nödrop!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
anna77

nödrop!!

Inlägg av anna77 »

HJÄLP HJÄLP MIG!! Inga svar har kommit på mitt förra inlägg om min nyfödde son. Jag skriver ett nytt i mitt nu än mer desperata behov av hjälp.
Det kommer bli en mindre uppsats då jag känner mig mer än värdelös just nu... När dottern föddes var allt frid o fröjd. Jag tillämpade fri amning o tyckte det var lite jobbigt att vara napp, men det funkade bra i ...upp till ca halvåret då jag insåg att ingen sov, och att det var vansinne. Kurade henne vid 9 mån. Sen dess är jag AW-fan men har inte käst BB än från pärm till pärm (borde ha!). Så till det att sonen nu föddes hade jag stenkoll på standardmodellen trodde jag o började bli nervös redan på BB då han inte var den "typen" av bebis som gärna las ner i sin korg. Men väl hemma kämpade jag vidare med att ha honom i sin korg o inte i min säng. Det funkade ok men jag var trött. Nattmålet som borde ta 20 min tog upp till en tille då han stånkemätt o rapad bara sov max ngn minut om ens det i korgen på mage med larm innan han började gråta. Gav upp om det tog alltför många vändor (upp,komma till ro, läggas, vaknar, upp etc...)och han kom till min säng (suck). Jag kände att jag bara inte kan bli för trött då jag inte kan vila mkt på dagen då äldre syskon är hemma. Sen blev det jobbigt när alla i familjen blev sjuka hans andra vecka. Han blev rejält förkyld och jag hade feber o inflammation. Han sov dåligt, behövde ligga högt med huvudet (magläget flög ut genom fönstret), och jag hade inga krafter att sitta uppe och amma (i min säng ännu mer med andra ord). Dagtid gick det också utför då jag tidigt var hemma med båda barnen ensam (äldre syskon är ej på dagis) och blev stressad att han inte sov tillräckligt. Innan schema finns första månaden upplever jag största stressmomentet att få bebisen att få ro att somna medan storasyskon hojtar bredvid och vill gulla med bebisen etc. Dessutom var han från början svår att trött/ mätt/ rapad sova nöjd på mage i korgen vilket gjorde att jag kom in i dålig cirkel med tron att "jag fixar inte det här". Det gjorde att jag alltmer lät honom somna under amning i min säng och smög därifrån när han somnat. Jag visste att det var fel men tänkte att det var "smekmånaden" och han ska inte behöva vara ledsen och inget ont kunde ske. Han har från början haft vakenpass på 2 timmar snarare än 1,5, och till kvällen är han supertrött då det är så svårt att få honom att komma i ro medan jag är med båda och ska göra middag...
Resultat: senaste dagarna har han dagtid vaknat varje kvart minst under sina daglurar, och idag sov han bara ca 4,5 timme från morgon till kväll (08.00- 20.00). Eftersom han nästan aldrig sover 2,5 hela timmar så blir det för tätt mellan amningarna, det töms inte rejält och han småäter och standardmodellen faller och likaså jag...Jag lägger timvis med att få honom att somna och ändå vaknar han hela tiden. Han är hysterisk till kvällen av övertrötthet och jag gråter i kapp med honom. Nätterna är ok, 2 nattmål men många små uppvak där jag buffar honom i min säng. Jag gråter av medlidande med honom då jag vet hur han ligger efter i sömn, och hur jag har pajjat detta oskyldiga barns önskan om sömn! Hans ögon är rödkantade av trötthet och jag känner att jag har gått tillbaka i tiden och är napp igen! Stackarn måste få sova och vi måste få struktur på dagarna. Han är snart en månad och jag måste få hjälp att ta mig ur detta!! Jag vet att alla kardinalfel har begåtts, men jag har blivit förvirrad av "smekmånadsbegreppet" och inte läst på tillräckligt. Hade en bild hur jag skulle göra men då han blev ofta ledsen gav jag upp, och nu har det braaaakat helt åt fel håll.
Jag mår så dåligt över detta och jag stressas hela tiden av hans sömnbrist orsakad av mig. Lika mkt attityd jag har för äldre dotterns sömn lika lite attityd har jag till min sons. Har försökt få honom att sova på mage i vagnen men han gråter så av det, och det ska de ju heller inte den första månaden! Som ni märker är jag förvirrad och desperat. Hjälp snälla att styra upp detta!!! :( Jag känner mig så misslyckad, trött och förtvivlad nu. Det har funkat så fint mellan syskonen, men det börjar bli jobbigt för storasyster när jag hela tiden måste "gå och försöka få lillebror att somna igen". Det hackar upp hela dagen. Hjälp lilla mig!!!! :( :( :(
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej anna77! :D

Till att börja med en stor varm kram! Jag känner så med dig!! :heart: :heart:

Jag hoppas att du får mer kloka svar, men jag vill bara svara lite snabbt nu ändå, då jag vet hur snabbt man vill få gehör när man känner sig så desperat.

