Napp- och sömnproblem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Honey

Napp- och sömnproblem

Inlägg av Honey »

Har en 7-månaderskille som vi fick bort nattmåltiderna för för ett par veckor sedan, eftersom han tills dess vaknat upp till sju gånger per natt och krävde mjölk eller iallafall vatten. Då gav vi tutten och vagnade + ramsade, enligt råden i Barnaboken. Men han vaknar fortfarande många gånger då nappen fallit ut. Jag vet att man enligt SHN inte ska använda tutt, men vi har varit livrädda att han ska börja suga på tummen istället, min man sög på tummen ännu i skolåldern och hade sedan mycket problem med tandställningar och bettproblem. Vi fick W att ta tutt först vid fem månaders ålder, före det sög han på tummen mest hela tiden.

Det ironiska är nu bara det att nätterna blivit så mycket sämre efter att han börjat ta tutt, då han sög på tummen kunde han sova som en stock från kl 9-05 (då han fick mjölk) och sedan sov han ända till 8-10 på morgonen :shock: . Några veckor efter att han "hittat" tuttsugandet så började han vakna från allt mellan 3 till 10 ggr per natt. Nu vaknar han fortfarande många gånger per natt, och oftast räcker det med att man ger tutten och ramsar samt smeker lite med handen över ryggen, dvs vi behöver inte ge mat förrän vid morgontimmarna. Han sover från kl 20 till 7, och har då fått mjölk eller välling mellan kl 4 och 6, och sover då några timmar till.

Nu fick vi nog igår kväll då han vaknat tre gånger efter kl 20, så kl 22 sa min man att nu slutar vi ge tutten på natten, han får lov att somna om utan den. En timme fick han stå och vagna innan W gav med sig och somnade utan tutt. Sen sov han gott till kl 3 då han vaknade och skrek igen en timme innan han somnade om. (Konstigt nog så gick det bättre då min man var med honom, om han hörde eller såg mig mamman så skrek han dubbelt värre, han är väl van med att jag brukar stiga upp och ge honom tutten). Kl 6 hörde vi att han grät lite men vi väntade med att gå upp och så somnade han om själv utan välling eller tutt :) .

Nu är min fråga; kan vi fortfarande använda tutten på dagen, då han så tydligt har ett starkt behov av att få suga? Den är så praktisk då han ska somna till dagssömnen och om han är hungrig och inte genast kan bli tilldelad mat/mjölk, och då vi inte vill att han ska börja suga på tummen igen. På dagen somnar han av sig själv i vagnen på terassen om han bara har tutten. Och så skulle vi gärna ge den på kvällen också då han ska lägga sig, vi vill bara att han ska lära sig att somna om på natten utan den.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Honey!

Bort med nappen, tycker jag! Vi kurade vår W (snygg bokstav, eller hur? :wink: ) när han var 4 månader, eftersom nappen strulade. Han fick för sig att han bara kunde sova om han hade den i munnen och jag kunde vara uppe 20 gånger på en natt! Det funkar inte. Och barnets sugbehov dämpas betydligt efter ca 4 månader, så jag tycker inte att man skall ha kvar den. Tar man bort den på natten, då tar man också bort den på dagen. W glömmer den på nolltid!

Vi var hos kompisar härom dagen som har en kille på ett drygt år, som har napp. Hans föräldrar är uppe varje natt, fortfarande, och stoppar nappen på plats! Min Waldemar fick tag på den där nappen, vred och vände på den och lade den ifrån sig. Konstig mojäng, var hans tanke. :)

Vad SHN handlar om är att lära sitt barn att somna själv, med stöd från mamma/pappa via ramsan, vid behov. En nalle i sängen, en filt eller liknande är helt ok, men nappen stör! Och om han tröstar sig med fingrar, låt honom göra det. Walle, som har sugit på ALLT, tog till handen de första nätterna, men är helt ointresserad nu.

Någon sade, när hon hörde att vi tagit bort nappen: Men vad skall han då trösta sig med? Ja, inte är nappen ett tröstmedel inte! Tröst kan han få i mammas eller pappas famn, med en mjuk nalle eller så. Helst skall han ju inte behöva tröstas alls, eller hur? Nappen är inte för tröst, nappen är för SMÅ barns sugbehov! Sedan blir den lätt en fix idé för barnet!

Det finns många diplomerade underbara kurare här på forumet, som kan hjälpa dig med handfasta tips, så det gör inte jag. Däremot säger jag återigen bara: Skippa nappen! Livet blir faktiskt lättare utan den! Både för er och honom! :D

Lycka till! (Och jag hade också tumme hur länge som helst! Har haft tandställningar i massor. Men jag är glad ändå!)

Kram// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Antonias mamma

Re: Napp- och sömnproblem

Inlägg av Antonias mamma »

Honey skrev:Nu är min fråga; kan vi fortfarande använda tutten på dagen, då han så tydligt har ett starkt behov av att få suga? Den är så praktisk då han ska somna till dagssömnen och om han är hungrig och inte genast kan bli tilldelad mat/mjölk, och då vi inte vill att han ska börja suga på tummen igen. På dagen somnar han av sig själv i vagnen på terassen om han bara har tutten. Och så skulle vi gärna ge den på kvällen också då han ska lägga sig, vi vill bara att han ska lära sig att somna om på natten utan den.
Svaret är enkelt - NEJ :!: :D

Det kan ni inte. Med ett dylikt beteende gör ni honom bara förvirrad och ni kan inte kräva av honom att han ska somna om utan napp om han inte får somna med napp.

Mitt råd är att köra en regelrätt kur och ta bort nappen för alltid, direkt. Dag som natt. Kuren är ju till för att han ska lära sig somna SJÄLV - och i det ingår inte någon napp heller. Det ni borde göra är alltså att ersätta nappen med ramsan :idea:

Beträffande tumsugningen så påverkar ju den inte alls sömnen lika negativt och dessutom behövs tummen till så mycket annt, så den kan man inte gå omkring med i munnen hela dagarna :wink:

(Napp ska heller inte ges åt ett hungrigt barn - det gör barnet bara besviket.)

Vi finns här när du bestämt dig!

:thumbsup:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Honey!

Vi tog bort nappen när vår Rufus var 6 månader och började vakna oftare, upp till en gång i timmen. Vi var väldigt tveksamma till hur vi skulle klara oss utan nappen på dagarna och därför drog det ut på tiden innan vi bestämde oss. För att lugna våra oroliga föräldrahjärtan :roll: och för att ge oss själva den rätta attityden inför kuren så bestämde vi att göra följande test: Vi använde nappen bara i sängen när han skulle sova under fyra dagar. Under dessa dagar använde vi aldrig napp mellan sömnpassen, vi ville helt enkelt se hur jobbigt det skulle bli och om det skulle vara värt det. Till vår förvåning blev dagarna bara enklare och Rufus betydligt mindre gnällig. Jag tror att han lärt sig att om han gnällde fick han nappen och den var mysig att suga på. Så när han inte fick den så sysselsatte han sig med annat än att gnälla. Sen var beslutet att kura fullt ut inte så svårt. Jag kan tillägga att första natten utan napp somnade han på en minut (fast så fort har han inte somnat efter det, ska erkännas). :)

Det är ju ingenting som hindrar att ni gör likadant. Bestäm en lämplig tidsperiod (längre än två dagar, tror jag är klokt) och kör utan napp på dagen. Kura bort era egna tvivel först, helt enkelt. :lol:

Hälsningar
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tillägg: jag är ingen expert när det gäller tumsugning så där får andra råda vad som är bäst. Rufus har dock inte övergått till att suga på tummen, trots att han gjorde det ibland när han hade napp.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Jag ska också göra ett tillägg :idea: :

Jag förstår precis hur du tänker och resonerar - för jag har själv varit i exakt samma situation :!: . Vi "vagnkurade" bort nattmålen vid 4 mån. och gjorde misstaget att tratta i nappen samtidigt - för att slippa eventuella skrik.... (Snacka om dåligt påläst :lol: :oops: )
Nåväl. Nattmålen försvann, men istället vaknade hon ju lika många gånger per natt pga nappen. Och snart DUBBELT så många... och snart också på DAGSLURARNA :x ](*,)
Vid 8 mån. var vi två vandrande vrak som inte hade något minne alls av sommaren som gått. Vi velade hit och dit med kuren - just pga nappen.
Så tro mig - jag förstår.

