Rensa i röran

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Nancy!

Du hittar jättebra lådor på till exempel Granit (mittemot Designtorget). Vi har ett gäng såna för odefinierade högar och lite viktiga papper som ingen orkar ta tag i.

GIllar inte heller hängmapp-systemet.

Jag och Erik har varsin tidskriftsamlare för papper man inte orkar sätta i en pärm eller inte vet om man vill ha. Innehållet slängs (borde slängas) med jämna mellanrum.

I köket i Majorna hade vi en grej på väggen där man kunde lägga alla räkningar och viktiga papper som kom. Och så tog man hand om högen i slutet på månaden och placerade papper i rätt pärmar. Nu har vi en hög i köket som tas om hand istället, har inte fått upp grejen på väggen (alltså ett "fack").

Vi har pärmar för:
:arrow: Räkningar 2007 (fördelat på flikar som el, tele/bredband/tv, lägenheten, övrigt, i denna pärm har vi även flikar för försäkringskassepapper, lönebesked och pensionspapper).
:arrow: En pärm för bilen (fast haha, den är ju såld nu!)
:arrow: En pärm för försäkringar och garantier (rätt ny, så inga garnatier sitter där ännu)
:arrow: En gammal teburk med viktiga kvitton :roll:
:arrow: Jennys papper (även med Antons viktiga papper)
:arrow: sambons papper (tror jag iaf)
:arrow: En tidskriftsamlare för Anton-papper (både minnen och viktiga papper, i en salig röra).

Mitt tips är att INTE vara så sentimental. Köp en låda för dina saker, och varsin för barnen. Gå igenom allt och lägg det som du inte kan skiljas ifrån i lådorna. Släng resten. Jag är enligt min familj fullständigt osentimental. Ångrar mig sällan att jag slängt något. Framförallt inte kläder.

Vad SKA du med gamla tidningar till?? Och de gamla jeansen du vill komma i? När du kommer i dom borde fira med alldeles NYA jeans tycker jag. Så bort med dom!! Lägg i en UFF-låda!

Vet att jag låter lite hård. Och vi har skräphögar härhemma också. Men man är lättare i sinnet med färre saker.

Kram Jenny
father of sons

Inlägg av father of sons »

Nancy

Inlägg av Nancy »

Sussi: Tack rara du :thumbsup: Skall leta jämförpriser på boken du tipsade om för det låter misstänkt likt en sån som man gärna har eget ex av. Så får du behålla din egen ifall du får plötslig lust att läsa :D

Nilam: Tack nu förstod jag precis :D Bra idé med lådorna, den snor jag rakt av :!: :D

Mamman till sönerna: Oj :shock: Den skall jag genast beställa :!: :D

Jenny: Tack för supertips :thumbsup: Nu vill jag ju genast åka till Granit ju... Sen vill jag hyra in Dig och Majamammas man som röj- och rensningskonsulter. Egna maken skickar jag på semester, Leia till mormor och Lussi hyr jag ut timvis till svårt bebissjuka så får jag råd att betala hela kalaset 8) :lol: Blir det nån slant över köper jag lådor och mappar på Granit och IKEA :lol:

Kram och tack alla :heart:
(jobbar fortfarande på "Planen" med stort "P" och i väntan på litteratur skall jag gå igenom trådens kanonbra tips. Börjar med äggklockan satt på 15 minuter :!: :thumbsup:)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Nancy!
Hur går det :?: 8)

Som sagt: planera inte så mycket - sätt igång och rensa!! En hög i taget. :wink:

Ett annat tips: ta varje chans att ge bort saker! Jag gör ofta det. Det känns mycket bättre än att slänga/lägga i återvinningscontainrar. Jag gör inte det för att vara snäll, utan för att bli av med saker som bara ligger. Också ett miljötänk från min sida.

Så, i den andan:
Om du inte orkar åka till Granit, så har nog vi några lådor över. Tror att det står en hög med tomma på vinden. Om dom inte är tomma så kan jag nog kasta innehållet :wink: :lol: . Dom är för A4-storlek och kanske 8 cm höga? Perfekta för kvitton och garantier. Eller gamla foton som man inte orkar sortera men vill behålla. Eller Leias fina teckningar (väggen är ju snart full!!).

Jaja, du kan ju ha det i bakhuvudet om du kommer förbi (eller jag) nångång snart!

