8-månaders bebis med sömnproblem -vad göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sniggelina

8-månaders bebis med sömnproblem -vad göra?

Inlägg av sniggelina »

Min dotter är 8 månader och ammar fortfarande en del. Vi har haft hyfsat bra rutiner med sömn och mat fram till nu -med en del fram och tillbaka med nattsömnen efter att hon har varit sjuk. Sen vi började lägga henne i sin säng på dagarna också så är det si och så med sömnen även på dagen. Hon kommer inte till ro. Även på natten har hon blivit oroligare.
Jag har barnaboken och har läst den en del men kan inte säga att jag följt den ordentligt. Vi tycker att det har funkat ok ändå -fram till nu.

Hur ska jag börja?? Med nätterna eller dagarna? Jag behöver råd och tips!
Ska jag köpa sova hela natten boken eller finns det samma info i barnaboken som jag redan har?
Iom att vi inte har följt den sen hon var liten så känns det svårt att hitta rätt bland alla råd iom att hon hunnit bli 8 månader nu.

Så här såg en genomsnittlig dag/natt ut för oss innan hon började krångla ordentligt.
7.30-8.00 vaknar,ammar
leker
9.30-10.00 ammar somnar
sover ca 1-1,5 timme
ca 12.30 lunch
leker
ca14.00 somnar
sover ca 1-1,5 timme
15-15.30 ammar
ca 17.30 gröt
ca 19 ammar läggs i sin säng och somnar oftast efter en del gnäll och gråt inom en timme
ca 22.30 vaknar ammar somnar om
ca 04-05 vaknar ammar somnar om

Nu krånglar hon,bökar runt,sätter sig upp, gråter.-jag buffar och lugnar, ibland ammar jag igen. Puh! Det känns som om det bara blir värre och värre.
Jag vill amma ett tag till så jag vågar inte riktigt ta bort nattmålet vid 04 av rädsla att min mjölk börjar sina.

Vad ska jag göra? Var ska jag börja?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ammas hon till sömns?

Jag tror på en regelrätt kur. Du kan antingen läsa här, på hemsidan, men ännu hellre köpa boken. Det är mycket mer utvecklat än i BB, och jag tycker att boken är mer komplett, och det är lättare att läsa in sig där än här, även om du kan få mycket hjälp här med!

Angående nattamning: Du sinar INTE av att inte nattamma. Jag ammade inte nattetid från det Edvard var tre månader, men ammade dagtid tills helt nyss. Dvs, ett halvår, drygt, utan nattamning. Jag vet inte varifrån den tanken att man sinar om man inte nattammar kommer?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

TorpSara skrev: Jag vet inte varifrån den tanken att man sinar om man inte nattammar kommer?
Nyfiken fråga, i alla vänlighet. Jag stöter på det påståendet ibland och undrar var källan är...
sniggelina

Inlägg av sniggelina »

Tack för inlägget! :-)

På kvällen när jag ammat henne är hon för det mesta vaken och om hon hunnit slumra så vaknar hon till när jag lägger ner henne i sängen. Hon brukar få sitta i min famn en liten stund medan jag sjunger en godnattvisa innan hon läggs i sin säng.

Ikväll bestämde vi oss för att prova buffning och ramsa fullt ut. Hon bökade massor men jag höll konsekvent(så gott det går med nån soom ålar sig och ställer sig på huvudet...)en hand på hennes rygg och buffade rytmiskt medan jag sa en ramsa när hon kändes extra orolig. Jag fick hålla på i ca 30 min innan hon hade lugnat sig och somnade. Det kändes bra och jag känner mig lite stolt. :-)
Nu ska vi göra så inatt oxå när hon vaknar och vanligtvis äter. Är det för snabbt att ta bort båda nattmålen på en gång tro?
Vanligtvis har hon vaknat vid 22.30 ca och sen vid 04-tiden. Dåliga nätter kan det vara en gång till runt 01.

Ang nattammningen så har jag fått höra det-att det kan börja sina om man ammar för sällan-lite här och var. Jag har hört det så ofta att jag liksom tagit det för sanning.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej sniggelina!

Välkommen till Forumet :D

Ett råd som jag vill ge dig är att läs på ordentligt först innan du börjar. Då kommer ni kunna svara på dotterns frågor på rätt sätt och allt kommer falla på plats mycket snabbare. Så läs, läs, läs, öva verktyg, bestäm schema, fråga här och GENOMFÖR sedan.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
sniggelina

Inlägg av sniggelina »

Hej igen!