Och jag vet.
Det finns ingen genväg med kuren och det finns ingen medelväg med nappen. Tyvärr.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Honey

Inlägg av Honey »

Tack och kram på er Antonias mamma, Nemita och ÅsaB för era svar och råd! Ni skrev nog ut det som jag också tänkte, att det inte går att ta bort nappen bara på natten men bara behöve få bekräftat :oops:. Nu ska vi göra som Nemita skrev, att bara använda nappen då han ska somna och bara om det är absolut nödvändigt några dagar. Sen kommer jag nog att ha en napp i handväskan för säkerhets skull om det skulle strula till sig då vi är ute bland folk. Jag var otroligt glad då W började ta napp då vi tyckte att det var bättre än tummen, men nu kanske och förhoppningsvis så behöver han ingendera!

Förra natten gick mycket bra; han somnade som vanligt kl 20 efter vällingen, och vaknade inte en enda gång före kl 03 :shock: !. Det är alltså en stor förändring då han brukat vakna upp till 5 ggr bara före kl 24... Kl 03 vände jag honom på mage och buffade och använde solfjädern, och han lugnade sig faktiskt, det har han aldrig gjort tidigare utan vi har varit tvungna att sätta honom i vagnen och vagna. Sen somnade han snällt själv efter ramsan och så vaknade han kl 06, åt välling + mjölk och sov sedan till 8.15 (annars brukar han vakna kl 7). Men jag vågar nog inte vara alltför glad ännu, kanske han bara var så trött efter förra nattens vakande att han tog ut det nu...

Har nog funderat att kura honom helt och hållet, men det inrutade schemat passar inte riktigt oss... Men helt naturligt blir det ganska långt enligt standardmodellen iaf, äter med tre timmars mellanrum (kl 06, 09, 12, 15, 18 och välling kl 19.30) och sover tre pass som är mellan 20 min till 1,5 h långa. Men väcka honom har jag ännu inte velat göra. Men om det inte hjälper med att vi tar bort nappen så måste vi faktiskt fundera på att kura fullt ut.
Honey

Inlägg av Honey »

Måste ännu komma och rapportera - W somnade ute på terassen nu utan tutt!! :D Han kom inte åt tummen heller för händerna var inpackade i overallen. Och han _försökte_ inte ens komma åt tummen, förutom då han började bli trött nyss och jag klädde på honom för att gå o sova. Men så fort han var i vagnen och jag vagnade så somnade han genast! Det är nog säkert svårt (inte minst för föräldrarna) att bli av med nappen, men faktum är ju att det bara blir svårare ju äldre han blir, så vi får hoppas att dethär nu lyckas.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Grattis! Jättebra!

Du skriver - det är svårt INTE MINST FÖR FÖRÄLDRARNA! Jag tror att det är SVÅRARE för föräldrarna! Man vill kunna sätta in den i krissituationer! Man vill ha den som en plugg att sätta in om han börjar väsnas massor i fel situationer.

MEN - Med rutinerna blir det i princip aldrig så! Det står mig i detta nu, att jag nästan aldrig, sedan vi satte in rutinerna, har känt behov av att ha nappen nära. Någon gång, när vi haft nattvak borta, då kanske, men inte annars.
Grejen är ju den, att trötta barn har lättare för att bli upprörda och börja skrika. Ofta är det då man vill trycka in nappen. Men med rutinerna blir barnen sällan trötta på det viset. När den stora tröttheten kommer, då är man ofta på gång att förbereda läggningen, så då behöver man inte nappen som propp.

