Ingen sover nånsin hela natten!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Nu har nästan hela sommaren gått känns det som ( ibland känns det som om den aldrig riktigt började heller), och starten var ju som sagt minst sagt trotsig med dagliga utbrott på allt och ingenting. Vi var jättetrötta :cry:
Men sen vände det bara och lillan har varit en solstråle nästan hela sommaren!! Så rolig och go mot alla. Tänk vad roligt med dessa barn och det har ju märkts att hon mått bra.
Sömnen har varierat, vaknar tidigare än planerat varje morgon, och det slår aldrig fel. Dagsvilan blir kanske 2-3 ggr i veckan ca 20-30 min, annars i säng varje kväll vid 19 tiden, jättetrött såklart.
Så vuxen och förståndig, men så liten ändå. :wink:
VHGmamman
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Hej igen, som tidigare är det dessa perioder mitt i natten som hon vaknar, olika klockslag alltid, och oftast börjar det med att hon gråter el skriker ett tag, sen vill hon kissa vilket hon får göra en gång varje natt :!: Men nästan alltid kan hon inte somna om och ligger vaken allt ifrån 30 min till 2 timmar, och hon är inte direkt glad, ropar, skriker, gråter, halvsover mellanåt, vi får ramsa oftast, ibland även gå in och lägga till rätta med bestämda tag!!!
Faktiskt har det pågått såhär nästan hela hennes 3 åriga liv :cry: Och det tär på alla sätt och vis för alla. :?: :?: :!:
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen mammamu71 :!:

Det var ett tag sen sist!
Sover tösen i spjälsäng ännu?
Är hon blöjfri på natten?
Jag tror att hon blir kissnödig därför att hon vaknar, inte tvärtom... Min 2½-åring har fortfarande blöja på natten, men vill inte kissa i den (bra tycker jag!) och ibland vaknar hon, och vill kissa.
Vi har pottan bredvid hennes säng, jag sätter henne på den, inget prat, inget torkande, bara SKVAL ner i pottan, på med blöjan och direkt i säng igen!
Gör så lite som möjligt på natten (du vet - pa natten händer iiingentiiing, så sover alla som grisar :sleep: ). Kanske kan du sova med öronproppar?
Använd ramsan bara vid KRIS och gå inte in om det inte är annat än TOTAL-kris!!! All trafik är underhållning!
Så - strama upp nätterna, kissa i mörker och utan prat, minimalt med ramsning och gå in bara vid mindre katastrofer!
Och ni har väl riktigt kolsvart i rummet?!?

Kram Mia :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Jodå, becksvart i rummet, blöjfri osv...och spjälsäng som fungerar jättebra. Kiss på toan mörkt och inget prat, jo vi gör allt detta.
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Hur sover tösen på dagarna?
Kanske har ni väl mycket sömntimmar på sömnkontot?

Annars, om det är så att hon äter bra, är ute tillräckligt och får sin sociala delaktighet och mycket skratt, så måste ni helt enkelt backa på natten!

Ni kan bara ge henne de bästa förutsättningarna, och om hon sen ligger vaken, så är det hennes business! Sova åt henne kan ni inte :!:

Så snabb hjälp om det behöver kissas, sen absolut inget mer!
På natten händer INGENTING! Då sover alla som grisar!

Kram :heart: Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

hon sover i stort sett aldrig på dagen nu. Vi lägger henne då runt 18.50, somnar alltid utan problem, morgonen skall börja vid 07.15 ca men oftast vaknar hon redan runt 6. Kan då till slut somna om strax innan vi väcker henne igen. Ja vi får väl fortsätta kämpa, för det gör vi verkligen ,med alla rätta verktyg!
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Ja, då har ni gett henne alla förutsättningar för att sova gott hela natten, sova åt henne kan ni inte...
Om hon väljer att vara vaken, så är det helt enkelt hennes business :? :wink:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "