Föräldrar till barn födda sommaren 07 se hit!
JosseS!
Off topic: En fråga om våra äldre barn..
Hur mycket sover Emma per dygn? Ingrid sover 12 timmar natt och 1,5 tim på lunchen....funderar på om det är för mycket. Hon ligger och sjunger och pratar en bra stund varje kväll innan hon somnar (+ bajsar i 2 omgångar, men det är en anna femma som jag tagit upp på forumet).
Lilla Anna har börjat vakna tidigare på nätterna nu
och jag oroar mig för att hon är hungrig....har funderingar på att ge lite ersättning på kvällen. Har alltid haft hur mycket mat som helst så egentligen vet jag inte varför jag oroar mig men det känns inte bra attbuffa henne till sömns om jag inte har skjutit matvargarna...
Har även pumpat ur lite på dagen då mjölken är fetare och ger henne det.
Off topic: En fråga om våra äldre barn..
Hur mycket sover Emma per dygn? Ingrid sover 12 timmar natt och 1,5 tim på lunchen....funderar på om det är för mycket. Hon ligger och sjunger och pratar en bra stund varje kväll innan hon somnar (+ bajsar i 2 omgångar, men det är en anna femma som jag tagit upp på forumet).
Lilla Anna har börjat vakna tidigare på nätterna nu
Har även pumpat ur lite på dagen då mjölken är fetare och ger henne det.
---------------------------------------------------------------------
Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Lovis
Jag ger Maja ersättning innan sovdags för att fylla henne proppmätt. Har märkt att bröstmjölken blir tunnare och hon måste äta hur länge som helst för att bli nöjd på kvällen, så för mig fungerar det super med ersättning. Hon äter ungefär 60 ml innan hon sover... å sen sover hon som en prinsessa.
LindaMu
Jo 40 mil var tufft.. fast mest för mig som chaffis. Maja sov som en stock tills det var 13 mil kvar. Då pausa vi med mat för oss båda och kunde sedan lugnt köra vidare med nöjd bebis i bilen
Det var senar vi fick sota för att sömnen blev helt fel. Men det är smällar man kan ta i bland. Tycker föresten att det har fungerat bättre med bröstmjölken idag och det känns som den har kickat igång lite mer nu, hon har inte varit lika förbannad. Hoppas det blivit bättre för dig med.
Jag ger Maja ersättning innan sovdags för att fylla henne proppmätt. Har märkt att bröstmjölken blir tunnare och hon måste äta hur länge som helst för att bli nöjd på kvällen, så för mig fungerar det super med ersättning. Hon äter ungefär 60 ml innan hon sover... å sen sover hon som en prinsessa.
LindaMu
Jo 40 mil var tufft.. fast mest för mig som chaffis. Maja sov som en stock tills det var 13 mil kvar. Då pausa vi med mat för oss båda och kunde sedan lugnt köra vidare med nöjd bebis i bilen
Maja 070723 Sm från 2 månader. Sov hela natten vid 4,5 månad
Sixten 100719 Sm från start. Sov hela natten vid 3 månader.
Sixten 100719 Sm från start. Sov hela natten vid 3 månader.
Lomme; Ingen dålig bilresa
Så tuff du är
Lovis; Vi har ett riktigt sovhus. Emma sover ännu mer än Ingrid! Hon sover 12 timmar på natten och två timmar på dagen. Alla barn som kommer hit brukar sova som stockar också
Emma följer inte alls hur mycket barn ska sova men hon behöver sömnen och det märks tydligt när det blir för lite om vi tex är på resand fot. Hon blir helt enkelt stimmig och speedad...
Anna kanske behövr mer mat under hela dagen? C sov lite oroligt för ett tag sedan och då erbjöd jag henne utpumpad mjölk efter varje måltid. Ibland tog hon flaskan.Första kvällen försvann 1.5 dl
Sen mindre och mindre. Jag pumpade extra efter varje mål och mjölkmängden ökades. Efter ett par dagar sov hon bra igen.
Lovis; Vi har ett riktigt sovhus. Emma sover ännu mer än Ingrid! Hon sover 12 timmar på natten och två timmar på dagen. Alla barn som kommer hit brukar sova som stockar också
Anna kanske behövr mer mat under hela dagen? C sov lite oroligt för ett tag sedan och då erbjöd jag henne utpumpad mjölk efter varje måltid. Ibland tog hon flaskan.Första kvällen försvann 1.5 dl
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Kommer in och frågar lite (läser i övrigt er tråd med intresse):
När ni pumpat ut för att tex ge till kvällen (eller för att öka mängden) hur har ni då förvarat det? Vad har ni hällt det i? Kylt i kylskåp eller kylt ner i vattenbad och sedan in i kyl?
När ni pumpat ut för att tex ge till kvällen (eller för att öka mängden) hur har ni då förvarat det? Vad har ni hällt det i? Kylt i kylskåp eller kylt ner i vattenbad och sedan in i kyl?
Mamma till Elin 050309 
och Albin 080125 född på BF+4
och Albin 080125 född på BF+4
Yosa; Jag fryser in det mesta av mjölken. Har tom i söndags gett mjölk till neo så jag har fått mjölkbehållare av dem. Fick lite extra för eget (dotterns) behov också. Sen har jag behållare till avent isis-pumpen som jag kan frysa in i. Om jag pumpar under dagen för att ev ge till kvällen så låter jag det vara i kylen. Enl neo kan man spara mjölken ett dygn i kylen och blanda mjölk under dagen i samma behållare så länge man kyler den nya mjölken under vattenkranen innan man blandar. Inom ett dygn ska man sen frysa den om man inte använder den. När första barnet var litet frös jag in mjölk i istärningslådor men jag tyckte det var så slabbigt och stor risk för bakterier. Men det är nog bara jag som är lite yrkesskadad 8)
Va bra JosseS, då ska nog Ingrid få fortsätta sova sina timmar. Känns som om hon behöver det trots att insomningen tar en stund på kvällarna.
Idag har det gått upp ett ljus för mig
Du har så rätt så Josse! Jag har nog faktiskt inte så mycket mat som jag trott. Jag har aldrig tänkt i dom banorna, jag har alltid haft jättemycket mat och när Ingrid var liten funderade jag på att sälja till neo (Ingrid låg på neo när hon var nyfödd) men det blev aldrig av.
Idag på förmiddagen så tog det verkligen slut! Kluckandet slutade innan Anna var nöjd....och här har jag skrivit till er alla att Anna aldrig sett proppmätt ut...hon kanske inte har varit det heller
Jag har beställt amningste, börjat dricka mycket mer och pumpar ut, så här ska det snart strömma till, hoppas jag.
Ikväll fick Anna ersättning som nattslurk, och när jag pumpade ut efter det så var det inte mycket att hänga i granen. Och jag som alltid kallat mig för mjölkkossa....
Idag på förmiddagen så tog det verkligen slut! Kluckandet slutade innan Anna var nöjd....och här har jag skrivit till er alla att Anna aldrig sett proppmätt ut...hon kanske inte har varit det heller
Jag har beställt amningste, börjat dricka mycket mer och pumpar ut, så här ska det snart strömma till, hoppas jag.
Ikväll fick Anna ersättning som nattslurk, och när jag pumpade ut efter det så var det inte mycket att hänga i granen. Och jag som alltid kallat mig för mjölkkossa....
Hej, hej här kämpar vi vidare! Sömnen funkar skapligt, med hjälp av ersättning på kvällarna. Och amningen på dagarna går bra, men jag har fortfarande inte sett den där "gröt-minen"... Jag tänkte försöka öka min mjölkmängd, men just nu har jag bara en handpump som "följde med" när jag hyrde elektrisk pump från sjukhuset. Den är inte så bra, borde nog investera i en bättre pump...
JosseS; hur fungerar avent-isis pumpen??? Är den en elektrisk eller handpump? Har för mig att jag sett sån på apoteket... Eller är det någon annan som har en pump att rekomendera?
Det här med fasta tider är ju kanon!! Då vet man ju var man har henne
Förstår inte att jag var så fundersam innan!!! Igårkväll var vi på utflykt några timmar och jag var lite orolig eftersom hon inte brukar vara så "social" på kvällarna, samt att mjölken är blaskig och hon inte blir nöjd när hon äter. Men hon var GLAD hela tiden
- inte ett pip på hela kvällen!! Kom dock i säng betydligt senare, men det är sånt man får ta ibland!
JosseS; hur fungerar avent-isis pumpen??? Är den en elektrisk eller handpump? Har för mig att jag sett sån på apoteket... Eller är det någon annan som har en pump att rekomendera?
Det här med fasta tider är ju kanon!! Då vet man ju var man har henne
Mamma till lilla Ebba född 9 juli 2007
LindaMU; Härligt att det funkar för er
Jag tycker Avent Isis är bra men jag tycker det går minst lika bra att handpumpa. tar mer tid man slipper disken efteråt och steriliseringen
Dessutom får jag ut det sista när jag mjölkar för hand (ja man känner sig som en ko).
Jag har sedan i helgen ändrat Claras schema till att sova 45 min, 2 timmar, 45 minuter och 12 timmars natt. Funkar strålande! Hon somnar snabbare vid lurarna och har ingen sömnskarv efter 45 min på långluren för hon är tillräckligt trött. De andra lurarna vaknar hon efter 45 min som hon ska. Skönt! Hon är tom mer pigg nu mellan passen
Men nu är det storasyrran som är som förbytt istället. Vi har inte haft några tendenser till avundsjuka eller irritation från Emmas sida efter att lillasyster har kommit till oss. Sista veckan har hon pockat på uppmärksamhet ideligen, Maammmaaaa!! När man frågar vad hon vill så vill hon inget utan fortsätter; maammaaa! Hon är högljudd, vill inte äta, skriker, bossar med andra barn (inte alls likt Emma som är den känslige) kramar lite väl hårt om syrran, kommenderar var Clara ska ligga och vad hon ska göra och vill helst vill hon sova hela tiden eller se på tv. Många saker är nu "läskiga" säger hon. Inte alls sig lik alltså. Jag försöker verkligen att ge henne mycket tid, hålla rutiner, lagom aktiviteter och vi jobbar ihop på dagarna. Kanske är det ändå för lite social delaktighet? Känner mig helt rådvill.
Lovis; har du märkt något liknande under sommaren, hösten med Ingrid?
Jag har sedan i helgen ändrat Claras schema till att sova 45 min, 2 timmar, 45 minuter och 12 timmars natt. Funkar strålande! Hon somnar snabbare vid lurarna och har ingen sömnskarv efter 45 min på långluren för hon är tillräckligt trött. De andra lurarna vaknar hon efter 45 min som hon ska. Skönt! Hon är tom mer pigg nu mellan passen
Men nu är det storasyrran som är som förbytt istället. Vi har inte haft några tendenser till avundsjuka eller irritation från Emmas sida efter att lillasyster har kommit till oss. Sista veckan har hon pockat på uppmärksamhet ideligen, Maammmaaaa!! När man frågar vad hon vill så vill hon inget utan fortsätter; maammaaa! Hon är högljudd, vill inte äta, skriker, bossar med andra barn (inte alls likt Emma som är den känslige) kramar lite väl hårt om syrran, kommenderar var Clara ska ligga och vad hon ska göra och vill helst vill hon sova hela tiden eller se på tv. Många saker är nu "läskiga" säger hon. Inte alls sig lik alltså. Jag försöker verkligen att ge henne mycket tid, hålla rutiner, lagom aktiviteter och vi jobbar ihop på dagarna. Kanske är det ändå för lite social delaktighet? Känner mig helt rådvill.
