astma...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
ciri

astma...

Inlägg av ciri »

Fan vad jobbigt det är nu, min kille har varit förkyld i två månader nu. Det blev bättre nn dag förra veckan men så kom det tillbaka igen. Hostan är det värsta.. Han hostar så jag tror han ska gå sönder. I dag har han varit ganska pigg o glad men när han åkte omkring i sin gåstol och var på bästa humör o skrattade o busade så fick han en riktig hostattack så han blev helt svettig o sen jättetrött. Jag har fått ventoline o väntar på en kallelse till barnkliniken för att se om det är asma. Han har inte visat några tecken på det förut. Han är 7 månader. Jag känner mig så himla orolig, det står att jag ska ge honom 2 - 3 ggr dagligen, kan man ge oftare om det behövs? Vågar jag låta honom sova på mage eller blir det mer trångt i luftvägarna då? Jag vågar inte busa med honom mer, blir så rädd när han hostar så där så han håller på att kvävas. Har hört att det är ganska vanligt med förkylningsastma, nån som kan det här??
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
br

Inlägg av br »

hej
båda mina barn har förkylningsastma!

Dottern fick sitt första anfall när hon var 8 månader. Då blev hon så dålig att hon nästan inte kunde andas. Vi hamnade på intensiven och därefter på akutavdelning, men efter n¨ågra dagar var det bra! Döärefter dröjde det ganska länge ( ca 7 mån) innan hon blen så dålig att hon fick andningsbesvär igen. Då hamnade vi på sjukhus igen och efter det fick vi hem astmamedicin ( airomir och pulmicort. Efter det så parerade vi med dessa medciner vid varje förkylning med hosta innan det gick så långt att hon fick andningsbesvär. Det har fgungerat bra, trots att hostan är mykcet jobbig men den släpper ganska bra! För de flesta barn växer detta bort och dottern har inte varit förkyld p åsnart ett år :shock:

Sonen hade RS virus när han var tre veckor och då kommer ofta förkylningsastma som ett brev på posten! HAn medicineras också vid hosta, men vi tycker att han inte alls blir lika sjuk som storayster ( har vi blivit avtrubbade :? )

När dottern blev dålig kommer jag ihåg att det kändes som en avgrund och att det skuklle bli jättehemskt och jobbigt osv! Har du ngn bra läkare/sjuksköterska som kan hjälpa dig? Var bor du?finns det ngn barnläkare som du går hos som kan hjäälpa dig BvC kanske kan tipsa ?

Ventoline har vi aldrig medicinerat hemma så det vet jag inte, men det måste du fråga läkaren om.Jag vet att det kommer tusen frågor när man kommer hem och inte kan fråga läkaren men försök få tag på ngn som kan hjälpa dig!

ang sängläge så är det ok att ligga på mage. det vi har gjort är att höja upp sänhgen vid huvudändan ( har dock inte fungerat p åsonen som verkar lägga huvudet åt det håll som lutar nedåt :lol: )

Ettannat tips är att det brukar bli bättre av att vara ute och få frisk luft!

Sorry om detta blir rörigt men lilgrisen har svårt att hålla fingararna borta 8)
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"