Oj, här har diskussionen pågått utan mig
En liten rapport.
- det blev bara värre med tiden för vår dotter och jag visste verkligen inte hur jag skulle ta mig ur situationen. Det gick bättre när hon var med pappan - antagligen eftersom det var med mig det hela hade hänt och jag hade reagerat som jag gjorde (dvs som en hysterisk person).
- hon blev alltid tokrädd och bröt ihop fullständigt när vi passerade hundar och lugnade inte ner sig förns hunden passerat. Alltså ingen vanlig "oj, jag är lite rädd" utan fullständig kaos. Räddslan försvann för att hunden försvann inte för att hon förstod att den inte var farlig.
- jag fick tag på en terapeut som har jobbat med barn och fobier och då mycket med hundrädda (lite äldre) barn. Hon lärde mig först och främst hur jag skulle bete mig och sen kopplade hon ihop mig med en fantastisk hund och hundägare. Precis som i "ja" tråden (som sticky) så handlade det först om att säga ja, jag förstår att du är rädd. Jag ska berätta för dig varför hunden viftar på svansen, slickar i ansiktet, skäller etc. Mao utbilda dotter i hund-lära

. Säger man bara "det är ingen fara" så ignorerar man barnens känsla och förstånd.
- första gången sågs vi i 2 timmar på en för dottern trygg plats. Jag, pappan och dottern var på uppdrag för dagis att ta en massa bilder på olika saker och plötsligt dök det upp en hund vi kunde fotografera 8) . Förklara förklara och förklara. Efter 2 timmar "hjälpte" hon mig att klappa hunden eftersom jag inte visste hur man skulle göra

.
- Sedan dess har vi setts två gångar och nu älskar hon att ge denna hund godis från sin hand.
- hon kan fortfarande rygga lite när hundar går förbi men vi har kommit långt långt och jag är såååå stolt över mig och min dotter.
//Pia-Lotta