Lovis; har du märkt något liknande under sommaren, hösten med Ingrid?
Jaaa JosseS! Jag har verkligen märkt av temperamentsbyte hos Ingrid den här sommaren/hösten. Hon är väl rätt så lugn i sitt humör förutom att hon bryter ihop för minsta lilla och gråter/illvrålar/gnäller....man skulle kunna tro att hon inte sovit på flera dagar, ungefär så beter hon sig. Maten; jag måste mata henne om hon öht ska få något i sig. Hon sitter med maten i munnen och tittar på allt annat, glömmer liksom att svälja...jag känner att jag inte vill stressa henne men så måste Anna vagnas och då blir jag stressad ändå. Hon är mycket omhändertagande mot lillasyster så där har inte jag något problem (utan att hon sparkas när vi vitter i soffan). Men, hon är 2 år och hon har fått ett syskon så jag försöker gilla läget och ge henne så mycket uppmärksamhet som det går. Det bästa är som vanligt att hon får hjälpa till, då blir hon solskenet igen! Men det tar på tålamodet
Nu ska jag gnälla lite....jag får inte till Annas dagar. Hon är gnällig och olycklig och sitter/ligger fortfarande inte långa stunder för sig själv (med oss omkring). Hon vill bli buren, vilket ju inte fungerar rent praktiskt. Jag trodde ju helt plötsligt att jag inte hade mat men nu flödar det över igen så det är inte problemet. Hon sover 12 timmar natt, 45 min förmiddag, 2 tim lunch och 45 min eftermiddag. Ev. en powernap på 5 el. 20 på sena eftermiddagen.
Förmiddag- och eftermiddagsluren är bra men middagsluren är såå strulig
Hon skarvar otroligt både efter 20, 45 och flera gånger efter det. Ligger med helt öppna ögon och verkar klarvaken
Det känns som om jag skulle vilja ha en massa 45-minutare hela dagen istället...Ni andra, hur ser era scheman ut nu? Vore jättebra att få se dem!
Nu ska jag gnälla lite....jag får inte till Annas dagar. Hon är gnällig och olycklig och sitter/ligger fortfarande inte långa stunder för sig själv (med oss omkring). Hon vill bli buren, vilket ju inte fungerar rent praktiskt. Jag trodde ju helt plötsligt att jag inte hade mat men nu flödar det över igen så det är inte problemet. Hon sover 12 timmar natt, 45 min förmiddag, 2 tim lunch och 45 min eftermiddag. Ev. en powernap på 5 el. 20 på sena eftermiddagen.
Förmiddag- och eftermiddagsluren är bra men middagsluren är såå strulig
Det känns som om jag skulle vilja ha en massa 45-minutare hela dagen istället...Ni andra, hur ser era scheman ut nu? Vore jättebra att få se dem!
-
anna_sophia
Lovis
Jag har precis samma schema som dig. 12 timmars natt, 45-2-45. Anton skarvar också på långluren på dagen efter en halvtimma (?!?) och ibland ytterligare en gång. Jag vagnar dock helt lungt igenom dessa skarvar. Sista luren på dagen sover han aldrig mer än en halvtimma men han verkar klara sig på detta för han är glad och nöjd. Han verkar som sagt vara en av dessa smårskärp som skarvar på 30 min och inte på 20 min. Jag tänker inte ändra schemat utan framhärda och hoppas att skarvarna försvinner. Jag tror det är lätt att det blir hattigt annars. och att man försöker anpassa sig efter vad man tror bebben vill. Även om jag håller med dig om att det är hopplöst när de vaknar hela tiden.
Vi får stå ut och vagna på helt enkelt!
Jag har precis samma schema som dig. 12 timmars natt, 45-2-45. Anton skarvar också på långluren på dagen efter en halvtimma (?!?) och ibland ytterligare en gång. Jag vagnar dock helt lungt igenom dessa skarvar. Sista luren på dagen sover han aldrig mer än en halvtimma men han verkar klara sig på detta för han är glad och nöjd. Han verkar som sagt vara en av dessa smårskärp som skarvar på 30 min och inte på 20 min. Jag tänker inte ändra schemat utan framhärda och hoppas att skarvarna försvinner. Jag tror det är lätt att det blir hattigt annars. och att man försöker anpassa sig efter vad man tror bebben vill. Även om jag håller med dig om att det är hopplöst när de vaknar hela tiden.
Vi får stå ut och vagna på helt enkelt!
Mamma till Anton född den 18 juni 2007 och till Ida född den 12 maj 2009.
Hur går det för Er alla
Stjernan, var är Du? Vi finns här om du har det jobbigt! Ge inte upp!
Jag har ju gnällt om att Anna inte är glad. Jag tittade tillbaka på Ingrids schema vid samma ålder. Då hade jag 4 lurar per dag. Jag tittade på forumet anno 2005 och där var det många som hade 4 lurar per dag. På forumets "SHN-såhär kan det gå till" har AW lille Ludwig som exempel och han har 4 lurar per dag! Yes
Jag har hela tiden känt att 3 är för lite för min lilla. I alla fall funkar det inte om mammas vargar är där...
Så idag skred jag till verket, jag har en schemaplan men jag ska känna av Anna lite under några dagar. Jag har nog lagt schemat lite för mycket utifrån hur jag vill ha det utan att känna av Anna. Idag sov Anna 45 min + 45 min + 1,5 tim + 45 min. HON HAR VARIT ETT SOLSKEN!! Legat på sin filt och lagt av glädjetjut! Jag är helt salig! Nu ska jag väl lugna mig, det är ju bara första dagen...men det känns så himla bra!
Nu ska ni se att jag skriver ett depparinlägg i morgon....
De spelar Mike Oldfields "Moonlight Shadow" på radion. Det är en gammal favorit. Från -83 sa dom....hmmm...så gammal är jag! Årsmodell -71. Är jag äldst här eller

Stjernan, var är Du? Vi finns här om du har det jobbigt! Ge inte upp!
Jag har ju gnällt om att Anna inte är glad. Jag tittade tillbaka på Ingrids schema vid samma ålder. Då hade jag 4 lurar per dag. Jag tittade på forumet anno 2005 och där var det många som hade 4 lurar per dag. På forumets "SHN-såhär kan det gå till" har AW lille Ludwig som exempel och han har 4 lurar per dag! Yes
Så idag skred jag till verket, jag har en schemaplan men jag ska känna av Anna lite under några dagar. Jag har nog lagt schemat lite för mycket utifrån hur jag vill ha det utan att känna av Anna. Idag sov Anna 45 min + 45 min + 1,5 tim + 45 min. HON HAR VARIT ETT SOLSKEN!! Legat på sin filt och lagt av glädjetjut! Jag är helt salig! Nu ska jag väl lugna mig, det är ju bara första dagen...men det känns så himla bra!
Nu ska ni se att jag skriver ett depparinlägg i morgon....
De spelar Mike Oldfields "Moonlight Shadow" på radion. Det är en gammal favorit. Från -83 sa dom....hmmm...så gammal är jag! Årsmodell -71. Är jag äldst här eller
Lovis; Åh vad bra att du kom på det där med fyra tupplurar! hoppas helgen har gått lika bra och att Anna är ett solsken
Vi har varit på resande fot hela helgen och träffat en massa släkt. Clara är aldrig så nöjd som när det är 30 högljudda människor omkring henne
Sover som en gudinna och är glad därimellan. Somnar på momangen. Tänk om det vore så lätt varje dag hemma! (Är det inte...) Kanske skulle ha fest jämt?
Jag är en 75:a föresten.
Vi har varit på resande fot hela helgen och träffat en massa släkt. Clara är aldrig så nöjd som när det är 30 högljudda människor omkring henne
Jag är en 75:a föresten.