annektering för 18månaders...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Puffis
Kontakt:

annektering för 18månaders...

Inlägg av Puffis »

Jag har nu pluggat ordentligt inför själva annekteringen, men undrar bara lite hur man modifierar Pers berättelse (i BB) från 3 åring till 18 månaders. Till exempel så bäddar Per och hans faster åt mamma och hänger fram morgonrocken tills hon ska komma hem. Är det någon som kan komma på ett alternativ som passar bättre för en yngre förmåga, eller förstår hon det kanske?

Och törs man verkligen låta henne peta runt som hon vill med bebisen eller kan man skjuta in med ett "klappa fint" om det behövs? Ska man guida nåt, tex "titta har bebisen en mun" (Tuva är väldigt duktig på kroppsdelar och så)?

Kanske är det någon som bara har en annekteringsberättelse att dela med sig av. Gillar sånt. Skulle vara kul att höra hur det har gått för andra. :D
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

ingen? Har Bf i morgon så jag börjar bli lite nervös... (känner iofs inget förutom sporadiska förvärkar och ordentligt ont i fogarna...)
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du - så himla spännande - LYCKA TILL :lol:

Har nog sett i profilen att det närmade sig men man vill ju inte tjata :roll: Vet nog hur det känns :roll:

Jag har haft små storasyskon som inte ens varit året, när lilla bebisen kommit. Och jag har hållit annekteringen helig. Vilket i praktiken betyder att 1) man får hålla omgivningen lugn, vilket tarvar sina förberedelser - förmaningstal - INNAN; 2) man får hålla sina egna nerver i styr och bestämma sig för att INTE lägga sig i, om inte uppenbar livsfara skulle föreligga.

Och det gör det inte, kan jag garantera. Även mycket små barn har en stark bekyddarinstinkt. Visst, de kan råka göra illa med sina intensiva undersökningar, men faktum är att jag aldrig, inte någon enda gång under alla de annekteringar jag iscensatt och / eller bevittnat, varit med om att lilla bebisen verkligen farit illa. Inte ens skrikit - kanske "påbörjat" ett skrikande men slutat direkt. Och jag har inte ingripit då. Jag har iakttagit, och jag tror faktiskt att även en alldeles liten färsk bebis "förstår", instinktivt känner, att här är det inte fara på färde. Här är någon som vill mig väl och bara vill undersöka vad jag är för en, hur jag ser ut (under kläderna) och hur jag fungerar, vad jag gör... Inget ont i det :wink:

Vad jag gjort när det rört sig om riktigt små barn - "storasyskonet" alltså - är att jag suttit på knä till hands, framför barnet som fått bebisen i sin famn / sitt knä, för att kunna ta emot det när "stora" barnet inte orkar hålla längre eller tröttnar. Jag kan ha haft en stödjande hand under bebisen under famn- eller knäannekteringen, men aktat mig noga för att styra eller prata. På golvet har ju legat en filt där bebisen kan hamna "fristående" sedan, så att säga (med min diskreta hjäp, om det behövts), exponerad för mera detaljerad, nyfiken undersökning.

Det här är inte så svårt som det låter. Kruxet är på ren svenska att ge f-n i att lägga sig i :!:

Den här stunden ska vara Tuvas och barnets. Inte din och Tuvas. Så var tyst och stå tillbaka - så får vi se om du kan hålla ögonen torra :shock: :lol:

Det är mycket hon kan göra för mammas hemkomst. Dutta sängen fin, förbereda soffan med filt och kudde, duka fin bricka...
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Tack!

Jag har skrivit tydliga instruktioner till farmor som ska vara barnvakt och kryssat för sidorna i barnaboken som handlar om annekteringen. Fick tom mannen att läsa på. Honom törs jag inte riktigt lita på att han inte lägger sig i, dock, jag känner honom, men jag ska göra mitt bästa :roll: :lol: .

Men nu är jag ju bara såååååååååå trött på att vara hemma. Bara sporadiska förvärkar har jag. Däremot får jag kramp i ena magmuskeln (alltså inte livmodermusklerna utan de "vanliga" som sitter på sidan nu...) jättelätt som gör mig orörlig i en halvtimme. Vldigt irriterande då jag inte kan anstränga mig för att få igång det hela... :roll: (liten uppdatering bara :wink: )
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hav tröst :wink: :lol:

Som jag fick höra av en grannfru, när jag gått tre veckor över tiden med mitt första barn:

:arrow: "Man har ju förstås aldrig hört talas om att de stannar kvar därinne."

:heart:

LYCKA TILL :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

mmmm... jag VET :evil:

men jag blir lite stressad, dels för att Tuva får så lite utevistelse och öht kul om dagarna (Daniel ska ju vara hemma sen, så då blir det mer av den varan, hoppas jag på, även om man har en liten att tänka på också) och dels för att farmor, som ska vara barnvakt, åker till Thailand den 29:e... :roll:

men men... jag tänker som så, att SENAST den 2e oktober blir det ju i alla fall. man brukar ju bli igångsatt om det går mer än två veckor över. Och jag har ju faktiskt bara "gått över" en dag :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jättespännande! Jag hoppas du inte behöver gå längre än du står ut med. :lol: Jag tycker det är bra när de stannar inne lite extra. De får lite hull att ta av och känns inte så bräckliga. Men det är ju jag det. :wink:

Kram Jannika
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag ser så mycket fram emot Kakans (Karlas) första möte med Kotten i magen.

Tack Anna för fin text att skriva ut och be alla inblandade plugga på!
Jag har det i mig, tror jag, att observera. Ibland observerar jag så ihärdigt att jag nog ser ut som den lataste mamman i stan. :D
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

igår trodde jag att NU, nu kommer den nog inatt. Jag hade en bunt förvärkar när jag satt och tittade på tv igår. Jag klockade dem aldrig eftersom de inte var så starka, men ett par, tre i timmen var det minst. De gick över ganska snart efter att jag gått och lagt mig (tror jag i alla fall, jag somnade ju...). Nu känner jag ingenting, trots en långpromenad nu på morgonen.

Vad tror ni? Är det dumt att ta bilen och åka 2.5 mil för att hälsa på mina föräldrar? Tristessen tar kål på mig ju, men jag får alltid en massa förvärkar när jag åker bil (märkligt).
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åk du! :D

Som perspektiv:

Vi har drygt 20 mil till förlossningen :wink:

8) he luuugnt! 8)

/Fjällmor
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Ja, i morgon bitti åker jag dit en sväng (om det inte hänt något än). Det är inte att det är långt bort som hindrar mig, utan att jag måste köra själv. Kan vara lite svårt att koncentrera sig på körningen när man har förvärkar...

Tack alla för råd och stöd och peppning! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"