Hej!
Jag har läst lite här om hur man kan göra med barn som ställer sig upp i sängen efter läggning. Undrar nu om man kan göra på samma sätt med mindre upplagor som snurrar till rygg och inte riktigt tar sig tillbaka? Alltså vänta tills han låter ledsen och ber om hjälp att komma tillrätta? Vi har haft det här problemet i någon vecka och jag antar att vi har sprungit in så ofta att den lille H roterar i rent nöjessyfte. Han kan ju egentligen vända sig till mage men har hittills inte praktiserat den kunskapen i sängen.
Lille H är alldeles strax sex månader och kurades i december. Det gick helt underbart bra och det här är första funderingen vi haft sedan dess.
vänder sig till rygg
Hej
Vad skönt att det gått bra hittills.
Om han kan vända sig på dagen så kanhan det på natten också 8) . Minska trafiken till ett minimum. När han frågar, så ramsa honom helt enkelt. Beskedet är "På natten händer ingenting". Om ni vill kan ni alltid gå in och vända efter att han sovit i tio minuter - no more, no less. Han kan alltså somna på rygg om han "vägrar" vända sig själv.
/LO
Vad skönt att det gått bra hittills.
Om han kan vända sig på dagen så kanhan det på natten också 8) . Minska trafiken till ett minimum. När han frågar, så ramsa honom helt enkelt. Beskedet är "På natten händer ingenting". Om ni vill kan ni alltid gå in och vända efter att han sovit i tio minuter - no more, no less. Han kan alltså somna på rygg om han "vägrar" vända sig själv.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Tack så mycket för tips och trådar
Han har eget rum så att vända rätt i sömnen fungerar nog inte; det får bli att ramsa och kanske lägga tillbaka på mage när han somnat om. Som det varit nu ett tag har vi säkert sprungit in och vänt sex, sju gånger per natt när han ropat och det har ju snarare gjort det hela värre.
-
Lotta Sthlm
hej! jag gjorde som du i början. sprang in hundra ggr per natt.... sen började jag ramsa utanför dörren när/om hon blev ledsen och när det varit tyst ett tag och hon har somnat om så gick jag in o vände. de senaste nätterna har jag dock slutat att gå in överhuvudtaget och det verkar som om hon fixar det här själv nu! 
-
Peters_mamma
hade också samma problem
men nu verkar han ha lugnat ner sig. De senaste 4 dagarna har han hanterat det själv. Han utforskade nog bara vad som hände när han vände sig till rygg.
Mamma till Peter, f?dd 2004-10-11
Kurad den 18/2 2004.
Kurad den 18/2 2004.
Nu har vi börjat ramsa istället och han somnar efter ett tag om på rygg i någon oförutsägbar del av sängen och sedan går vi in och vänder rätt. Faktiskt har det också hänt flera gånger nu att han sett till att komma över på mage själv
Men uppvakningarna är kvar. Jag antar ju att det beror på att han vänder sig i sömnen men helt säker är ju svår att vara. Nåväl, det kvittar kanske varför 8) Nu har vi ju backat från trafik till ramsa; så det skulle kunna vara dags att backa ännu en liten bit? Vi ramsar ju så fort vi märker att han inte somnar om och är ganska snåla med påminnelseramsor. Borde vi istället prova att avvakta tills han verkligen är ledsen?
Men uppvakningarna är kvar. Jag antar ju att det beror på att han vänder sig i sömnen men helt säker är ju svår att vara. Nåväl, det kvittar kanske varför 8) Nu har vi ju backat från trafik till ramsa; så det skulle kunna vara dags att backa ännu en liten bit? Vi ramsar ju så fort vi märker att han inte somnar om och är ganska snåla med påminnelseramsor. Borde vi istället prova att avvakta tills han verkligen är ledsen?