Somna om på morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
maria69

Somna om på morgonen

Inlägg av maria69 »

Hej,

Jag har precis börjat med kuren (är på dag 5), och det mesta går åt rätt håll. Min dotter Vera är 14,5 månad och har efter inledningsvis mycket kraftiga protester somnat snabbare för varje kväll, vi började på ca 1 timme och är nu nere på 5 minuter. Hon sover ca 9 timmar i sträck - redan från första natten! Hon som tidigare vaknade absolut minst 2 ggr och för det mesta ville vara vaken någon timme mellan 2 och 5... Alltså fantastisk förbättring kvällar och nätter.

MEN. Jag får det inte att fungera på morgonen. Tror säkert att ni kloka hjälpare kan ha något tips. Följande har hänt varje morgon. Hon vaknar 6-6.30 (ska enligt schemat sova till 8). Solfjädrade och ramsade första natten, till slut - efter nästan en timme - tog jag till krisredskapet en lång solfjäder, ca 15 minuter, till dess att hon somnade. Väckte efter 20 minuter. De andra mornarna har jag bara ramsat, då hon ibland lugnar sig, kan vara tyst ca 10 sek ibland, men inte längre. Har provat ramsa lite oftare (natt 2 och 3), mer sällan igår och ännu mycket mer sällan idag. Igår morse provade jag lång solfjäder igen bara för att få henne att prova hur det känns att somna om men det blev hon störtförbannad av och vägrade ligga ner.

Hon somnar helt enkelt inte om. Skriker att hon vill komma upp och låter rätt olycklig blandat med arg. Står och sitter omväxlande. Det är mörkt i rummet, har radio utanför, skriken varken ökar eller minskar för närvarande och hon har varit vaken snart 1,5 timme. Blir inte klok på vad jag ska göra. Har läst mig till att barnet absolut inte ska skrika en hel timme, att man inte heller ska ta upp barnet, att barnet inte ska somna ledset. Känns inte som det finns något alternativ riktigt? Tipsen jag läst har jag försökt följa men alla går ut på att barnet faktiskt somnar till slut och sedan väcker man glatt. Min dotter somnar ju inte? Har "låtsas-väckt" henne hittills, prick 07.45. Försökt få henne glad innan jag tar upp henne, har väl gått sådär.

Det blev en väldigt pratig fråga detta, men hoppas ändå att någon har tips till trött mamma.
Maria, mamma till Vera, född i juni 06
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Maria69! Och välkommen :D!

Grattis till en lyckad kur, får man väl säga. För visst kan mornarna, eller vargtimmen, eller daglurarna ibland ta lite längre på sig för att riktigt sätta sig - innan poletten trillat ner.

Klistrar in svar från annan rykande, färsk tråd om hur man hanterar mornarna. Väckarklocka är ett hett tips!:
Riktigt beckmörkt antar jag att det är på rummet. Och att hon får vara ute en rejäl stund om dagarna. Viktiga förutsättningar för god natt- och morgonsömn. Här kommer också en inklistrad handlingsplan för tidiga mornar:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Inför gärna väckarklocka också, det brukar hjälpa väldigt bra. Efter 4-5 dagar brukar de tidiga uppvaken ge med sig. Ha då väckarklocka som ringer prick 7 utanför barnens rum, en tydligare markör om när dagen börjar är svår att hitta.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
maria69

Inlägg av maria69 »

Tusen tack för svar! Jag hade läst tipsen 1-3 som du citerade, men hittills har de inte alls fungerat. Undrar också hur man ska få ihop t.ex. 1 - när det nu inte fungerar - med att barnet inte ska skrika så länge som en timme. I morse var hon arg och ledsen och ropade mer eller mindre konstant i 1 tim 40 min. Om hon nu inte somnar om trots 1-3, vad göra? Låta henne skrika så länge eller låtsas att det är morgon tidigare med hjälp av väckarklocka? Solfjädern fungerade INTE när jag testade, hon blev bara ännu argare av den.

Har f.ö. just lagt henne inne för middagsvila för första gången och det gick hyggligt, somnade efter 10-15 min. Inte så konstigt kanske, med tanke på hur länge hon varit vaken nu...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Maria :D

Du har fått jättebra råd av Ewa, men tänk på att använda dig av EN av strategierna, den som passar er bäst!
Och bara den, i tre-fyra morgnar, så ska du se att du vänder de här trista morgnarna!
Har hon det becksvart? Jätteviktigt!

Det är inte meningne alls att hon ska ligga och skrika LEDSETen timme eller mer (gnöla och gnälla och vara arg går väl an :wink: ), och väljer du att solfjädra henne så ska du inte ge dig med mer än att hon verkligen lugnar sig - om det så tar TID!

Så fokusera framåt! Och tänk inte att klockan är 6, låtsas att den är två på natten, det brukar också hjälpa att säkra attityden :wink:

kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
maria69

Inlägg av maria69 »

Tack igen!

Med en dåres envishet måste jag ändå fortsätta undra; vad ska jag då göra om hon trots att hon inte borde vara ledsen i en timme (1:40 i morse och nu, efter bara 30 min vila hittills 40 min, alltså vädigt många ledsna minuter redan idag) ändå är det? Jag har i princip bara använt metod 2, dvs musik, testade solfjäder ordentligt första natten och stod 35 minuter men får hålla alltför hårt nu när hon är så uppe i varv att jag inte klarar av det mentalt. Åter till endast musik alltså. Enligt schemat ska hon tex sova 13-15. Somnade nu 13.05, insomningen inte så svår. Varit vaken och ledsen sedan 13.35. Har hög musik, har ramsat, först oftare, sedan mer sällan och bara när hon är väldigt upprörd. Hon har hittills inte haft några pauser i "mamma komma". Exakt samma mönster som på morgonen. Tycks vara så att hon kan somna med metoden men hon har under dessa 5 dygn aldrig klarat att somna om.

Förstår att det är svårt för någon annan att ge råd, men börjar kännas väldigt tungt och har bara lust att ta upp henne - tvärtemot alla goda råd. Vad ska jag konkret göra just nu, när hon varit ledsen i snart 45 minuter och ingen minskning i sikte?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur gick det med luren?

Nej, inte ska hon behöva vara ledsen så länge!
Du skriver att det är okej att somna men svårt att somna om, och det ä SÅ vanligt att barnet TROR att det är utvilat, när hon vaknar för tidigt! Hon vet ju inte om det gått en timme eller två... Hon måste lära sig nu att det är DU och ingen annan som håller kollen på när hon ska vakna!
Lyssnar hon på ramsan? Ha du ordentligt magstöd när du ramsar henne?
En arg, punktsättande ramsa, kanske gånger tio eller mer, när hon går igång, för att tysta henne! Och de ska HÖRAS!!!
Fortsätter hon ändå, så in, lägg ner henne bestämt, solfjädra kort och ut med samma bestämda ramsa.
Visa henne att nu är det NOG, nu ska hon sova :!:
Och blir hon riktigt ledsen :cry: så går du in och solfjädrar henne lugn - om det så tar TID!
Använder du väckarklocka?
MÅNGA har blivit hjälpt av det, en klocka utanför rummet, som får signalera när det är dags att vakna!

Det här går över, jag lovar, men om du börjar plocka upp henne nu, när hon är ledsen, så blir det SÅ mycket svårare sen!

Hotta upp attityden nu, så fixar du det här :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
maria69

Inlägg av maria69 »

Luren slutade med att jag, efter att hon gråtit och ropat en timme, gick in och solfjädrade till dess att hon var lugn, tog 25 minuter, och då var klockan 15 och dags att stiga upp. Hon såg inte ut att vara i närheten av att somna, hon var bara så pass lugn att hon låg stilla en liten stund. Låtsasväckte henne glatt vilket hon nästan köpte. Klängig hela dagen, såklart, hon är ju trött som bara den. Det gick med andra ord inget vidare.

Jag ska försöka med väckarklockan några gånger till och se om det fungerar. När jag går in och sedan går ut brukar det få omvänd effekt, känns som att hon laddat batterierna under fjädrandet och kommer igen med oanade skrikresurser, men ska absolut prova med den mer argsinta starten på ramsandet. Har hittills börjat i snällare ton vid första ramsan.