Det låter kanske konstigt, men jag tror att fler håller med mig. Situationerna där man kände behov att använda napp försvinner när man får ordning på rutinerna! Visst kan min Walle slå i huvudet eller bli övertrött (han sover ju inte alltid alla sina minuter), men han hämtar sig fort. En kram, lite gos och allt är bra igen. Han har inga som helst tendenser att ligga vrålande i vagnen, skrika i bilen eller vråla borta när han inte får som han vill. Det hör tröttheten till! Och då är det faktiskt inte klokt att man trycker en napp i munnen på barnet för att få tyst! Man borde istället lösa problemet på varför barnet gråter/vrålar/skriker.

Kanske ett präktigt inlägg, men så har det varit för oss. Vi har inte saknat nappen många sekunder alls! Ni skall heller inte vara rädda för att kura honom, om det inte går på annat sätt. Ni kan ju lägga upp vardagens schema på ett sätt som passar alla. För de allra flesta av oss finner vi trygghet och stöd i schemat. Om jag kommer ihåg rätt är W 7 månader och då kan det ju vara läge att fundera på två lurar istället för tre och då blir ni inte alls så låsta. Vi håller på att införa två lurar just nu, mitt i åttamånadersångesten - kanske inte idealiskt, men det blir bättre för oss och vår W ändå!

Fortsatt lycka till! // Åsa
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Min sambo, som var mest skeptisk till att ta bort nappen, har en enda gång (på över tre månader) sagt att "precis nu skulle jag vilja ha napp igen". I övrigt har det helt enkelt inte funnits något behov! :)

Lycka till! Det här kommer att gå jättebra!
/Ewa
Honey

Inlägg av Honey »

Tack Åsa för ditt inlägg, det är nog så jag resonerar också nu. Idag har W inte haft tutten alls på hela dagen och inte verkar han sakna den heller :shock: :D . Hoppas det går lika bra inatt...

Vårt (inte så noggranna schema) ser nuförtiden ut ungefär såhär:
kl 4-6 välling+bröstmjölk i flaska, somnar om
kl 7-8 morgon (vaknar själv)
kl 8.30 frukost (1,5 dL gröt + några skedar plommonmos)
kl 9.30-11 sova ute i vagnen (ca 1,5 h)
kl 11.30 lunch (en burk kyckling/kött-grönsakspuré + lite fruktmos)
kl 14-14.45 eftermiddagssömn ca 45 min
kl 15 mellanmål (en burk fruktmos)
kl 16.30-16.50 20-minuterslur
kl 18 middag (en burk majspuré)
kl 19.30 välling 2 dL + mjölk om det går ner
kl 20 sova natt

Bröstmjölk får han ur flaska alltid i samband med måltiderna, och ibland också mellan dem om han är gnällig.

Så egentligen lever vi ju nog ganska långt enligt standardmodellen, men jag ids inte väcka honom om han vill sova på dagen/morgonen. Ganska noga blir han trött ca 2-2,5 h efter att han vaknat efter en sömn, så då lägger jag honom. Enda regeln är att han inte ska sova efter kl 18, men det har inte varit några problem med det. (Vi bor i Finland där klockan ju är en timme mer än i Sverige, därför blir klockslagen på mina inlägg lite fel, han gick alltså inte o sova förmiddagsluren idag kl 8.30 utan 9.30).

Kankse vi faktiskt borde börja införa två lurar på dagen istället för tre, men jag vet inte riktigt hur det ska gå till. Ska man hålla honom vaken då han egentligen vill sova på dagen, och sätta honom i vagnen först senare? Problemet är då bara att vi ganska ofta är ute mitt på dagen och då somnar han lätt i bilen eller i vagnen om han är trött... Jag tycker det är så svårt att tajma bilresor och annat enligt hans tider, utan jag låter honom oftast somna och vakna då han vill, och ännu har det inte inverkat på nattsömnen, han somnar alltid prick kl 20.

PS. Mitt i dethär inlägget lade jag honom ut och sova, nu igen utan tutt. Han gnällde nog och skulle helt tydligt ha velat ha den, men med vagning somnade han slutligen (efter ca 5 min). Det tar säkert några dagar innan han vänjer sig?
Honey

Inlägg av Honey »

Det första napp-fria dygnet har gått oväntat bra, igår kväll somnade han så snällt eter sin välling, gick bara ut med ramsan och efter en stund då jag tittade in så sov han så snällt på mage :shock: . Inte ett pip efter tutten!

Han vaknade ändå oftare än natten innan; kl 23, 01, 02 och 05 (då han fick en flaska välling) och morgon tog han kl 7.30. Då han vaknade utan orsak på natten räckte det med att jag gick in och smekte honom lite över ryggen och ramsade (endast ramsan räckte inte). Till dagssömnerna har jag ändå blivit tvungen att vagna, vilket jag inte behövde tidigare då han hade tutt. Men kanske vi kan bli av med den ovanan också så småningom, bara jag inte fastnar för länge vid vagnandet, utan lyckas sluta lite före han somnar.

Tack Ewa också för ditt inlägg, det är skönt att få peppning :) .
Mamma till ljuvlig pojke född februari 2007.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Honey - du jobbar jättebra!

Det är ju nytt för honom det här! Tror egentligen inte att han saknar nappen, men han känner att det är nya rutiner, även om grunden är samma som tidigare. Något nytt ligger i luften.

Jag tycker att du skall jobba extra hårt på ramsan. I början kan man få ramsa mycket, högt och länge. Det gäller att lyssna av honom - vad är det han säger? Svär han? Då gör inte ramsan någon nytta. Är han ledsen? Då frågar han. Då vill han ha svar. Och då ramsar du som bara den. Med råg i ryggen, Attityd och säkerhet talar du om för honom att det är HELT OK ATT SOMNA OM! Inga vargar här inte, napp eller ej. Jag har märkt att om jag fokuserar extra på rätt tanke i huvudet när jag ramsar, så tar den bättre. Alltså inte bara häva ur sig orden "blablabla". Ta ett djupt andetag. Tänk i tydliga ord vad det är du vill förmedla till honom. Exempelvis "Nu får du ta och ge dig. Det är HELT LUGNT! Du kan utan vidare ta och somna". Så tänker du så ett par gånger, tar ett djupt andetag till och ramsar - med tydlig tanke i huvudet. Då hör han det i ramsan.

Tänker du däremot "Snälla, somna nu... Kommer det här att fungera den här gången? Han kanske vill ha nappen i allafall? Gör jag rätt?" då hörs det också. Det finns INGA FRÅGETECKEN i ramsan! Bara UTROPSTECKEN! Tänk HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! Det låter konstigt, men det funkar!!!

Kanske vet du allt det här. Då ber jag om ursäkt. Men att sätta ramsan ÄR lite jobbigt i början. Kan kräva MÅNGA och LÅNGA frågor från barnet, men det HÖRS TYDLIGT när barnet börjar fatta. DÅ SÄTTER MAN EN BEKRÄFTELSERAMSA. Kan sätta igång frågor igen, men det kommer att lugna sig. Då sätter man in en ny bekräftelse och så småningom glider din underbare lille W in i sömnen med mammas härliga bekräftelse med i bagaget och in i drömmarna.

Det kan bli fler uppvak och många ramsträningar. Men så kommer det underbara: Man ramsar EN eller TVÅ gånger och han tar den till sig. Och somnar. Och man undrar över denna magi! :D

Vilken tur att du kom hit! Om inte annat tycker vi som häckar här i tid och otid att det är jättekul att läsa om era framsteg! Nappen är ju borta!

