Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
mo

Inlägg av mo »

jäklar :evil: Nu har Bror blivit regält förskyld! Fast ingen feber... När jag väckte honon efter två timmars vilan var han jääätte trött och ville sova mer :( . Hur gör ni när dom små blir förkylda, håller ni fast vid schemat eller får dem sova som dem vill :?: Känndes oxå fel att langa fram majs och potatis till det lila ynket så nu får han bara amma... hmm, undra hur natten blir :roll:
kram mo
mo

Inlägg av mo »

nej, lila är han ju inte utan lilla såklart :lol:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Det beror på hur sjuk. En gång var Karl så trött att han sov tre dagar i sträck, både dag och natt. Jag brukade väcka vid vanliga mattiderna och få i lite då. Sen försökte vi hålla honom vaken i några timmar innan läggdags iallafall.
Det viktiga är att vätska går i så dom inte blir uttorkade. Amma är ju lämpligt, både näring och vätska. Du kan ju testa med purén, se hur det går. Kanske går bra om han inte är så jättesjuk.
Ett extra nattmål (Eller två) kan behövas om han ätit dåligt under dagen. Det glöms snabbt bort om du återgår till ordningen när han kryat på sig.
Liv har varit förkyld och vaknat av att hon snorat en massa och haft svårt att få luft. Då har hon ju hunnit vakna till och bli hungrig när jag rensat näsan, så jag har ammat efteråt.
JH

Inlägg av JH »

Vi har gjort ungefär som susanne. NÄr Elsa varit jättesjuk med mycket feber t ex har hon fått sova som hon vill och vi har försökt få i mycket vätska och lite mat. När hon är lite sjuk - rejäl förkylning t ex - har vi försökt använda oss av marginalkvartar istället. Om de används "åt båda hållen" så blir det ju 30 min extra sömn per sovpass så att säga :D och det brukar räcka. Sen har vi lagt minst 30 min tidigare för kvällen också, om det har behövts.

Viktigt är ju att inte stirra sig blind på scheman etc om barnet är riktigt sjukt, det brukar ändå gå tillbaks till vanlig ordning när barnet blir friskt igen! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej :-)
Hur går det för er andra?

Jag har gjort om Livs schema, jag tror att sömnen dagtid behöver minskas igen. Nu har hon såhär:
7.30 morgon
9.15-10.00 sova
12.00-14.00 sova
16.15-17.00 sova
19.30 natt

Målen startar efter alla sovningarna, sen ett till mål före läggdags. Tror ni det funkar bra? Har ni andra en fem-minutare under sista passet? Jag har aldrig fått till det. Ibland är hon lite trött då tror jag.

Hon har sovit såhär i två dagar, det har gått ganska bra. Hon har varit lite trött vid 11-tiden, hon brukade ju sova länge på förmiddagen, två timmar. Men sen slutade hon med det. :roll: Så då ändrade jag.

Magen verkar bättre nu. Jag tror att hon får gaser av te också. :? Kan man få det?

mo, mår Bror bättre nu?
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej Susanneethel! Och alla andra förståss! :D

Vi har haft nästan exakt samma schema till Molly, men med lite andra mattider för att få 3½ timme mellan målen samt matchning till storasysters måltider (annars äter hon upp lillasysters mat...). Fungerar utmärkt med 45 - 2 - 45

7.30 Morgon+ frukost
9.15-10 Sova
11.00 Lunch
12-14 Sova
14.30 Mellis
16.00-16.45 sova
17.30 Middag
19.00 Nattslurk
19.30 Godnatt

Vi har aldrig haft 5 min på sista passet, provade det i tidigt stadium, men det tog allt för lång tid att få till sömn... Någon gång när hon haft en tidig morgon blir det en 5 min på förmiddagen.

Ska i dagarna korta ner en av 45:orns till 20 min, men har svårt att bestämma mig för vilken. Molly själv verkar vilja korta ner eftermiddagsluren, men jag skulle vilja ha bort förmiddagsluren istället sen när dte ska bli bara två lurar... Svårt!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
mo

Inlägg av mo »

Hej!
sussane- bara en tanke, målen tycker jag är väldigt bra att ha hyffsat tätt för Bror blir i alla fall väldigt trött när han äter för nära vilan och somnar då gärna vid bröstet :? , kanske oviktigt men ändå...
Han är fortfarande sjuk men sover ändå ok, lite gnöl under natten och äter vid 5.30 sover sedan till 7.00! Middags vilan har jag förlängt något tillsvidare. Schemat du beskriver har vi haft här sen Bror var tre månader och det funkar utmärkt tycker Bror! Så kör på! Jag tar ofta en fem min på kvällen för att få en glad kille i säng, funkar bra :)
Jag undrar en sak... Pure och gröt går framåt här och vi är nu uppe i en hel portion gröt, kan man skipa en amning då? Det blir ju bara massa ätande annars :roll: . Alltså på morgonen ammar jag sedan får han gröt när vi äter frukost, en hel portion, att sätta sig att amma igen då käns lite omotiverat men han är ju bara 4,5 mån en... Är det för tidigt att skipa en amning då :roll: Med puren undrar jag oxå hur stor portionen skall vara för att den skall motsvara en amning? Nu äter han 3/4 liten burk så jag ammar sedan för att fylla på!
Vad bra att magen är bättre förresten, dom blir ju äldre och tarmarna växer antar jag! Te vet jag inget om.
kram mo
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej Mo!

Molly äter gröt som middag, och då ammar jag inte förrän kvällsslurken.

Pure äter hon nästan 2 små burkar och på det ammar jag 1 bröst som vätska till maten. Men där tror jag att det varierar mycket från barn till barn hur mycket de äter. Molly äter dåligt till frukost och är därför VRÅL hungrig till lunch.

Skönt att han sover hyfsat gott trots snuva!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

mo skrev:Hej!
sussane- bara en tanke, målen tycker jag är väldigt bra att ha hyffsat tätt för Bror blir i alla fall väldigt trött när han äter för nära vilan och somnar då gärna vid bröstet :? , kanske oviktigt men ändå...
Hej mo
Jag hänger inte med riktigt. Menar du för nära efter vilan, eller före nästa vila? Jag hade tänkt mig att de börjar fem tio minuter efter att hon vaknat. Hon brukar äta i tjugo minuter, sedan får hon lite till efter en liten stund. Brukar inte bli så länge då. Sen försöker jag låta bli att amma mera under den vakenstunden. För ammar jag mot slutet, då somnar hon ibland.

Angående maten så har jag tänkt mig att "målen" äts under en viss tid, tills dom är mätt. Blir de mätt på puren/gröt och lite vatten till så behövs ju ingen amning då. Brukar vara lite svårt att få i något också när de blivit mätta. Om det är för tidigt får nog du bestämma, ingen annan kan.

Ju mer mat som ersätter amningen desto mindre produktion blir det ju eftersom efterfrågan minskar. När jag hade bytt ut två-tre mål med Karl så ville han inte amma mer. Han var 8 månader då. Jag brydde mig inte om att envisas då eftersom han åt så mycket mat. Och hade börjat dricka välling. Välling fick jag inte i honom först. Inget ur flaska faktiskt. Ingen napp heller, jag var en vandrande napp. Usch vad jag kacklar. :)

Det låter ju bra med sömnen. :) Liv äter också en gång på natten i vanliga fall. Ska börja med pureer snart får se om hon sover över det.

Kör ni med hemlagat eller bara burkar? Vad blandar ni i pureen om ni gör själv? Hur gör ni potatispuré? Jag försökte mixa potatis en gång, det blev en klisterklump. :oops:

Majamamma
Molly äter bra hör jag. :-) Jag är bortskämd med det, Karl glufsar ju i sig det mesta och han älskar grönsaker. Hoppas Liv blir lika.
Han kommer säkert också äta upp Livs mat sen. Får börja ge henne smakis när han äter lunch kanske.
mo

Inlägg av mo »

oj, sussane mitt fel. jag missförstod dig visst... :oops: . trodde att du menade att du ammar efter uppvak och innan vila! Men du menade ju kvällsamningen, såklart 8) . Funkar schemat fortfarande bra för dig?
Här är nätterna fortfarande bra trots förkylningen. Igår natt och natten till idag sov han hela natten igen! Fast det är lite gnöligt från 5.30 typ men jag ammar inte då för sista natten jag gjorde det kändes han inte vrål hungrig utan mer snuttig så vi sparar det målet till morgonen!
Tycker ni också att man börjar ana lite personlighet :P Jag tycker att Bror blir tydligare och tydligare vilket är underbart! Han är flamsig och dramatisk! Precis som mamma... :oops: Min dotter är så förfärligt lik pappa, både till utseende och sätt så det känns ju inte mer en rätt...he,he :lol: Joanna var somsagt väldigt tidig i det mesta så jag kanske har en felaktig bild av olika saker dem "skall göra", men brukar dem inte vända runt och så vid denna åldern? Det gjör inte Bror än, han tar det som sagt lite piano... :)
Mo
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej mo och alla andra
Schemat funkar sådär. Hon verkar behöva mer sömn. Och förra schemat trodde jag var för mycket. :? På förmiddagen har hon fått sova mer än 45 idag och igår, då har hon varit nöjd. Äh, jag vet inte hur det ska vara. :roll:
Jag har börjat ge Liv puré, igår åt hon passerad kokt morot. :-) Hon högg efter skeden och skrek när det gick för sakta. :o Verkligen poppis. Hon blev arg när det var slut. Svalde jättefint. Inte ens Karl åt sådär bra första gången. Han puttade ut maten med tungan i början.

Liv har inte vänt sig än, bara en gång när jag la henne med armarna under sig, då tippade hon över på rygg. Kommer inte ihåg hur det var med Karl heller.

Livs personlighet är lugn och iaktagande tror jag. Hon håller koll liksom. Skrattar inte så mycket som sin bror men det kanske kommer sen.
JH

Inlägg av JH »

Nämen oj vad mycket det har skrivits i tråden! :shock: Förut fick jag alltid ett mejl om det skrivits i en tråd som jag var aktiv i, men nu har jag inte fått nåt så då trodde jag inte att nån hade skrivit.

Vad bra det verkar gå med maten för er! Det gör det här också. Så här ser vårt schema ut nu (Siri är ju exakt 5 månader den här veckan :D

7.00 morgon - amma
8.45 sova 45 min
10.00 amma
10.45 smakis
11.30 sova 2 timmar
14.00 amma
15.45 sova 20 min
16.45 gröt + amma
18.30 nattslurk (ersättning)
19.00 sova

De sista dagarna har hon börjat äta ganska mycket till lunchen, innan var det bara några skedar. Hon har dock ätit en hel portion havregröt i ett par veckor :D Vi har skippat potatisen så här i början när vi gör egen mat eftersom den (som ni skrev) får en konsistens som är svår för de små att få ner. Favorit här är broccoli och morots-puré! Har även provat att mixa blomkål och palsternacka, samt att ge avokado mosat med lite ersättning - funkar bra!

Siri vänder sig från rygg-mage och tvärtom och hasar sig även framåt och bakåt. Kul, men jag tror att det är orsaken till att de 3 senaste nätterna har varit katastrofala :x :evil: Har skrivit en tråd under späda små där jag beskriver hur det har varit, men kortfattat så vaknar hon ungeför en gång i timmen - outhärdligt för både oss och henne! Hon somnar snabbt om, ibland själv, ibland med ramsa och ibland måste vi buffa/solfjädra. Usch :( Vet inte riktigt vad vi ska göra för att ta oss ur det. Hon äter fortfarande en gång på natten och vi skulle just ta bort det målet, men så började hon med det här....
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mo

Inlägg av mo »

Hej igen JH, jag svarade dig i anndra tråden, men som sagt jag känner igen detta från när Bror skulle sova hela natten!
Nu skall mina små flytta in i samma rum! :D Det känns spännande och nästan lite sorgligt på nått sätt :roll: nu är spädbarns perioden över och jag kommer ha en bebis och ett barn här hemma :lol: ja,ja jag skall ju alltid dramatisera...men, ändå lite-stort känns det! Jag åter kommer med info :!: Jag och Bror målar bokhyllor till rummet och Joanna skall få våningssäng (Det var det första hon sa när vi berättade att Bror fanns i magen "bra då kan vi skaffa våningssäng :lol:") Bror får ju dock vänta ett tag...
mo
JH

Inlägg av JH »

Åh vad spännande med inflytt! Skriv och säg hur det går. Vi har ju eget rum till Siri (en STOR garderob som ligger precis intill vårt rum - har två dörrar och vi har använt det som gästrum/arbetsrum - dock inga fönster, men det blir VÄLDIGT mörkt :D 8) ), men jag vill ändå att barnen ska dela rum så småningom. Har dock fegat ur lite och tänker vänta tills Siri är lite större....
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej :)
JH, hur går det nu? Blivit bättre? Vad hon kan, hasa sig och allt. :D

mo, vad spännande med att dela rum. :) Jag undrar när vi ska våga det. När jag var liten hade vi också våningssängar. Två stycken, jag har fyra syskon. Har ni skärmat av mellan dom på något vis?

Liv har vaknat två gånger per natt på sistone. Jag tror inte mjölken räcker till längre. Idag efter att jag ammat flera gånger på rad så klämde hon i sig en hel kokt mosad morot, ingen liten heller. :shock: Sen vågade jag mig på att ge gröt också till kvällen. Gav en dl ungefär. Hoppas hon inte får magknip. Hon var iallfall väldigt nöjd och glad efteråt. :) Nu ska vi se hur länge hon sover.

:sleep: :sleep: :sleep: :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"