SOVTIDER

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
cakeraj

SOVTIDER

Inlägg av cakeraj »

:( Vet ej längre med tider och ålder. Mina söner är 8 och 9 år. velat ha inne dem vid 18.30- 19.00 vardagar, o gärna i säng vid 20, dock får de läsa lite innan lampan ska släckas. Men nu till dilemmat...andra barn...olika åldrar från 6-10 år får vara ute mycke längre som till 20-21. va är egentligen "normalt" för åldrarna 8-9 år????
Ungarna grinar o hör deras klasskompisar härja utanför, o mitt hjärta blöder, men de är ju skola dagen efter.helgerna tycker däremot ja att 20 går bra. men är de bara jag som har dessa tider o är en "höns" mamma att inget ska hända senare på kvällen o att de ska orka skoldagen osv...
Snälla berätta hur ni har de, hjälp mig med råd med dessa tider! :roll: :?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att du har helt rimliga tider. Håll på dem du! :D
cakeraj

Inlägg av cakeraj »

:) Tack, då har iallafall en kommit med samma tider som kan vara bra. Blir tokig på att alla har så stora skillnader på tider osv i samma ålder. O just kanske att jag hade "fel" tider som ville ha dem inne tidigare.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du har ju helt rätt i att natten bör vara 11-12 timmar, och då är det ju inte fel att de ska vara inne en liten stund innan de ska i säng? Och vi kan ju inte veta hur det ser ut hos dem som har så små barn som springer lösa till nio-tiden på vardagskvällarna. Om de är pigga, nöjda och hänger med i skolan? Om de har reserver för sjukdom och någon helg helt upp och ner? Troligtvis inte, tror jag.
cakeraj

Inlägg av cakeraj »

Här på gården kan de vara 6 åring som springer sent...tyvärr.
Vart ensam på heltid med mina söner sedan 00, o deras far o ja skildes 00.Han träffar dem inget alls. så ja har kanske blivit över beskyddande med, vet ej, känns så då andra barn flyger o flänger över en relativt stor väg. Mina är tvungna att gå av cykeln o gå över, medans de andra bara susar förbi utan att ses sig om..men mina är inga änglar, de också gjort de, o hör ja de eller ser...cykelförbud en dag då.
Den ena sonen går även på ADHD utredning, så ja måste ha struktur, men som sagt, hjärtat blöder då de hör o ser till o med yngre som cyklar o skriker utanför fönstret. då känner ja mig elak ärligt talat :cry:
att mina killar har bara en :evil: till mamma
Linnan

Inlägg av Linnan »

Nej så ska du inte känna!
Dina söner har ju en toppenmorsa som verkligen bryr sig om dem och tar tillvara intressen de inte själva kan förstå fullt ut. Men försök förklara det för dem, att du vill att de ska orka med skolan och vara pigga och glada.
Mina barn har ungefär samma läggtider som dina. Klockan åtta ska det vara släckt hos sexåringen och åttaåringen får läsa till halv nio.
Hon knotar också ofta om den och den som får vara uppe si och så länge. Men jag tror att det ofta är lite bluff - det är tufft att vara uppe länge 8) Många barn här är ute länge på kvällen, men jag tycker det är viktigt att vi kan avsluta dagen tillsammans med någon gosig stund, och det verkar barnen också uppskatta.
Jag tycker att du gör helt rätt!
cakeraj

Inlägg av cakeraj »

:D va skönt att höra detta!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "