Kurmammornas tråd (SHN-kurs 2007)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej hopp! Jag slänger ur mig några frågor, får se om någon känner sig manad att svara [-o<

När Emil blir 4 månader tänkte vi lägga natt 19-07 för han är redan nu så trött att han stupar runt 19, trots att lurarna under dagen fungerar bra. Hur gör ni andra om ni ska iväg på kvällen? Han vaknar ju alltid när man lastar in honom i bilen... Bäst att börja med schemaändringen på morgonen va? Måste man vänta exakt till 4-månadersdagen eller går det att ändra någon vecka innan? Hur länge ska de sova 12-timmarsnätter?

Jag ger honom lite frukt- eller grönsakspuré eller så minst två gånger om dagen kanske 10 skedar men det känns inte som att han blir riktigt mätt trots det. Tror ni jag kan ge lite vid varje mål? Ska prova med lite gröt idag innan läggning.

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror säkert att du skulle kunna köra 12 timmar så fort du känner att det är läge.
Om man ska iväg på kvällen så ser man till att vara på plats i god tid innan läggdags, har med sig attiraljer så att man kan göra natt där man är. Hemresan tar man inget för. Blir det uppvak så somnar han när han kommer hem. Och helst ska det ju ske vid enstaka tillfällen.
Och natten bör ju ha varit 12 timmar i alla fall minst en vecka innan ni börjar "bråka" på natten.

De "ska" sova 12 timmar sådär fram till skolstart, så det behöver du inte fundera på än ;)

Maten! Vill han inte ha mer än 10 skedar, eller varför får han inte mer? Ge honom så mycket han vill ha på de mål du bestämmer och fyll ev. på med mjölk.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tack för snabbt och (som vanligt) bra svar! Jag ger honom inte mer för jag har inte vetat hur mycket det är ok att ge en sån liten pys med tanke på att de flesta inte ens börjat ge mat innan 4 månader... Men nu tänker jag mata på tills han protesterar!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Förresten, finns det några fördelar med att ha just 12-timmarsnatt? Går det lika bra att ha 20-07 om det passar bättre?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej emma :heart:

Jag har 20-07 till mina små, funkar hur bra som helst!
Vihar valt det för att pappan ska hinna träffa dem de kvällar han jobbat,och för att jag ska få en längre stund ledigt på dagen 8) :wink:
Så visst kan du ha så om du vill!
Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Då tror jag vi kör så här:
7 Mat
8.30-10.30 Sova 2 h
10.30 Mat
12.30-14.30 Sova 2 h
14.30 Mat
17.00 Sova 20 eller 45 minuter (20 blir lite for lite och 45 blir lite för mycket)
18.00 Mat, bad, nattslurk
20.00 Sova natt :sleep:

Fick hjälp med detta schema i Gastsjön, tycker det ser bra ut! Får se när vi börjar, är sugen på att byta snart, men jag vet ju att vi inte ska ha för bråttom. Lite svårt att hålla honom vaken till 21 bara enligt schemat vi har nu. Det är andra bullar det än för bara någon vecka sedan 8) Känns som ett helt annat liv vi lever nu, tack igen allihop :heart: !

Kram Emma
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Kul Emma80 att det funkar så bra för Emil! :heart: Visst är det lätt att glömma bort hur man hade det innan "Gastsjön"?! :roll:

Här sovs det för fulla muggar! :D Jag har justerat schemat med 15 minuter, dvs jag har tidigarelagt allt 15 minuter för att det ska funka med storebrors tider.

En kort fråga till er erfarna kurare: Hur länge ska jag ha skynke för vagnen under daglurarna?! Med storebror har vi aldrig haft skynke förutom på sommaren för att hålla solen ute. Jag har för mig att man ska försöka få de små liven att känna skillnaden på nattsömneno ch daglurarna?
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Hönsmamma!

Jag svarar, fastän jag inte är en erfaren kurare, inte av det slaget du menade (tror jag). Vi har skynke för vagnen och kommer att fortsätta så. I synnerhet om barnen ligger på rygg (vi byter snart till trehjulig vagn och då har vi inget val, det är ryggläge som gäller). Jag har inte ett mörkt tyg, utan bara ett som stänger ute alla distraherande intryck utanför. Han somnar säkert ändå, men det tar garanterat längre tid. Dessutom har jag faktiskt så svart det går att få det på dagen, jag gör ingen direkt skillnad. Han vet ändå att det är dag: annan ramsa, ingen pyjamas, inget bad mm.

Så jag röstar för skynke för vagnen rätt länge. Vet att min syster också har det och hennes pojk är 20 månader drygt. Det är helt enkelt lättare att somna då, tror jag.

Kramar och grattis till alla framgångar! Jag har just nu en övertrött kille som inte vill somna, men det ordnar sig.

// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
mamma2

Hej från Felix!

Inlägg av mamma2 »

Hej alla Mammor, :D
Vad härligt att höra att det går så bra för kurmammorna+bebbarna!
Snabb uppdatering, Felix sover som en smäck...19:30-07:00. 8)
Daglurarna fungerar utmärkt. Ibland vaknar han till under natten, jag ramsar och han somnar om. Dock har det bara hänt två ggr. Han vaknar vid 06:30 på morgonen men ligger och surar till 07:00. På det hela taget helt fantastiskt.
Sedan han började sova så mycket har hans utveckling formligen exploderat, han kryper och äter mat.
För övrigt så håller jag på och skolar in min dotter på dagis och det upptar all min tid för tillfället. Puh! :oops:
Kramisar till alla, Isa, Felix och Olivia

Mamma till Felix född 061103 och
Olivia född 050624
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej hej! Lite bakslagstider nu verkar det som. Har en del funderingar som det vore skönt att diskutera. I natt vaknade han kl 2 vilket han inte gjort på länge nu och skrek upp sig rejält. Jag gjorde inget till en början men sen blev han ledsen och jag gav ett besked - skakade lite på vagnen alltså. Gav ett till och vagnade lite men inget hjälpte. Satte på hårfönen :shock: och han tystnade korta stunder. När han varit vaken 1h 15 min gick jag in och solfjädrade honom tills han somnade, tog säkert 35 min. Gjorde jag rätt? Visste inte om jag kunde solfjädra honom innan 4 mån...

