Malte 7,5 mån, morgnar

LindaVega

Malte 7,5 mån, morgnar

Inlägg av LindaVega »

jaa jag vet det finns HUR många inlägg som helst på tidiga morgnar. Jag vet också att omsomnade är viktigt för att bryta trenden.

Malte är så ryckig i sin tidiga mornar. Omsomnande sker ibland, sover till morgon ibland, men det ALLRA vanligaste är att han vaknar ca en timme för tidigt, får en pangramsa och sedan somnar han INTE om. Först ligger han och snackar och efter 20-30 min blir han trött/less och börjar gnälla och till slut hojta HÖGT. Ibland har han fått en ramsa till, och nu efter Gaststjön har jag börjat med musik på morgonen. En morgon gick jag in och solfjädrade till sömns ( för att bryta mönstret) DÅ sov han till morgon två dagar i rad sedan...men nu har det satt igång igen...

Vega var likadan i samma ålder och då verktygade vi för mycket. Det var när vi lade av som det blev bättre..

Blir det bättre även med Malte? Dvs är det ok att ligga och hojta 2 mornar av tre utan större åtgärd att vi sätter på musik...Han är INTE speciellt lugn när vi tar upp honom. Inte olycklig, mer less och arg.

Väntade ut honom en morgon, men fick ge upp 8.30 då han ännu inte somnat om :shock:

Vad tror ni? Känns inte riktigt bra att vi inte får styr på morgnarna, samtidigt känner jag att jag inte kan göra så mkt mer. Är ofta tvungen att ge en femminutare på fm så att han ska orka dagen. Känns inte heller riktigt bra, som att vi har fastnat i det också...

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Vi har samma läge med Rufus. Dessutom har det blivit lite värre den senaste veckan, dels (tror jag) för att han fått två tänder och dels (kanske?) för att han närmar sig 8 månader. Vi är inte särskilt konsekventa i vår hantering, bitvis pga pappan inte anser att detta är något större problem så det är svårt att komma överens om en "kur". Framförallt har det inte varit något större problem när han nästan alla dagar vaknar max 30 minuter för tidigt och pratar för sig själv tills vi tar upp. Nu börjar dock, som sagt, läget vara annorlunda och han vaknar både halv 6 (ska upp 6.45) och halv 5 ganska ofta. Följer denna tråd med intresse!!!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag måste få anbefalla lite saklighet. Det viktigaste är som bekant inte att barnet sover varje minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, och skala ner ambitionerna. Här är åttamånadersångestens förvirring i antågande och den blir inte hjälpt av att man spär på den, om man säger. Tvärtom.

:arrow: Ge en lugn, trevlig, småhurtig upplysningsramsa direkt x4, som talar om att "hoppsan hejsan ojdå, älskling, dagen har inte börjat än. I alla fall inte din dag. Sov så gott!"
:arrow: Gör andra ljud i huset, som bryter överkoncentrationen och sätter tankarna på annat. T ex på korna som måste mjölkas (under musik, måhända :?: ) Tänk på sin höjd: Satan också :evil: att inte bebisen är stor nog att kunna hjälpa till med mjölkningen :!: :roll:

Omsomnandet är inte så himla viktigt. Han är ingen kurbebis :!: Han vet vad som gäller. Vill han ligga där och ha tråkigt, så be my guest. Han inser snart att det är just tråkigt, och då kan man hellre somna om i väntan på trevlig God morgon. Eller också kan man ligga och underhålla sig själv. Det är upp till honom vad han väljer. Ha förtroende för honom och, på ren svenska - strunta faktiskt i honom. Han har fått allt han behöver och mer därtill. Det är inte ett dugg synd om honom.

"Han är INTE speciellt lugn när vi tar upp honom. Inte olycklig, mer less och arg. " Jaha. Hans problem :!: Ju surare han är, desto mer vansinnigt glada och uppåt ska ni vara. Då tror han på det själv: "Jösses, jag är visst absolut jätteglad... Det är visst inte ett dugg synd om mig... Hur kunde jag få för mig det :?: :!: "

"Väntade ut honom en morgon, men fick ge upp 8.30 då han ännu inte somnat om." Ursäkta - hur länge ska han sova, egentligen? :shock:

