Det funkar inte
Det funkar inte
Jag har provat kuren några gånger nu men den funkar inte på vår son. Han blir hysterisk och vägrar somna om. På kvällen dricker han välling i sängen och somnar jätte bra, sedan sover han till kl 1 ungefär och sen börjar det och håller på till morgonen. Han bli 1 år nu och har sovit jätte dåligt hela tiden. Förrut vaknade han varje timme och till och med tätare. Har ingen ork eller kraft kvar. Hur ska man hitta orken till att fortsätta kämpa. I natt var min man inne och buffade så han somnade om, men sen vaknar han efter en kvart igen och så håller det på hela tiden. Vi är verkligen i desperat behöv av hjälp. Jag vill vara hemma med min son och vara glad och ha ork till att vara med honom. Hjälp !!!
Hej Bubbis och välkommen hit
För att kunna hjälpa behöver vi få veta lite mer, om det går bra
Har ni läst på ordentligt?
Och använt er av verktygen på "rätt" sätt, med buffning första natten, sen ramsa och solfjäder (vid kris)?
Har ni riktigt mörkt i rummet?
Får han sin dagliga dos av utevistelse, social delaktighet, mat och skratt?
Man får inte glömma att kuren är ett sätt att leva, något som utvecklas, går bakåt ibland, framåt ibland... Kan det vara så att ni gett pojken lite förvirrande besked, så han inte riktigt vet vad som gäller? Det är lätt till att göra så, om det blir fnurror och bakslag; man börjar gå in, ändra på saker osv...
Skickar dig några länkar här, och så kan du vara snäll och berätta lite mer om hur ni har det!
/Mia
En tråd om det avgörande förhållningssättet - jättebra!!!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
shn för äldre barn:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
tips på vägen:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20
kurarlista, om du känner att du behöver mer handgriplig hjälp:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921
Det var nog allt för den här gången

Och använt er av verktygen på "rätt" sätt, med buffning första natten, sen ramsa och solfjäder (vid kris)?
Man får inte glömma att kuren är ett sätt att leva, något som utvecklas, går bakåt ibland, framåt ibland... Kan det vara så att ni gett pojken lite förvirrande besked, så han inte riktigt vet vad som gäller? Det är lätt till att göra så, om det blir fnurror och bakslag; man börjar gå in, ändra på saker osv...
Skickar dig några länkar här, och så kan du vara snäll och berätta lite mer om hur ni har det!
/Mia
shn för äldre barn:
tips på vägen:
Hej Bubbis och välkommen hit
/Mia
shn för äldre barn:
tips på vägen:

/Mia
shn för äldre barn:
tips på vägen:
-
TorpSara
Hej Bubbis! Välkommen hit!
Visst ska det gå att få ordning på sömnen hos er med!
Hur har ni gjort när ni kurat? Att ni provat några gånger låter nämligen lite oroväckande. Har du läst på? Var?
Jag tror att det skulle vara jättebra för er att börja med att läsa boken Sova hela natten. Den finns här på hemsidan att beställa, men man kan också låna på biblioteket. Du kan läsa dig till allt här inne också, men är man trött och vimsig, vilket man ju blir tillslut,
är boken det bästa för att reda ut begreppen. Allt är klart och tydligt och ni behöver inte leta efter fakta.
Vad tror du om det?
Följer man kuren som det är tänkt så funkar det, på alla barn! Även ert!
Visst ska det gå att få ordning på sömnen hos er med!
Hur har ni gjort när ni kurat? Att ni provat några gånger låter nämligen lite oroväckande. Har du läst på? Var?
Jag tror att det skulle vara jättebra för er att börja med att läsa boken Sova hela natten. Den finns här på hemsidan att beställa, men man kan också låna på biblioteket. Du kan läsa dig till allt här inne också, men är man trött och vimsig, vilket man ju blir tillslut,
Vad tror du om det?
Följer man kuren som det är tänkt så funkar det, på alla barn! Även ert!