Har du provat att ha honom i vagn?? Jag hade samma problem som du i början, med en tös som inte skulle somna, hur mätt hon än var. Jag kände det som jag vagnade mig igenom första två månaderna. Fastnade såklart i vagningsträsket, men det går ju att ta sig ur... :wink: Det jag vill säga är att även så små knoddar som 4 veckor kan vagnas med framgång. Både för att komma till ro vid insomning och om de vaknar för tidigt under ett sovpass. Vi hade vagga första veckorna, men den plockades ganska snart bort, då hon aldrig sov bra där. Hon hamnade i stället i vagnen. Vi har samma vagn inne som ute och bor i en 3:a... Jag tyckte också att det var lättare att samtidigt ha koll på storasyster om jag vagnade, då kunde jag tala med henne, etc samtidigt som jag vagnade.

En liten tanke från mig! Hoppas att fler har tankar att dela med sig av.

Ännu en stor varm kram!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
duggan

Inlägg av duggan »

Först och främst MAT, MAT och mera MAT!!! Försök tryck i gossen så mycket det går på ett vaken pass och skicka ut gubben på en långpromenad som täcker hela långluren..(dom brukar ju sova gott då :wink: ) Slå på en film till storasyster och lägg dig och vila, och när gossen sovit första passet så kommer han att vara mer hungrig, och då kommer även nästa sovpass att bli bättre.

Och jag tycker oxå att det är bättre att han sover i sin vagn, då du lättare kan vagna om ett omsomnande, eller att få han att komma till ro för den delen. Har du shn-boken, där finna ju en dvd som visar tekniken på vagning annars står den väl beskriven i verktygslådan här på forumet.

ps. Är det någon som kan flytta den här tråden till späda barn och små? Där den hör hemma lite bättre då detta handlar om sm? ds
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
anna77

Inlägg av anna77 »

Tack för snabba svar! Man blir så glad!
Ny uppsats:
:arrow: Jag glömde skriva att vi har gått över till vagnen, men jag undrar om vi inte borde byta ut den till en annan. Detta är en Brio med mjuk innerdel i fleece. Jag bäddar den med vanligt lakan men den är väldigt trång och kanske lite svettig. De hårda insatserna verkar vara skönare för barnen? Eller kan jag gott behålla denna?
:arrow: Inatt sov han faktiskt i vagnen då jag kände att jag fått nog men jag vagnade den "sköna" varianten då jag var slut o låg i sängen. Men nu då han blir en månad så bör jag investera i ett par nätter med riktig vagning, eller hur? Men så små ska väl inte behöva gråta? Hur ska jag få till vagningen, speciellt med en kille som absolut vill ligga på sidan? Han vill vara på sidan, eller är det bara en vanesak?
Alla frågor hopar sig på varandra fortfarande...
:arrow: Inatt sov han i vagn, med mat 22.30, 02.30 och 05.30. Sen tycker han att det är morgon och pratar för sig själv efter amning fram till 07.00 och sover 45 min. Sen vaknar han och jag anser att han bör vara hungrig, men jag får truga o truga. Han äter men inte massor, han ser snarare illamående ut när jag försöker truga. Jag kämpar på med smårapar emmellanåt tills han måste få sova vid 9.30. Hur ska jag få i mer mat i ngn som inte vill? Sen vagnar jag (tyvärr för skönt) och han sover men vaknar till ibland. Jag vagnar , men samtidigt tänker jag att han kanske inte är proppmätt? Åhh, jag blir så snurrig när det inte löper i de "rätta" standardmodelltiderna pga upphackad sömn. Och nu kommer han med garanti inte sova hela 2,5 timme då han inte är fullproppad och vaknar för tidigt för att äta med goood aptit igen? Och om jag vagnar varje gång han vaknar till blir det väl samma onda cirkel som när man springer o ammar vid varje uppvak?
Förlåt för snurriga inlägg, känner mig lite snurrig nu själv... :? :oops:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, nu ska vi stanna upp lite här! Mammavargarna är STORA!

