Jag har 2 tvillingpojkar på 1,5 år och en flicka som fyller 3 på lördag. Den ena prinsen har under ett par veckors tid vaknat vid 01 och varit vaken ca1-2 timmar. Inatt tog han rekord och var vaken 3!!!! timmar. Han är inte jätteledsen men jag har tyvär varit tvungen att ta upp honom för annars har jag 3 vakna barn.
det gjorde så ont i mig att lämna honom på dagis imorse, han var sååå trött. Ska jag ändå lämna honom på dagis? Jag har förstås försökt ramsa men jag orkar inte gå upp 100 gånger och som sagt han väcker då till slut allihop.
Jag skulle verkligen behöva något råd, jag bävar redan för nästa natt.
Lotta
vakenperiod på natten
Hej
!
Förtrots-ålder en smula, kan jag tänka. Har själv en 18-månaders hemma. Men, nej, några 3 timmar ska han förstås inte vara vaken mitt i natten. Då får man nog 1) aktivt hjälpa till lite, och 2) kanske även rannsaka sig själv en smula.
Så lite felsökning då:
VARFÖR i hela friden håller han låda så där mitt i natten?!
:-k
Några förändringar på sistone?
Hur ser schemat för övrigt ut?
Får han rejält med utevistelse - lite avancerad sådan, stor som han nu är - varje dag. Här hemma har vi en klättrerska av stora mått, som hon får ordentligt med utlopp för om dagarna. Annars vete katten om hon inte tagit ut det på nätterna istället
.
Social delaktighet? Jag hade själv slarvat en smula med lilltufsan, vilket hon påminde mig resolut om här för någon vecka sedan. Hon släpar fram stolen till diskhon och kommenderar: "Vattnet på, för tusan bövlar. Här ska diskas!", ett par gånger varje dag.
Förslag till handlingsplan för att bryta mönstret, som pågått lite för länge:
Ramsa (mjuk, men bestämd), vid första pip. Därefter avvakta. INTE gå in. Det är mitt i natten, för guds skull! Tas han upp då, börjar han förstås undra: "Fara å färde!". De andra 2 får sig ramsan till livs de också. Och i och med att du/ni tar hand om brodern så vet de att de inte behöver bry sig. Då brukar de tystna rätt snabbt - om ens de vaknar (och då får de sig också ramsan till livs - på köpet, så att säga).
Här begriper jag inte! Ligger rummen väldigt långt ifrån varandra? Jag ligger kvar i min säng och ramsar. Det hörs in till barnens rum. Och inte ska det handla om några 100 gånger heller. Då förtar ramsandet sig själv - och blir till ren underhållning det med. Så lyssna av ordentligt. Och slösa inte med ramsan. Låt budskapet sjunka in. Han vet (väl?) vad som gäller sedan länge, antar jag.
Somnar han inte om, och ljudet stegras skulle jag, 1 gång under detta uppvak, inte fler, gå in och solfjädra honom tills han är sömntung. Men detta endast nu, för att bryta ett mönster som pågått i 2 veckor. Och för att komma på banan igen. Men det kräver att du låter sömnen vara hans och inte plockar upp honom mitt i natten mer nu.
Vad tror du om detta?
Kram Ewa
Förtrots-ålder en smula, kan jag tänka. Har själv en 18-månaders hemma. Men, nej, några 3 timmar ska han förstås inte vara vaken mitt i natten. Då får man nog 1) aktivt hjälpa till lite, och 2) kanske även rannsaka sig själv en smula.
Så lite felsökning då:
VARFÖR i hela friden håller han låda så där mitt i natten?!
Förslag till handlingsplan för att bryta mönstret, som pågått lite för länge:
Ramsa (mjuk, men bestämd), vid första pip. Därefter avvakta. INTE gå in. Det är mitt i natten, för guds skull! Tas han upp då, börjar han förstås undra: "Fara å färde!". De andra 2 får sig ramsan till livs de också. Och i och med att du/ni tar hand om brodern så vet de att de inte behöver bry sig. Då brukar de tystna rätt snabbt - om ens de vaknar (och då får de sig också ramsan till livs - på köpet, så att säga).
Jag har förstås försökt ramsa men jag orkar inte gå upp 100 gånger och som sagt han väcker då till slut allihop.
Här begriper jag inte! Ligger rummen väldigt långt ifrån varandra? Jag ligger kvar i min säng och ramsar. Det hörs in till barnens rum. Och inte ska det handla om några 100 gånger heller. Då förtar ramsandet sig själv - och blir till ren underhållning det med. Så lyssna av ordentligt. Och slösa inte med ramsan. Låt budskapet sjunka in. Han vet (väl?) vad som gäller sedan länge, antar jag.
Somnar han inte om, och ljudet stegras skulle jag, 1 gång under detta uppvak, inte fler, gå in och solfjädra honom tills han är sömntung. Men detta endast nu, för att bryta ett mönster som pågått i 2 veckor. Och för att komma på banan igen. Men det kräver att du låter sömnen vara hans och inte plockar upp honom mitt i natten mer nu.
Vad tror du om detta?
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack snälla för ditt engagemang. Sovrummet är ganska långt bort så jag har gått upp och gått fram till barnens rum när jag ska ramsa. De ligger väggivägg och väcker alltså varandra(åtminstone om de håller på länge) killen det gäller nu ligger inte och gnäller han tar ifrån tårna och skriker MAMMA allt han har.
Förändring? Ja dagis och jag förstår att det påverkar men jag förstår inte hur han kan vara så pigg på natten när han bara sover 1,5 på dagen. Somnar som en stock själv 19.
Jag ska testa dina tips inatt...jag återkommer med rapport.
Tack!!!
Förändring? Ja dagis och jag förstår att det påverkar men jag förstår inte hur han kan vara så pigg på natten när han bara sover 1,5 på dagen. Somnar som en stock själv 19.
Jag ska testa dina tips inatt...jag återkommer med rapport.
Tack!!!