Hjälp med schemaändring för 5,5 månaders tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
koukie

Hjälp med schemaändring för 5,5 månaders tvillingar

Inlägg av koukie »

Hallå där,

Det är med mycket stolthet som jag kan meddela att kurningen fungerade perfekt för mina tvillingar när de var 3,5 månader. Började då sova hela nätter fr ca 4 månaders ålder. (Detta trots att jag körde kuren mitt under semestern för jag stod inte ut längre utan att få sova). Många gånger har jag tänkt PRISAD VARE ANNA!!!! :heart: Vet inte hur vi skulle överlevt utan SHN-kuren så jag vill börja med att tacka enormt för att Anna och alla ni andra finns här och hjälper oss trötta föräldrar!!!!!!!!!!!!!! :D Ni gör verkligen världen en tjänst!

Nu till mitt "ärende"....
Tvillingarna är nu 5,5 månader och har följande schema:
06.30 Morgon och frukost, ersättning
08.30 Sova 45 minuter
09.45 Äta, ersättning + gröt
11.30 Sova 2 h
13.30 Äta, puré
15.30 Sova 45 minuter (men det brukar bara bli 30 minuter)
16.30 Äta, ersättning
18.00 Nattgröt
18.30 Sova natt

Jag känner nu att jag skulle vilja ha ett schema där natten är 19-07. Främst för att vå 4-åring vaknar när småttingarna vaknar och då blir han alldeles för trött till dagis.

Hur inför jag ett nytt schema? Pang på bara eller ska jag typ smygflytta en kvart i taget? Brukar det bli förvirring när man ändrar?
Enda hålltiden är att jag måste hämta på dagis någon gång mellan 15.30-16 och då är det bil som gäller ca 10 min resa.

Hur har ni andra gjort?

Till saken hör även att den ena tvillingen gärna vaknar för tidigt, redan vid 05.40 eller 06.10, då brukar han även passa på att bajsa. Jag ramsar då en omgång och låter honom sedan vara. Men han brukar inte alltid somna om. Oftast gnöler han, är tyst några minuter, gnöler, är tyst osv ända tills jag gör morgon kl 06.30. ( Har aldrig tagit upp honom tidigare än 06.30, även om han bajsat). När han vänt sig på rygg har jag bara snabbt gått in och vänt honom till mage utan att säga något och lika snabbt ut igen. (För han blir helt vansinning när han hamnar på rygg och kan inte vända sig själv ännu.) Kommer han klara en flyttning till 07 eller blir det bara mer gnöl och trött bebis som resultat.?(Hans syrra är en riktig soverska)

Tack på förhand!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vanligt är att man gör 12-45-2-20 eller 12-45-1,5-45. Om jag möblerar lite i ditt schema så kanske just 12-45-2-20 passar er för då kan sovningen vara när ni åker med bilen , dessutom om något händer så är 20 min lättare att flexa med och eftermiddagarnas lur kan tas lite var stans tycker jag. :wink:

07.00 Morgon och frukost, ersättning
09.00 Sova 45 minuter
10.45 Äta, ersättning + gröt (här skulle jag överväga riktigt mat inför långsovning)
12.00 Sova 2 h
14.30 Mellis
15.40 Sova 20 minuter i bilen?
17.00 Äta Mat, ersättning
18.30 Nattgröt
19.00 Sova natt

Allt ändras på ett bräde, lättast är att börja på morgonen och ge det sina 3 dygn att införa sen 1 vecka att sätta sig INNAN du funderar på att utvärdera annorlunda.

Tidiga mornar tycker jag du hanterar prima, vänd som om han gjorde det själv och gå. Se till att det verkligen är KOLMÖRKT (testa att tejpa upp aluminiumfolie på rutan och se om de hjälper). De lär sig att somna om med bajs och att även inte bajsa på morgonen vad tiden lider. Inga bajsblöjor byts i vargtimmen hon oss :wink:

Genom att du drar ner på luren så kommer han förmodligen att sova bättre om morgonen också. På med attityden och du VET vad som är bäst så klart :wink: :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
koukie

Inlägg av koukie »

Hej Torsmamma och tack för ditt svar.

Jag anammar ditt schema rakt av med någon kvarts förskjutning för lunchen. Tjuvstartade redan igår. Tror det kommer passa perfekt. Igår kväll meddelade jag min sambo att numera är det 19-07 som gäller. Varpå han lite ironiskt frågade om jag hade informerat barnen om det så att de visste att de skulle sova till 07 idag. Javisst, sa jag och höll tummen.

Vad hände i morse tror du??? Jo, de sov till kl 07 prick. (Jag fick visserligen göra en rygg-till-mage manöver på pojken kl 06.15, men han somnade om på stubinen). Vilken seger!!!

Igår kväll tejpade jag även igen alla små glipor runt fönstret så att det blev beckmörkt. Jag tror det gjorde susen. Ingen bajsblöja i morse.

Tusen tack för tipsen och ditt snabba svar som gav mig mod att göra förändringen pang på.
Ciao !!!
Mamma till pojke född april 2003 och tvillingar födda mars 2007
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :thumbsup: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"