Jag vet inte om det är detta som är problemet i det här fallet, men:
En anledning till att det inte fungerar KAN vara att man mer eller mindre undermedvetet tycker synd om barnet då det skriker, och buffar/solfjädrar/ lägger tillrätta/ ramsar med attityden "Ja det är jättesynd om dig men tyvärr måste vi göra på det här sättet" Peppa dig själv inför läggningarna, tänk, och TYCK verkligen: "Åh, vad SKÖNT att få sova, så JÄTTEHÄRLIGT...Nu ska vi ÄNTLIGEN sova..." etc...Har ni verkligen den attityden så smittar det av sig på barnet, jag lovar!
En anledning till att det inte fungerar KAN vara att man mer eller mindre undermedvetet tycker synd om barnet då det skriker, och buffar/solfjädrar/ lägger tillrätta/ ramsar med attityden "Ja det är jättesynd om dig men tyvärr måste vi göra på det här sättet" Peppa dig själv inför läggningarna, tänk, och TYCK verkligen: "Åh, vad SKÖNT att få sova, så JÄTTEHÄRLIGT...Nu ska vi ÄNTLIGEN sova..." etc...Har ni verkligen den attityden så smittar det av sig på barnet, jag lovar!
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Jag har läst på om kuren här på den här siten och sen har jag även läst i bok. Jag tror faktiskt att jag vet vad den innebär och hur man ska göra. Det har gått så långt nu i vår familj att jag verkligen har den attityden att det inte är synd om vår son, jag vet att han behöver sova. Som det ser ut nu så somnar han mellan 20.30 och 21.00. sen sover han till ca 3.00. Då går jag in och buffar och då somnar han faktiskt om. Sen vaknar han igen kl 5 och då tar jag oftast in honom till mig för jag vet att det går inte att få honom att somna om och jag är för trött för att gå upp kl 5. Sen somnar han om efter att ha snuttat på bröstet i 20 min och sover till kl 6 och sen vidare till 7 och då går vi upp. När jag själv tänker på hur natten är så tycker jag inte den är så farlig längre, men eftersom det har varit så jobbigt så länge så orkar jag inte mer. Om det hade varit så här "bra" hela tiden så känns det inte som det hade varit så jätte stort problem. Men till saker hör oxå att det har hållit på så länge att jag själv inte kan somna, jag somnar oftast vid halv 3 tiden och då vaknar min son ganska direkt efter det. Så det blir inte så mycket sömn för mig. På dagarna sover han nästan alltid mellan kl 9 och 10.30 och sen kl 15.00 till 16.30. Jag tycker att tiderna fungerar bra på dagarna. När jag ska buffa på kvällen så vägrar han ligga ner. I kväll tex så var han jätte trött och jag försökte verkligen, men han bara reser sig och blir jätte arg och det går nästan inte att få ner honom. Han vill bara suga på mitt lillfinger, vilket jag inte tillåter! Det slutade sen med att han var så upprörd att jag gav honom vällingflaskan och så somnade han efter att ha sugit en stund.....
Jaha ja, det är inte så konstigt att kuren inte funkar när du fortfarande buffar, ger honom välling i sängen och tar in honom till dig! Du ger honom motstridiga besked! A och o i shn-kuren är att barnet ska lugnas där det ligger - och buffning/solfjäder använder man egentligen bara de allra första nätterna! Sedan tar ramsan över. Detta är så basic att det står överallt på detta forum och i shn-boken - du måste läsa på mer och fatta vad du gör! Bara ramsa from nu - och den ska du inte heller överanvända - och ingen mat i sängen, och definitivt inte upp ur sängen innan du gör morgon! Detta är vad jag hinner med just nu, kanske kan någon annan ge dig ett mer utförligt svar. Lycka till!
hej Bubbis
Mycket bra råd har du fått redan och nog ska vi kunna få ordning på din son oxå, förutsatt att du är beredd att göra jobbet. Tyvärr det går inte som om man trycker på en knapp, men vad är nån vecka jämfört me flera år
Det jag ännu undrar över är hur gammal är din son ?
