Trasig mamma!

Samtalsforum med barnen i fokus
linusmamma

Trasig mamma!

Inlägg av linusmamma »

Jag är mamma till en ettårig liten kille. Han är världens charmtroll :P och full, full, full av upptäckarlust. :shock: Inte en lugn stund! Jag tog verkligen åt mig av anna wahlgrens inlägg här nedan om att inte gnälla och klaga på små barn. Jag vill inte klaga på min gulleplutt, det är mer mig det är fel på och det är det jag vill ha hjälp med... Har läst Barnaboken och har fastnat för det anna skriver om att man kan må ganska skruttigt :cry: som människa och ändå vara en bra förälder. Jag är ett ensamt "vuxet barn" med en trasslig barndom och jag har lidit mycket av depressioner och annat. Det jobbiga är att jag tycker att allt blivit mycket värre sen sonen kom. Jag orkar inte riktigt vara den mamma jag skulle vilja vara. Jag undrar helt enkelt hur anna lyckades leda och ge sina barn det de behövde trots att hon själv mådde dåligt ibland? Det är ju det jag inte klarar! Sonen är hel, ren, mätt, sover bra, pigg och kry men vägrar göra eller testa något på egen hand. Jag ska vara med, vid hans sida varje vaken minut. Han har aldrig klarat ensam-leken. Har skrikit sig hysterisk. Så nu sitter jag vanmäktig och ledsen bredvid honom och min kropp o själ skriker efter egen-tid. Så länge jag är bredvid är sonen glad och tillfreds. Visst är jag hemsk? :evil: Jag går hos en medberoende-terapeut för att försöka ta hand om mig själv men känner mig som världens sämsta mamma. Jag är så trött på att spela clown vareviga dag för att slippa gnäll och gnål! Vet att anna skrev att hon aldrig lekt med sina barn, att barnen lekte med varandra. Men hur gjorde hon med första barnet? :roll: Hoppas någon förstår vad jag menar och behöver för råd!!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Jag lider med dig men du är ju på rätt spår när du är medveten om situationen och skriver här och läser för att ta tag i den. Eller hur :?:

Rekommenderar dig att läsa Annas Mommo. Talar sitt tydliga språk för hur man fokuserar på barnen när de är vakna för att sedan ta hand om sig själv när de sover. Handlar egentligen inte om att spela ett spel utan helt enkelt att fokusera. (been there...).

Det bästa du kan göra rent konkret för att ta dig ur situationen är att strukturera dagen. Gör ett schema som innehåller allt. Mat, sömn, utevistelse, social delaktighet, lek etc. Du får då lättare att hantera dagen och den verkar då inte oändlig...

Han är klängig för att han känner hur du mår samt att de små godingarna är det i perioder. Ensamlek har han kanske heller helt enkelt aldrig lärt sig?

Träna honom lite under dagen (schema på det med). Sätt dig och var så tråååkig. Sitt dock på samma plats hela tiden. Du kommer då att se att "den tomma tiden" inträder och sedan tar hans kreativitet fart. När du gör något du måste göra så fortsätt med det. Prata glatt högt för dig själv och släng till honom något spännande...ex. ojdå - titta där ligger en vist...vad gör man med den...etc.

Gör en kur på detta vis.

Tar du honom i bruk med social delaktighet ordentligt :?: Mycket viktigt.

Lycka till och vi finns här på forumet som stöd.

Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Susanne* :D

Ja, struktur, som betyder förutsebarhet och därmed frihet för både tanke och själ, är A och O i umgänget med små barn.

