Ringorm

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MiaP

Ringorm

Inlägg av MiaP »

Var hos doktorn igår med lillflickan. Trodde hon hade fått otäckt fästingbett men det visade sig vara ringorm.

Har frågat doktorn, googlat och letat efter information om det här men inte hittat det jag vill veta. :? Kanske någon här som vet något?

Kan inte begripa var det kommer ifrån. Har hund som inte har eller har haft ringorm. Kan han smitta ändå?

Hon har inte varit i kontakt med några andra djur vad jag vet. Det smittar ju främst från gnagare och kor. Känner ingen som har kor. Möjligtvis om någon dagiskompis har marsvin. Kan det smitta på det viset? Finns det någon slags inkubationstid?

Vill bara veta var det kommer ifrån men det verkar ha hoppat på henne genom luften...

Jag tackar på förhand om någon vet något mer om det här.

Kram Mia :heart:
:heart: vovve -01 :heart: pojke -02 :heart: flicka -04 :heart:

motto:
Behandla andra som du vill bli behandlad själv!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Kan inte heller mkt om det. Men är uppvuxen med brottning och vet att många brottare drabbas av det. Det smittar lätt från mattan de brottas på. Alltså från person till person.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
indra

Inlägg av indra »

Kan det inte komma från någon katt?? Jag är uppvuxen på landet vi hade kor och jag kom i håg att jag hade ringorm ett par gånger, men som jag kom i håg så gjordes det inget åt det, det försvann efter ett tag. Är väll en svampinfektion ,sen vet jag tyvärr inget mer.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"