Schemafunderingar, 14 månader

Skriv svar
Fd Medlem

Schemafunderingar, 14 månader

Inlägg av Fd Medlem »

Vi har en sömntuta. Hugo är 14, snart 15 månader och har följande schema:

7.00 UPP

10-11.30 LUR 1

14.30-16.30 LUR 2

20.00 NATT

14,5 timmar, alltså.

En himla massa sömn och det har ju varit bekvämt för mig är jag har jobbat hemifrån.
Men nu är han ju STOR pojke och alla dessa sovtider börjar kännas en smula begränsande, man hinner ju knappt ut till parken innan han ska in och sova igen...!!
Vi har försökt korta LUR 2 till 1,5 timme, men efter ett par dagar är han så trött så trött.
Han sover som regel gott, vi hade en liten, liten fnurra efter semestern som bjöd på lite oreda i schemat, men nu är allt som vanligt igen. Han kan vakna någon kvart tidigt ibland, men ligger mest och mumlar i kudden då. Och trots all denna sömn tycker jag att han är väldigt trött emellanåt. Han fixar en dag med lite kortare lur, och kanske två, men dag tre måste vi göra rejäla insättningar på sömnkontot med extrakvartar i alla ändar.

Så vad är problemet?

Jag börjar misstänka att han inte sover så djupt och effektivt den tid han är i sängen. Sambon, som är hemma mest nu, säger att han alltid får väcka honom och att han somnar snabbt, men jag tycker nog att han har blivit lite mer lättväckt på sistone..?

Så, erfarna människor, om vi ska göra ett nytt försök för att se om vi kan korta sömntiden, vad är steg 1?
Korta LUR 2?
Korta LUR 1 till 45?

om gärna med förslag, funderingar och erfarenheter!

Ulrika
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Ja du egentligen skulle jag vilja säga: varför söka problem där de inte finns :?: :? :lol: :wink:

Men om du nu vill försöka hjälpa din lilla sömntuta att vara mer vaken skulle jag korta ner lur 1. Det är ju nämligen dit ni ska. En lång lur ska vara kvar mitt på dagen, och den på förmiddagen ska bara vara en powernap för att orka upprätthålla det glada humöret tills den långa kommer. Så pröva skära ner den till 45. MEN, som sagt, om gossen inte har insomningsproblem och verkar behöva sina 14,5 timmar så vete katten om jag skulle ändra något alls... :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ett annat förslag är att ha 12 timmar natt ( t ex 19-07) Första luren som vanligt och sedan 45 på em. Sedan kan ni flytta fram fösta luren allt eftersom samt skära ned och/eller ta bort sista luren

t ex

10-11.30 lur 1
15.00-15.45 lur 2

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tack snälla ni!

Visst, varför söka problem där de inte finns. Men jag vill ligga lite i förkant och ha en plan för vad jag ska göra om det börjar strula. Och jag vet som sagt inte om han verkligen sover så effektivt när han ligger i sängen. Ska spionera lite mer på honom och kanske göra ett 5-dagarstest för att se om han verkligen blir tröttare med lite mindre sömn...

Har funderat på 12 h natt, men helt egoistiskt: Jag kommer hem från jobbet sent och vill inte bara se sonen i förbifarten... :(

Som natten ser ut nu får vi alla tre en härlig kväll tillsammans, då vi kan sitta runt bordet och äta, jag kan bada honom och ge välling. Det är värt rätt mycket. Om han så ska sova halva dagarna...

Jag tror att en kortare fm-lur blir kvällens diskussionsämne till middagen. Så får vi se vad den ömme fadern tror om det. [-o< [-o<
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"