4 månader, hel natt mm.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Phoebe

4 månader, hel natt mm.

Inlägg av Phoebe »

Hej!
Jag har en tråd på späda barn och små men undrar om jag inte ska flytta hit nu i stället??

Vi har kört på med SM och det hela verkar arta sig bra. Det enda som fortfarande strular är dagsömnen med låååånga skarvar. Läste på igår igen på forumet och har tagit nya tag idag med mkt skratt och sova ute i stället. Skruttan sover natt från halv åtta på kvällen till halv åtta på morgonen med nattmål kl fem. Nu tänkte vi försöka ta bort nattmål och även lägga över henne i spjälsäng. Vi har smugit in ramsan bakvägen sen 3 mån och det känns som om hon tar den ganska fint. Ibland fastnar vi dock vagningsträsket och då främst vid långa dagsömnen.

Nu till mina frågor. Hur ska vi göra när vi tar bort nattmålet och byter till spjälsäng? Är det bäst att göra allt på en gång eller ska vi låta henne sova kvar i vagnen tills natten satt sig ordentligt?? Ska vi vagna över vargtimmen eller ramsa??

När bör vi flytta ut henne ur vårt sovrum? Hon ska sova med storebror (2 år) och dom kommer ha samma tider för nattsömn så det borde väl inte vara något problem eller?? Men natten borde väl vara någotsånär stabil innan vi låter dom dela rum? Sex månader är det vi siktar på nu?? Är det för tidigt/för sent?

Ska vi försöka överge vagningen så mkt som möjligt nu för att ersätta den med ramsan och andra lämpliga verktyg?

Tack på förhand för svar – det här forumet är verkligen helt fenomenalt. Ni som svarar på alla frågor gör verkligen en hjälteinsats!! :heart:

/P med två små
Mamma till pojke född aug -05 och flicka född april -07.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Pheobe :D

Visst är det härligt med SM! Man önskar att alla föräldrar fick läsa om standardmodellen, för man kan inte tänka sig hur det skulle vara om man inte använt sig av den...

Tänkte berätta hur jag har gjort med mina små! Jag har avvaktat runt fyramånadersskarven, för att ge barnet själv möjligheten att förlänga natten till 11-12 timmar (jag har haft 11-timmars natt!). En del av dem har slutat rejält mycekt tidigare med nattmål, nån har haft det kvar till nästan fem månaders gränsen... Så mitt tips är att du väntar lite, ge tösen en chans att själv hoppa över nattmålet!

Sen har jag haft vagnen kvar tills långa natten funkat relativt gnisselfritt några veckor - och vid sex månader har spjälsäng och eget (nåja, syskon-) rummet invigts!
Jag har vagnat när det behövts, ramsan har jag infört "på riktigt" i samband med spjälsäng!
Så mitt råd är alltså att ha kvar henne i vagnen till nätterna sitter, och sen flytta in med storebror!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Phoebe

Inlägg av Phoebe »

Åhhh tack för snabbt svar!! En liten kortis till bara, du säger att jag ska avvakta och det låter klokt men innebär det då att jag skippar väckarklocka klockan fem och ser hur länge hon sover. Det har hänt att jag inte har väckt henne när jag ställt klockan (eftersom hon sovit så bra) och då har hon ibland sovit till sex. Det är så du har gjort eller??

Skönt om hon kan ligga kvar i vagnen ett tag till tycker jag - nu funkar ju natten så bra...

Dagens långa dagsömn gick toppen, hon vaknade efter 45 och då ramsade jag en gång och hon somnade om....jubel!!!
Mamma till pojke född aug -05 och flicka född april -07.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D
Ja, jag har skippat att väcka!
Alla mina barn har själva sovit över sista nattmålet, jätteskönt tycker jag! Jag tror de flesta barn gör det som standardmodellas, faktiskt!
Vad SKÖNT att dagvilan funkat idag! Härligt med ramsan! BRA jobbat :thumbsup:

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"