18 månadersgrabb..lite bekymmer..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tina-Stina

18 månadersgrabb..lite bekymmer..

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Har de senaste 2 veckorna haft lite problem med grabben snart 18 månader.
Har väl märkt att han kommit in i förtrotsen lite, och allt är nej. Mycker gnäll osv.
Problem 1 är läggningarna. Han kan ligga i 1-2 timmar och ropa, sjunga, sparka i spjälsängen, osv. och håller då storasyster vaken.
Problem 2...han pillar ut snoppen, och kissar i sängen, och ganska ofta bajset med :shock: :roll: Vi bytar sängkläder 4 ggr dagligen i hans säng..börjar bli trött på detta.. :( Hur ska jag hantera detta? :-k Någon som har tips?
Han sover normalt sett 12 timmar natt, samt 1,5-2 tim. på middagsluren.
Dock fungerar det knappt att få honom att sova dag numera :(
mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej!
Min son är lite äldre än din men jag kanske kan ge några tips. Han har föjande schema:
Upp 07
Sova middag 13- 14.30
Läggning 19
Ibland vaknar han lite före 07 och ibland efter.
Han sover aldrig mer än 1,5 h på dagen men ibland lite mindre (1 h 15 min).
Han brukar inte somna på kvällen förrän ca 19.30. Din son kanske behöver sova lite mindre på dagen? Får han rusa av sig tillräckligt? Min son älskar att klättra och trappor är ett bra uttröttningsredskap.
Vad gäller bajset så har jag inte haft just det problemet. Däremot har min son alltid varit svår att ha på skötbordet- med resultat att det hamnade bajs här och där vilket inte var så kul. Eftersom han var hyfsat regelbunden i sin tarmtömning (efter måltid) började jag faktiskt introducera pottan när han var 19 mån. Han tycker det är mycket spännande att se vad han kan åstadkomma i pottan och sen får han själv tömma den i toaletten och spola- mycket intressant! Att introducera pottan (kravlöst förstås) kanske kan vara nått som kan få din son attt intressera sig lite mindre för att pilla i rumpan? Hoppas det kan vara till någon hjälp annars får du säkert kloka svar från andra!
Kram Alwa
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

VAd gäller förtrots finns det en toppentråd här ovan. vad gäller blöja: Återinför body. Det finns body för stora killar också!
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Tack för tips! :D
Fick åka och köpa massa bodys för någon månad sedan :lol: , och det hjälper på dagen när han är uppe, men i sängen petar han emellan.. :roll: Däremot ska jag införskaffa hela pyamasar när det blir lite kallare.
Storasyster var som en klocka med sin tarm, och började intressera sig för pottan som 1 åring, var i stort sett torr när hon var 13-14 månader
Grabben började sitta vid 1 år med (kravlöst naturligtvis) och det blir resultat där med, men han kan baja 1-10 ggr /dag :shock: ..så han är inte lika lätt :?
Utevistelse har vi gott om. Bor på en liten gård och har lite djur osv vi grejjar med om dagarna, så han får gott om aktivitet , lek och spring..
så det är därför jag blir fundersam.. :?
Verkar nästan som att han blivit lite "besatt" av pillandet :shock: Kan dom bli det?
Nog visste man väl att små killar pillade, men detta är ju lite väl! :lol:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
sprellelina

Inlägg av sprellelina »

TorpSara skrev:VAd gäller förtrots finns det en toppentråd här ovan. vad gäller blöja: Återinför body. Det finns body för stora killar också!
Ja, body är genialt. Jag bor i Norge och här använder vi alla bodys på våra barn fram till 3-års åldern ca. på vinteren känns det nästan som ett måste. Blöjan sitter alltid på plats och inga jobbiga tröjor som åker upp och ned i leken, supert;-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tycker nog du ska vara lite brutal här.

Träna på ramsan. Ge honom den så fort du lagt honom och gör det med magstöd, som verkligen sätter punkt. Den hör storasyster också och det är verkligen meningen. Då hajar hon att det inte är hennes sak att bekymra sig för lillebror utan att du och ni - överlevnadsgaranterna, med er beskyddarinstinkt aktiv i handling - tar hand om problemet. Hon ska bara precis sova så gott, och det kan hon då. Sluta alltså oroa dig för att han väcker henne och ramsa dem båda över en kam. Det tar inte många kvällar / nätter förrän hon inte vaknar längre, när hon bara vet - av den effektiva ramsan - att hon kan sova lugnt.

Spring sedan inte och byt och härja på natten. Bädda med plastad frotté under lakanet så madrassen skyddas och låt honom hålla på bäst han vill, tills han tröttnar (för det gör han, om ingenting händer). Budskapet är PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Ramsa honom till den informationen med en attityd av självklarhet. Vill kan kissa och bajsa i sängen - vilket han naturligtvis inte vill, egentligen - så får det vara upp till honom. Tråkigt, men ingenting du kan avhjälpa genom att ständigt bekräfta eländet, dvs springa där och försöka lösa "problemet" åt honom, vilket är, och blir, underhållning. Det får han ta hand om själv. För på natten händer ingenting, som sagt.

Då ska det räcka med att du byter lakan en gång om dagen :wink:

Prata inte om saken, vänta ut honom bara. Och ja, han pillar, och folk (pojkar) kan verkligen pilla till den milda grad. Kommentera inte det heller. Det går förbi - någonstans i sextioårsåldern :shock: :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
:lol: :lol: sextioårsåldern! :lol:
Tack för påminnelsen Anna! Visst är det så man gör :roll: Ibland tappar man kollen på hur det ska gå till ](*,)
Ikväll så ska det bli ändring av! :wink:
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022