Boktips!?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Gäst

Boktips!?

Inlägg av Gäst »

Hejhej! :D

Jag är en riktig bokmal i perioder, läser mycket! Men nu har jag lite idétorka och tar GÄRNA emot tips! Vilken bokgenre som helst! Ofta blir de böcker som står i pockethyllan på Willys, men några gånger om året gör jag ett ryck och beställer från nätet och då är ju utbudet liiiite större!

Jag läser både för att bli tankeväckt, men också gärna som tidsfördriv.

Har nyss läst Stieg Larsson-trilogin, Svinalängorna, Snabba Cash. Alla rekommenderas! Och som ni märker, från Willys-hyllan...

Har också en tendens att fastna för böcker som handlar om barn. Jennifer Laucks böcker sträckläste jag - hemska men fängslande. Iris Johanssons En annorlunda barndom var också intressant. David Peltzers böcker var dock nästan lite för mycket för mig (ja jag vet, vad var det då inte för honom :( ). Ett annat tips är Morgonen är blå, Caecilia Lassen. Egentligen för tonåringar, men jag läser om den ibland fortfarande! Gillar också Peter Pohls böcker!

Nej, nu ska jag inte bre ut mig mer. Ös på med tips bara!! Om det är pocket jublar jag - billigare!!

/Jenny
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej!
Den bästa bok jag läst i år är Alkemisten av Paulo Coelho. Djupsinnig och spännande men absolut inte svårläst. Vet inte om den finns som pocket men den finns som ljudbok- vilket jag lyssnade på.
Kram Alwa
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
Sussi

Inlägg av Sussi »

Det här har jag läst i sommar, de finns nog på pocket allihop, tror jag. Några av de hade du visst läst, men jag kopierade mitt svar från ett annat forum :) Har en hög till som jag kan skriva om, men det orkar jag inte nu, det får bli i morgon.

"Tisdagarna med Morrie" av Mitch Albohm. En bra bok, både rolig och sorglig och lite tänkvärd!

"Underbar och älskad av alla" av Martina Haag. Rolig, lite småtramsig bok med ett riktigt kul slut!

"Svinalängorna" av Susanna Alakoski. Ganska hemsk bok egentligen, tragisk men stundtals även rolig.

"Flickan som lekte med elden" av Stieg Larsson. Kanonbra!! Ska snart läsa nya boken.

"Tillsammans är man mindre ensam" av Anna Gavalda. Underbar bok om annorlunda vänskap!

"Den svenske kannibalen" av Pelle Tagesson. Ganska dålig bok om en mycket sjuk människa (en sann historia).

"Mellan raderna" av Jane Grren. En bok om vänskap, sorg och glädje. Bra!

"Ett fruset liv" av Karin Wahlberg. Första gången jag läst nåt av KW, gillade den!

"Bakom ljuset" av Åsa Nilssone. Bra kriminalroman!

"Olycksfågeln" av Camilla Läckberg. Inte henns bästa bok, jag visste direkt vem som var mördaren Men klart läsvärd!

"Damernas detektivbyrå" av Alexander Mc Call Smith. Kul bok om en kvinna man gillar, och som fått mig att dricka Rooibos-te

"Flickan med majblommorna" av Karin Wahlberg. Ännu en bra roman av KW!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
beccisen

Inlägg av beccisen »

De jag varmt kan rekommendera är

Sagan om isfolket av Margit Sandemo. Fantasy/äventyr (47 band)
Häxmästaren av samma författarinna en slags fortsättning på isfolket (15band)
Ljusets rike av samma (vet ej hur många band, har precis börjat med dem)

Helt otroliga böcker och jag tycker egentligen inte ens om fantasyböcker :)

mvh Beccisen
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra bra :!: :!: :D :D
Fortsätt med fler tips!

Kul med fantasy-tips - jag är inte heller ett fan av fantasy, men ibland är det bara så bra! Kan tipsa om en bok som heter Enders spel av Orson Scott Card (Enders game på engelska tror jag). Är en hel serie, men jag har bara läst den. Läskigt bra!