Kramar// Åsa
cissii

Inlägg av cissii »

hej

jag hade bara en undran om tummen? jag tycker tummen är toppen. den bestämmer barnet själv över. min dotter suger på tummen är hon ska sova, men på dagen åker den ytterst sällan in. jag tycker den är jättebra, en frivillig napp om man säger så. och den är väldigt mysig och mjuk har man känt, när hon erbjudit mamma att testa .... :D

jag har inte heller tänkt så mycket på nappen sen vi tog bort den, när hon låter i "fel" situationer. det händer sällan, och om det gör det så funkar det för det mesta med en skorpa eller liknande. eller att få leka med mammas spännade nyckelknippa. tror dessutom hon hade tittat på mig som om jag var galen om jag skulle ge henne en napp nu haha.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Honey

Inlägg av Honey »

Cissii, tummen är säkert bra ifall barnet inte har så hemskt starkt sugbehov, men skadorna på tänder och käkar kan faktiskt vara ganska omfattande om tumsugandet håller i sig länge. Som jag skrev så sög min man på tummen ännu i skolåldern (ibland bakom pulpetlocket, den stackar´n :lol: ) och det har varit främst han som varit emot tumsugandet från första början. Hans föräldrar satte på illasmakande nagellack på hans fingrar så han skulle låta bli, men han sög bara bort det även om det smakade illa... Jag igen sög på nappen tills jag var fyra år gammal, och jag minns fortfarande hur traumtiskt det var då napparna slängdes bort :cry: :shock: , så vår W har nog ganska starka "sug-gener" i sig...

Summa summarum så är jag glad att vi fick bort tumsugandet m.hj.a. nappen då W var fem månader gammal, men nu då han är sju månader så tror jag inte han behöver någondera. Och bra har det faktiskt gått idag också, den andra nappfria dagen alltså! Idag då vi var på mamma-baby-aerobics så tittade W länge på babyn bredvid som sög frenetiskt på sin napp. Sen gav W mig en trotsig blick och satte sedan provokativt tummen i munnen :shock: :roll: . Men jag tog bestämt ut tummen, gav honom en leksak och vände honom så att han inte såg den tuttsugande babyn, och sen sökte han inte handen mera :) .

Jag skrev tidigare att jag undrade hur jag skulle få bort den ena av eftermiddagssömnerna, men det verkar som om det skulle sköta sig själv nu! Idag då vi kom hem från gympan satte jag honom som vanligt ut på balkongen i vagnen, och han sov två timmar i streck! Det är mycket ovanligt, eftersom han sov två timmar på fm också! Kanske han tidigare bara vaknat upp från eftermiddagssömnen pga att nappen fallit ut :?: :?: och därför blivit tvungen att ta en tupplur till senare? Enivei, det kändes som en evighet då han sov så länge, jag sprang ute och kollade honom minst en gång vart femte minut för att se att han andades :lol: . HOPPAS han nu skulle börja sova ett längre pass på em istället, det är ju så mycket skönare för oss båda. Hoppas den långa sömnen nu bara inte inverkar på nattsömnen... Men han vaknade ändå kl 16.30, och mycket senare än det brukar han inte sova annars heller.

ÅsaB, tack för att du påminde om ramsan, jag har nog läst på hemskt mycket här på forumet (jag kan lathunden nästan utantill :wink: ), men jag måste erkänna att jag varit lite lat med ramsan :oops: . Det känns bara så konstigt att säga nånting då han håller på att somna, så han vaknar upp igen... Men jag vet att bekräftelseramsan är viktig, har bara inte gjort de orden till handling.

Jag försökte faktiskt jura W för några veckor sedan (då vi vagnade bort måltiderna), men med tutten och ryggläge så var det ju ingen sann kurning. Men nu har jag märkt att W vill sova på mage, och han kan ju vända sig som han känner för själv. Och tutten håller vi på med nu så om vi börjar kura på allvar dvs med fasta dagsrutiner också, så är nog förutsättningarna mkt bättre denhär gången.

Måste sluta, har en slingrig hungrig bebis i famnen men tack till er!
Mamma till ljuvlig pojke född februari 2007.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"