Hej ni starka, kloka mammor!
Nu är det 10 dagar sedan jag skrev sist och vi fick råd av er! Här följer rapport! Vi fick 2 råd som stred emot varandra här, men valde att gå på det Mammamy och Mammut skrev. Båda råden var bra, men vi valde ialla fall att backa ännu mer och gjorde som ni skrev, vi stängde dörrar, satte öronproppar i och släppte henne åt sig själv, vilket tyvärr har lett till att hon vaknar ÄNNU mer och är vaken ÄNNU längre stunder och skriker ÄNNU högre, så nu sover vi alla ännu mindre... Läggningen går fortfarande bra och vi "tar helt ledigt", men sedan vaknar hon alltså redan efter 45 minuter och så håller det sedan på. Klockan 03.00 vaknar hon och är ledsen och sedan skriker hon i minst 2 timmar. Nu är vi aldeles rådvilla och vet faktiskt inte hur vi ska göra. Har läst på och läst på igen och VÅR känsla är definitivt att det ska funka, men tydligen lyckas vi ju inte lugna henne. Funderar på att i natt lägga mig utanför hennes rum på madrass igen för att ramsa direkt vid uppvak, men man kan ju tycka att hon efter mer än 5 månaders kurande borde ha fattat och känna sig trygg???!! Eller ska vi gå på Susannes råd och gå in snabbt som attan och solfjädra henne vid uppvak så att hon blir lugn och sömntung och kanske "omprogrameras" att inte vakna vid dessa tider? Vill påtala igen att någon överkoncentration icke är fallet här då vi båda är egna företagare och när vi har unnat oss att halvslumra i soffan en liten stund tar arbetet vid och det kräver sin koncentration och sedan MÅSTE vi ju försöka få någon egen sömn så vi lägger oss i tron och vetskapen att "I NATT SOVER HON!" Men icke...
VAD GÖRA?? (Hon är snart 14 månader och sover endast 1 gång på dagen)
Mammamy & Mammut eller Anna-hjälp!
-
Gäst
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Följ rådet från Susanne*. Ni har fastnat sedan länge i ett mönster som måste brytas. Barnet ska inte skrika och inte vara vaket i evigheter. Solfjädern är till för den här sortens oro. Träna på varandra. Den ska vara lugnande, statisk, tyst, tålig och tveklös. Pressen mjuk men rejäl och oföränderlig. Det gäller att signalera till lilla barnahjärnan att så här ligger man, plafs, för att kunna somna så gott. Lilla kroppen ska bli sömntung. Håll på plats. Låt det ta den tid det tar. Ha inte för bråttom ut. Här gäller det att bryta ett mönster som etablerats alldeles för länge och inte skulle ha etablerats alls. Då får man stå i kanske tio minuter, kanske t o m tjugo. Och det är ingen katastrof om lilla barnet skulle råka somna innan man trycker till lite extra avslutningsvis och bestämt går ut BORTVÄND och ramsar x 4 utanför dörren, bekräftande.
Se det som nystart. Glöm det gamla. Ramsan ensam förslår inte från början. Den ska ta över mer och mer i takt med att ni solfjädrar kortare och kortare. Men nu tar vi en sak i taget
Mönstret ska brytas och första varvet blir säkerligen både långvarigt och jobbigt, men ge er inte. Det gäller att komma över tröskeln. Barnet ska sova lugnt. Ge er inte med mindre. Håll er till solfjädern nu och återkom
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tusen, tusen tack för snabba och raka svar!! Nu blir det ändring! Sov utanför hennes rum i natt och solfjädrade vid 2 tillfällen då hon var ledsen och vid de andra "mindre" uppvaknanden ramsade jag. Kändes i alla fall bättre inatt. Hon vaknade lika ofta men somnade om efter en stund. Förstår jag er rätt; Är det enbart solfjädern som gäller nu och då även vid de "mindre" uppvaken, eller kan jag ramsa som jag gjorde inatt vid kortare "frågor"? Vill ju inte fastna i ramsan heller... Hon vaknade 1,5 timma före "God morgon" men var ganska nöjd och jag ramsade vid 2 tillfällen. Ska jag även här gå in och solfjädra istället tycker ni eller ska jag låta henne vara om hon är relativt nöjd? Hon sover ju aldrig till utsatt tid men det kanske kan få vara OK?!
Återigen, STORT; STORT TACK!!
Återigen, STORT; STORT TACK!!
-
Gäst
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Annars har vi nog en liten del av förklaringen har till de fem månaderna, är jag rädd: du letar återigen "mönster", vill veta hur du ska göra och fortsätta göra så. "Hon sover ju aldrig till utsatt tid" skriver du t ex och är redan med hull och hår på väg in i någonting statiskt, något som är som det är.
Men sova-hela-natten-kuren är en process. Den betyder förändring. Den rymmer inget "aldrig", särskilt inte efter en enda natt - och det var ju nu du skulle glömma det gamla och börja från början, rätt. Du måste lära dig lyssna av - både barnet och dig själv. Du ska fara efter något som känns som en dialog. Du är mer sysselsatt nu med att se vad barnet gör och inte gör än vad du gör och inte gör. Och det är du som måste ta ledningen, inte barnet. Det är du som gör jobbet, helt enkelt; ingen och ingenting annat gör det åt dig. Det är inte hon som ska "säga": "Nu kan du gå, mamma/pappa, nu somnar jag snart." Det är du som måste gå - först. Backa - först. Känna mer och mer förtroende - först.
Flytta bort från madrassen, är mitt spontana råd. Du ligger för nära. Börja med att ramsa x 4 när du hör att hon är verkligt vaken. (Är hon det?) Vänta sedan och gör ingenting, annat än möjligen ljud i huset (ladda bössan, borta från henne, vänd utåt så att säga). Vänta och vänta och lyssna. Inte förrän skrikandet/frågandet/protesterandet INTE går "ner" igen utan verkligen envisas med att eskalera och håller sig där, så att du kan svära på att hon inte på villkors vis kommer att lugna ner sig för egen maskin, går du in och lägger tillrätta - snabbt och distinkt och högst sakligt - och lägger solfjädern över henne och håller på plats tills hon är sömntung och tyst. Och detta ska kortas för varje gång. Du ska gå när du precis tycker det känns aningen för tidigt. Och gå UT, och ramsa x 4.
Du behöver komma tillrätta med din osäkerhet, som är lika med vargen. Nu söker du fortfarande svaren hos henne. Du måste sluta fråga och för att kunna ge svaren i den solklara attityden av självklarhet måste du förs och främst förstå att du driver ett projekt här, mot ett resultat, ett mål du har uppsatt: hon ska sova hela natten, och det är du som ska hjälpa henne till det. Därför ber jag dig läsa och läsa på, igen och igen. Allt du kan hitta, igen. Så att du peppar dig men framförallt förstår att kuren är en process. Du har verktygen men de ska inte bilda ett nytt mönster, som blir "bättre" eller "sämre" än det gamla. De ska leda till att hon sover gott om natten, hela natten, morgonen också. Så läs på och gå sedan vidare, stanna inte
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022