Har avklarat uppföljningsveckan men vissa dom flesta kvällarna sommnar hon inte när jag rammsar det tar ca 20-40 min innan hon sommnar,
hon blir så arg.
vad göra??
Hon sover sedan första kur natten, hela natten så den andra natten vakande hon inte fören jag gjorde morgon.
Hon har lite små grin vid 06,00--07,00 tiden grinnar till ca 5 gånger sommnar sedan, det har hon gjort sedan kuren, ska jag rammsa henne eller?
Vill ej sommna lyssnar ej på rammsan
Vill ej sommna lyssnar ej på rammsan
Alice född 13 aug -04. SHN kur 11 Jan.
Frida född 27 feb-07 SHN kur 16 aug.
Hennes dag är följande
08,00 morgon Stora syster och jag väcker, sedan blöjbyte tvättning
ca08,20 (08,30) Ammas B1
Sedan får hon leka själv på golvet medans jag och storasyster fikar och byter om gör i ordning för dagmamma.
09,00 Ammas B2
Lillasyster och storasyster leker. fortsätter att göra oss klara.
09,20 Åker vi till dagmamm
09,45 är vi hemma byter blöja.
10,00 sova Vagn sommnar på 2 min. sova 45 min
11,30 Smakis ca halvburk + frukt, vatten + Ammas B1
12,45 sova 1,5 lite protester ta ca 10-15 min innan sommnar tror att hon skulle kunna vara vaken lite längre mellan passen, men hon måste sova för att vi ska hinna i tid till att hämmta stora syster 14,30.
Väcker strax före 14,30 till dagmamma. Har vaknat i bland under långpasset och har svårt att sova längre än 1 timme men jag vagnar så hon får sova lite till.
15,00 Ammas B1+B2
Lagar mat leker är ute en stund.
16,45-sova 45 min funderar på att bara ha 20 min har svårt att sommna tar tid.
18,00 Gröt + Frukt vatten en smakportion hon börjar gilla att äta.
Lek bus pyjamas
19,45 Nattslurk B1+B2
Lite bus
20,00 Godnatt som tar ca 30 min innan hon sommnar under arga protester
sover sedan hela natten förutom ca 5 "host" grin vid 6, 7 tiden, låter hon vara, hon sommnar om, ska jag rammsa? är rädd hon vaknar.
Vi väcker sedan henne 08,00 hon alltid lika glad
Hon sover inne i vagnen för det mesta för att hålla koll så att jag hinner vagna när hon vaknar förtidigt.
08,00 morgon Stora syster och jag väcker, sedan blöjbyte tvättning
ca08,20 (08,30) Ammas B1
Sedan får hon leka själv på golvet medans jag och storasyster fikar och byter om gör i ordning för dagmamma.
09,00 Ammas B2
Lillasyster och storasyster leker. fortsätter att göra oss klara.
09,20 Åker vi till dagmamm
09,45 är vi hemma byter blöja.
10,00 sova Vagn sommnar på 2 min. sova 45 min
11,30 Smakis ca halvburk + frukt, vatten + Ammas B1
12,45 sova 1,5 lite protester ta ca 10-15 min innan sommnar tror att hon skulle kunna vara vaken lite längre mellan passen, men hon måste sova för att vi ska hinna i tid till att hämmta stora syster 14,30.
Väcker strax före 14,30 till dagmamma. Har vaknat i bland under långpasset och har svårt att sova längre än 1 timme men jag vagnar så hon får sova lite till.
15,00 Ammas B1+B2
Lagar mat leker är ute en stund.
16,45-sova 45 min funderar på att bara ha 20 min har svårt att sommna tar tid.
18,00 Gröt + Frukt vatten en smakportion hon börjar gilla att äta.
Lek bus pyjamas
19,45 Nattslurk B1+B2
Lite bus
20,00 Godnatt som tar ca 30 min innan hon sommnar under arga protester
sover sedan hela natten förutom ca 5 "host" grin vid 6, 7 tiden, låter hon vara, hon sommnar om, ska jag rammsa? är rädd hon vaknar.
Vi väcker sedan henne 08,00 hon alltid lika glad
Hon sover inne i vagnen för det mesta för att hålla koll så att jag hinner vagna när hon vaknar förtidigt.
När hon sover dag vagnar jag henne tills hon nästan somnat och ramsar därifrån.
Kvällsläggningen efter bus så går vi upp til vårat sovrumm mörkt förutom min lammpa som jag släcker när jag sagt godnatt och lagt tillrätta, en solfjäder och rammsat mig ut. hinner inte ut genom dörren fören hon börjar protestera. I bland tystnar hon när jag ramsat men börjar om igen.hon blir jättearg.
Har provat att buffa men det hjälper inte, dom gånger hon har varit så arg.
Ibland kan hon vara tyst (somnat) men efter 10-15 min börjar hon grina.
När hon fått mindre sömn p.g av vaknat på långpasset och inte fått mer än 1 tim så har hon sommnat direkt på kvällen.
Vad ska jag göra? vad gör jag för fel????
Kvällsläggningen efter bus så går vi upp til vårat sovrumm mörkt förutom min lammpa som jag släcker när jag sagt godnatt och lagt tillrätta, en solfjäder och rammsat mig ut. hinner inte ut genom dörren fören hon börjar protestera. I bland tystnar hon när jag ramsat men börjar om igen.hon blir jättearg.
Ibland kan hon vara tyst (somnat) men efter 10-15 min börjar hon grina.
När hon fått mindre sömn p.g av vaknat på långpasset och inte fått mer än 1 tim så har hon sommnat direkt på kvällen.
Vad ska jag göra? vad gör jag för fel????
Hejsan.
Hennes schema ser bra ut, och det är bra att truga i hennes så mycket vanlig mat du kan, allt hänger som du vet ihop!
Nåja men det jag tänker på är:
Attityden du vet
Buff är numer bara ett krisverktyg man tar till, men känner du att det verkligen verkligen är kris så då buffar du tills hon lugnar sig, inte "provar" buffa, om du förstår hur jag menar!?
och skrattet till gonattet, kiknar hon av skratt ända fram till sängen??!!
Och sen kanske du behöver träna upp ramsan, den ska verkligen var HÖG och med mycket magstöd, man blir själv förvånad hur högt man faktiskt ska ramsan..och självklart odla mer attityd (går aldrig att få för mycket av
)
"Det ska vara härliga att lägga sig, mamma vaktar , du kan sova lugn och tryggt" det är budskapet du förmedlar med ramsan, det är inte bara en samling ord, utan det är ditt budskap som ska fram genom den!!
Hennes schema ser bra ut, och det är bra att truga i hennes så mycket vanlig mat du kan, allt hänger som du vet ihop!
Nåja men det jag tänker på är:
Du ska bara vagna henne tills hon är lugn, sömnen ska inte vara bunden till yttre faktorer som dig, eller att bli vagnad. Så det här får du ta tag i, lägg tillrätta i vagnen och ramsa dig i väg, detta kommer hon att fixa galant utan skuts av dig in i sömnen!När hon sover dag vagnar jag henne tills hon nästan somnat och ramsar därifrån.
Här undrar jag hur hon reagerar på din solfjäder, fjädrar du tills hon är sömn tung eller mer som en markering?!Kvällsläggningen efter bus så går vi upp til vårat sovrumm mörkt förutom min lampa som jag släcker när jag sagt godnatt och lagt tillrätta, en solfjäder och rammsat mig ut. hinner inte ut genom dörren fören hon börjar protestera. I bland tystnar hon när jag ramsat men börjar om igen.hon blir jättearg.
Buff är numer bara ett krisverktyg man tar till, men känner du att det verkligen verkligen är kris så då buffar du tills hon lugnar sig, inte "provar" buffa, om du förstår hur jag menar!?
och skrattet till gonattet, kiknar hon av skratt ända fram till sängen??!!
Och sen kanske du behöver träna upp ramsan, den ska verkligen var HÖG och med mycket magstöd, man blir själv förvånad hur högt man faktiskt ska ramsan..och självklart odla mer attityd (går aldrig att få för mycket av
"Det ska vara härliga att lägga sig, mamma vaktar , du kan sova lugn och tryggt" det är budskapet du förmedlar med ramsan, det är inte bara en samling ord, utan det är ditt budskap som ska fram genom den!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12