Somna om på morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur har det gått i natt, Maria :?:
Berätta gärna!
Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
maria69

Inlägg av maria69 »

Hej igen,

Det har inte gått så värst bra. Hon får nu en rejäl gråtattack varje gång jag går mot sängen, innan jag ens placerat henne där.

Igår somnade hon i och för sig efter ca 20 min, vilket var ganska bra med tanke på hur ledsen hon var vid läggning. Sov sedan ca 6 timmar. Den delen var ju en förbättring jämfört med föregående natt men sämre än i början av kuren. Var sedan vaken 1:40. Två solfjädrar, varav jag var tvungen att avbryta den första efter ca 35 min för att jag helt enkelt inte orkade stå över sängen längre, hade för ont i ryggen. Den andra kortare. Överlag ganska ihärdiga protester utom sista halvtimmen när det var mer sporadiskt. När hon så somnat, fått bekräftelse (möjligen för sent) och jag väl krupit i säng så tog det inte mer än 20 minuter så var hon störtledsen igen. En pangramsa, en senare lite snällare och en fjäder följdes så av ytterligare 25 minuters protester i olika tonarter. Det som var positivt med natten - och inte så lite heller - var att hon sov när hon skulle vakna. Första morgonen som jag väcker henne på riktigt och hon blev glad direkt. Kändes UNDERBART att inte börja dagen med gråt och tandagnisslan. Totalt strax under 9 timmar totalt (ca 3 för mig...). Hon sov bara 45 i vagnen idag. Somnade nu ikväll på 5 minuter, helt färdig.

Kanske att det vänder inatt?

Vad tror du förresten om att inte stänga av musiken som jag har på vid läggning och omsomningsförsök? Läste något inlägg om att ha musik under hela kuren men jag känner oro för att skapa en sådan vana, den kanske är svår att vänja henne av med?

Kram!
Maria, mamma till Vera, född i juni 06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Maria!

Vad roligt att du fick väcka i morse :D
Nu är det dags att låta ramsan sköta jobbet! Om hon vaknar inatt, så ha lite is i magen! När du känner att du skulle vilja gå in och solfjädra henne - DÅ ramsar du! Nu får hon inte ligga och vänta på solfjädern :wink: vilket hon väldigt fort kan börja förvänta sig! Och när (om) du hör att det är K R I S, då går du in och solfjädrar!

Jag förstår inte riktigt hur du menar med musiken :oops: , men visst kan du ha på musik vid läggning! Men kanske inte musik mitt i natten, om det inte är vargtimmesuppvak!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
maria69

Inlägg av maria69 »

Musikfrågan läste jag om i någon annan tråd, och någon rekommenderade att ha på musik hela tiden medan kuren pågick. Har satt på musik även mitt i natten när hon varit väldigt upp i varv, får sluta med det.

Ska verkligen försöka vara mer sparsam med solfjädern! Vacklar inte i inställningen på det sätt jag gjorde härom dagen. Kanske är för trött för det helt enkelt. Ska försöka få mig någon timmes sömn nu, hoppas rapportera om en 12-timmarsnatt i morgon :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon!
Hoppas natten varit bra!
Så skönt att du inte vacklar, det gäller att ha fokus framåt, och tänka på att varje steg,om än bakåt ibland, är en nödvändigt steg i processen!

Sen om musiken, för MIG skulle det kännas tokigt att börja spela musik klockan 1-2 på natten, för på natten sover man, då händer ingenting, du vet.Däremot vet jag att många använder sig av musik i vargtimmen.
Men OM du använt dig av musik och det funkar för dig, så kör på det! Attityden, du vet :wink:

Kram Mia
maria69

Inlägg av maria69 »

Behövdes ingen musik på natten - hon vaknade först vid 6, bästa sovpasset på flera dagar! Somnade igår på ca 5 minuter, vaknade 9,5 timme senare, var ledsen och arg omväxlande i drygt 1,5 timme, gick inte in, ramsade bara, tänkte just låtsasväcka henne vid 7.45 när hon tystnade, ramsade dåx4, påminnelse/bekräftelse i mjuk ton som hon tog emot, sedan tyst. Väckte på riktigt med väckarklocka 8.15 och möttes av glad bebis som i princip genast började leka tittut!

Allt som allt, klart bästa upplevelsen hittills i kuren! Det känns så skönt. Även om skulle bli bakslag igen nu, vilket jag räknar med, är det skönt att se att hon faktiskt återhämtar sig.

Ser fram emot en härlig dag! Kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup:
maria69

Inlägg av maria69 »

Hej igen,

Nu är det bara en natt kvar i uppföljningsveckan och hon har fortfarande inte sovit mer än 10 timmar totalt någon natt. Och aldrig 10 i sträck, som längst 9,5. Hon har inte somnat om snabbare än på 1 timme och det bara en gång, resten av nätterna har det tagit 1,5-2 timmar. Ibland är hon tyst ganska länge, 5 och någon enstaka gång 20 minuter men går sedan igång igen. Kan inte gå in och lägga på täcke 10 eller 15 min efter det att hon somnat, hon vaknar av ingenting. Hon lugnas ofta av ramsan men bara tillfälligt. Har inte solfjädrat senaste nätterna. Bara 2 ggr har jag kunnat väcka henne på morgonen, de andra gångerna har jag låtsas-väckt henne.

I natt tex somnade hon 20.40, vaknade kvart över 5, relativt lugna protester ca 30 min, sedan allt högre i ca 30 min, därefter lugn i någon minut här och där och helt tyst strax efter 7, sedan igång igen 7.20, somnade efter påminnelse 7.25. Vaknade sedan ledsen kl 8.

Framstegen tycks fn utebli. Vet att morgontimmarna kan krångla i veckor, men tycker det känns tröstlöst att hon fortfarande har så fruktansvärt svårt att somna om och att jag inte lyckas lära henne det. Inte tappat sugen men väldigt trött på all gråt. Antar att det bara är att kämpa på men undrar ändå om det finns några nya tips?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Nu framgår inte i din signatur hur gammalt barnet är och jag har inte läst hela tråden. (tips, du får gärna fylla i detta under profil/signatur som du hittar ovan :wink: )

Så till min (kanske redan ställd fråga...): Har du riktigt KOLMÖRKT i sovrummet??? Jag menar BÄCKSVART?? ALuminium folie eller upptejpad sopsäck, rullgardin, persienner och vanlig gardin är inte helt ovanligt att en del har ALLT samtidigt! :shock: 8)

Sen tycker jag också att sovrumsdörren skall vara helt stängd, vet även de som fått lägga en handduk nere vid tröskeln för att det skall bli kolmörkt.

Sen får det inte finnas någon underhållning i sängen, bara filt/täcke, snutta och kanske (KANSKE) 1 djur.

Eftersom jag inte vet åldern så kan jag i alla fall berätta att det tog Tor 2 mån från det att han sov 12 timmars nätter tills dess att han blev en SS (säker sovare). Han vaknar fortfarande i vargtimmen ibland men vad han gör med sin tid lägg er jag mig inte i, om han inte är ledsen för DÅ får han en ramsa. Inställningen vi har är på natten händer INGENTING, folk sover som grisar! (ja, och jag har ju då öronproppar :lol: )
Så när det är vargtimme så skall detta ses precis lika som om hon vaknat kl. 01 på natten = folk sover som grisar :sleep:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
maria69

Inlägg av maria69 »

Hej,

Jo, det är riktigt svart i rummet, har persienner och mörkläggningsrullgardin sedan tidigare och har nu dessutom klistrat på mörkläggningstyg med kardborreband direkt på fönstren så att inget, absolut inget, ljus slipper in den vägen. Men dörren står på glänt - kanske 2-3 cm öppen - så hon ser ju att det inte är svart överallt (även om jag drar ner persiennerna i intilliggande rum också). Får testa med helt stängd dörr och se om det hjälper.

Min dotter vaknar aldrig för tidigt och är glad och leksugen. Är hon vaken så är hon ledsen eller arg eller både och, och det hörs ordentligt. Hon har ett täcke och ett djur i sängen men djuret har hon inte tittat åt sedan kuren började, förut sov hon med napp på sidan och djuret under armen. Känns inte som att det stör på något sätt, tror inte hon ser det ens.

Ska testa stängd dörr i kväll och se om det kan hjälpa, tusen tack för hjälpen!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Maria :D

Hur går det?
Blev det bättre med helstäng dörr?

Kram Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Maria :D

Hur går det?
Blev det bättre med helstängd dörr?

Kram Mia
maria69

Inlägg av maria69 »

Hej!

Vågar knappt tro att det är sant men det har sannerligen vänt! Tror framför allt att det beror på att en tand äntligen sprack fram samma dag som jag ställde förra frågan, men inte alls uteslutet att den stängda dörren också gjorde sitt till. Ska i alla fall fortsätta med den.

De tre senaste nätterna har hon vaknat 5, 2 resp 1 gång och somnat om själv 4, 1 och 1 gång. Tyckte i morse att det varit sämre - bara för att hon vaknade ledsen 7.40 i stället för att jag väckte henne kl 8. Och så tänkte jag på hur det var förut och tyckte plötsligt att det varit en toppennatt. Skillnaden före kur och nu går knappt att beskriva. Rent egoistiskt är det underbart att känna att det faktiskt är någon idé att somna och somna om, eftersom det nu finns goda chanser att sova en längre sammanhängande stund. För att inte tala om hur glad - och högljudd - hon har blivit. Och förkyld, precis som det ska vara om jag förstår kuren rätt. Har inte märkt någon ökad matlust men vem har det när man är förkyld?

Ikväll är dessutom första gången som hon inte var ledsen efter läggning. Jag lade henne 20.20 varefter hon låg och småpratade med sig själv (aldrig hänt tidigare!) i kanske 20 minuter, sedan lite gråt men inte mer än ca 1 minut och absolut inte jätteledsen. Nu har hon tystnat och sover.

Efter snart 15 månader utan sammanhängande sömn för någon av oss kan jag faktiskt inte riktigt ännu tro att det inte är en dröm. Men några nätter till så kanske jag kan övertygas :D .

Har inte gett mig på att låta henne sova inne på dagarna ännu, ska skaffa mer kraft de kommande nätterna först. När de sitter som de ska har vi båda råd att hoppa över dagsvilan om det skulle vara så.

Miljarder tack till Anna för kur och till alla hennes medkurare för allt stöd!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Och tack för dina varma ord :heart:
maria69 skrev: --- ska skaffa mer kraft de kommande nätterna först. När de sitter som de ska har vi båda råd att hoppa över dagsvilan om det skulle vara så.
Du ska ha pris och beröm =D> för dina ansträngningar att ge lilla älsklingen det hon så väl behöver - lugn, trygg, skön, sammanhängande nattsömn, där hon äntligen och till slut kan känna sig fredad för vargen i alla dess skepnader.

Men "hoppa över dagsvilan om det skulle vara så" - är ingen bra attityd, om man säger. Det är oerhört viktigt, och för barnet befriande viktigt, att du verkligen vet exakt vad du gör och varför - INNAN. Arbeta förebyggande :!: Häng inte efter i svansen, medan du ber till Gud och hoppas att saker och ting ska gå bra. Det orkar inga små barn med.

Du är av någon (fullt förståelig :oops: ) anledning fortfarande rädd för att ta ledningen :shock: och fortfarande inne på, som sagt, att hoppas på det bästa. Men det är DU som bestämmer det bästa :wink: :lol: :lol:

Det är vad ditt lilla barn väntar på från dig :!: Ge det, och se lättnaden :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
maria69

Inlägg av maria69 »

Tack Anna för uppmuntran och påminnelse!

Du har så beklämmande rätt i att jag saknar den rätta attityden när det gäller dagsvilan. Den har verkligen ALDRIG fungerat för henne, medan insomning på kvällen i vart fall inte har varit ett konstant problem under hennes hittills 15 månader. Alltså har jag hunnit bygga upp ett uselt självförtroende för dagsvila inomhus. MEN. Jag vet ju nu att det går att hjälpa henne och då är det bara att se till att jag gör det också. Jag behövde den påminnelsen, så tack än en gång!

Hon är nu riktigt sjuk, över 39 graders feber. När jag ikväll frågade om hon ville lägga sig och sova så kröp hon iväg till sängen. Snacka om förändring när det gäller hennes inställning till att ligga ensam i sin säng :D .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "