Fick massor av plommon! Nu då?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Gäst

Fick massor av plommon! Nu då?

Inlägg av Gäst »

Hej alla! :D

Hade snälla gäster igår, som hade med sig två stora påsar med plommon. För att inte Anton ska sätta i sig allihopa på en gång vill jag gärna göra nåt med dom. Så att inte lilla magen ballar ur helt. Så att dom räcker längre. Gärna så att det går att frysa.

Nån som har tips? Kan man frysa kräm?

/Jenny
Ewa

Inlägg av Ewa »

Visst kan du frysa kräm! Vi gjorde plommonkompott förra året - men det vart verkligen inget vidare gott (kanske mest för att vi försökte göra i det närmaste sockerfritt). Annars kan man göra VÄLDIGT goda plommonkakor. Blir fräscht och saftigt och väldigt mumsigt! Här har vi ju plommon i trädgården och så fort vi går ut så rusar barnen dit. Kan kanske förklara varför lunchaptiten minskat drastiskt senaste veckorna :roll: :D. Men det är ju bara skördetid en gång om året, tänker jag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
br

Inlägg av br »

För många år sedan när vi hade massor av plommon gjorde jag plommonchutney, Det blev ung som mango chutney. Jag gjorde efter recept i en av Anna Bergenströms kokböcker men det går noh att googla fram ett bra recept
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej och tack! :D

Chutney i olika former har jag rätt svårt för. Liksom sötsurt. Sött är liksom fel i mat. Frukt i mat? Nej, jag får inte ihop det... :lol: .

Så det blev sockrad kräm, som nu är fryst! Vår ambition att Anton inte skulle äta något socker innan tvåårsdagen sprack för rätt länge sedan :roll: .

/Jenny
Sandy_7

Inlägg av Sandy_7 »

Har du fryst ner alla plommonen? Jag har ett jätte-gott recept på plommonkaka. Bilder på kakan finns att se på:

http://www.chefkoch.de/rezepte/26481006 ... -Teig.html

Zwetschgendatschi (traditionell tysk kaka)

Deg:
150 g kvarg
6 msk olja
1 ägg
4 msk mjölk
80 g socker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
300 g mjöl
3 tsk bakpulver

1 kg plommon (helst sviskon eller andra köttigare plommonsorter, Victoria kan vara bra)
30 g brynt smör
florsocker

Blanda alla ingredienserna till degen. Det blir en underbar deg! Smörj en ugnsplåt ORDENTLIGT med smör. Tryck ut degen. Plommonen skall skäras på hälften, kärnas ur, sedan slitsar man alla plommonhalvorna, men inte så att halvorna blir fjärdedelar utan bara så att de lägger sig rätt. Lägg nu ut plommonen över degen. Grädda på 190 grader, 30 min. Sista 5 minutrarna kan du sätta på grill så att plommonen får lite färg. Akta dock att degen inte blir brun.

Så fort du tagit ut kakan skvätter du det brynta smöret över plommonen och strör snabbt florsocker över. Låt svalna lite innan hela familjen hugger i. Är plommonen lite surare kan man strö lite extra florsocker över. Lika gott kallt. Förvaras med folie över max 4 dagar. Ej i kylskåp.

Gott gott!
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"