Sussi: tack för tipsen! Hade bara läst hälften, så några av dina tips kommer säkert beställas nästa omgång.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh! Jag har! I sommar har jag läst viktiga böcker (som om inte alla är det :roll: ), reportage/dokumentär, i samvaro och diskussion med dottern Fjällfolk..

:arrow: Flykten över Himalaya av Maria Blumencron - om Tibets barn (!!!) på väg över Himalaya till Dalai Lama i Indien...

:arrow: En fattig familjs hus tar bara fem minuter att riva av Pernilla Ahlsén - korta glimtar, nästan fotografier om vardagslivet för kvinnor i mellanöstern. Både på den israeliska och palestinska sidan...

:arrow: ..och himlen var oskyldigt blå av Charlotta Öhlander - hennes dagar i Tsunamins Kao Lak...

/Fjällmor
Gablex

Inlägg av Gablex »

Här kommer fler boktips, och kanske framför allt om man vill ha en liten "tegelsten" som inte tar slut för snabbt....!

:arrow: Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón

Daniel är tio år när han finner romanen Vindens skugga. Han blir fullkomligt besatt av boken och dess mystiske författare, den bortglömde Julián Carax. Sökandet efter svaren på gåtorna som omger boken kommer att prägla Daniels liv för all framtid. Varför har någon ansträngt sig så för att sopa igen alla spår efter Julián Carax? Varför bevakar den sadistiske kommissarien Fumero varje steg Daniel tar? Varför börjar Daniels liv alltmer påminna om Julián Carax? (knyckt från Adlibris.se:s beskrivning)

:arrow: Middlesex av Jeffrey Eugenides, som är en riktigt mustig släkthistoria med en del HBT-inslag (huvudpersonen visar sig vara intersexuell) - helt fantastisk!

:arrow: Mig äger ingen av Åsa Linderborg, som är en självbiografisk barndomsskildring. Åsa växer upp med en alkoholiserad pappa på 70-talet. Det låter som misär men är så fint skildrat att man blir djupt tagen.

:arrow: Hemligheten (The secret) av Rhonda Byrne. Den diskuteras på en annan tråd här på Kackelforum (å jag är kass på att länka.. :roll: :wink: )!

Happy reading!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Cyan

Inlägg av Cyan »

Åh! När jag såg den här tråden tänkte jag direkt att jag bara måste tipsa om den bästa bok jag läst, nämligen Ender's Game av Orson Scott Card. Och döm av min förvåning när jag såg lite längre ner att du själv, Jenny H, redan läst den och tycker den är "läskigt bra"!! Jag har fått många av mina vänner att läsa den, även sådana som inte gillar scifi/fantasy, och alla tycker om den.

Jag måste därmed uppmuntra dig (och alla andra naturligtivis) att även läsa Ender's Shadow som också är fantastisk. Den handlar om i stort sett samma händelseförlopp, men ur en annan karaktärs perspektiv (Beans). Man får veta dennes bakgrund, hur han hamnat i "spelet" och hans syn på Ender och allt som händer. Läskigt bra!!

Resterande böcker i serien handlar om Ender respektive Bean i vuxen ålder och är därför lite annorlunda i stilen, men fortfarande bra. "The Ender Saga" består av Speaker for the Dead, Xenocide och Children of the Mind, vilka är rätt mycket mer scifi än Ender's Game och alla väldigt bra. I "The Shadow Saga" finns Shadow of the Hegemon, Shadow Puppets och Shadow of the Giant, vilka inte är lika mycket scifi, inte lika enastående bra, men ändå klart läsvärda.

Mitt andra boktips är tegelstenklassikern Och världen skälvde av Ayn Rand (orginaltiteln är Atlas Shrugged). Rekommenderas på svenska även för folk med goda engelskakunskaper, för språket är svårt och mycket går förlorat om man inte förstår på djupet. Det är en skönlitterär bok som samtidigt presenterar och förklarar en filosofi kallad Objektivism som författaren ligger bakom. Vad man än tycker om Objektivsmen (och folk tycker väldigt mycket när den kommer på tal), så är boken spännande, intressant och oerhört tänkvärd.

