Kan inte bestämma mig...

Skriv svar
LindaVega

Kan inte bestämma mig...

Inlägg av LindaVega »

Kan inte bestämma mig om jag ska dra ned Vegas middagslur till 45 minuter eller ej. Hon sover 12 h natt + 1.5 h på dagen. Hon ligger ofta och pratar en stund på kvällen, vaknar strax före morgon och sover hela eller delar av middagsluren ( ibland tar hon lite tid på sig att somna- men då får jag alltid väcka)

Anledningen är bland annat för att vi kan komma ut lite fortare på eftermiddagen om hon har lite kortare lur. Barnen sover lite omlott nu och jag hade gärna velat gå ut tillsammans runt 14.00 ( Malte sover sin em-lur 15.00)

Vad tror ni? Är det stor skillnad att sova 45 min el 1.5 h. Hon är snart 2.5 år.
Hade annars tänkt att införa sagoband + sova när sömnbehovet minskar, men det kan man väl göra när Malte börjar sova en gång/dag.

Input/synpunkter/erfarenheter

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Linda

Jag skulle nog dra ner middagsluren till 45 minuter med gott samvete. Mycket tyder på ett minskat sömnbehov redan nu = långa insomningstider, tidiga morgnar.... Men det där känner du i mammatarmen :wink:

Som jag har förstått det på föräldrar med barn i Vegas ålder, så verkar många ha skurit ner middagsvilan redan runt 2-årsdagen.

Sagan kan du ju införa ändå. Lägg henne med en saga på och klocka 45 minuter från det att hon somnar.

/Åsa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack för svar. Är fortfarande lite tveksam eftersom hon inte har någon direkt fnurra, insomningstiden på kvällen känns helt normal, hon vaknar bara strax före morgon och sover bra på långluren ( även om det IBLAND tar lite tid att somna)

Att jag vill ändra beror mest ( helt) på att jag tycker det passar bättre med våra dagar och att jag känner att hon kanske är stor nog att klara sig på 45 min sömn.

Att ha saga känns inte aktuellt just nu eftersom jag enbart vill ha 45 min sovning och inget mer, men det går ju som sagt att införa när Malte börjar sova 1 g/dag ngn gång efter jul.

Jag får väl ge det en vecka och se hur det tas emot. Om hon verkar trött är det ju inte så svårt att ändra tillbaka igen.

Vad tror ni om det?

Linda
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Emma klarar sig jättebra på 45 minuters vila på dagen!
Även fast hon sover så lite kan hon fortfarande ha party med sig själv i sängen en halvtimme innan hon somnar och vakna ett tag innan morgon. Skulle nog säga att vi har 11,5 timmars natt och 45 minuters vila!
Det fungerar jättebra :lol:

Kolla av med Vega, är hon pigg och glad hela vägen fram till läggning efter ett par dagar så är det ju bara att tuta och köra!

Lycka till,
//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:) Jag rumstrerade om gossens sovtider, och just nu ser det ut så här här hemma:

morgon 07.00

mellanmål 09.30

lunch 11.20

Sofia sover: 11.30 - 13.00

Hugo läggs nånstans omkring tolv, efter behov... tar en halvtimme på sig att somna, sover sedan 45 min. (Jag väcker)

14.30 mellis

16.00 - 16.45 Sofia sover sin andra lur

17.00 middag för båda barnen

17.30 middag Ola och jag (Jag vet, men de sitter med som sällskap, ofta..)

18.40 kvällsfika

19.00 natt

Nu sover de i samma rum också!

Jag gjorde om Sofias tider vid första bästa indikation på att hon skulle fixa morgonens vkanepass så långt som det nu är, och det gick bra! Vilket tycker jag, betyder att visst klarar barnen av att man gör om deras tider delvis för att familjen frågar efter det, och delvis för att de själva gör det... :wink:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi, menar du att Sofia orkar vara vaken till 11.30 :shock: :!:

Måste fundera lite på våra tider. Malte sover 9.45-11.45 samt 15-15.30

Tack för info om era dagar.

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är det inte jag som menar, det menar hon... :lol:

Jag var precis som du :shock: :o 8-[ , men som det ser ut i nuläget så

:arrow: har hon en minidipp (då menar jag MINI) vid sin gamla tid 09.30 - det styr jag undan med fruktstund... :wink: sedan är det huuuur braaa som helst 8-[ och

:arrow: när jag lägger henne 11.30 så skulle man tro att hon somnar på direkten, eller hur? Nej, då, inte då! :D Hon ligger och SNACKAR fullständigt tillfreds en fem minuter innan hon somnar... 8-[

:shock:

Gärna för mig.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja nu har jag bestämt mig. Vega sover/vilar numer mellan 12.30-13.30
Har kortat sömnen med en halvtimme och gissar att hon sover ungefär 45 min av timmen hon är i sängen. Ändrade i veckan och har inte märkt av ngn extra trötthet så det verkar kunna fungera bra.

Detta innebär att vi kan komma ut redan 14.00 på em och hinner vara ute en hel timme innan Malte ska sova.

Tack för input

Linda
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"