Och skippa genast den där femminutaren på förmiddagen :!: Den är till för eftermiddagsslokare, inte för folk som behagar vakna för tidigt på morgonen. Då konserverar du bara status quo. Håll honom vaken, håll tiderna :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tusen tack för svar. Känns lite pinsamt och fånigt att behöva ställa fråga om tidig morgon egentligen :oops: Jag VET ju hur man ska bete sig ( och inte...) Ibland behöver man bara få höra det självklara, och ingen svarar ju som AW herself :wink:

Imorse vaknade Maltemannen 6.20 fick en ramsa och sedan satte jag på musik ganska omgående. Han somnade om ( eller var i alla fall knäpp tyst) i 10 minuter, sedan lite gnöl och prat fram till morgon. Känns ok när jag tar på mig den avslappnade attityden ( dvs sov om du vill, det är INTE synd om dig) Själv gick jag upp eftersom jag har en så besvärlig hosta, satt och surfade på forumet, och märker att det är tyst... :D

Tack igen
Linda
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol: :thumbsup:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hallå där!

Kommer och blandar mig i här lite! Simon är ju äldre en din kille (16,5 månad) men vi har samma morgonstrul... Vaknar 30-60 minuter för tidigt. Så länge han bubblar på för sig själv så känns d ok, men då han börjar tycka synd om sig själv så tycker jag det är så jobbigt att backa!! Omsomning har vi inte sett på lääääänge. I morse vaknade han 6 och efter 25 minuter så kom gråten igång... han fick förstås sin ramsa men den gör honom bara mer förbannad. Det slutade med att jag använde marginalkvarten, ställde om väckarklockan och väckte honom. Dagluren funkar också sådär. Vissa dagar är den klockren men inte idag. Vi hämtar honom på dagis 11.30, han ska sova 12-13.30 men han är oftast så trött så han slocknar redan i bilen. Han vaknade 12.50 (ok bara 10 minuter, ingen fara egentligen) men han vaknar på så vansinnigt dåligt humör!!! Gormar otröstligt i upp emot 30 minuter och INGENTING duger! Idag skulle jag dessutom iväg till sjukhuset så faster skulle vara barnvakt, det var inget kul att lämna honom då :(

Nåväl nu har jag blandat mig i färdigt =)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hade önskat att fnurran hade löst sig bättre men Malte är fortfarande väldigt ojämn på morgnarna

Igår t ex fick jag väcka 7.00, men idag vaknade han redan 5.50 och var inte ens nära ett omsomnande. Jag gav en ramsa, och efter stund satte jag på musik. Han fastnar i gnäll/skrik/hojt och musiken hjälper inte nämnvärt ( inte idag i alla fall :cry: )

Han har haft en period som har varit helt ok, dvs vaknar närmare 6.30 och kan ligga och prata till morgon alt somna om en kortis. DET hade jag varit mer än nöjd med.

Fick väcka en dag förra veckan också, men som ett brev på posten kommer alltid en riktig strulmorgon efter det. :x

Han sover 2 h + 20 min på dagen. Totalt 14h 20 min, tror inte att det är för mkt sömn på dagen. På dagarna får jag ofta stväcka, är alltid noga med tiderna.

Jag känner att jag inte kan göra mindre än vad jag gör, kanske hoppa över pangramsa och sätta på musik lite fortare :?: Vill inte börja trixa allt för mycket. Är alltid superglad när jag hämtar, och bara han får sin välling så är allt frid och fröjd. Han är lite trött på fm, men klarar sig bra numer till första luren även om han vaknatt upp till en timme för tidigt

Ursäkta att jag tjatar :oops: men vad tror ni kloka? Behöver ny input för att få ngn slags knuff i rätt riktning. Det är väl inte rätt och riktigt att han ska behöva hojta SÅ mycket på morgonen. Känns som att jag gör alla rätt men det blir ändå fel.

Linda
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Slänger bara ur mig två små klassiker:

:arrow: Mer mat
:arrow: En halvtimme tidigare läggning på kvällen (eller tjugo minuter, för all del)

:heart:

Förväntat resultat bör ju som du vet ges 3 dygn :wink:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

vi har (och har tidigare haft) samma problem. Här kommer några av mina tankar. Sen vi flyttade ihop barnen kör vi med väckarklocka. Det funkar hyggligt, tycker jag. Agnes (drygt 2 år) har köpt idén, men vi har prövat två gånger tidigare och då har hon inte gillat klockan. Olle (7,5 mån) har liksom inget val, han får vänja sig vid klockan vare sig han vill eller inte. Han vaknar alltid för tidigt, jag pangramsar och sätter på musik. Han somnar om ibland, men inte alltid, och kan hålla på från 5 till 630. Jag håller med dig om att det inte är något vidare men jag blev väldigt peppad av Annas svar till dig och jag tror att det är där problemet sitter: Attityden!