För det första: Du har inte gjort några fel! Ett nyfött barn, innan det fyller tre veckor (plus eller minus några dygn) KAN inte somna själva. De somnar i famnen. Och kan gott sova i sängen om man så vill.

För det andra: Du förstör inte din son. Han sover för lite, men det tar han ikapp. Din oro och stress smittar honom däremot och han blir så klart orolig han med. Nu ska du komma ihåg att du är en LUGN och TRYGG mamma! Du vet vad han behöver och du kan ge honom det. Mata på enligt SM och styr upp lite halvhårt med vagnen. Det är, som du märker, lättare att vagna. Han har passerat en stor ökningsperiod nu, och det är så klart att det skakar lite mer då.

För det tredje: Prestera inte ihjäl dig! Det finns inget misslyckande, det finns bara mer eller mindre krokiga vägar! :wink: Vissa sovpass KOMMER att bli korta, andra längre. Det är så i början. Du märker hans rytm bra dagar. Ta fasta på den och hjälp honom sova lite längre om du anser att han behöver det.

Så upp med hakan och var förvissad i att du gör detta jättebra! Det enda som stör er är den stora Prestationsångestvargen. Den håller på att äta upp dig, och gör att du inte kan se klart. Nu skjuter vi den, och kommer ihåg att "ett barn ska ha en mätt mage och en lugn mamma, det är allt!" :heart:
Så, fokusera på maten och mamman, så kommer sömnen!

Varm och lugnande kram!
anna77

Inlägg av anna77 »

Du har så rätt! Jag har så många mammavargar. På ett paradoxalt sätt har den här början (i och för sig är jag hemma med två, varit sjuk etc dessutom) varit tuffare nu när jag känner till om SHN, än när jag kom hem med syrrran och idkade fri amning. Nu VILL jag så mkt och gråter bokstavligt talat av utmattning och besvikelse när det blir sånt kaos.
Du har rätt att det är dags att lugna ner sig, men jag tycker det är jobbigt när han har så dåligt med sömn. Idag har han sen klockan 6 i morse sovit totalt 4 timmar ... på 11 timmar! På f.m ville han inte mer än 2 gånger 45 min! Men nu sover han på balkongen och somnade snabbt av vagning men har på 20 min vaknat 4 gånger, och fått vagnas! Det är en envis nästäppa (eller bara trånga näsgångar kanske) som stör honom dessutom. Jag har lagt kudde under madrassen för att komma upp och det är sidoläge som gäller. Bör jag köra hårt på magläge även om han inte uppskattar det? Det är kanske inte rätt tillfälle om man behöver ligga högt med huvudet?
Förlåt alla 1000 vargar och frågor, men med tiden motas de nog bort...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Thats my girl! :D Upp med hakan som sagt! Jag tyckte att Edvard var jättestrulig med sömnen precis vid månadsstrecket, men det gav sig på en vecka ungefär. Men som sagt, det är krokigt i början, och SM är inget slaviskt schema, utan framförallt de första två månaderna så är det ett sätt att mata på, mer än ett sätt att få barnen att sova! Sömnen kommer den med, av bara farten, och med lite vagningshjälp över de eländiga 45-minutersskarvarna!

Med magläge, så finns det barn som inte kan ligga på mage, på samma sätt som det finns de som inte kan ligga på rygg. Min storebror, som är född -68 var en sån. Mot dåtidens alla regler så fick mamma till slut lägga honom på rygg, och då sov han... Så sover han dåligt på mage så är sidan toppen! Det ska ju vara skönt att sova! Det är det viktiga! :D
anna77

Inlägg av anna77 »

