Lite fakta:
Flyttade till nytt hus sommaren 05, då vi (5 pers) sover utspritt på 3 våningar. I förra huset sov vi alla på samma våning, fast i egna rum.
M
Aldrig krisat eller bråkat kring läggning.
Sommaren 06 fick hon (efter samtycke), ta över storebrors rum på övervåningen.
Sov bra där i ca 6 mån, mot att någon var på övervåningen tills hon somnat.
Sen stegrade sig allt, nattningen tog längre tid, hon kunde inte somna - klockan blev till natt!
När hon väl somnat, så sov hon lätt och vaknade ofta efter 1-2 timmar och kom ner till oss. Ibland funkade det att gå upp med henne igen, men till slut vägrade hon gå upp och somna om.
Sen fick hon somna i soffan och vi ledde upp henne till rummet när vi skulle gå och lägga oss - det funkade också ett tag. Sen började hon vakna när vi skulle gå upp och hon skulle inte sova i sitt rum. Dessa gånger hon vaknade och vi verkligen propsade på att hon skulle gå och lägga sig blev hon totalt panikslagen, hon vägrade verkligen. Det kunde bli ett herrans liv, tyvärr
Efter MÅNGA turer och försök (och jag är inte den som ger mig i första taget) så tröttnade vi på att få nattsömnen störd av en 9 - åring.
Sen....skulle hon somna i vår säng.........sen skulle hon sova i vår säng.
Det blev verkligen en cirkus.
Nu till hösten fick jag nog och erbjöd M att få sängplats inne hos lillasyster, 2 år. Ja, hon blev jätteglad. Ok, klart!
Tills kvällen kom........då skulle hon minsann inte sova där inne.
Nu har hon sovit där sen skolan börjat, men vi har två ggr, senast igår, haft riktiga bråk som inte är hälsosamma för nån av oss, allra minst när klockan också är runt midnatt. ](*,) M blir totalt hysteriskt och vägrar (VÄGRAR) gå in i sin säng. Och jag i min tur har ju bestämt att hon from nu ska sova i sin säng och ger mej inte denna gång.
Men dessa nattliga bråk är hemska.
Hon började nu i trean och blir 10 år i januari.
Vi börjar bli rådlösa.
Kram