Ska man solfjädra tills han somnar? Kändes omöjligt för honom att somna om utan den. Vad skulle jag ha gjort om han vaknat igen, solfjädrat en gång till?

Solfjädra även på dagen? Hans 20-minuterslur häromdagen krävde en skogspromenad nämligen, tog 30 min att somna! Skulle jag solfjädrat istället?

Kan man utnyttja marginalkvarten på 1,5 h lurarna?

Kram Emma
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej Emma!

Jag försöker mig på ett svar så att du får något tills "de erfarna" vaknar till :wink: .

Jo, du kan använda marginalkvarten på 1,5 h luren däremot inte vid 20 och 45 minuter.

Solfjädrar gör du tills han börjar slappna av och nästan glider in i sömn, då du gör ett distinkt tryck och lämnar rummet med ramsan. Om han vaknar igen så provar du med att vagna i första hand. Solfjädern är ju bara ett krisverktyg. Alternativet till solfjädern är "tryckpressen" så länge han sover i barnvagn. För min del tycker jag att den fungerar ypperligt när Laura skriker upp sig.

Jag skulle nog undvika att solfjädra på dagtid. Prova istället tryckpressen och skogspromenaden (precis som du redan gör). En fundering som jag har är om han (liksom Laura gjorde) har hamnat i vagningsträsket :shock: :?: Men du brukar ju vara väldigt cool så du kanske bara ska vara mer bestämd när du ger besked?! Har själv märkt att jag mesar till mig ibland :oops: (jo, SusanD jag försöker vara mer bestämd :lol: , men, men..).

Kram!
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tack för ditt svar! Väldigt cool, ha ha 8) . Tror inte jag har hamnat i vagningsträsket, har varit där en gång och vill inte hamna där igen. Var nog därför jag tog till solfjädern igår natt eftersom jag inte ville vagna... Kanske lika bra att bara vagna så länge han ligger i vagnen om det blir kris. I natt vaknade han inte mitt i natten så förhoppningsvis var det bara en engångsgrej.

Däremot vaknar han nästan alltid vid 6 och kan då ligga och pratar/skriker till kl 7, han är inte ledsen så jag går inte in till honom men jag kan ju inte sova när jag hör honom. Ibland somnar han om efter någon halvtimme, men inte alltid. Vet inte hur jag ska göra för att få honom att sova till 7. Jag ramsar bara när jag har lagt honom i vagnen, kanske ska börja ge en ramsa när han vaknar upp...

Hmm, många funderingar som rör sig i huvudet. Skulle vara skönt med en personlig coach här dygnet runt :)

Kram Emma
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Emma :!:

Öppna en egen tråd på Späda barn vetja! Då får du ju coachning ialla fall TYP dygnet runt :wink: :!:

Kram Lua, som saknar er :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Vad roligt att höra att det går så bra för alla! Lite barnsjukdomar av typen tidiga mornar lider vi nog av allihop. Min Mr Wally (som TorsMamma kallar honom) har flera gånger den här veckan vaknat allt ifrån kvart över sex och senare. Han har varje gång lyckats bajsa (rejält!) och då är det inte lätt att somna om! Men jag ger honom en pangramsa, sedan får han sköta sig själv. Somnar han är det bra, annars får han hållas. Jag önskar också att jag kunde sova när han håller låda, men det är bara att köpa läget. Jag är övertygad om att det går över. Han ropar åtminstone inte på att få komma upp. Han vet mycket väl att han inte kommer ur sängen förrän klockan ringer! (Förresten kan han sova på rygg, det såg jag inatt när han sov i resesängen! Bra SS-tecken! :) )

Det går bra nu! Vi byter INTE schema till en kortare långlur! :D Jag måste säga att mer i mål kan man väl inte vara! Den senaste veckan har långluren suttit mer eller mindre som en smäck! \:D/ Lite krafs här och där, men inget allvarligt! Jag har väckt fyra dagar på raken nu, vilket är UNDERBART! Däremot haltar sista luren. De senaste tre dagarna har jag bara fått till en fem-minutare, mer har varit omöjligt. MEN - vi har också haft fullt upp. JennyH och Anton kom i fredags, vi var på 40-årskalas igår (lördag) och idag har det varit babysim. Då är det extra svårt att släppa taget och somna. Han blir vansinnigt trött på kvällen, så det är lite trist, men jag låter det nog vara ändå. Vi skall ta det extra lugnt ett par dagar nu, för att se om kortluren sätter sig.

Natten borta blev lite orolig, men inte katastrofal. Fick solfjädra en del och han sov väldigt oroligt, men jag tänkte att om jag kan få en sådan här "hemsk" natt hos farmor och farfar, då har jag inget att oroa mig för! Kanske tallade jag på reglerna lite (:oops:), men funkar det så funkar det. Och det är ju undantagsfall! I kväll slocknade han som ett ljus!

Nu skall jag se på film och äta chips!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"