Tyvärr hade jag bara hört Anna Wahlgrens namn innan jag fick barn men visste inte ett smack om vad hon sysslade med! Efter ett väldigt intensivt nattligt samliv med sonen fick vi tips om SHN-kuren - succé!
Har nu blivit lycklig ägare till en egen Barnabok och vill införa flera goda vanor.
Finns det någon annan som har infört t ex ensamlek på morgonen vid ca sex månader? Är det bara att köra?
Jag skulle verkligen behöva friska upp japanskan och har till detta en kursbok med kassettband. Det hade jag tänkt mig som LIVSVIKTIGT för mig, men när ska jag lägga in denna aktivitet i schemat? Spelar det någon roll?
Jag läser boken så mycket jag hinner men vill gärna komma igång så fort som möjligt så ni som börjat med goda vanor lite senare - skriv gärna hur det gick!
Tackar på förhand! /Morsan
Social delaktighet, ensamlek på morgonen mm...
Social delaktighet, ensamlek på morgonen mm...
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Hej!
Vi började med ensamleken för Ella när hon var ca 3,5 månad. I början "orkade" hon bara ca 5 min men numera så brukar det bli 15-20 min. Hon gillar det verkligen och det är underbart att höra hur hon pratar o tjoar inne i sovrummet
Vi började med ensamleken för Ella när hon var ca 3,5 månad. I början "orkade" hon bara ca 5 min men numera så brukar det bli 15-20 min. Hon gillar det verkligen och det är underbart att höra hur hon pratar o tjoar inne i sovrummet
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 
Båda är barnaboksbarn från start
Båda är barnaboksbarn från start
Hej.
Vi började ytterligare lite senare, men det gick jättebra. Första tiden så var det fem minuter i några dagar och sedan förlängdes tiden succesivt. Vera är ju 14 månader och nu har vi en timmes ensamlek. Jag vet att Anna hade 2,5 timmar, men 1 timme passar vår familj.
Jag satte/sätter henne i spjälsängen, ger henne några leksaker och andra trevliga prylar, på ett spännande och glatt sätt. Spegel är uppskattat. Sedan vinkar jag glatt hejdå och säger att vi ses om en stund och så går jag och stänger till dörren (men inte mer än att jag kan tjuvtitta.
På morgonen innan leken har vi hela tiden tagit upp och gett välling och gosat och busat en stund i vår säng.
Det är inga problem bara man vill. Och det är suveränt att få somna om, gå upp och duscha eller bara dricka te/kaffe och läsa tidningen själv.
/LO
Vi började ytterligare lite senare, men det gick jättebra. Första tiden så var det fem minuter i några dagar och sedan förlängdes tiden succesivt. Vera är ju 14 månader och nu har vi en timmes ensamlek. Jag vet att Anna hade 2,5 timmar, men 1 timme passar vår familj.
Jag satte/sätter henne i spjälsängen, ger henne några leksaker och andra trevliga prylar, på ett spännande och glatt sätt. Spegel är uppskattat. Sedan vinkar jag glatt hejdå och säger att vi ses om en stund och så går jag och stänger till dörren (men inte mer än att jag kan tjuvtitta.
På morgonen innan leken har vi hela tiden tagit upp och gett välling och gosat och busat en stund i vår säng.
Det är inga problem bara man vill. Och det är suveränt att få somna om, gå upp och duscha eller bara dricka te/kaffe och läsa tidningen själv.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-