Social delaktighet, ensamlek på morgonen mm...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Morsan

Social delaktighet, ensamlek på morgonen mm...

Inlägg av Morsan »

Tyvärr hade jag bara hört Anna Wahlgrens namn innan jag fick barn men visste inte ett smack om vad hon sysslade med! Efter ett väldigt intensivt nattligt samliv med sonen fick vi tips om SHN-kuren - succé!
Har nu blivit lycklig ägare till en egen Barnabok och vill införa flera goda vanor.

Finns det någon annan som har infört t ex ensamlek på morgonen vid ca sex månader? Är det bara att köra?
Jag skulle verkligen behöva friska upp japanskan och har till detta en kursbok med kassettband. Det hade jag tänkt mig som LIVSVIKTIGT för mig, men när ska jag lägga in denna aktivitet i schemat? Spelar det någon roll?

Jag läser boken så mycket jag hinner men vill gärna komma igång så fort som möjligt så ni som börjat med goda vanor lite senare - skriv gärna hur det gick!

Tackar på förhand! /Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
LinaB

Inlägg av LinaB »

Hej! :D

Vi började med ensamleken för Ella när hon var ca 3,5 månad. I början "orkade" hon bara ca 5 min men numera så brukar det bli 15-20 min. Hon gillar det verkligen och det är underbart att höra hur hon pratar o tjoar inne i sovrummet :lol:
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
Morsan

Inlägg av Morsan »

...nu har jag läst i Barnaboken att man kan ta igen det jag inte gjorde från början enligt recept "en månad på en vecka". Någon som kan berätta hur jag gör det rent praktiskt? /Mvh Morsan
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Vi började ytterligare lite senare, men det gick jättebra. Första tiden så var det fem minuter i några dagar och sedan förlängdes tiden succesivt. Vera är ju 14 månader och nu har vi en timmes ensamlek. Jag vet att Anna hade 2,5 timmar, men 1 timme passar vår familj.

Jag satte/sätter henne i spjälsängen, ger henne några leksaker och andra trevliga prylar, på ett spännande och glatt sätt. Spegel är uppskattat. Sedan vinkar jag glatt hejdå och säger att vi ses om en stund och så går jag och stänger till dörren (men inte mer än att jag kan tjuvtitta. :lol:

På morgonen innan leken har vi hela tiden tagit upp och gett välling och gosat och busat en stund i vår säng.

Det är inga problem bara man vill. Och det är suveränt att få somna om, gå upp och duscha eller bara dricka te/kaffe och läsa tidningen själv.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen Morsan och tack för varma ord!

Under "Problem? Sysselsättning" i femte delen av Barnaboken 2004 hittar du förslag för ensamlekens införande vid både 6 mån och senare :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS "En månad på en vecka"-principen (som ju förstås är ungefärlig) kan jag försöka illustrera med just ensamleken. Hade du börjat med den vid fyra månaders ålder, hade du kanske startat med tio minuter-en kvart. Nu vid sex hade du kanske varit uppe i 25-30 min. Börjar du nu vid sex från scratch, kan du satsa första veckan på tio minuter-en kvart, andra på 20 min, tredje på 25 och är på så vis snart så att säga ifatt. Förstår du?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Morsan

Inlägg av Morsan »

Jag hajjar! Nu ska det bli ensamlek. Tack! /Morsan
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"