ok...uppdatering på mammavargsfronten: (pojken är nu 4,5 vecka b"h)
:arrow: pojken sover bra på mage, när jag äntligen fått honom i ro. Vissa dagar somnar han under vagning och andra är det omöjligt som idag. Då skriker han upp sig så illa att jag måste låta honom komma till ro och sover när jag lägger honom, och då måste jag gå och vagna om ca 5 gånger innan han somnar tungt till slut. Jag har svårt att tro att det är ett problem med MAT; MAT MAT då jag inte får i honom mer och när han väl somnar kan han sova lååånga pass liksom kortare.
:arrow: om nu SM mest handlar om mat de första 2 månaderna o sömnen "kommer med" så känner jag att jag inte får koll på läget. Han äter fort, ca 5-10 min, glufsar och riktigt vråläter. Efter en rejäl rap är han myyyycket svår att ta en påfyllning. Lite senare när det är dags för andra sidan ammar han lite ointresserat då han fortafrande verkar mätt på de första 5-10 min...? Det är svårt att komma i fas med maten känner jag då man har en sån snabbätare som sover "ojämt". Han kan sova 30 min, till 3 timmar, och då kämpar jag på med vagning. Amningen kommer alltså för tätt ibland för att bli en rejäl påfyllning.
:arrow: dagarna är numera ok med sömn då jag försöker styra upp tiderna. Men nätterna har börjat bli nattklubb. Han sover så oroligt att jag ger upp med vagning vid första amningen ca 02.00 o han kommer till min säng. Då har jag lagt en timma på att hoppa upp o vagna fram o tillbaka o jag är tröööött. Men det kan inte vara nattklubb som är pga lite mat på dan då han inte är intresserad av att amma på natten. Han äter ett mål ca 02.00 och sen är det en oro i honom, han somnar till kort och vaknar orolig, somnar , vaknar utmattad. Amma vill han inte. Tröttheten är för stor nu...jag sover inte efter 3-4 på natten, bara slumrar till. I utmattning ligger han i min säng på sennatten och jag testar allt. Buffa, rapa, ligga högt på armen etc. Det har pågått i över en vecka och jag börjar fasa för nätterna...
förlåt alla uppsatser, men det är så skönt att få skriva av sig!
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag bara undrar, skriker han på natten eller ligger han bara och bökar och grymtar och låter?
Om det är det sista så skulle jag stoppa in öronproppar och låta honom vara ifred! Man hör skrik även med öronproppar så det är ingen fara. Så gjorde jag och det funkade bra. Nu har det värsta "grymtandet" gått över tack och lov och min son är 7 veckor nu! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
anna77

Inlägg av anna77 »

Du har rätt i öronproppar. jag har det faktiskt redan, men inte så långt instoppade... men jag har läst andras trådar o inser att jag inte är den ende med "vagningsträsk"... kanske jag borde uthärda bättre på natten o dra vagnen? Men det känns som jag gör fel när nattmålet faller halv 2 o jag är fortfarande vaken vid tre efter att regelbundet hoppa upp o vagna. Får panik på natten när jag tänker på morgondagen med aktiv 2-åring o ingen ordentlig vila utom lite på dan. Men hur mkt ska en 4 veckors få grymta utan att det räknas som gråt?
Även på dan händer det ofta att det blir vagningsträsk då 45 mintröskeln är svår att komma över. Som nu, han somnar inte om utan ligger förnöjt i knät o borde sova längre...
mo

Inlägg av mo »

Oj, vad jag känner igen mig! Har tyvärr inte så många kloka råd. Är mer en som får dem här av alla kloka! :lol:
Vill bara säga att barn är olika. Min stora dotter var svår att få i mat men hade lätt att somna, medans Bror har ätit och ätit och hade den första tiden svårt att komma till ro :? . Alla har sina små egenheter men a-w och s-m verkar passar allt små älsklingar (med risk för att låta fanatisk) tids nog!
Jag tycker att det verkar som du pressar dig själv... :( Första tiden (för mig var det två månader) är ju prövande, i dubbel bemärkelse :wink:
Efter att jag varit sjuk efter förlossningen och Bror mest var ledsen och orolig försöke jag se s-m som ett "projekt" där man flyttade sig närmare och närmare målet för varje dag! Ibland ett steg tillbaka men sen var man tillbaka på banan nästa dag! 8) Det tar lite tid tycker jag och det är olika hur mycket ork man har vissa dagar, ibland vill man bara få krypa upp i någon mammafamn och göma sig :roll: Men, DET KOMMER! Var så säker och ha tillförsikt, men ta det lungt! Ställ in dig på att du nu har ett projekt och det kommer hålla på ett tag men du kommer att kunna lära honom livet! För det finns inget bättre sätt en detta... :) Men för vissa av oss tar det lite tid 8) Försök att njuta av din lilla parvel och tänk på att när han är fyra, fem månader kommer han säkert sova tolv timmar på natten och du kan gå och lägga dig kl sju och bara SOVA! :wink: Vi är där nu och när jag tittar tillbaka täker jag "tack för att jag kämpade och höll ut!" Många och olika stora är ju problemen på vägen men när man hittat lunket är det så lätt att bara njut och älska sitt lilla oftast glada kryp :P
Kämpa på, se tiden an och ta det lugnt!!!
Stor kram mo
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

anna77 skrev:Men hur mkt ska en 4 veckors få grymta utan att det räknas som gråt?
Kort svar: Är det inte gråt så ÄR det inte. Grymtningar, stånk, gny och gnägg behöver du inte fundera över. Ha lite förtroende för lillen! Mata och lägg ner i egen säng i mörkt rum. Edvard kunde ta 30 minuter på sig att somna om, men han gjorde det (bara då, på natten) helt själv från det han var knappt fyra veckor.

Om maten: Se till att hålla ut lite på tiden. Är han vaken men nöjd behöver han inte äta, ju. SM löser till sist det glupska och hetsiga ätandet, han lär sig att maten finns kvar och att han inte behöver kasta i sig den. DET stillar överlevnadsångesten!
anna77

Inlägg av anna77 »

Tack mo,
skönt att höra att andra känner igen sig.
Jag ska försöka börja se SM som ett projekt som man närmar sig med tiden. Det är bara det att jag känner mig "misslyckad" när jag stupfärdig av trötthet ger upp efter dålig vagning, 1 timme sömn och klockan är 03.00 och lägger honom i ett hörn i min stora säng. Jag tänker att alla andra lyckas åtminstone (trots strul) ha sina parvlar kvar i barnsängen/ vagnen, men inte jag...
dessutom blir jag stressad av att vara så otroligt trött, vara hemma med två och inte hinna/ kunna (av trötthet) njuta av detta underbara lilla mirakel som kommit till oss! :(
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Anna 77
det finns inte så mycket jag kan tillföra än det som redan sagts i tråden.
Men håller med flera andra, det är en modell, inte något slaviskt, utgångspunkten är mat.
Och maten är nära nog, svaret på allt :shock:

Apropå nätterna, så finns ett förhållningssätt som jag brukar använda mig av, och det är: Ber han om hjälp, så ska han få det. Inte förr. Jag vill sova på nätterna, och att vagna för skojs skull, det gör jag inte. Jag matar rapar, matar igen. Lägger ner igen, och vagnar inte ett drag, såvida han inte ber om det. Gnyendet, stönandet och böket, är inget jag kan göra något åt. Det måste han få sköta själv. Det är inte förbjudet att låta, det är förbjudet att vara riktigt ledsen däremot.
Försök se bortom det att han låter, jag brukade räkna lätena som att han faktiskt sov, för helt vaken var han då rakt inte heller :roll:
Om man kan se på det lite mer sakligt, och tänka, han får sköta sin sömn, så sköter jag min, så ändrar man lite av sitt förhållningsätt gentemot det faktum att han låter lite grand.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla ni kära :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: för mycket kloka, genomtänkta svar!

Jag skriver i Barnaboken (2004 sid 117) att "Jag brukar betrakta de första två månaderna efter förlossningen som ett slags förlängd graviditet. Det kan vara praktiskt att se det så. Du hemfaller inte åt missuppfattningen att allting ska fortsätta vara i evighet som det är nu. - - - Vägen hit fram, till tvåmånadersgränsen, kan vara slingrande ibland. För att du då lugnt och fint ska kunna ta dagen som den kommer, utan att tro att eventuella svårigheter ska förbli, kan det underlätta att se första tiden som en förlängning av havandeskapet. Så kan du också låta första månaden nu verkligen vara en smekmånad fylld av njutning och glädje!"

Prestationsångest platsar inte bättre här än under det verkliga havandeskapet :idea:

Hur skulle en "misslyckad" havande kvinna se ut :?: :shock: :roll:

Sådana djur finns inte.

Du har fått underbara, sakliga, kärleksfulla, erfarna råd här - läs och försök, FÖRSÖK ta till dig :!: På riktigt. På djupet, till insiktens stora lättnad.

Jag har också svarat dig på den tråd jag öppnade åt dig när du trodde att din första hade försvunnit, vilket den ju inte hade. Den tråden har jag avslutat nu (inte tagit bort :!: ) men läs gärna mitt svar där och lägg det till den ovärderligt uppbyggliga kunskapsbank du fått här :wink: :lol:

:heart:

PS Måste be dig sedan att inte starta ytterligare trådar kring samma barn - det blir så mycket lättare för oss som vill försöka hjälpa om vi har bakgrund och sammanhang :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"