somnar in själv men vaknar på natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena :!:

Jag tycker ni har haft en jättebra förstanatt, och precis som man ska har du avlutat med bekräftelseramsan när hon vaknat :thumbsup:

Jag vill inte gärna se solfjädern som en kamp, jag har själv en urstark liten tös, som behövt en solfjäder ibland, och det JAG tänker närjag fjädrar henne, är att den ska lugna, att hon ska slappna av utav den! Ingen brottningsmatch :wink: Och inte hårt, utan fast... hoppas du förstår hur jag menar!

Nu är det natt två, det allra viktigaste av allt är att du håller tiderna! Och helst inte ens marginalkvart nu i början, utan DU bestämmer när dagen börjar och slutar!
Nu ska ramsan ta över (nästan) helt, endast i väldig kris går du in och solfjädrar! Och tänk på att ramsan verkligen ska förmedla att hon ska sova, med ordentligt magstöd!

Så; håll tiderna, både på natten och dagen, och solfjädra endast i undantagsfall :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lena b

Inlägg av lena b »

Hej
vi har haft en underbar natt!!! Jag la dottern kl: 20.00 och hon somnade in efter en ramsa och en bekräftelse ramsa sen vaknade hon till kl 22 då jag upprepade ovanstående och hon somnade om på 10 min. Efter det sov hon till kl: 7 på morgonen!!! Det är inte klokt, har aldrig hänt att hon sovit en hel natt. Hon hann ändå vakna innan jag hann göra morgon, jag var på väg in till henne då jag hörde att hon vaknat till, hur gör jag här?
En annan fråga gäller dagsluren som har börjat bli kortare, idag var vi utomhus och då sov hon bara i 1 timme och 15 min, vilket jag tycker är för kort, utför jag kuren även för dagslurarna(med en annan ramsa) hur gör jag då vi är ute på dagarna? Dessutom undrar jag hur längre det tar innan vi kan läggga henne någon annanstans än i hennes säng på kvällarna tex om vi är på besök hos nån? ( Vetatt det är för tidigt att göra det på ett atg men ungefär när?)
Tack för ditt stöd, känns bra att rapportera så här till dig och få feedback på det vi gör
/Lena B
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härliga nyheter :D :thumbsup:

Vad skönt att ni haft en så bra natt, det här är bara början! Tänk på att allt du gör, ska du göra med en sjutusan till attityd! Så är du på väg in till henne för att väcka på morgonen, och hon redan är vaken, så bete dig som om det ÄR du som väckt henne! Att det är du som har kollen :wink:
Och angående dagsluren, så tycker jag du ska ha ett spikat schema dagtid, för både mat och sömn! Och försök att ha lurarna på ett ställe nu, under kuren!
Mina barn har alltid sovit långluren inne i spjälsängen, det har passat oss bäst, men många har middagsluren i vagnen! En särskild dagramsa är bra, själv tycker jag det är lite jobbigt att ramsa ute bland folk, så sover mina i vagn nån dag, så struntar jag i ramsan :oops: :lol:
Men som sagt, försök förlägga dagsömnen till en specifik plats och tid, åtminstone nu till en början!

Det här med att sova borta är så väldigt olika, en del vill vänta tills kuren sitter som berget, andra ger sig iväg redan under uppföljningsveckan - precis som med allt annat gäller det att ha attityden här också, att känna sig säker - då förmedlar man den känslan till barnet och då kan man sova (nästan) var som helst! Mitt tips är att ni väntar tills ni känner att ramsan sitter, att hon sovit hela nätter ett tag och att ni är trygga - ni vet bäst själva när det är dags för utflykter :!:

Hoppas denna natten blir lika bra - men tänk på att det säkerligen kommer bakslag också, då är det bara att tuta och köra och ha MÅLET (den goooda sömnen :sleep: ) för ögonen!