Kanske kan "Lilla Maria och hennes mamma" (Barnaboken 2004, sid 798 ff) inspirera dig :?:

Träna till att börja med din lille gosse i att vara utan ditt evinnerliga sällskap, som bara hjälplösförklarar honom. Vinka hej då, gå ut ur rummet, kom tillbaka glad (oavsett protester) efter någon minut, säg hej och gå till ditt, medan du pratar högt för dig själv utan att se på honom, vinka hej då igen som om du måste hämta något, var borta lite till, kom tillbaks och säg hej och gå till ditt, osv."Hör" inte hans gnölanden, i det längsta. Ge honom chansen att upptäcka att han faktiskt klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. Vilket tar tid och tålamod, som du förstår, men håll målet för ögonen :!:

Jag tror att om du läser Barnaboken från början - åtminstone från och med tredje delen - kan du känna att du kan "backa bandet" och börja om rätt från där det tydligen blev fel. Du ska inte känna dig bunden av din son men han ska heller inte känna sig bunden av dig :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Så tråkigt att behöva känna som du gör, been there too, men det går att komma ur det. Schema är a och o precis som Anna och Susanne skriver. Se till att de stunder han sover på dagen är DINA, gör inget hushållsarbete då, gå inte en promenad med vagnen om du inte vill det själv osv, utan gör nåt bara för dig då, varje dag. Sitt vid datorn, gråt, läs en bok, telefonera, motionera hemma, vad du vill.
Varenda uppgift du gör resten av dagen mår han bra av att vara med om, hjälpa till med. Numera ser jag allt hushållsarbete som en perfekt möjlighet att hålla lille E nöjd och sysselsatt. Om han är extra grinig och trött är faktiskt det mest effektiva att parkera honom i babysittern (vilsamt tillbakalutad) med en slev eller nåt som han hjälper mig att plocka ur diskmaskinen. Social delaktighet där han får vara betydelsefull men inte centrum. Och rannsaka dig själv, vad är det du är missnöjd med egentligen? Oftast är problemet inte den faktiska situatione (som som regel är relativt hanterlig trots allt) utan de förväntningar man själv har och deras brist på överensstämmelse med den riktiga världen. Det är lättare att jobba på sina egna förväntningar än att förändra välrden, det är iallafall min erfarenhet.
Vi finns här att bolla tankar och funderingaar med! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
linusmamma

Inlägg av linusmamma »

VARMT STORT TACK till er!!! :lol:

Jag gjorde som du Anna, skrev. Nämligen lät sonen sitta och gnöla och gnåla medan jag försökte koncentrera mig på mina sysslor. Han blev verkligen jättearg på mig! Han skrek och stampade sina små fötter i golvet. Men jag lät honom hålla på. 5minuter senare ser jag hur han vänder sig om och börjar plocka med köksredskapen jag lagt fram!!! Det har aldrig hänt tidigare.Nu har det gått tre dagar och det råder en helt annan stämning i hela familjen. Sonen verkar mer nöjd och utforskar för fullt världen på egen hand. Med jämna mellanrum söker han upp mig för en kram eller en stund i knäet. Han klänger inte, utan sitter lugnt och stilla. Han biter och slår mig inte längre, utan visar mig en annan ”respekt”.
Vi som har blivit skickade till både BVC-psykolog och BUP på samtal för att komma till rätta med vår ”krävande och temperamentsfulla” son utan resultat. Istället har vi fått rådet att vara tillgängliga, att ge honom uppmärksamhet och massor av kärlek. Jag har fått höra att min misslyckade amning och sonens kolik eventuellt gett honom detta temperament. Oj, vilken börda de lagt på mig!! Ingen har nämnt att han kanske behövde gränser och puttas lite ut ur boet. Och han är ju intelligent sonen, för jag har inte behövt upprepa proceduren heller. Nu säger jag bara att ”mamma, måste göra det här” och sätter honom på golvet. Då hittar han på något själv!! Min man undrar verkligen vad jag har gjort den här veckan. Och det var länge sen han såg så glad ut! Så tack snälla, snälla!! Vilken tur att jag fick det där rådet. Vår vardag är total förändrad.
Kram Annika
Ps. Rutiner och en strukturerad vardag har jag alltid varit tvungen att ha pga mitt egna mående, så sonen är trygg i det. Somnar utan ett pip varje kväll i sin spjälsäng! Dessutom är han med vid matlagning och diskning. Har blivit jätteduktig på att diska på sistone!
Nu ska jag gå till bibblan och låna Annas Mommo!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Jag har följt denna tråden.
Vilken oerhörd skillnad på tonfall i dina båda inlägg!
Man blir så GLAD när någon som har det jobbigt, tar till sig råd, och tar tag i sin situation! :D :D :D
Och tänk, bara på några dagar märker du förändringen, både för honom och dig! Helt underbar läsning! :D