Klockan har en stor fördel och det är att jag behöver inte hålla på att fundera på om jag ska ta upp inom marginalkvarten eller ej. Jag är benhård och tar alltid upp samma minut, hur det än låter. I och för sig har vi klockan utanför rummet så det går att modifiera tiden, men hittills har det inte behövts. Det jag undrar är: vad är alternativet? Vi har prövat att tidigarelägga morgonen (till 6) och DET var ännu mer ohållbart, trötta barn och trötta föräldrar blev det av det.

Inte mycket till hjälp, men ändå.

/Piggelin
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hejsan!

Vi har haft samma problem (som jag nämnde ovan) länge, länge. Valde till slut att helt sluta trafikera rummet efter 5 (ska stiga upp kvart i sju). Pangramsa när han vaknar, införa väckarklocka, vanlig ramsa vid sorg, dra på musik jättehögt om han inte lugnar sig och sen stå ut. Inte alltid så roligt, och jag ska villigt erkänna att vi har trots ovanstående principer gått in och vänt på mage ungefär två gånger under två veckors tid (där har det nog mer handlat om en ofrisk mamma som helt enkelt inte orkat ha rätt attityd, än att det varit fullständigt kris för bebisen...). Och nu plötsligt (när jag vant mig vid detta och på sätt och vis slutat VÄNTA på att han ska sova) så sover han. Senaste 6 dagarna har vi väckt alla utom en. Jo, han har kanske vaknat några minuter innan någon gång, och legat och pratat lite tyst för sig själv, men inte mer än så.

Om det håller i sig så håller det i sig, men blir det något "återfall" så kör vi på som tidigare. Det tog tid (kurade i juli) men nu verkar det ju faktiskt ge effekt. Hoppas det ger lite hopp... :)

Kram
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack för svar :D

AW: Malte äter som en häst, men det går säkert fylla på med mer. Så länge han är ojämn så får han lägga sig lite tidigare på kvällen, började med det igår.

Piggelin: har funderat på väckarklocka, men inte kommit till skott. Tycker det låter som en riktigt bra idé, ska nog införa detta snarast.

Nemita:Vad SKÖNT att morgnarna har blivit bra. Det inger massor av hopp. Vi har liknande principer (förutom väckarklocka då)

Imorse vaknade Malte 5.39, fick en pangramsa och somnade bums på den :shock: :D Vaknade 6.14, ny ramsa och sedan musik ganska omgående. 6.40 tystnar han och jag fick väcka 7.00. :D \:D/

Helt otroligt är att storasyster sover som en stock i allt detta morgontrassel. Där kan vi snacka SS. :sleep: :heart:

Om jag får väcka imorgon också känns det som att vi är på rätt väg :wink: Är som sagt inte så brydd över att han vaknar före 07.00, det är gapandet som känns FEL. :cry:

Kram :heart: och tack igen

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

En fråga till er som använder väckarklocka? Hur gör ni rent praktiskt när den ringer på morgonen?

Vi införde klockan med pompa och ståt i helgen. Vega fattade galoppen direkt och tyckte det var jättespännande. Nu stänger hon av klockan varje morgon. Malte har inte landat med klocka än, men det kanske kommer.

Vi är fortfarande kvar på samma läge som förut och inatt vaknade Malte redan klockan 05.00 och snackade glatt i en timme :shock: Somnade om, sov 20 min och sedan var det missnöjda rop + ledsen gråt fram till upplockning. :cry: Jag brukar aldrig gå in på morgonen men imorse kände jag mig tvungen när han grät förtvivlat ( 8-månångesten är ju här nu också vilket inte underlättar på morgonkvisten) Han fick en solfjäder och en mjuk ramsa. Han lugnade ned sig något men inget omsomnande.

Suck suck, känner mig som värsta gnällmamman, vill inget hellre att få ordning på detta och förstår att det GÅR men kan inte plocka fram det. :cry: :x

Kram
Linda
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Vi gör precis som ni och låter Agnes stänga av klockan, det är en rolig grej varje morgon. Dock har effekten att sova fram till klockan ringer (vilket jag raspar som en grammofonskiva varje kväll) mattats något för hennes del. Vi har blivit av med Maaaaam-maaaaaa-ropen, men det är ju inte det ni har problem med!

För Olles del är det mer som i Maltes fall, det ser ut som att klockan gör varken från eller till :? , men jag tror ändå på idén och att nöta in budskapet. Han sover längre och längre och det händer att han sover vid väckning. Om det är klockan som hjälper till eller ej har jag förstås ingen aning om.

Om något eller båda barnen inte sover vid godmorgon försöker vi vara extra hurtiga och glada. Vi ruckar inte en minut på tiden, har märkt att våra barn är oerhört känsliga för det (även om vi pratar kvartar).

Ja, så gör vi och vi är så nöjda med att vi går mot vinter och mera mörker för det underlättar livet :lol: !

/Piggelin
Nancy

Inlägg av Nancy »

LindaVega skrev:En fråga till er som använder väckarklocka? Hur gör ni rent praktiskt när den ringer på morgonen?
Vi har klockan ståendes på en byrå i hallen utanför Leias rum. Den som väcker sätter på klockan så den får tjuta ett litet tag... :wink:

(Sen går man in i rummet och sjunger glatt samma sång som Leia vaknat till nu sedan hon var pyttebebis och låg i vagn: "Godmorgon, mitt hjärta, nu är det dag igen, godmorgon, godmorgon, mitt gull" (melodi: "Frukostklubben").)

Då vi införde klockan ringde den PRICK 07.00 varje morgon men nu kanske klockan blir 07 redan 06.45 om vi ex skall iväg någonstans... Har inte varit några problem med detta.

Lycka till Linda :!: :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack piggelin och Nancy. :D :heart:

Vi har gjort som ni med klockan. Den står utanför rummet och ringer precis innan vi tar upp. Vega hoppar som en galning upp och ned i sängen så fort hon hör signalen. Hon sover ju som en dröm både utan och med klocka, men för Maltes skull känns det bra att NÖTA in att morgonen inte kommer förrän klockan ringer.

Tänkte beskriva hur det ser ut nu ( så ser ni hur OJÄMN han är) Kommentarer tas GÄRNA emot.

Tors ( 4 okt) Vaknar 5.50, får en pangramsa, tyst direkt, vaknar igen 6.05, ny ramsa, tyst 6.14, vaknar sedan 6.30 och sedan är det hålligång till klockan ringer 7.00

FreVaknar 5.50, får en pangramsa- ligger och pratar, fullkomligt nöjd-övergår till missnöje 6.30, får en påminnelseramsa, nöjd igen fram till klockan ringer 7.00

Lör Vaknar 2.14 och gråter ( 8-månångest!?) Får en ramsa, lugnar inte ned sig utan är jätteledsen, går in och stryker lite över ryggen + solfjäder. Lugnar ned sig och somnar om ca 3.00. Väcker med klockan 7.00

Sön Vaknar 6.05, får en pangramsa, ligger och pratar, gnölar om vartannat. Somnar inte om. Klockan ringer 7.00

Mån Vaknar 6.00, får en pangramsa, tyst direkt, sover till 6.20, ny pangramsa, tyst igen, vaknar 6.40 och ligger hyfsat nöjd fram till klockan ringer 7.00

Tis Vaknar 6.17, får en pangramsa, somnar inte om, växlar mellan nöjd och ganska missnöjd. Klockan ringer 7.00

Ons vaknar 6.30, får en pangramsa, tyst direkt, vaknar igen 6.45, hojtar lite till klockan ringer.

Som ni ser vaknar ofta runt sextiden och är sedan mer eller mindre vaken fram till morgon. Är ibland osäker på om en ny ramsa ska serveras när han tystnat och varit TYST och sedan drar igång igen. Har han hunnit sova lite ska han ju naturligtvis ha en ny ramsa, men ibland vet man inte riktigt ( jag är så van vid dessa tidiga morgnar att jag själv slumrar till efter jag pangramsat vid första uppvaket)

De dagar han vaknar tidigt och INTE somnar om lägger jag en halvtimme tidigare på kvällen. Det tar han tacksamt emot, kvällstrött som han är.

Vill sååå gärna ha natt 19-07 men om det här fortsätter i evigheters evighet ( har bestämt att ge det oktober ut) så får jag nog lägga om nattiderna lite- behöver fundera på det lite mer

Linda
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"