Kram :heart: Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härliga nyheter :D :thumbsup:

Vad skönt att ni haft en så bra natt, det här är bara början, sanrt har ni BARA goda nätter :wink:

Tänk på att allt du gör, ska du göra med en sjutusan till attityd! Så är du på väg in till henne för att väcka på morgonen, och hon redan är vaken, så bete dig som om det ÄR du som väckt henne! Att det är du som har kollen :wink:
Och angående dagsluren, så tycker jag du ska ha ett spikat schema dagtid, för både mat och sömn! Och försök att ha lurarna på ett ställe nu, under kuren!
Mina barn har alltid sovit långluren inne i spjälsängen, det har passat oss bäst, men många har middagsluren i vagnen! En särskild dagramsa är bra, själv tycker jag det är lite jobbigt att ramsa ute bland folk, så sover mina i vagn nån dag, så struntar jag i ramsan :oops: :lol:
Men som sagt, försök förlägga dagsömnen till en specifik plats och tid, åtminstone nu till en början!

Det här med att sova borta är så väldigt olika, en del vill vänta tills kuren sitter som berget, andra ger sig iväg redan under uppföljningsveckan - precis som med allt annat gäller det att ha attityden här också, att känna sig säker - då förmedlar man den känslan till barnet och då kan man sova (nästan) var som helst! Mitt tips är att ni väntar tills ni känner att ramsan sitter, att hon sovit hela nätter ett tag och att ni är trygga - ni vet bäst själva när det är dags för utflykter :!:

Hoppas denna natten blir lika bra - men tänk på att det säkerligen kommer bakslag också, då är det bara att tuta och köra och ha MÅLET (den goooda sömnen :sleep: ) för ögonen!

Kram :heart: Mia
lena b

Inlägg av lena b »

God morgon :)
Natt nummer 3 har varit helt Ok. La dottern kl. 20 utan problem, hon var jättetrött och ville själv till sängen. Hon vaknade dock 22.45 men somnade om efter ramsa*4 som jag upprepade, vaknade igen 11.15 och somnade snabbt om igen efter ramsa. jag försöker vara lite försiktig med ramsorna, så att hon ska få chansen att somna om utan den, men hon började låta väl mycket på natten så då ramsade jag. Nätterna har gått över förväntan. jag har ett fast mat och sov shema på dagarna så hon sover alltid kl:12 på dagen och då har vi oftast varit ute så hon sover i vagnen. Vårt schema:
Väckning Kl 7 och välling
Frukost med familjen Kl 8.30
Lunch 11.30
Middagslur 12-14.00 (förhoppningsvis)
Mellanmål 14.30
Middag med familjen kl 18
Nattslurk 19.30

Jag har bestämt mig för att vi ska vara hemma till innan nattslurken då vi är borta så att schemat inte rubbas, som igår då vi var på kalas åkte jag hem innan jag hann få i mig någon födelsedagstårta. Alla försökte få mig att stanna med jag var benhård på att jag skulle hem, nattslurken fick hon dock på kalaset men vi var hemma innan kl. 20 då jag la henne. Har pratat med många vännner och bekanta ang kuren och jag tror att Anna W kommer att få många fler beställningar på sin bok :wink:

Kram Lena B
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena :D

Jag hoppas det fortsätter att gå lika bra för er!
Ert schema ser jättebra ut, bara att tuta och köra :wink:
lena b skrev: Har pratat med många vännner och bekanta ang kuren och jag tror att Anna W kommer att få många fler beställningar på sin bok :wink:
Hahaha :lol: en riktig missionär, va?
Glada nöjda barn och föräldrar är sannerligen bästa reklamen för SHN och AW :!:

Ha det bra,
kram Mia
lena b

Inlägg av lena b »

Hej Mia !
Natt 5 och 6 har varit ungefär likadana som de övriga, dottern har vaknat till en eller två ggr per natt men somnat om efter en ramsa. Hon har dock inte sovit en hel natt ännu, då jag sluppit ramsa, förrutom natt 2 som var jättebra då sov hon från 20-7, kommer detta med tiden eller gör jag något fel ? :shock: I natt vaknde hon vid 23 tiden och sen kl 6.10 då hon skrek upp sig, somnade dock om efter 5 min. Tack sam för råd och tips!

Angående vä'nner och bekanta som jag berättat för om kuren, några tycker jag är tokig, hur kan man hålla ett schema, då måste man ju sätta sitt liv på paus, andra tycker det är suveränt och har lånat min bok för att sen beställa själva. När jag berättar om hur bra det gått och framförallt då min man berättar då börjar de som tvivlat att fatta, han var nämligen tveksam till kuren från början, men nu predikar han om den och lovordar mig som har varit så bestämd och lyckats genomföra den :D

Kram Lena B
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena :!:

Vad roligt att höra om er shn-reklam-tour, och att den mottas så tacksamt :heart:
Tänk på att du hjälper små barn att få sova gott, heeela natten lång! Det är ingen dålig insats, det :wink: :thumbsup:

Jag är helt säker på att ni inom väldigt kort har hela nätter, utan uppvak! Forsätt du bara att ha kontrollen, och bestämma när natten börjar och slutar! Jag tror att lite äldre barn som kuras, måste få "fråga" lite mer än ett 5-6 månaders barn... Men du agerar helt enligt skolboken, så det är bara att ha målet för ögonen!
Och tänk på att det säkerligen kommer bakslag också, jag som har haft sovande barn sen de varit 4 månader, har också nätter när det vaknas och frågas, men det är bara att svara dem betryggande och säkert, så är man snart tillbaka i det gamla, goda igen :!:

Kram å sov gott :sleep:
lena b

Inlägg av lena b »

Hej Mia !
Jag måste få tacka dig så mycket för din hjälp och ditt stöd under den här tiden som vi har kurat vår dotter. Utan ditt engagemang och dina kloka svar på mina frågor tror jag inte vi hade lyckats så bra som vi gjort. Jag hoppas att du har ork och lust att fortsätta hålla kontakten och hjälpa mig när det sviktar eller då nya frågor dyker upp. Ännu en gång Tack så mycket!!

många kramar från Lena B, mamma till flickor födda 0401 och 0604
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

åååhhh :( :D :heart:
vet inte vad jag ska säga... tack lena för dina varma ord, inatt sover jag gott må du tro :sleep: :heart: (och ni med, hoppas jag :wink: )
Såklart jag vill höra hur det blir med er!!!
Annars blir jag sur :wink:

Kramar tillbaka!!!
Mia
lena b

hej

Inlägg av lena b »

Hej mia
Ville hålla dig uppdaterad nu när det har gått några månader sedan vi kurerade lilltjejen, och vet du vad, det fungerar fortfarande UTMÄRKT! Hon sover hela nätterna igenom och det gör även jag!! Vi fick ett litet bakslag, vet ej om det räknas som bakslag eftersom det knappt egentligen var märkbart, hon vaknade till 2 nätter i följd, men somnade in efter en ramsomgång. Så jag är dig och Anna Wallgren för evigt tacksam. Min tjej äter bättre och är mycket gladare nu än för några månader sen.

Ha det så bra och tack igen
Lena B
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena :D

Du vet - inga nyheter är goda nyheter :wink: men jag blir JÄTTEGLAD när du skriver och berättar hur det går!
Och du, bakslag och bakslag - barn gör så här i perioder, även mina, men har man en säker sovare så är fördelen att man aldrig behöver drabbas av panik, och man har verktygen att ta till för att komma på spåret igen!

Tack igen för rapport - du har gjort det SÅ bra :thumbsup:

Kram :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj jag glömde!
Om du vill så får du jättegärna skriva om er kurarresa i den här tråden

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

till inspiration för andra!

Kram igen!!!
lena b

hej hej

Inlägg av lena b »

Hej

Nu har det gått drygt ett halvår sedan första natten vi startade kuren och vi alla sover SÅ GOTT!! Det roliga är att min äldsta dotter som precis har fyllt 4 år har tagit till sig "vår" ramsa så när de sover över hos mormor eller farmor så säger hon stolt "mamma, oroa dig inte jag ska säga ramsan till lillasyster..." och hon gör verkligen det, och tar det på största allvar :D
Jag har hänsvisat en del del kompisar och bekanta till hemsidan och gjort mycket reklam för allt stöd som jag har fått här, sen har jag såklart bett dem köpa boken,,,de har fått tjuvtitta i min bok, men den lånar jag inte ut...

Tack än en gång :!:

Mvh/Lena B
Mamma till 0401 och 0604
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack snälla Lena för den härliga rapporten :!: :heart:
Och vilken storasyrra sen :heart:
Många kramar Mia!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "