Nu kör vi!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gidde

Nu kör vi!

Inlägg av Gidde »

Hej alla!

Ikväll är första kvällen på kuren för våran lilla skrutta. Hon är fyra och en halv månad och jag sitter nu och inväntar hennes första uppvak som regelmässigt kommer efter 45 min sömn.

:?: Jag har dock en fråga som jag egentligen behöver blixtsnabbt svar på... ofta när hon vaknar till både på dagen men även på kvällarna så är hon inte ledsen utan ligger och tittar sig omkring och pratar lite, men kommer ALDRIG till ro själv igen utan blir missnöjd och då har vi buffat henne till sömns. Nu undrar jag hur jag ska agera om hon gör så under kuren :?: Inatt första natten står det i SHN-boken att man genast ska ge besked och nu undrar jag om det gäller även om hon vaknar och pratar och inte alls är missnöjd från början, men ju lär bli det.

Nu har jag haft en timmas konversation med lilla fröken och hennes första uppvak var med ett skrik, så då var jag där omgående.

Tacksam för svar från nåt proffs, så jag kan agera med säkerhet :wink:
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Lite snabbt svar så här bara, men javisst in direkt och ge besked! Följ kuren till punkt och pricka!! Lycka till!!! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej och tack för svaret!

En första natts rapport ser ut så här: Höll igång ordentligt mellan kvart över åtta och tjugo över nio, bekr.remsan fick slutligen sista ordet.

Sov sedan till tio över tre (brukar vara mat i sömnen kl tre). Somnade om efter buff, ramsa och bekräftelse kl 3.25.

Sover sedan till 5.40 och upprepar samma som innan, tystnar efter ramsan vid några tillfällen och somnar sedan 6.10 efter en bekräftelseramsa utan någon protest.

Tas upp av trött men glad och nöjd mamma kl 7.15 (schemat gör morgon 7.30) men då hade hon rört på sig lite och jag ville så gärna få väcka henne!

Som sagt en väldigt smidig första natt som jag bara kan förvalta på bästa sätt kommande nätter. :D

Kan konstatera två saker: att bröstmaten vid 22-tiden skippade hon utan fråga och att det är väsentligt mycket lättare att starta kuren om man redan innan har gjort så mycket som möjligt för att nå SS-målet, utan att ha nått ända fram riktigt genom att "verktyga". I alla fall om jag jämför med äldsta dotterns första kurnatt då hon vaknade 15 ggr. :wink:

Ser redan fram emot kommande natt!
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
duggan

Inlägg av duggan »

Mycket bra jobbat, härlig läsning!! :thumbsup: Man kan nästan känna din attityd av själklarhet såhär genom ditt skrivande och jag känner på mig att detta kommer att gå som en dans!!

Läs på inför natten, igen nu, så allt är glasklart!! Nu ska ju ramsan börja ta över mer!! :lol:

Ser fram emot ny rapport!!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Vill bara heja på. Håller med duggan om att man känner Attityden :lol: ! Jag har också kurat båda mina små och kan instämma i erfarenheterna. Klart lättare med tvåan, inte minst för att man vet vad som hägrar. Länge leve SHN-kuren och AW :heart: , varenda småbarnsförälder borde få vara med om resan som det innebär!

/Piggelin
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej och tack för berömmet! :oops: :D

Det kan minsann behövas just nu efter att i regnet stått och buffat och ramsat i 25 min, för långluren på 2 timmar krånglar rejält. Dock tog det bara hälften så lång tid som igår, vilket man kanske ska se som ett positivt tecken hmmn vaken nu igen...
Gidde

Inlägg av Gidde »

:?: En fråga dyker upp nu så här i början av natt två: ska hon ha omedelbart svar med ramsa vid uppvak denna natt, som ersätter det omedelbara buffandet natt ett :?: Eller kan man ha lite is i magen och avvaktaför att göra som Anna skriver, "man hinner inte ens börja ramsa förrän det är tyst igen".
duggan

Inlägg av duggan »

Här tycker jag att du kan avvakta lite och lyssna av, för det är många gånger det bara är gnöl i sömnen, som inte kräver någon insatts från din sida. Detta kommer att gå galant, använd dig av öronen när du lyssnar!! :D
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej igen! :D

Natt två har passerat med samma positiva tecken som den första. Dock har den lilla fått storasysters förkylning, så det är svårt att veta hur bra det kunde varit egentligen. Det tog tjugo min för henne att somna, sedan ramsa vid elva, två och sedan vaken en timma mellan halv sex och halv sju. Kl sex gick jag in och vem ligger på rygg :shock: (vände sig helt själv igår för första gången) och pratar, hostar och snörvlar! Vänder, buffar som besked, chockad som jag var, ramsar ut och sedan några påminnelser innan hon somnar om. Inte ledsen, inte ens arg under hela timman, vilket gör mej glad. Jag kunde sedan väcka henne halv åtta.

Som sagt en bra natt, då även jag har sovit endel. Lite synd att hon blev förkyld, för jag är övertygad om att hon annars hade sovit än bättre redan nu!
Elle

Inlägg av Elle »

Strålande jobbat =D>

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej!

Tredje nattens rapport lyder som följer: Lades prick halv åtta och det enda som hördes var ett "oaaoaoaah" sedan tyst, bekräftelseramsa efter och sov innan kvart i åtta :shock: :!: :!: :!: Sedan slog hon personligt rekord med att sova över åtta timmar innan hon vid fyra behagade höra av sej. Lagt sej på rygg och blev vänd, ramsade ut och ett (kortare) oaoah var det enda efteråt. Bekräftelseramsa 4.12. Sedan vaken 6.10 nästa gång. Nöjer sig då inte med en ramsa utan låter arg. In och kollar -magläge, men fastnat med armen inne i pyjamasen. Ut med armen, la tillrätta, några buff och ut med ramsa. Svårt att somna om och det behövdes några bestämda ramsor under en halvtimmas tid, men somnar sen om och väcks lite efter halv åtta.

Det här går väldigt bra, trots förkylningens härjningar. Nu ser jag med spänd förväntan fram emot lite bättre middagslurar. Igår när pappan skötte om denna sov hon lungt över både 45 min-skarven och 1,5 timmasskarven. Det får hon gärna fortsätta med. :wink:

Två saker imponerar så här redan efter tre kurnätter: Att hon lugnar sig så bra av ramsan (kommer ihåg att det imponerade också för tre år sedan när storasyster kurades :D ) och att hon redan sover över 45 min-skarven på kvällen, det hände bara en gång på två veckor innen kuren!

Hoppas dessa relativt snabba framsteg av en amatör :wink: kan inspirera ni föräldrar som överväger att genomföra kuren, men som av olika själ känner ett motstånd/rädsla för att framgångarna ska låta vänta på sig. :D
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning =D> , TACK för att du delar med dig! Ja visst är ramsan "magisk", att man verkligen kommunicerar med barnet :D Fortsätt gärna att rapportera om hur det går och vi finns här om det dyker upp några funderingar!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej igen!

Tänkte att jag så här efter sju nätter skulle avge en liten rapport om hur det går. Bra tycker jag. De sista nätterna har sett ut ungefär så här: Vid läggning gnölas det i fem-femton minuter sedan sover hon i 8-10 timmar utan att höra av sej alls :D :!:

Fram emot vargtimmarna så blir det dock lite oroligt, dvs prat, smågnöl, vändningar och svårt att somna om. Kanske inte så förvånande, vi har ju bara hållt på en vecka och oftast får jag henne att somna om efter sextiden.

Det allra bästa än så länge är ändå att dagslurarna har börjat fungera så bra. Nu har hon sovit 1.50-2 timmar flera dagar i sträck utan åtgärd vid sömnskarvarna och det hände aldrig innan! Det är faktiskt mer befriande och vilsamt än att inte nattamma. :wink: Innan man har kört kuren kan man inte föreställa sig att även dagssömnen ska börja fungera, i alla fall trodde inte jag riktigt på det innan jag upplevt det!
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej! :D

Tänkte meddela hur det går och samtidigt passa på att fråga om lite som inte "löser sig".

Vi jobbar på och lilltjejen tar små steg framåt, i alla fall vad gäller nattsömnen. Sover ungefär 19,30-06 och har börjat med den trevliga vanan att då vid sextiden släppa vakenheten efter nån eller möjligen ett par ramsor.

Det som inte vill ge med sig är uppvaket efter 45 minuter på middagsluren, som är tänkt att vara två timmar. Hon har sedan kurens början sovit den i vagnen utomhus och jag går långsamt med vagnen tills hon somnar. Hon sov över skarven rätt många gånger förra veckan, men nu har det varit uppvak fem dagar på raken :( och som jag skrivit innan så är det minst lika efterlängtat att få en lugn, sammanhängande sömn på dagen som på natten. När hon vaknar till på dagen så har jag inväntat ett ökande missnöje innan jag har ramsat. Om inte det hjälpt, tillrättaläggande och en hand på ryggen som markering, och ibland lite gung på vagnen, som hittills är det effektivaste lugnandet då... förutom idag då jag hade bestämt mej för att ramsa "förebyggande" så som på morgonen dvs innan hon börjat gnöla och vakna till ordentligt. Tyvärr var det ungefär lika framgångslöst och hon håller på med gnöl i olika tonarter i ca en kvart innan hon lägger ner och somnar om. Ingen världskris, men ändå tråkigt. :(

Här skulle jag vara bekänt av tips för att ta mej ur denna vanan :?: :!: :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :lol:

:?: Hur ser schemat ut?
:?: Exakt hur gammalt är barnet?

:arrow: Om du rullar vagnen när hon somnar så är det ju givet att hon bara MÅSTE fråga varför inte vagnen rullar när man "skarvar" också????

Så om hon har MYCKET utrymme i vagnen och kan röra sig på så skulle jag absolut INTE rulla vagnen för att hon skall sova utan hon skall läggas i den stillastående och på sin höjd vagnar du som "svar på frågorna".

:idea: Annars är ett tips att ha långlurar i sängen inne och där skärma av lite synintryck. Detta gjorde susen hos oss och jag vet även hos andra. Eftersom hon är kurad så borde du kunna verktyga bort skarven i värsta fall precis som med natten.

:?: Hur ser det ut med maten? Kanske lite mosad banan innan långluren skulle kännas bra också? Banan sover man gott på. :wink:

Ps. jag förutsätter att hon over på mage, med larm! :wink: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"