Näe, gonatt! Kram Jenny
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Tack för frågan Jenny :heart:

Går (haltar) runt hemma och "smygrensar" lite i väntan på att de böcker jag beställt skall komma i brevlådan :thumbsup:

:idea: För jag gjorde slag i saken och beställde båda de som tipsades om i tråden :D

(sen sätter väl fysisk/psykisk ork stopp än så länge men jag tycker att det lilla jag rensat är friskvård för själen)

Har hittills gjort följande:
:arrow: En hel packe med inredningsmagasin från 2003. Insåg att det hela tidern kommer nya tips så jag sparade bara den tidning som var inspirationskälla då maken och jag flyttade ihop :wink:
:arrow: En hel kasse med kläder jag antagligen aldrig kommer att använda (är annars rätt duktig på att rensa just kläder men nu var jag riktigt sträng [-X )
:arrow: Kryddor med bäst-före-datum 2001 (fanns varken lukt eller smak kvar)
:arrow: Samlat ihop anteckningar/kompendier från diverse högskolekurser i en hög på golvet men inte vågat slänga ännu... Funderar på att riva sönder hela rasket i småbitar för man kan ju ändå inte använda trasiga papper... :roll: 8)
:arrow: Provade ett tips (en slags städlek) från Sussis länktips "FlyLady" där man skulle ta en vända i huset och hitta 27 föremål att slänga. Viktigt med just 27 antar jag (äh, fattar väl att siffran i sig inte betyder nåt men kul var det). Blev ex laddare till mobil jag tappade bort i februari, prydnadssak jag aldrig gillat, handbok till Excel i en verion vi inte längre har kvar, fultrosor som inte ens duger till reserv, totalt sönderläst bok om Byggare Bob, paket med thé som vi inte dricker och ingen gäst någonsin frivilligt valt då vi ställt fram de sorter vi har, pizzameny till pizzeria som gör närmast oätliga pizzor samt 20 andra saker :P :lol:

Babysteps alltså. Men åt rätt håll för nu jäklar... :twisted:

Jenny, om du har förvaringsboxar som du/ni inte använder så får de mycket gärna bo hemma hos oss istället :heart: :lol:

På återseende och kram till alla Er hjälpsamma från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Nu har de beställda böckerna kommit :thumbsup: Fast det är klart, det blir ju inte rensat bara genom att läsa böcker men om de får fart på mig så :wink: :lol:
Cyan

Inlägg av Cyan »

På tal om att slänga inredningstidningar så fick jag ett bra tips en gång:
När du läser en sådan tidning och hittar något du tycker om så klipp ut och klistra in i en pärm. Då har du en samling med din smak den dag du behöver tips och inspiration. Och du kan med gott samvete slänga dina tidningar direkt efter läsning utan att bli av med godbitarna. :)
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Linnan

Inlägg av Linnan »

:lol: :lol: :lol: Slängde du PIZZAMENYN! hur ska du klara dig utan den? :lol: :lol: :lol:

Jösses vilken rolig tråd!
Hur gör ni med barnens alla skatter då? Min dotter minns varenda färgglatt tuggummipapper sen tre års ålder :shock: allt ska sparas för evigt. Och absolut INTE läggas i någon låda - då syns den ju inte!
Jag och sambon är "dåld förvaring" typer medan döttrarna ,naturligtvis, är motsatsen. På sitt rum får de ha det som de vill tycker jag men när det flyter ut i resten av lägenheten blir jag obarmhärtig mohahahaa :twisted: dock är deras pappa annorlunda på denna punkten och kräver rensning på deras privata domäner också...
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Ett boktips från mej oxå :idea:

Köpte en bok i våras, Simplify your life, men har inte hunnit läsa den ännu. Den är skriven på svenska och handlar åtminstone till en början om hur man röjer upp i sina pappershögar.

Lycka till med rensandet! Själv har jag just rensat våra sommargarderober. Det känns så underbart EFTERÅT :D.
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Cyan: Tack för tipset :D Det enda problemet med ditt tips är att man just inte skall fastna vid steg 1 och BARA klippa ut utan också se till att urklippen kommer in i pärm... :roll: :wink:

Linnan: :lol: Jo, eftersom mitt andra höstprojekt är "Rensa bort graviditetskilon" så tyckte jag att Pizzamenyn kunde avyttras :wink:

Hoppas att någon kan hjälpa dig med din fråga om barnens skatter :!: Menar du att det blir överfullt i deras rum eller att sakerna t.o.m. tar plats i hela ert hem :?:

Pia Pojkmamma: Åh mera boktips, farligt för mig att läsa sådana tips för jag vill bara HA :P Liten bön: när du läst kapitlet om pappershögarna, skulle du kunna bistå med ett referat [-o< :?: Har inte råd att köpa fler böcker just nu efter att ha startat denna tråd :roll:

Grattis till garderobsrensningen, ja visst känns det underbart, precis som om både kroppen och själen lättnar på något vis.

:arrow: Rensningsrapport so far (hösten är ju lång...)

