön och matte till världens bästa kompis!
Nancy

Inlägg av Nancy »

lillys skrev:Det blir enklare att städa och hålla snyggt hemma, med fria ytor. Vi har inte ens mattor, men massor av fina gröna växter (blir de fula så kastar jag dem i någon skogsdunge), och inte många prydnadssaker.

Det förenlar verkligen livet för oss med småbarn, och jag har alltid trivst med den sparsmakade stilen, med mycket vackra gröna växter.
Åh, precis så som jag önskar mig [-o< Vad fint det låter :D

Nu känner jag inte till omständigheterna kring din flytt men jag hoppas att jag trots det får önska dig lycka till med nya bostaden :!: :thumbsup:

Kram från Nancy
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Nu har jag kikat litet i boken Simplify your life av Werner Tiki Kustenmacher. Boken är uppbyggd i sju steg enligt följande:
1. Få ordning på dina prylar
2. Förenkla din ekonomi
3. Ta kontroll över tiden
4. Vårda din hälsa
5. Förenkla dina relationer
6. Du och din partner
7. Ökad självinsikt - vägen till större enkelhet

Jag har läst första kapitlet (intresserar mej mest). Där hittar man bl.a. följande: Ta små steg. Det är bättre att städa upp en skrivbordslåda eller hyllsektion åt gången än att dra i gång ett gigantiskt projekt. Välj ut EN lagom stor yta, t.ex. kryddhyllan eller strumpkorgen. Töm ut hela innehållet. Gör skinande rent. Dela upp innehållet i tre delar:
TOPPEN - allt som verkligen är användbart och i gott skick hamnar i den här högen. Var kritisk!
VERKLIGT SKRÄP - allt som är trasigt och oanvändbart. Förs till soptunnan!
FRÅGETECKEN - allt som du inte kan avgöra om det ska sparas eller inte. Ha en låda för dylika prylar. Efter ett halvår går du igenom lådan igen och det brukar visa sig att 80% går att slänga.
Använd askar eller burkar och skriv tydligt på vad de innehåller. Gläd dig åt den lilla ö av ordning du skapat!
:D
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Stort tack Pia för ditt referat :thumbsup: Bra och lättillgänglig info :!: :D

:heart: Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"