Rensa i röran

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Nancy

Rensa i röran

Inlägg av Nancy »

"Rensa i röran" är namnet på en av mina favvoböcker. Författare: Karen Kingston. Hon beskriver utifrån Feng Shui-tänk hur man kan rensa sitt hem från onödiga prylar och på köpet bli lättare till både kropp och själ.

Oavsett filosofiska tankar är "Rensa i röran" även namnet på ett av mina två höstprojekt (det andra är att bli av med lite graviditetskilon):

Bli av med alla dessa otaliga HÖGAR med sånt som inte har nån naturlig plats...

:idea: Känner Ni igen er i något av följande? Att man i diverse högar/lådor på bord/i hyllor i en osorterad blandning hittar:

- tidningen Amelia från -02 med bild på den där frisyren man vill spara till
- garantibevis för dammsugaren, vattenkokaren, ladyshavern...
- dvd från Pampers om "Världen genom ett barns ögon" (som man ju borde se nån kväll...)
- spiralblock med slarviga anteckningar från kvällskursen -01 (vem vet när man behöver dem? Kanske borde man tom renskriva och arkivera?)
- gratulationskort (varav en del halvt söndertuggade av dåvarande 8-månaders Leia)
- otaliga lösa lappar med telefonnummer (numera sällan från krogragg utan mer till Försäkringskassan, BVC, Babyproffsen och till den där kursen i babymassage)
- färgkartor från alcro/beckers/jotun eftersom man ju planerar att måla om köket nån dag
- lönebesked
- pensionspapper (till förbannelse och inte fattar man en bråkdel av alla årsrapporter)
- tidningen Buffé från ICA med nåt piffigt recept som nog passar HELA familjen (åtminstone om några år när Leia och Lussi är större)
- IKEA:s inspirationstidning med bild på hur man gör om barnrummet (fast i deras variant är barnrummet lika stort som hela vårt hus)
- minnessaker som boardingcardet då Leia och jag flög till Östersund
- urrivna tidningssidor med "inspiration" till det kök man vill ha, den hylla man vill bygga, den klänning man vill hitta på rea, den figur man drömmer om...
- kvitton till förbannelse
- post-its, post-its, post-its...

(ja listan kan göras oändlig såklart)

Nu till mitt nödrop:
Hur gör Ni andra :?:
Hur förvarar ni viktiga papper :?:
Vad ÄR egentligen viktiga papper :?:
Hur mycket vågar man egentligen slänga :?:
Hur gör ni med "plotter" som lösa lappar, kvitton, små urklippta visdomsord från "veckans mentor" (brukar handla om att ge sig egentid och tänka positivt) :?:

Plastfickor :?: Mappar :?: Lådor :?: Pärmar :?:

Ja ni behöver såklart inte svara på ALLA min frågor men oj vad jag skulle bli glad över lite input för nu jäklar skall det bli ordning hemma :twisted: (på jobbet lyckas jag mirakulöst nog ha skaffat mig rykte som extremt pedantisk och ordningsam men hu om de såg vårt "arbetsrum" hemma... :oops: 8) )

:heart: Kram från Nancy
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

har abslolut INGA råd att komma med. Är världens slarvmaja själv 8) :oops: och skrattar igenkännande :lol: :lol:

Vi rensade förrådet för ett tag sedan och jag riktigt kände hur något lyfte från mina axlar. Det kändes så SKÖNT att bli av med allsköns skräp. Tror stenhårt på att man mår bättre i själen om man inte har en massa onödiga högar överallt. Jag tänker bättre om det är rent och snyggt t ex. På jobbet har jag faktiskt kliniskt rent på skrivbordet ( men i lådorna är det FULLPROPPAT med papper och diverse mappar)

Jo ett råd har jag. Släng DIREKT. Låt det inte bli några högar ALLS. Ibland får jag sådana ryck, och då är det "ganska" fritt från diverse papper och annat. Har en sambo som är lagd åt det mer pedantiska hållet. Han har ALLTID ordning på viktiga papper/garantier så jag överlåter det till honom....

Kommer lyssna till alla goda råd du kommer få i tråden.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej Nancy!

Jag har tendenser åt att vara en riktig slarver och min man har tendenser åt att vara en fanatisk pedant. Nu efter några år har vi faktiskt kunnat mötas på mitten och alla högar är inte ett minne blott, men i alla fall betydligt mindre...

Kvitton på saker vi köpt som kan vara bra att ha kvar kvitto på (dyrare kläder, möbler, dyra barnsaker, elprylar, saker med garanti etc) sätter vi (läs mannen...) in i en kvittopärm med en flik för varje nytt år. Kommer man ihåg när man köpte saken hittar man kvittot... Här spar mannen kanske mer än vad som är nödvändigt, men då svärfar arbetar på försäkringsbolag har vi fått höra vikten av att ha kvitton på saker om de skulle bli stulna, förstöras etc, för att få igen på hemförsäkringen...

