Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan Allihopa! Hugo fyllde ju 1 år förra veckan, så han är ju redan stor prins!!! :lol:

I matväg går det ner:
7.00 220ml välling (plus en smörgåsbit med oss efter ensamleken)
11.00 250 g våran mat, plus en halv burk fruktpure
14.00 200 g yoghurtpure
17.00 250 våran mat, plus en halv fruktpureburk
18.45 220 ml välling

Hugo äter alla mat själv nu, med sked och med händer beroende på vad det är för rätt. Jag har inte matat han på hur många månader som hellst nu känns det som, så skönt att äta varm mat och bara skota i sig och samma gör han! Underbart!!!

Tänkte börja introducera mjölk som dryck nu idagarna, men gossen har en förkylning nu så jag avvaktar tills den lagt sig!

För tre veckor sen började han släppa och ta några steg nu går han korta sträckor hela hela tiden, han börjar få ganska bra balans måste jag säga! Faktiskt ganska roligt om jag får erkänna ..även om jag vet hur viktigt krypandet är...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hege

Inlägg av Hege »

Hej Duggan

och alla er andra som har barn som nu böjar gå.

Krypandet är jätteviktigt för hjärnen, det är ju det evinnerlige korsmönsteret i krypandet som är så utvecklande för hjärnan.
Men att gå bildar också korsmönster. Armar svänger (om ett tag, när balansen blivit bättre) fram när man går, man sätter ju ett och ett ben framför det andra och det blir det korsmönster av.

Så då sluter mitt kryptjatande, och går över att bli ett gå-tjatande. Nu ska ungarna GÅ så mycket som möjligt. Det vill säga, uppmana till gåendet. Använd bara vagnen när det är nödvändigt. Det kommer ju att ta tid, förstås, att handla mat med en gående ett-åring är inte gjort på få minuter. Promenaderna kan också börja dra ut på tiden. Men på samma sätt som varje kryptag på golvet är en investering, så är varje steg barnet går själv en investering i hjärnutveckling. Som bonus kommer träning för musklarna, bättre respiration, bättre mästring, trötthet till kvällen, bättre chans till att utforska (som man inte har när man sitter i en vagn...). Alla dessa bonusar är verkligen bonusar, det påverkar hjärnutvecklingen att sova gott, andas djupare, använda sina muskler, utforska och undersöka...

Så kära vänner, investera nu i era barns hjärnor; köp goda sko för den lilla att gå med!

Kram, Hege
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men på samma sätt som varje kryptag på golvet är en investering, så är varje steg barnet går själv en investering i hjärnutveckling. Som bonus kommer träning för musklarna, bättre respiration, bättre mästring, trötthet till kvällen, bättre chans till att utforska (som man inte har när man sitter i en vagn...).
Åh, Hege!! Du är ju så underbar!! :heart: :( :lol: :heart:

Är ju så trött på att se alla dessa stackars barn som numera ENBART sitter i vagn, och många av de samma är också stjärthasare.... :cry: :x :cry: :x :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Ja jag köpte en beg Reima overall för 250:- till Hugo och den var inte nött nånstans, den såg helt oanvänd ut oh Hugo har haft den i 3 veckor nu och ser ut som 7 svåra år..undra hur mycket ungen före hade fått vara utanför vagnen egentligen?
duggan

Inlägg av duggan »

Förästen tack Hege, du lindrar mitt dåliga samvete över att han redan börjat gå...och jag som inte uppmuntrat det alls, inte så mycket att göra åt saken, förutom att börja träna på att gå!!! :wink: Ska bli, Yes Mam!
TorsMamma
Forumets ordförande

Stor musik för små öron

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag köpte skivan "stor musik för små öron" på cdon.com

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=397246

Jag betalade 128 kr, men nu är den på rea :!:

Här finns den på Naxos också om man gillar dem bättre.

http://www.naxos.se/article.asp?id=3559

Så, en billig penning för en stor investering tycker jag. :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nian

Inlägg av Nian »

Hej alla, och HEGE, stort tack for de orden!

Griffin har gatt i mer an en manad nu och jag skamdes nastan lite for det nar jag laste om all fantastisk hjarnutveckling han skulle ga miste om. Men da ar ju allt som det ska.

Och JA, han tranar sig verkligen, och som han sliter ut sig, och gar och SPRINGER dessutom. Vi tar ut honom ur vagnen alltid dar det ar "safe" och han promenerar omkring som en liten farbror runt omkring och overallt.

Vi kopte nya skor ocksa. Jag tror pa att lagga en ordentlig peng (om det behovs), for att fa de forsta skorna att passa RIKTIGT RIKTIGT bra. Forsok lära er åka skridskor i fel storlek, sa far ni se hur kul det ar.

Ha en skon fortsattning pa veckan, alla./Nian

PS: Vad kul det blev med alla matningslistor har ovanfor. Jatteroligt att lasa vad alla ater och hur alla gor.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

:D Måste ju gratta trillingarna som fyller år idag :!:

Hurra, Hurra, Hurra, Hurra :lol: :D :lol:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Nian

1 ar idag

Inlägg av Nian »

Tack Alice och Sidda75!
Wow, det ar kul att ha fodelsedag. I morse vacktes jag av att mamma och pappa sjong "ar det en vanlig dag..." for mig , och sedan fick jag sex paket att oppna. Jag slet och rev i pappret och hjalpte till med tanderna, och nar jag hade oppnat tre paket, tyckte jag att jag var fardig och ville bara leka med mina nya saker, sa mamma tog undan de andra paketen, sa far jag oppna dem ikvall.

Jattekramar till alla mina vag-syskon och onskar er alla kul fodelsedagar!
Griffin :heart:
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Nu var det RIKTIGT länge sen jag var här. Har börjat jobba och det blir sällan tid vid datorn. Pappa är hemma och trivs utmärkt! Just nu är Viktor och pappa uppe i norrland hos farmor och farfar. Hååå så jag längtar :(

Skönt att läsa Heges inlägg om att gå. Viktor går, går, går. Fram och tillbaka. Tar en kastrull i köket, går till vardagsrummet, lägger kastrullen där. Går till hallen öppna en låda och tar fram en vante, går runt med den, sen in i köket, stoppar vanten i ett skåp... osv. Allt hamnar huller om buller och ibland orkar man bara inte städa. Vad gör det om visparna bor i skohyllan?
Går gör vi också när vi är ute och sparkar boll. Det är jättekul med fotbollar, till pappas stora förtjusning! Viktor fick 3 bollar i 1-års present, kompisarna verkar ha fattat galoppen. Den bästa presenten var nog annars morfars hemmasnickrade lastbil med klossar som man kan lasta på och av. Jättefin och ett fint minne.

Viktor sover fortfarande 2 * 1,5 timme på dagarna. Han verkar fortfarande behöva det. För ett par veckor sedan när mormor var här och dom var ute och lekte på eftermiddagen, lämnade Viktor plötsligt mormor och gick med bestämda steg till vagnen och försökte klättra upp. Klockan hade passerat sovtiden med 2 minuter :!:

Matproblemen minskar, men det finns fortfarande dagar då han inte äter särskillt mycket. Bra matdagar ser ut så här:
07:30 200 ml fullkornsvälling
09 halv macka + vatten
12:30 lunch, oftast samma mat som oss, 100-150 ml + 50 ml äppelmos. Vatten.
15 banan + vatten
17:00 middag, som lunchen
20:00 250 ml välling

Blodpudding är fortfarande favvo, liksom, varmkorv, stekt abborrfile, kidneybönor och pannkaka. Han äter hellst själv med fingrarna. Äppelmosen äts alltid med sked och då går det ganska bra. Vi säger alltid: Doppa åå i munnen! Nu verkar han tro att äppelmos heter doppa. Så fort den kommer fram säger han "oppa".

Vi har varit på barnkliniken och gjort allergitest. Kanske kommer ni ihåg hudproblemen och allergireaktionen han hade för ett halv år sedan. Testsvaren visade ingen reaktion. Huden är fortfarande torr, men inte som förut. Har efter en hel del tjat fått en ny tid för en annan typ av test.

GRATTIS till alla 1-åringarna!
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
indra

Inlägg av indra »

Här kryps det fortfarande o det med hög hastighet, han kan stå utan stödja sig men tar inga steg än,ställler sig upp mot allt, går längs med väggar, bord, full rulle hela tiden. Aldrig någon ordning på skostället längre för där är Teo o möblerar om, kan knappt öppna dörren för alla skor ligger huller om buller :roll: . Sätter på plattorna på spisen, öppnar dörrar o stänger o öppnar igen, mycket spännande när man kan göra saker själv.
Än så länge skall jag vara hemma med han, min gubbe har svårt att ta ledigt från jobbet, o jag stormtrivs med att vara hemma.. Pratar gör han hela tiden, äter maten själv med handen mest men i bland använder han sked eller gaffel, har fått 2 av sina hörntänder, är kinkigare med maten då. Sover 12 timmars natt o en lur mittpå dagen 1,5 tim.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ok, liten rapport härifrån också.

Elin går inte än, men hon försöker ställa sig upp mitt på golvet utan något att stödja sig på. Ibland står hon några sekunder själv. Annars reser hon sig mot allt och alla, säger mamma pappa titta där och tack. Pekar på allt och vill veta vad det är. Det ser verkligen ut som att hon tar in det också, och liksom suger på orden och lagrar dem. Jag väntar bara på att hon ska säga dem också, men det kommer nog :roll: :D

Hon vill gärna vara med och hjälpa till - vika tvätt, hänga tvätt, städa lådor etc etc. Mamma har lite dåligt tålamod ibland, men jobbar på det :wink: :)

Lurarna är fortfarande två per dag, men vi funderar på att dra ner till en. Det har varit svårt att somna både på fm och em den senaste veckan, men när hon väl somnar verkar hon verkligen behöva sova, hon är jättesvår att väcka. Om vi ska gå ner till en lur känns det lite problematiskt med schemat bara, hon är så himla trött på morgnarna och klarar inte längre än max 3 timmar vaken, så då får jag i så fall lägga henne ca 10 (om nya schemat är 19-07), och så blir luren till 11.30, och sen ska hon alltså vara VAKEN till 19!!! Det går ju inte... eller? Hur lösa??!!

Aptiten har minskat lite de senaste veckorna. Hon äter lika många mål per dag men lite mindre varje gång.

Ensamleken funkar för det mesta bra, men hon vill bara vara i sängen ca en 1/2-timme, ibland 45 min. Jag tycker det är ok ändå. Vi har tre lådor med saker som vi varierar var tredje dag ungefär, det funkar bra. Nya saker köps kontinuerligt på loppis.

Annars är just nu den bubbelgumsrosa mickispisen med loppiskastrullerna och byttorna en stor favorit. Där kan hon plocka lääääänge. Hon hänger mycket i lådor och skåp också, och vid skohyllan förstås. Mammas sängbord är jättekul, med alla pryttlar, och linneskåpet med rent och vikt sänglinne :evil: grr.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
indra

Inlägg av indra »

Ja, nu har Teo tagit sina första steg , 3 steg börja han med i förrgår, vi skulle testa om han kunde gå själv, så då gick han från pappa till mamma. Hoppas bara att han vill krypa lite mera, eftersom han ej gjorde den korsvisa ålningen, annars får jag väll krypa med han..
Lobilina så här gjorde jag när jag trappa ner till en lur, förrut hade vi 1,5 tim fm. o 30 min. em. Jag körde med 2 timmar i ca. 2 veckor o visst han var trött på kvällen, men det funka, sen blev det bättre o nu har jag sänkt till 1,5 tim. + förlängt vakentiden 1/2 timma innan luren. Han börja nämligen vakna en halvtimma tidigare varje morgon o då korta jag ner den o det klara han galant. Teo började krångla med em luren, då ändrade jag. :D
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Grattis Teo, så duktigt!!

Tack för tipset, det är nog en bra idé att ha längre sovtid först och sen korta ner. Ska klura lite på schemat.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Åse

Inlägg av Åse »

Joar började också gå (ok, stappla fram :wink: ) i lördags! Han har krupit i ganska exakt tre månader med full rulle och gått längs möbler och verkat hemskt nöjd med att ta sig fram på det viset. Så vi blev lite paffa när han helt plötsligt släppte taget och började gå mellan saker. Han ser väldigt glad ut över sina nya färdigheter :D Jag hoppas också att allt kopplats rätt där uppe fastän han aldrig ålade korsvis utan drog sig fram med armarna parallellt (trots mina dagliga träningspass då jag stödde fötter och drog i armar :shock: ).

Lobilina, Joar sover 20-07 och en enda lur, 10-12.30. Det är väldigt tydligt att han behöver sova efter tre timmar och vi har behållit hans långa förmiddagslur eftersom han fortfarande sover gott utan att nånsin vakna tidigare. Sen klarar han sig faktiskt oftast fint fram till läggdags.
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"