Efter att jag läst lite mer här på forumet så insåg jag att vi inte riktigt hade hajat första natten vi försökte så vi tog nya tag och buffade och ramsade oss igenom nästa natt -en riktig mardrömsnatt!! Jag tror vi sov 2h kanske(ons.natt).
Sen blev det succesivt bättre och bättre fram till igår då hon började vakna OFTA under hela natten.
Vad jag förstår så är det vanligt med några steg tillbaka men även ikväll så har hon vaknat ofta. Nu sover hon dock så vi får hoppas att det håller i sig.
Men om det inte skulle ordna till sig, vad gör jag då? Fortsätter med ramsa? Ändrar i hennes dagrutiner?

En annan punkt som är svår är vargtimmarna mellan 04-07. Att få henne nöjd och tyst innan jag äntligen kan ta upp henne på morgonen är nästan helt omöjligt!! Hon är ju jättearg då när hon varit vaken så länge. Hur ska jag göra då?
Nu har jag fått lov att buffa henne lite på morgonen alldeles innan jag tar upp henne så att hon iallafall ska vara någotsånär lugn när jag tar upp henne. Annars ramsar vi nästan uteslutet nu.

Ikväll fick jag lov att buffa lite för hon var hysteriskt ledsen efter ett blöjbyte(brukar inte byta på henne på natten annars men nu hade hon bajsat). Ska kanske tillägga att hon är och har varit hård i magen en längre period -även innan vi började med SHN.

En annan fundering. På fredag är vi bortbjudna på kvällen på en tillställning som vi hemskt gärna vill gå på båda två. Hur går det att ha barnvakt så snart efter att vi startat med SHN?
Då har det gått ca 1,5 vecka sen vi började. Vad är bäst tror ni -att ha barnvakt här hemma hos oss där hon har sin säng och känner sig trygg i miljön men att det blir en annan person än vi som nattar eller att ta med henne till barnvakten(farmor el mormor) där det inte är hennes vanliga miljö men där vi kan hinna med att natta henne innan vi far?

Tacksam för allt stöd och råd jag kan få!
:)
kram
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej!

Det här är en mycket trött mamma som hoppas få lite goda råd!
Vi började kura vår dotter(8 mån) för 8 nätter sedan(det känns som en månad).
Första natten sov vi inte mycket alls men sen blev det succesivt bättre de följande nätterna och det gick lättare både att få henne att somna och hon sov med bara några få tillfällen då hon vaknade och gnällde men somnade om själv ända till 04-05. Fantastiskt tyckte vi!!
Timmarna efter att hon vaknat var dock tuffa då också -hon ville inte somna om, var ledsen och det kändes inte som om hon tog ramsan till sig.

Så var det i fem nätter sen vände det och 6:e natten var hon väldigt orolig och vaknade med jämna mellanrum hela natten. De 2 sista nätterna så har hon varit orolig ett tag på kvällen, somnat men sen vaknat flera gånger, sovit fram till 3 och sen varit omöjlig att få lugn och somna om.
Jag försöker att hålla mig till ramsan och att inte säga den i onödan. Nån gång får jag gå dit och lägga ned henne(hon sitter och blåhåller sig i spjälorna och är ledsen), lägga handen på ryggen och ev buffa några gånger. Då blir hon oftast lite lugnare och ligger och gnällgråter tills hon somnar en liten stund eller blir ledsen och sätter sig upp igen.

Varför är det såhär?? Det känns som om vi gör allt som man ska göra med schema, bestämda mat och sov tider, skratt innan gonatt osv

Hon har även blivit väldigt gnällig och klängig på dagarna sedan vi började kura henne. Vad kan det bero på? Det känns som om hon tar igen den närhet och det lugn hon förut fick på natten hos mig genom att vilja ha mig i närheten HELA TIDEN på dagarna. Kanske är det vanligt att det blir så?

Vad ska vi göra? Hur kan vi komma tillrätta med det här? Just nu börjar min ork svikta. Det här är jobbigare än att ta upp henne och låta henne äta av mig.

(Skrev tidigare under "8-månaders bebis med sömnproblem" -tänkte byta rubrik på den men visste inte hur jag skulle göra så det blev ett nytt inlägg)

Hoppas på råd och stöd!