Tusen tack, mia, hade redan innan läst många av dina mycket goda råd och känner mig nu peppad på rätt sätt. Det är jobbigt när man tror på en sak, som jag gjort helt och hållet före kuren och under de första dagarna, men sedan börjar tvivla (eller kanske förtvivla) när ingenting biter på ens gråtande barn. Tack igen!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

En fundering ang ditt schema: sover hon 12 timmar natt och två timmar på dagen? Isåfall är det en halvtimme för mycket sömn... Det KAN vara det som gör skillnaden!
maria69

Inlägg av maria69 »

Och hej igen,

nej, enligt schemat är det 13,5 totalt. Det tänkta schemat är:

natt 20.30-8.00
frukost 8.15
lunch 11.45
vila 13-15
mellanmål 15.15
middag 18.15
bad 19.30
välling 20.00

Det längsta hon har sovit dagtid senaste månaderna är 1:40, så jag tror inte att det är det som stör. Det är snarare så att hon nästan aldrig sover längre än 1,5 på dagarna så jag funderar på sikt att lägga in 12 timmar natt i stället och 1,5 timme vila på dagen. Hon är glad och pigg när hon vaknar på dagen, om hon sovit 1,5 timme, vilket hon också gjorde lång tid före kuren. Det vanliga var då att hon sov ca 11,5 timme natt - om än uppbruten...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Okej, Maria, schemat ser jättebra ut :!:

Har du läst tråden om förhållningssättet? Det är jättebra, skickar dig länken! Tror du kan få lite inspiration där :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Kram!!!
maria69

Inlägg av maria69 »

Tack! Hade inte läst den, mycket bra! Jag kan inte nog mycket tacka för hjälpen, känner nu att jag orkar och vill igen.

Ikväll blev också nattningen besvärlig, hon var övertrött, kunde inte lockas till skratt och jag blev tvungen att ta en lång solfjäder för att få henne lugn.

Hoppas innerligt att allt vänder i morgon, men med den inspiration jag fått mig till livs i dag klarar jag allt några dagar till även om inget förbättras!

Kram och godnatt!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:wink: :heart: :thumbsup:
Hoppas natten bli god!
Såklart blir det bättre i morgon!
Kram!!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:wink: :heart: :thumbsup:
Hoppas natten bli god!
Såklart blir det bättre i morgon!
Kram!!!
maria69

Inlägg av maria69 »

Natten blev tyvärr ett rejält bakslag.

Svår insomning, ca 30 min, och vaknade igen efter någon timme, sedan vaken i stort sett 2:40. Först somnade hon om efter några ramsor och en längre solfjäder. Sov tydligen inte så djupt för vaknade efter 10 min när jag skulle lägga på täcke. Tog ytterligare 10 minuter med någon ramsa så sov hon igen, för att vakna igen efter drygt 5 minuter. Under följande 2 timmar var hon ibland tyst så länge som 2 minuter, ibland klarade hon också av att lugna sig utan hjälp, men efter en stunds vila jobbar hon upp sig igen, står upp och ropar och gråter. Tycker inte att hon var ledsen hela tiden som tidigare, mer arg och fick då vara det. Fick ta till sammanlagt 3 långa solfjädrar under denna period. Sedan sov hon bara 4 timmar till, alltså upp 1 timme för tidigt och inte i närheten av att somna om. Samma nu, inte ledsen hela tiden utan oftare arg. Lugnade sig ibland själv, ibland av ramsa, tyst ett par minuter emellanåt men somnade inte om. Låtsasväckte henne strax före 8.

Tänker att hon snart måste vara så slutkörd att hon somnar och somnar om bara av den anledningen... Ska ta em-vila ute i vagnen så att vi båda får en paus från kampen. Nya krafter till ikväll!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Äsch då :?

Nu är det så, att efter ett sånt här bakslag så KAN det vända, totalt! Nu har hon fått besked, rejält, inatt, och vi hoppas nu att poletten trillat ner ordentligt!
Jag tror att hon inte fått riktigt korn på att det är du som beslutar om dagens början och slut, utan att det är hon som gör det...
Så fokus framåt nu, det här grejar du!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "