Min andra barn - en liten tjej pa 6 veckor har borjat strula med matandet. Eller ar det jag som strular? Jag vill forst saga att jag hade liknande problem med min son de forsta manaderna, men han hade reflux som gjorde att han hade svart att halla nere maten och kande obehag under amningen. Skrik och frustration fran den lille vid i princip varje maltid. Jag hade hoppats och trott att amingen skulle bli lattare denna gang. Men aven denna gang har det borjat strula.
Min lilla tjej kraks knappt alls, sa nagon reflux ar det nog inte tala om, men vad fnattigt struligt det har blivit med matandet! Det har borjat skrikas och vagras och det ats pyttelitet i taget. Hon ar duktig pa att svalja luft, sa jag forsoker rapa och rapa, men aven efter rapen sa gnalls, skriks och vagras det (jag ammar) trots att hon bara har ammat i 5 minuter. Jag kanner mig standigt stressad for att hon inte ater som hon ska... trots att hon hittills har okat bra i vikt. Jag har alltid massor med mjolk kvar i brosten och hon ater aldrig klart ens pa en sida sa hon far i sig den feta mjolken. Sa det blir att jag lite panikartat forsoker erbjuda henne mat ganska frekvent och hon ar lagom intresserad... blir formodligen overvaldigad av all mjolk som kommer ut... blir frustrerad och borjar skrika. Idag har jag lagt henne ner en stund med nappen for att lugna ner sig och sedan plockat upp henne igen, och da har det gatt lite battre, men lugn och ro och stor aptit kan man inte riktigt tala om.
Oj, amning vore en baggis om man hade en liten som snallt lade sig vid brosten och lugnt sog i sig mjolken under 30-45 min var 3-4:e timma! Det hander inte har! Jag som tycker om och tror pa rutiner och alltid varit jattenoga med detta nar det galler min son, kanner nu att jag famlar i blindo och "allting blir som det blir" lite "hipp som happ" fran dag till dag. Mitt mal ar ju dessutom att hon ska ata ordentligt pa dagen sa hon orkar sova langre och langre pa natten. Har haft ratt bra natter fram tills nu (atit cirka vid 21, 02, och 06. Hon ar da atit lugnt och mycket med stor aptit. Men de sista tva natterna har det varit omojligt att fa henne att tomma ens ett brost. Hon vaknar vralhungrig, ater 10 minuter, vagrar ata mer, och vaknar 3 timmar senare och ar vralhungrig igen.
Vad beror detta pa tror ni? Amningsstrulet ar varst under eftermiddagen/kvallen sa jag tror att mycket hanger ihop med trotthet/kvallstrassel, men att det aven har borjat strula dagtid forbryllar mig. Stressar jag upp mig i onodan? Ska jag lata henne vanta tills hon blir RIKTIGT hungrig, inte mata mer an var 4:e timme och ge kalla handen daremellan? Nar hon har sovit och ar riktigt hungrig verkar allt ga bast, men aven da ater hon inte sarskilt mycket. Jag sitter kvar frustrerad med lackande brost!!
Snalla - tips och rad onskas snarast!!!