Vi hade lite tur, för på dagen var vi ute och åkte bil och Vera somnade och sov i bilen nästan en timme - klart bra att ha i reserv till kvällen - smart tjej
Vi kom dit, samlades på uteserveringen. Vera blev helt förälskad i några stenbänkar som stod utanför och ville springa runt runt. Vi hade full koll så det var klart att hon skulle få springa.
En av dem som hade hand om saker och ting (B) satte sig direkt på huk och hälsade på Vera som vem som helst och frågade vad hon hette. De blev kompisar direkt
Så nu hade Vera tre stycken att ha som centrum och jag kan väl säga att vi inte var huvudfavoriter
Efter fördrinken så fick vi gå in till dukade bord. Vi hamnade ihop med två andra, en kille och en gubbe (om man får säga så). Det serverades lax (konsistens rå, men jag vet inte riktigt vad det gjort med den) till förrätt. Vera var hungrig och tyckte det var supergott. Det var en lite stark kryddning, som hon petade bort, men annars åt hon två rejäla skivor. Sedan ville hon gå omkring. Vi satt i en pub så borden var för 4-6 personer. GIvetvis charmade hon in sig lite överallt, men framför allt hos B. Fick t.o.m följa med till hennes kontor och sätta upp en teckning som Vera ritat.
Eftersom puben tillhörde ett hotell så fanns det ganska mycket barnsaker - sånt som barn får när de bor på hotell. Mjukisdjur, pennor, pysselbok och lite andra småsaker. Vera kom tillbaka superlycklig med en påse med pyssel.
Varmrätt hade serverats under tiden hon var borta, men nu var inte mat så intressant längre - hon hade ju faktiskt ätit rätt mycket redan.
Efter maten samlades vi i en salong i hotellet för kaffe, tårta och avec. Vera åt lite tårta och satt i knä några minuter, men var snart uppe och sprang igen.
Maken gick en sväng för att kolla läget. Vera var då vid receptopnen som han kunde se, men var en klar bit ifrån oss (30-50 meter kanske). Då kom B fram till honom och sa lite lagom diskret "bara så du vet så har jag sagt att det är ok att hon är i receptionen".
Och med den synen vi har på upptäckarlusta och minimal övervakning var det ju precis vad han ville höra
Efter ett tag kom hon springande tillbaka, jättelycklig och han satte sig på huk och skulle fånga henne. Men hon sprang förbi och sa "jag ska krama B"
Kvällen avslutades och det var dags att åka hemåt. Vi letade upp B för att tacka så mycket för alla saker och för att hon hade tålamod med Vera.
Då sa hon att henne skulle vi verkligen vara stolta över. Hon hade jobbat på hotell i många år och träffat många barn, men påstod att det är ytterst få som sköter sig så bra under en hel kväll. Dels äter det som serveras, dels tar för sig utan att vara odräglig och dels vara glad och ha humor.
B berättade att hon och Vera hade varit i ett förråd där det fanns massor med leksaker och hon hade sagt att hon fick ta vad hon ville ha. Hon hade tagit några få saker, men, vilket också imponerade tydligen, så var hon inte på något sätt girig. Sa om många saker att nej den vill jag inte ha.
Vi tackade så mycket för oss, Vera gav B en stor kram och vi åkte hem. Vera låg i sängen hemma vid 22.45, så det blev ju inte extremt sent, vilket ju var skönt.
Och efter en sån kväll kan man inte vara annat än stolt, såklart!
/LO