Babysim i sovpasset

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
j?ka

Babysim i sovpasset

Inlägg av j?ka »

Undrar hur jag ska göra vårat babysim börjar kl 13,00 och vi har långa sovpasset kl 12,45--14,15 vi måste åka hemmifrån kl 12,15 för att hinna
ska jag låta henne sova längre på första luren som är kl 10,00-10,45
eller bara försöka få henne att sova lite i bilen och en stund efter badet?

hon sover sitt sista pass kl 16,50-17,10 och natt har hon kl 20,00

hon är kurad förra helgen.
Alice född 13 aug -04. SHN kur 11 Jan.
Frida född 27 feb-07 SHN kur 16 aug.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, om jag inte sagt det förut :wink: :lol:

Det blir rörigt att bryta schemat för aktiviteter utifrån, om man säger. Det blir oundgängligen förvirrande för barnet. UNgefär som om man skulle försöka lära en liten unge klockan och plötsligt flyttade om visarna eller ändrade siffrorna.

Man måste, tycker jag, tänka efter vad som är till för vad. Ska barnet babysimma ska det ju vara en tillgång att begå i vaket tillstånd. Då får man anpassa schemat därefter och inte ändra och fnatta som om babysimmets tider plötsligt var det som bestämde, en dag i veckan, när då allting ställs på ända. Du har kurat nyss och barnet behöver få tid och lugn att kunna ta till sig saker och ting.

Det är ju lätt att vara efterklok - du skulle ha lagt schemat så att babysimmet passade in, från början.

Kanske finns andra tider på babysimmet som du kan utnyttja :?:

Annars får du ändra schemat till ett nytt, som gäller hela tiden, och ge det nya en vecka, minst, av total konsekvens - och räkna med förvirring till en början. Då måste du framstå som desto säkrare i att du vet vad du gör.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bara som förslag, till nytt schema, om du nu ska fortsätta med babysim - vilket du givetvis får avgöra själv.

Vera var alltid trött på morgonen, så vi hade det långa passet på förmiddagen. Här är ett anpassat till i alla fall era simtider. Sedan om det passar övriga familjen vet jag ju inte...
Morgon 8
Långsömn 10-11.30
Sedan hade vi två 45-minutare 13.45-14.30 och 16.45-17.30
Natt 20

Och när det gäller 45-minutaren efter simmet så kan du ju antingen ha vagn med och låta henne sova innan ni åker hem, eller låta henne sova i bilen på vägen hem - om det fungerar.

Att man sedan så småningom vill ha en längre lur mitt på dagen, såg i alla fall inte jag som något problem. När det var dags för en lur, så låg den 11.30-13...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Vi valde att strunta i allt vad babysim hette just pga att det alltid krockade med ett sovpass. Dessutom ska ju babyn vara BÅDE utvilad och mätt men inte HELT nyligen matad när man simmar med den, vilket ju inte så lätt att få ihop :roll: :? .

Nu i vinter ska vi istället börja på familjesim, då hon nu är ett år äldre - och ännu mer förtjust i vatten :lol:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Och vi prövade babysim, men Vera illvrålade. Särskillt när jag var med. Och fullkomligt krampaktigt höll sig fast runt våra halsar.
Så det slutade vi med - men hon älskar att bada både i badkar och i sjön.

(Sorry att jag spårade ur lite)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja du, för att späda på det hela.... :roll:

Vi började med babysim vid 4 mån och är nu inne på steg 3. Vårt sim krockade också med schemat precis som er och fick samma råd som du av AW :heart:

Jag ändrade schemat, men det gick faktiskt inte någe bra alls :cry: Hade schemat ändrat i flera veckor och till slut så blev det felt allt i hop. Det där med undantag 1ggn/vecka gjorde att det tog oss 3 dagar att "hoppa" på schemat igen lagom för att paja det till det satt igen osv... Vi fick ändra tiden helt enkelt och varje säsong har jag fått ändra tiden i förhållande till sovningarna.

Det som hjälpt bäst är att ha babysim direkt efter en lur. Typ, luren sker i bilen och han väcks MAX med marginalkvart tidigt om det är ett måste. Då har det faktiskt fungerat, men kan inte rekommendera det. Finns alltså inga bra svar och lösningar. :cry:

Här är en länk till min tråd jag hade i ämnet...
Babysim diskussionen börjar vid detta datum och tid:

"Postat: lör jan 27, 2007 19:35"

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=30
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"