Slutligen måste jag slå ett slag för En kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson (orginaltiteln är A short history of nearly everything). Det är inte skönlitteratur men kan läsas som sådan. Bill beskriver hur han i skolan alltid frågade sig "men hur kan dom veta det?" när det presenterades naturvetenskapliga fakta och att han därför skrivit en bok som också ger svar på den frågan. I denna boken beskrivs det som är känt om hur vi hamnade här. Universums födelse, livets uppkomst, arternas utveckling... Boken är full av anekdoter om excentriska och ihärdiga forskare som trots samtidens skepsis hävdade något som sedemera visade sig stämma. Oerhört allmänbildande på ett humoristiskt sätt. Vem hade en aning om att Linné var en riktig kvinnokarl som givit åtskilliga blommor latinska namn inspirerade av det kvinnliga könsorganet?
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Ewa

Inlägg av Ewa »

Läser just nu:
En halv gul sol av Amamanda Ngochie (tror jag) - en skildring av Nigeria/Biafra under 60-talet. Fantastisk!
Älskar också Damernas Detektivbyrå och Mama Ramotswe. Och nu har det ju kommit en alldeles ny!
När det gäller deckare, av det mindre slow/mysiga hållet än Mama Ramotswe, så kan jag rekommendera Nicci French och PD James. Vad som helst av dem!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag kör afrikanskt tema just nu!!!

Läste först Ett tillfälligt möte av Nadine Gordimer inför min läsecirkel. En bra och intressant bok om kulturmöten och människans eviga sökande efter en plats att höra hemma på. Sen klämde jag den senaste McCall Smith - en ren njutning tillsammans med några koppar Rooibos. Och nu: Den tredje och av mig och andra efterlängtade delen om Sofia av Henning Mankell. Boken heter Eldens vrede. Den första delen Eldens hemlighet och den andra Eldens gåta. Böckerna är skrivna för ungdomar påstås det men jag tycker att det är allåldersböcker där man lär sig en hel del om hur verkligheten ter sig i Mocambique. Gripande, tragiska, sorgliga - allt!!! Rekommenderas!

Av en slump har jag hamnat på den afrikanska kontinenten i tre böcker på rad - riktigt roligt!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Okej - får man pausa tråden nu :lol: ? Kommer ju bli ruinerad på alla dessa tips :shock: .

Nej, skämt åsido, jag är superglad för alla tips och har nu en lång lista på böcker som jag ska beställa. Tack ALLA!

Och fortsätt såklart komma med tips, det är säkert många som blir inspirerade!

/Jenny
K-ina

Inlägg av K-ina »

Får jag helt ödmjukt påminna damen om biblioteket! :wink:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, men, jag vet. Biblioteket. Men jag gillar ju att ha MINA böcker i MIN bokhylla också :roll: :D .

Men, käraste K-ina :heart: , du har faktiskt en poäng! Blir utflykt någon eftermiddag snart!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Gillar du deckare? Några tips från mig:

Den norske författaren Jo Nesbö har nyss översatts till svenska. Fladdermusmannen och Frälasren finns i pocket, Kackerlackorna kommer i september.

Håkan Nessers nya serie om Gunna Barbarotti är också super!

Något helt annat: Khaled Hosseinis Flyga Drake!!! WOW! Nu har hans nya också kommit på svenska, dock ej i pocket: Tusen strålande solar. (Den har jag dock ej hunnit läsa själv).

Sen åste jag ändå slå ett slag för Åsa Larsson. Alla hennes tre böcker är bra, men de två första är bäst. Hon skriver bättre än Läckberg, tycker jag. Karin Alvtegen är också läsvärd.

God läslust! Själv längtar jag efter Åsne Seierstads nya bok om kriget i Tjetjenien, som kommer i höst. Ska bli spännande!

kram
inger
Kontakt:

Läser just nu

Inlägg av inger »

Den tysta flickan av Peter Hoeg, en dansk författare.
Den verkar helt underbar.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"