Lönebesked, pensionspapper och alla andra papper som kommer med posten åker också in i liknande pärmar... Där sitter de tror jag tills de är 5 år gamla... sedan slängs de. Förutom deklarationspapper som sparas (för evigt... :wink: ).

piffiga recept klipper jag ut och lägger på hög och mannen klistrar raskt in dem i vår receptbok för urklipta recept... Eller så hamnar de i en mapp med dito. Varierar lite...

Sedan är jag som du, spar på minnessaker, kloka prd, saker jag så smånigom ska klistra in i barnens "Min första bok...", inspirationsidéer... Tyvärr är mannen inte lika rask att hjälpa mig här med själva organisationen (sätta in i pärm, klistra in i bok, förvara, organisera etc), så dessa blir liggande... Och så slängs de när mannen får städdille...

Kloka ord, dikter och ordspråk etc skriver jag dock in i min lilla diktbok som jag så sakteliga fyllt på med sånt som har träffat mig i hjärtat sedan jag var 18... Ganska kul att gå tillbaka och se vad det var som skrevs då jämfört med nu. Då: hjärtesorger... Nu: barnarelaterat...

Några tankar från mig!
Lycka till! :D
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Nancy

Inlägg av Nancy »

LindaVega skrev:Vi rensade förrådet för ett tag sedan och jag riktigt kände hur något lyfte från mina axlar. Det kändes så SKÖNT att bli av med allsköns skräp. Tror stenhårt på att man mår bättre i själen om man inte har en massa onödiga högar överallt.
Våren innan Leia föddes rensade jag och maken vår lägenhet riktigt ordentligt. Vi tog en helg till köket, en till vardagsrummet etc. och jag upplevde samma känsla som du beskriver ovan :D Tyvärr "hann" (orkade :oops: ) jag aldrig till mina evinnerliga högar utan gömde dem bara i en garderob... Högarna har följt mig i flera år. Ibland krymper de genom tillfälliga ryck men de försvinner aldrig helt.
LindaVega skrev:Jo ett råd har jag. Släng DIREKT. Låt det inte bli några högar ALLS.
Bra råd som funkar suveränt på ex reklam men sånt som man tror sig ha nytta av nån annan gång är det svårare med...
Ewa

Inlägg av Ewa »

Här hemma är det jag som är pedanten och maken som är slarvern, med högar som växer och växer och...
Kvitton på saker vi köpt som kan vara bra att ha kvar kvitto på (dyrare kläder, möbler, dyra barnsaker, elprylar, saker med garanti etc) sätter vi (läs mannen...) in i en kvittopärm med en flik för varje nytt år. Kommer man ihåg när man köpte saken hittar man kvittot...
Jag sätter också in i pärm, men istället för flikar årsvis, så har jag flikar för användningsområden, t.ex. el, barn, trädgård, möbler etc. Där samlar jag även bruksanvisningarna och har således mer än 1 pärm.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag slänger nog egentligen för mycket :) Förr samlade jag på precis allt, men så hamnade vi "mellan två hem" dvs. en lägenhet såld, ingen ny köpt (inte så smart med 6 barn, men det löste sig med tillfälligt boende 7 veckor i svärföräldrarnas lägenhet och de i sitt sommarhus). Då var jag tvungen att kasta så mycket jag bara kunde, dvs Vi Föräldrar sen 1981, gamla kläder som jag aldrig någonsin skulle komma i, alla såna där "kan-va-bra-att-ha-grejer" :) Efter det försöker jag verkligen att inte samla på mig så mycket (även om ingen skulle tro mig om de kollade i mitt förråd ;)).

Ett tag var jag med i Fly lady www.flylady.net och det inspirerade mig jättemycket! Att få rensat och städat från grunden. Den här sidan: http://skrubba.egetforum.se/index.php har också gett mig mycket tips och idéer.

Vad gäller viktiga papper, kvitton etc. har jag en pärm jag sätter in det i. Jag borde kanske spara saker och ting längre... Kvitton brukar jag slänga när saken i fråga är förbrukad :)

"Rensa i röran" är en bra bok, den har jag också! Sen köpte jag ganska nyligen "Rensa, röj och förändra" men den har jag inte hunnit titta så mycket i. Handlar om hur man kan organisera och strukturera upp sitt hem.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Majamamma skrev:Kvitton på saker vi köpt som kan vara bra att ha kvar kvitto på (dyrare kläder, möbler, dyra barnsaker, elprylar, saker med garanti etc) sätter vi (läs mannen...) in i en kvittopärm med en flik för varje nytt år.

Klistrar ni in kvittona på A4-ark eller lägger i plastfickor :?:
Majamamma skrev:Lönebesked, pensionspapper och alla andra papper som kommer med posten åker också in i liknande pärmar... Där sitter de tror jag tills de är 5 år gamla... sedan slängs de. Förutom deklarationspapper som sparas (för evigt... :wink: ).
Oj, jag har nog slängt mer än så tror jag. För just sånt med pension kommer ju mest hela tiden :oops:
Majamamma skrev:piffiga recept klipper jag ut och lägger på hög och mannen klistrar raskt in dem i vår receptbok för urklipta recept...

:lol: Får man hyra din man :?:
Majamamma skrev:Sedan är jag som du, spar på minnessaker, kloka prd, saker jag så smånigom ska klistra in i barnens "Min första bok...", inspirationsidéer... Tyvärr är mannen inte lika rask att hjälpa mig här med själva organisationen (sätta in i pärm, klistra in i bok, förvara, organisera etc), så dessa blir liggande... Och så slängs de när mannen får städdille...
Här har vi en av mina tuffaste områden. Dessa projekt för framtiden... Klistras, fixas, arkiveras, sparas... Menar du att mannen bara slänger sådär :?: Ibland har jag lust att göra detsamma men det vågar jag inte.
Majamamma skrev:Kloka ord, dikter och ordspråk etc skriver jag dock in i min lilla diktbok som jag så sakteliga fyllt på med sånt som har träffat mig i hjärtat sedan jag var 18... Ganska kul att gå tillbaka och se vad det var som skrevs då jämfört med nu. Då: hjärtesorger... Nu: barnarelaterat...
Nu blir jag rejält imponerad Majamamma :thumbsup: Önskar att jag gjort något liknande.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ewa skrev:Jag sätter också in i pärm, men istället för flikar årsvis, så har jag flikar för användningsområden, t.ex. el, barn, trädgård, möbler etc. Där samlar jag även bruksanvisningarna och har således mer än 1 pärm.
Tack för tipset Ewa :thumbsup: Får man vara skamligt nyfiken och fråga hur ofta du rensar pärmarna :?: (svåraste är annars att sätta in papprena DIREKT och inte lägga dem på hög...)
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Ninaninaninananana....... Mitt boktips:
Rum för dig - bli den du egentligen är, Lisa Fabre.
Där rensas och sorteras allt...

/ Mamman till sönerna :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Sussi skrev:Ett tag var jag med i Fly lady www.flylady.net och det inspirerade mig jättemycket! Att få rensat och städat från grunden. Den här sidan: http://skrubba.egetforum.se/index.php har också gett mig mycket tips och idéer..
Spännande länktips :!: :D Sussi, var inne och kollade just på flylady för nåt halvår sen men jag fattade aldrig riktigt hur man skulle göra. Att det var BRA fattade jag ju och skulle gärna vilja göra ett nytt försök (med benet i bättre form kan tilläggas :wink: ). Sen skrubbaforumet... vågar knappt kolla vidare för där skulle jag nog kunna fastna timtals tror jag :wink: Och DET blir ju inga högar rensade av :roll: :wink: :lol:
Sussi skrev:Vad gäller viktiga papper, kvitton etc. har jag en pärm jag sätter in det i. Jag borde kanske spara saker och ting längre... Kvitton brukar jag slänga när saken i fråga är förbrukad :).
Ställer samma fråga som till Majamamma om kvittona klistras in eller ej :?:
Sussi skrev:Sen köpte jag ganska nyligen "Rensa, röj och förändra" men den har jag inte hunnit titta så mycket i. Handlar om hur man kan organisera och strukturera upp sitt hem.
Snälla Sussi, berätta gärna mer om boken sen när du hunnit titta mer i den :!: :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Får man vara skamligt nyfiken och fråga hur ofta du rensar pärmarna
Som Sussi, när en pryl går sönder åker kvittot/bruksanvisningen också ut. 3 pärmar behövs för det ändamålet här hemma.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

father of sons skrev::D

Ninaninaninananana....... Mitt boktips:
Rum för dig - bli den du egentligen är, Lisa Fabre.
Där rensas och sorteras allt...

/ Mamman till sönerna :D
:D Wow vilken respons, här haglar ju tipsen :thumbsup: Och köplusten och habegäret väcks storligen... :P 8) :lol:

Tack ALLA för era inlägg :heart:
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej Nancy!

Vi (han.. :wink: ) klistrar kvittona på A4 ark. Gröna.. (som om det hade någon betydelse :lol: )

Om han går att hyra...? Ja, han städar gladeligen andras ugnar och frostar av frysar, så varför inte hyra ut honom för klisterarbete... :?: :lol:

Ja, han slänger, fast han frågar mig först förståss... men när han har frågat mig om samma sak vid 4 städtillfällen kan jag inte med att säga spara när jag fortfara´nde inte satt in i pärm, arkiverat, förvarat etc... Så då slängs det, med min medgivan (fast det sitter långt inne!)

[/quote]
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Ewa :thumbsup:

Fråga: Är det någon som har erfarenhet av "hängmappsystem" :?: Rekommenderas i boken "Rensa i röran" men trots Googlande har jag inte lyckats få fatt på vad sjutton det är... :-k
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Har hängmappssystem på jobbet, och jag trivs inte med det! Det är en låda du drar ut som är som en mapps kortsida hög (om du förstår). Och i lådan hänger det sedan ner mappar, där man kan lägga olika saker i de olika mapparna... Fast jag tycker nog bättre om pärmar måste jag säga. Papprena blir skrynkliga och det kommer damm i mapparna...

Hoppas att du förstod min något konstiga beskrivning...
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"