Kram
Rubriken är inte så noga... :D

Hur arbetade ni med ramsan i början? Sitter den tycker ni, så att hon lyssnar och tystnar? Det är viktigast, och ni måste våga lite på den, och att hon kan göra framsteg.

Vad gör ni när hon vaknar nu?

Har du Barnaboken kan du läsa lite om åttamånadersångest. Det drabbas de flesta av, och det går över. :wink: Inget att oroa sig väldans över, och det har inte med kuren att göra.
Men gnäll och kläng är också ofta ett tecken på att tröttheten börjar släppa. Det har inget att göra med att hon "behöver tanka närhet". Se till att hon får ha det lite roligt dagtid, med frisk luft och sysselsättning. Så klart kramar och gos också, men överför inte nått missriktat dåligt samvete på henne! Hon får sova, själv och trygg. DET är en gåva, och inget ni ska skämmas för eller än värre, ha dåligt samvete för!

Svara henne tryggt med ramsan, och glöm inte att det finns andra verktyg också, musik, husljud och att helt enkelt inte göra någonting ibland.

Det kommer att lösa sig toppen för er!
sniggelina

Inlägg av sniggelina »

Så här har det sett ut:

Första natten buffade jag henne tills hon lugnade sig, tryckte till en extra gång på ryggen och sa sedan ramsan medan jag flyttade mig bort från hennes säng. Först var hon ju arg och ledsen och undrade såklart varför i herrans namn jag inte plockade upp henne men varfter timmarna gick så kändes det som om hon svarade bättre och bättre på ramsan och vi fick en kommunikation.

Natt 2-5
Följande kvällar/nätter så kändes det som om det blev bättre och bättre och hon blev för det mesta lite lugnare när vi ramsat men inte alltid tyst utan låg och gnällpratade i sin säng. Då fick hon vara ifred och antingen somnade hon efter en stund eller så blev hon ledsen och vi tog ramsan igen. Läggningen gick snabbare och snabbare och vi buffade just ingenting.
Sen sov hon fram till 04-05 då hon vaknar och är väldigt svår att få att somna igen.
Då tar hon oftast ramsan och blir lugn första gången men vaknar efter en stund igen och varefter tiden går blir det mer och mer omöjligt att få henne lugn.Hon går från att vara ledsen till att lugna sig lite och gnällprata sen antingen slumra en stund eller börja om från gråt.

6:e natten:
Hon är väldigt orolig och vaknar lite då och då under hela natten. Hon tar ramsan ibland, ibland inte alls. Försöker att inte överdriva ramsandet.

7:e & 8:e natten:
Hon somnar oftast rätt smidigt och igår kändes det för 1:a gången som om hon längtat efter att få lägga sig! :) Men sen börjar det. Hon är orolig och vaknar ofta på kvällen men somnar om av sig själv för det mesta. Sen vaknar hon framåt 02-03 och beter sig som föregående nätter bara det att hon börjar tidigare.

Ska man verkligen börja göra husljud om hon vaknar så tidigt som 02-03? Då ska det väl vara tyst och natt? På kvällen känns det mer normalt att det är ljud i huset. Och hur ska man isåfall få ork till det...?

En annan fundering;
På fredag är vi bortbjudna på kvällen på en tillställning som vi hemskt gärna vill gå på båda två. Hur går det att ha barnvakt så snart efter att vi startat med SHN?
Då har det gått ca 1,5 vecka sen vi började. Vad är bäst tror ni -att ha barnvakt här hemma hos oss där hon har sin säng och känner sig trygg i miljön men att det blir en annan person än vi som nattar eller att ta med henne till barnvakten(farmor el mormor) där det inte är hennes vanliga miljö men där vi kan hinna med att natta henne innan vi far?

Tack på förhand! :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är det mörkt där hon sover? Har hon eget rum eller ett eget hörn?
Angående vargtimmen så får man akta sig för att göra för mycket, de kan ju få känslan av att de får sällskap annars. Att det ju inte ÄR natt eftersom det är någon som kommunicerar hela tiden. Det finns många trådar om det om du letar lite! Pangramsa vid första pip och sen låta vara är ofta effektivt, helst somna om själv... :wink: Eller klassisk musik, som är lugnande.

Vad gäller barnvakt så tycker jag att det är svårt att råda. Ni får helt gå på magkänsla. Vi har ofta barnvakt här, men då är farmor väl inastt i alla rutiner. Men att natta själva på annat ställe är ju också en bra lösning, bara barnvakten vet hur den ska agera vid eventuellt uppvak.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"