:idea: Har börjat hitta ett arbetsrum under alla pappershögar :thumbsup:

:idea: Har först grovrensat alla papper/småprylar och sen gjort en "kategorirensning" med ex lönebesked i en plastficka och papper från senaste graviditeten i en annan. Papprena skall sedan sättas in i pärmar och maken och jag har beslutat om följande system (efter diverse tips från denna tråd :D )

1. Huspärm (lån, elavtal, renoveringar etc)
2. Avtalspärm (försäkringar, telebolag, internet, autogiron, mobilavtal etc)
3. Nancys pärm (jobb (ex lönesamtal), sjukvård, intyg, kuriosa)
4. Makens pärm (som Nancys)
5. Leias pärm (journaler, försäkring, sparande, intressanta urklipp)
6. Lussis pärm (som Leias)
7. Årspärm 2007: deklaration, lönebesked, f-kassan, låneavier, kvitton, CSN, försäkringsbesked etc.)
8. Årspärm 2006 (som ovan)
9. Årspärm 2005
10. Receptpärm

Sen skall vi ha tidskriftsamlare till bruksanvisningar och kataloger och varsin "sentimental låda" där man kan spara vykort etc .

Vad tror ni :?:

:-({|= Vi är på gång, vi är laddade vi är... :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ämne för dagen: "kokböcker" :roll:

Tittade i hyllan där det trängs en hel del av den varan varav minst hälften tillhör kategorin "aldrig lagat ett endaste recept eller endast lagat ett av recepten men bara det och inget av de andra".

:idea: Vågar jag vara så fräck så att jag klipper ut de enstaka recept jag faktiskt använder och klistrar in i receptpärmen (och på så vis förstör böckerna) :roll: :?:

Vad gör jag med resten av böckerna :?: Du pratade om att ge bort saker Jenny (miljötänkande), men till vem/vad :?: (inte alla böcker är i så fint skick att de känns ok att ge bort)

:heart: Kram från Nancy
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag lämnar allt som jag inte vill ha kvar, eller sälja, till Kupan (Röda Korsets loppis). De tar ju emot böcker också, fast inte de som du klippt recept ur ;)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vet inte om de har nån slags insamling där jag bor men kollar upp det såklart.

Vad tycker ni annars om att klippa sönder kokböckerna, känns "hädiskt" på nåt vis :oops: :? Fast skulle onekligen spara en massa plats i hyllan...

(bror duktig i mig tycker att jag gott kan skriva av recepten för hand istället men hur kul är det... :roll: )

Kram från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Nancy! :D

Ja, mest är det kläder jag ger bort och då lägger jag i Emmaus-containern. I annat fall brukar jag prata med mina systrar och vänner, om det är någon speciell grej jag tror passar någon speciell person.

Är det mycket böcker kan man ju alltid höra av sig till en bokhandlare (med antikvariat). Hade en gång en bokhandlare som svärfar, och han köpte på sig allt. Hemma hos honom var det böcker från golv till tak. En gång fick jag en bokhylla av honom, men bara på villkor att jag tog alla bocker i den också :roll: :lol: .

Det där med att klippa i böcker, jag förstår dig precis! Känns hädiskt, men å andra sidan är det ju DINA böcker. Så ja, jag skulle klippa i dom och slänga resten. Är det relativt nya kokböcker skulle jag eventuellt försöka sälja dom. Beroende på hur ekonomisk och igång jag kände mig. Gör tre högar av böckerna:
:arrow: Definitivt inte behålla
:arrow: Definitivt behålla
:arrow: Kanske behålla

Sen går du igenom kanske-högen igen. De kokböcker du inte kollat i på 1-2 år är kanske inte så aktuella att spara, om de inte är något speciellt med dom :D .

Ledsen att jag inte hade några lådor över till er :? .

Hur går det med resten av rensa-i-röran-projektet? Låter som att du kommit igång ordentligt =D> :D .Starkt!

Kram Jenny
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Tusen tack för ditt uppmuntrande och inspirerande inlägg Jenny :thumbsup:

Gör inget alls det där med lådorna, kollade precis på Ikeas hemsida och de har säljer två för 69 kr som passar perfekt till Billy :wink: (djup 27 cm). Om man vill förvara papper får jag leta en större variant men då förvara på andra ledden. Eller ha lådan i den där skänken vi önskar oss till köket... 8)

Skall dela upp kokböckerna i högar som du föreslog. OCH våga häda rejält och klippa i dem :twisted: De flesta är om inte använda så i alla fall ganska genombläddrade och således inget för vidare försäljning/insamling.

Min strategi för makens högar däremot är att stoiskt förändra min egen röra och hoppas att han hakar på... Har inte hänt ännu men jag ger mig inte. Han har tilldelats en egen hylla i arbetsrummet där jag lite lagom slarvigt placerar hans papper :wink: 8)

:idea: Efter kokböckerna står Leias leksaker och böcker på tur.
-används fortfarande
-sparas till Lussi eller senare tillfälle
-slängas

Här i Kode finns bara klädinsamling så jag får kolla upp vad det finns för nåt i Kungälv. Vi har inte tid/ork/lust att åka runt till en massa olika ställen.

Kram från Nancy
ps. Det ÄR verkligen sant som det sägs både i denna tråd och i de böcker som nämns. Känslan av "lättnad" som kommer av att rensa är obetalbar :!: ds.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"