De senaste månaderna har problemen blivit fler - dvs hennes utbrott, testar allt och det får mig helt ur balans alldeles för ofta för att det ska kännas "bra" ( från både min och hennes sida
Hon fyller 2 år om en vecka och jag ska föda vårt andra barn om 5 veckor så mitt tålamod är ju inte på topp direkt. Jag tror att jag ser henne som äldre eftersom hon pratar jättebra och verkar förstå saker och ting ( trots att jag vet att hon är för liten för sådana resonemang
Hon är hemma hos mig ( går ej på dagis ) och hjälper till i vardagen - sköter djuren, städar, tvättar , lagar mat, handlar etc varje dag enligt fasta rutiner.
Vi går också på öppen förskola ett par timmar per vecka och är självklart ute minst 2-2,5 timmar per dag.
Det fungerar bra men tex när jag vilar ( läser en tidning) river hon hela huset - tex klättrar upp på bordet, äter hundmat, slår på akvariet osv allt för att få uppmärksamhet. Det får hon ju också eftersom jag inte kan tolerera vilket beteende som helst. Ibland har jag nonchalerat och hon gör saker än värre, ibland tar jag in henne på sitt rum ( väntar utanför tills hon skrikit "klart" )
Men beteendet upprepas varje dag - på olika tidpunkter men framförallt när vi är trötta på eftermiddag/ kväll.
Ofta när vi inte har några "sysslor" sitter jag och läser för/med henne, leker med någon leksak , sjunger osv och då fungerar det bra. För att få lite lugn och ro själv sitter jag nu oftast med henne på vår "lediga tid" och det känns som om jag skämmer bort henne med så mycket uppmärksamhet?
Vad tror ni? Jag är orolig för hennes reaktioner när syskonet är fött och jag inte kan sitta hos henne hela tiden?
Hon misshandlar även katten - lägger sig på, biter i pälsen, lyfter i tassarna eller stampar på katten - detta trots att jag sedan vi fick katten ( 1 år tillbaka ) visat hur man klappar fint! Har tidigare fått rådet att dela på katt och barn - vilket jag också gör , men just nu måste de delas på nästan hela dagarna för att hon inte ska göra katten illa ( och katten flyttar inte på sig frivilligt konstigt nog..) Detta beteende gör mig jättearg - när ska hon förstå att man inte kan göra så?
Ytterligare ett "problem" är om hon går själv i tex aff'ärer eller på gator - då går hon bra bredvid mig en stund ( 10 min tex ) sedan rusar hon iväg, river ner saker och lyssnar inte alls. Det slutar alltid med att jag måste bära henne - vilt sparkandes och illtjutandes till bilen/ vagnen. Jag förstår att hon är liten och tycker att det är jättekul med allt att utforska men jag vill ju ge henne möjligheten och inte ha henne fastspänd hela tiden. Som läget är nu kan jag rent fysiskt inte springa efter henne - och tro mig , hon kommer inte tilbaka utan rusar ut bland bilar etc...
När ska man egentligen börja "uppfostra" och hur gör man för att få ett harmoniskt barn ( och föräldrar!) ? Känner att jag just nu mest klagar på henne och höjer rösten alltför ofta. Samtidigt vill jag inte att hon ska komma undan med vilket beteende som helst. Tacksam för råd