Har du läst länkarna som Miar skickade?
Hurudant schema har ni tänkt för gossen?
Om du känner att detta känns för övermäktigt och allt bara snurrar. Ta kontakt med nån av de diplomerade kurarna för lite handgriplig hjälp.
Annars finns vi här med pepp och stöd
Kram
Mycket bra råd har du fått redan och nog ska vi kunna få ordning på din son oxå, förutsatt att du är beredd att göra jobbet. Tyvärr det går inte som om man trycker på en knapp, men vad är nån vecka jämfört me flera år
Det jag ännu undrar över är hur gammal är din son ?
Har du läst länkarna som Miar skickade?
Hurudant schema har ni tänkt för gossen?
Om du känner att detta känns för övermäktigt och allt bara snurrar. Ta kontakt med nån av de diplomerade kurarna för lite handgriplig hjälp.
Annars finns vi här med pepp och stöd
Kram
Mamma till fartfylld son född i dec 05
lyssnar inte
men jag tror inte riktigt att ni hör vad jag säger....
jag vet att man bara ska buffa de första nätterna, men problemet är att det inte ens går de första nätterna. När jag ska börja med metoden den första natten och jag ska börja med att natta med buffningen så går det inte ens då!!! jag kommer aldrig så långt att jag bara kan köra med ramsan. och nej, jag tar inte upp honom ur sängen när jag kör shn kuren, det gör jag nu när vi märkte att det inte fungerade. jag hade väl aldrig skrivit hit om jag först och främst inte läst på om kuren, det enda jag vill är att han ska sova bättre. min familj håller på att falla sönder totalt och jag börjar känna mig desperat. Jag förstår inte hur jag ska fortsätta med kuren när inte ens buffningen funkar. men jag buffar väl på fel sätt kanske....
jag vet att man bara ska buffa de första nätterna, men problemet är att det inte ens går de första nätterna. När jag ska börja med metoden den första natten och jag ska börja med att natta med buffningen så går det inte ens då!!! jag kommer aldrig så långt att jag bara kan köra med ramsan. och nej, jag tar inte upp honom ur sängen när jag kör shn kuren, det gör jag nu när vi märkte att det inte fungerade. jag hade väl aldrig skrivit hit om jag först och främst inte läst på om kuren, det enda jag vill är att han ska sova bättre. min familj håller på att falla sönder totalt och jag börjar känna mig desperat. Jag förstår inte hur jag ska fortsätta med kuren när inte ens buffningen funkar. men jag buffar väl på fel sätt kanske....
-
TorpSara
-
Gäst
Hej på dig, svaren bara strömmar in.
Du ska få mina tankar också
Hur se dagarna i övrig ut
Man ska i början gärna hålla ett schema minutiöst över dygnets alla timmar. Till punkt och pricka, sova hela natten, är en kur som innefattar såväl dag som natt, tycker jag.
Lägg honom tidigare gärna före 20.00
Man ska inte prova och sen avbryta. Testa finns inte, man genomför helt enkelt. Tvärsäker på sin sak ska du vara, så låt hela din attityd avspegla din tvärsäkerhet.
din son är så gammal, att buffningen kanske inte är särskilt populär
Och då kan du skippa den tycker jag.
Så här skulle jag kura (snälla rätta mig om jag har fel ni dipl kurare)
Natt 1, busa skratta, ända ner till sängen, lägg tillrätta, stoppa om, solfjädra som markering, eller tills han blir lugn och avslappnad säg din godnattramsa och gå. Med den ut genom dörren.
Gå in och solfjädra honom lugn, vid uppvak, gå ut med ramsan. Ge den så många gånger det behövs. Hög och bestämd med din tvärsäkra attityd. Ge en separat bekräfelseramsa, precis innan han håller på att somna. Gnölar han på nytt när han fått den, så ge dig inte, utan fortsätt påminna, och se till att bekräftelsen får sista ordet.
Natt två, samma vid läggning, ut med ramsan, låt ramsan få sista ordet, i natt ska den börja fungera. Dra ramsan, tills den når fram. Högt.
Regeln är att du inte ska gå in mer, bara vid kris. Totalkris. Sjukdom är ett exempel. Så arbeta med ramsan, den ska gå fram, tillslut, börja dra i hop bekräftelseramsan med påminelseramsan.
Natt tre och framåt Nu är det i alla händelser slut trafikerat, inte alls, ska man in. Nu ska påminelseramsan och bekräftelsen vara efter varandra, du går bara ner bekräftande.
Men kolla upp rutinerna på dagarna. Lägg tidigare, ta upp nöjd på morgonen.
och 11 eller 12 timmars natt.
Lycka till.
Du ska få mina tankar också
Hur se dagarna i övrig ut
Natt 1, busa skratta, ända ner till sängen, lägg tillrätta, stoppa om, solfjädra som markering, eller tills han blir lugn och avslappnad säg din godnattramsa och gå. Med den ut genom dörren.
Regeln är att du inte ska gå in mer, bara vid kris. Totalkris. Sjukdom är ett exempel. Så arbeta med ramsan, den ska gå fram, tillslut, börja dra i hop bekräftelseramsan med påminelseramsan.
Men kolla upp rutinerna på dagarna. Lägg tidigare, ta upp nöjd på morgonen.
och 11 eller 12 timmars natt.
Lycka till.
Du har väl förstått att du inte kan räkna med att han lugnar sig på några minuter de första nätterna? Det brukar ta mellan 20 och 40 minuter. Vill bara försäkra mig om att du inte missförstått detta, så att det inte är därför du tror att det inte fungerar på honom...
Tack så mycket för alla svar!!! Min son är 1 år och ja, jag har sett film på buffningen. I kväll ska vi börja kuren och jag ska ge mig den på att den ska fungera.
Vi börjar med att ha kul och leka och skratta innan han ska sova, sen får han välling, inte i sängen utan innan. Jag lägger ner honom i sängen och lägger honom tillrätta. det är mörkt i rummet. Antingen kör jag buffning eller bara solfjädern, har inte bestämt mig än, vad tycker ni?? Men hur ska han bli lugn om jag bara kör solfjädern? Sen när han blir lugn så kör jag ramsan så som Anna skriver att man ska göra, flera gånger. Om han då börjar skrika och ställer sig upp och skriket inte matta ut så kör jag påminnelsen, lägger honom tillrätta igen och buffar??? sen ramsan igen och så håller jag på så hela tiden till morgonen. Om jag lägger honom 20.00 så kan det väl vara morgon 6.30 eller 7.00?? Sen kör jag schema hela dagen. Vi har bra tider på dagen, men jag är lite osäker på om han behöver sova 2 gånger per dag. i bland känns det som att han håller på att ändra tiderna och behöver bara sova 1 lite längre lur.
Vi börjar med att ha kul och leka och skratta innan han ska sova, sen får han välling, inte i sängen utan innan. Jag lägger ner honom i sängen och lägger honom tillrätta. det är mörkt i rummet. Antingen kör jag buffning eller bara solfjädern, har inte bestämt mig än, vad tycker ni?? Men hur ska han bli lugn om jag bara kör solfjädern? Sen när han blir lugn så kör jag ramsan så som Anna skriver att man ska göra, flera gånger. Om han då börjar skrika och ställer sig upp och skriket inte matta ut så kör jag påminnelsen, lägger honom tillrätta igen och buffar??? sen ramsan igen och så håller jag på så hela tiden till morgonen. Om jag lägger honom 20.00 så kan det väl vara morgon 6.30 eller 7.00?? Sen kör jag schema hela dagen. Vi har bra tider på dagen, men jag är lite osäker på om han behöver sova 2 gånger per dag. i bland känns det som att han håller på att ändra tiderna och behöver bara sova 1 lite längre lur.
Hej igen!
Hoppas du känner dig påläst och lugn nu, så ska du se att det här går fint!
Är sonen van vid buffning tycker jag du kan buffa - men bara denna första natt
Då lägger du honom ner, buffar honom lugn, och TÄNK på att han ska vara ritigt lugn å sömntung innan du går ut första gången, och då går du ut med ramsan!
Du avvaktar utanför, ger honom en chans att reagera, och stegras gråten går du in och gör om det hela!
Bekräftelseramsan ger du som "sista" ordet, en lugn mjuk ramsa när han tystnat! Den är jätteviktigt första 3-4 kvällarna, att den får följa lillen in i sömnen!
Jag tycker du ska tänka igenom ert schema NOGA!
Du ska ha fasta tider, och följa schemat minituöst första två veckorna, till kuren sitter!
11 eller 12 timmars natt, och dagvila!
Jag tycker du ska ändra till en vila nu, när du ändå kurar.
Så ta och spika ett schema nu efter era behov, och ändra INTE på det första 2 veckorna!
Lycka till!
/Mia
Hoppas du känner dig påläst och lugn nu, så ska du se att det här går fint!
Är sonen van vid buffning tycker jag du kan buffa - men bara denna första natt
Då lägger du honom ner, buffar honom lugn, och TÄNK på att han ska vara ritigt lugn å sömntung innan du går ut första gången, och då går du ut med ramsan!
Du avvaktar utanför, ger honom en chans att reagera, och stegras gråten går du in och gör om det hela!
Bekräftelseramsan ger du som "sista" ordet, en lugn mjuk ramsa när han tystnat! Den är jätteviktigt första 3-4 kvällarna, att den får följa lillen in i sömnen!
Jag tycker du ska tänka igenom ert schema NOGA!
Du ska ha fasta tider, och följa schemat minituöst första två veckorna, till kuren sitter!
11 eller 12 timmars natt, och dagvila!
Jag tycker du ska ändra till en vila nu, när du ändå kurar.
Så ta och spika ett schema nu efter era behov, och ändra INTE på det första 2 veckorna!
Lycka till!
/Mia
ja, nu har vi kört kvällen och det gick faktiskt väldigt bra!!! Jag känner mig väldigt positiv! Det tog ungefär 30 min innan han somnade. jag buffade och kände att det gick bra, hade tittat igen på klippet från annas buffning och jag vågade nog "ta i" lite mer ikväll. Så nu får vi se hur natten går....
Men har någon något förslag på hur schemat ska se ut. Oftast brukar vi gå upp kl 7 eller lite tidigare och sen brukar han vara trött igen kl 9.15 och då sova 1-1,5 h. Men nu ibland vissa dagar så har han inte alls varit trött på förmiddagen. Sen brukar han sova igen kl 15.00 till 16.30. Men om han bara ska sova en gång per dag, när är det då bra att han gör det och hur länge? Om han blir jätte trött på förmiddagen kan han då sova en kortis tex 20 min då och minska den luren med tiden? tack för alla tips och råd, jag hoppas verkligen det kommer gå bättre den här gången....
Men har någon något förslag på hur schemat ska se ut. Oftast brukar vi gå upp kl 7 eller lite tidigare och sen brukar han vara trött igen kl 9.15 och då sova 1-1,5 h. Men nu ibland vissa dagar så har han inte alls varit trött på förmiddagen. Sen brukar han sova igen kl 15.00 till 16.30. Men om han bara ska sova en gång per dag, när är det då bra att han gör det och hur länge? Om han blir jätte trött på förmiddagen kan han då sova en kortis tex 20 min då och minska den luren med tiden? tack för alla tips och råd, jag hoppas verkligen det kommer gå bättre den här gången....