Man blir så ledsen, när man läser att dom skuldbelagt DIG för situationen, med amning o.sv. :twisted: Det är så FULT att göra så! :twisted:

Nu har du tagit tag i detta, med högsta betyg!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Kit

Inlägg av Kit »

Det är så glädjande - och berikande - att följa sådana här trådar, som går från förtvivlan och vanmakt till konstruktiv strukturerad och trivsam vardag. Strålande!
Du tog till dig Annas råd, sannolikt för att de talade till något inom dig, som du redan visste? Ty även BVC gav råd, men de kändes inte rätt, de talade emot din inre röst, eller hur?
Personligen tycker jag det är viktigt att inte skjuta skulden över på någon annan, någonsin, inte ens på BVC, för egentligen kan ingen lägga skuld på oss om vi inte tar emot den...
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Åhhhh! Jag får lyckotårar i ögonen för jag vet hur det känns när det lättar och ljusnar! Jag tror precis som Kit att råden talade till din inre röst. Den rösten som tyvärr inte är så högljudd alla gånger. Det är som om den tystas när tillvaron är rörig och jobbig!

Och då kan man få råd HÄR! Underbart!

KRAMAR! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :D Nu är du på rätt spår och han reagerar med lättnad, vilket är kriteriet på att man gör rätt. Stort pris och beröm :lol:

Det du har fått höra gör mig mörkrädd men inte förvånad. Nu vet du bättre. Lösenorden är frihet :heart: och förtroende :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Underbart!

:idea: Jag blir så glad för alla mammar och pappor som får upp ögonen för sin egen förmåga till förändring och insikt om sin absoluta duglighet som förälder! När man får den insikten så ser man också hur ens egen förmåga till förändring påverkar sammanhanget positivt; dvs sammanhanget familjen i detta fall. Då blir tillvaron mer begriplig för alla!

:idea: I detta fall: :arrow: mamman får insikt om sin förmåga att förändra och känner sin duglighet som förälder/person :arrow: mamman får konkreta råd om VAD hon ska göra och VARFÖR hon ska göra det samt vad handlingen leder till :arrow: mamman förändrar sitt förhållningssätt :arrow: barnet blir nöjt :arrow: mamman blir nöjd :arrow: pappan blir nöjd :arrow: familjen blir nöjd och går vidare i livet :D

:x BVC´s agerande i detta fall är ju helt åt fanders - vilken tur att du hittade hit och till Barnaboksfilosofin!

:heart: Varmt lycka till!
Kit

Inlägg av Kit »

Rätta mig om jag har fel; men står det inte i introduktionen till detta forum: "...inga ondgöranden över namngivna personer/företag" ??? 8)

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jo, men BVC är varken person eller företag :lol: och kan inte kringgås i sammanhanget. En statlig institution med uppgift att arbeta för de små barnens bästa :?
Mindy

Inlägg av Mindy »

Vilken härlig tråd! Ett signum för det här forumet. :D :heart:
Så SKÖNT för Linusmamma och hans familj! =D>

Så länge som BVC rekommenderar 5 min-metoden så måste man få skälla på dem :evil:.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Kit

Inlägg av Kit »

](*,) ](*,) ](*,) Hårklyveri :!: :?: Eller den enda rätta läran :?:

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Va :?: Förklara, please :!: Var det inte att BVC namngavs som du ondgjorde dig över :?:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"