Funderingar inför utlandsvistelse

Skriv svar
HannaMaria

Funderingar inför utlandsvistelse

Inlägg av HannaMaria »

Vi ska åka till Australien nästa månad och hälsa på farmor och farfar i sex veckor. Våra barn kommer då att vara 9 mån och 23 mån. Jag oroar mig redan lite för nätterna... Vi kommer nämligen att sova 7 vuxna och våra två barn då i ett litet hus med 3 rum. Vi kommer att sova i samma rum som barnen. Har inte gjort det på evigheter, men jag misstänker att det inte blir lätt. De kommer ju att höra att vi är i samma rum...
Okay, vi ska väl försöka avskärma en del åt dem och försöka få det beck mörkt i rummet.
Båda barnen är SS are, men oftast blir det struligt vid förändringar, resor o dyl. så jag räknar med att de första nätterna kan bli lite struligt. Det är här mina orosmoment börjar... Jag känner mig inte redo att ramsa ungarna där och sedan bara avvakta, när jag vet att 5 andra kommer att vakna...och undra varför vi inte "tröstar" våra barn... Det är en sak att vara hemma och låta barnen skrika, men en annan när man är hos andra. (Speciellt efter senaste natt, när 8 månaders babyn vaknar och inte somnar om på ramsa. Hon skrek från och till i 2 h innan hon till sist somnade om. Jag ramsade flere ggr och var också in i rummet).Och jag vet ju att det inte finns några alternativ... Jag ser så fram emot resan och hoppas ju att vi där också får sova gott på nätterna! Men hur ska jag kunna jobba upp min attityd?!?
Det här blev lite svamligt, men hoppas ni förstod mitt dilemma i alla fall.
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

:D :D 6 veckor ska det stå. tydligen går det inte att skriva 6 med bokstäver på detta forum :D :D
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej vännen!

Jag förstår nog precis hur du känner. I ditt fall skulle jag helt enkelt förklara precis vad hela SHN handlar om för de andra i huset. Redan innan första natten skulle jag lägga fram hela konceptet och få dem att förstå varför ni gör som ni gör, vad ramsan har för betydelse och vad som händer om ni "tröstar" genom att ta upp barnen och så vidare. Det är ju förståeligt att de tycker ni är knasiga om de inte alls vet vad allt handlar om!

Så håll på era rutiner, för barnens skull. Säg också till de andra att ni gör detta för barnens skull. I ert fall kan ni ju också berätta hur det var INNAN kuren så har de lättare att förstå att ni inte vill riskera att förstöra allt ni byggt upp. Och så ger du valet: Antingen lite envist frågande ett par nätter eller mycket envist frågande i 6 veckor... Inte så svårt att välja tycker jag :wink:

Vi hade gäster vid villan då Saga skulle sova där första natten sedan förra sommaren. Jag anade att läggningen skulle innebära en del frågor så jag förberedde helt enkelt gästerna på det. Så efter en halv timmes gallskrik och ett par ramsor innan hon somnade, kom en av gästerna och sa "That wasn't too bad" :lol: :lol: :lol: Själv var jag helt matt. Men nästa morgon väckte jag en liten solstråle som sovit hela natten och ingen tyckte jag gjort något konstigt eller fel, tvärtom sa de att det är bra att hålla på rutiner.

Och sen ska vi inte glömma bort det viktigaste: Förvänta er inte att det ska krångla. Utgå med en attityd av självklarhet: "HÄR ska vi sova inatt, och OJ va mysigt det ska bli, tycker du sängen ska stå här eller här? "och så vidare. Låt barnen vara med och göra i ordning er kammare.

Hoppas fler har lite goda råd att komma med :D

Kram :P
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Saara

Inlägg av Saara »

Hejsan!

Hjälper det att tänka framåt? Om ni gör på samma sätt som hemma, så sitter läggningen säkert efter tre läggningar (jfr tre nätters kur).

Så har det gått med vår lilla fröken då vi varit på sommarstugan. Första läggningen tjorvar mest, sen avtar det och efter tre läggningar så har unga damen somnat utan frågor.

kram,
Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Tack för era råd! Egentligen vet jag ju allt själv...men det känns ändå bra att få lite respons :) Och jag har ju helt fenomenala svärföräldrar, så nog ska det väl gå bra då!
Elle

Inlägg av Elle »

För att få beckmörkt så tar vi alltid med en rulle sopsäckar och tejp och klistrar för fönster. Fungerar kanonbra :thumbsup:

Ha en skön resa!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Det kommer att gå jättebra! :D Precis som någon redan sa skulle jag föbereda allihopa (t.ex. värdfolk) på vad som komma skall, och hålla fast vid det ni jobbat upp hittills. Och sedan är det ju faktiskt attityden som är det allra, allra viktigaste! Oroliga föräldrar gör ingen glad, utan läggningen skall skötas precis lika taktfast som innan. Och DÅ är ni ju inte i rummet. Om ni sedan tassar in och sover när ungarna redan sover stör dom inte det minsta.

Är de SS så är de, och då blir det inga större problem! :D

(Som ett exempel ramsade jag tyst på en unge i ett proppfullt flygplan här om dagen, och det gick bra det med! :wink: DÄR kan man snacka om press utifrån. Folk trodde nog vi var tokiga, men ungen somnade ju till slut, vilket var huvudsaken. :lol: :lol: )
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

mrs tall skrev: (Som ett exempel ramsade jag tyst på en unge i ett proppfullt flygplan här om dagen, och det gick bra det med! :wink: DÄR kan man snacka om press utifrån. Folk trodde nog vi var tokiga, men ungen somnade ju till slut, vilket var huvudsaken. :lol: :lol: )
Now that's my kind of woman! :lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"