Jobbiga nätter efter semesterresan

conny

Inlägg av conny »

Hej igen!
Idag sov Victor sin eftermiddagslur från kl 13.05 tills kl 14.48 :!: :D :D
Helt fantastiskt! Så vardagen är på väg att funka igen :D :D
Tack ska ni alla ha :heart:
Och Nancy: Jag hoppas att den nya bebisen mår bra :D Jag tänkte på dig den dag :heart:
Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Så underbart härligt conny :D :thumbsup: Tack för att du berättar om fnurrans fina lösning, jag är så glad att ha fått vara med och hjälpa lite :wink:

Kram :heart:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Nancy

Inlägg av Nancy »

Conny: Tack för att du delar med dig av hur du/ni löste situationen :D Helt ljuvlig historia om när du och Victor åt på restaurang och ett underbart exempel på just attityden. Skulle den svikta igen (för det gör den ibland och man är ingen usel förälder för det) så läser du ju bara ditt eget fina inlägg och hjälper dig själv på banan igen :wink: :thumbsup:

(Tack också för din omtanke rörande min nya lilla bebis. :heart: Lucine mår jättebra och morfar beskrev henne nyligen som "ja hon är nog världens snällaste bebis" :wink: :lol: Egentligen är ju "snäll" ett fånigt uttryck men jag förstår ju vad morfar menade så han är förlåten.)

Har du fler funderingar kring fnurror, scheman eller annat är du alltid varmt välkommen att ställa dina frågor :!:

:heart: Kram från Nancy
conny

Inlägg av conny »

Hej igen :?
Lite updatering: Ibland funkar det bra med eftermiddagsluren, men ibland inte. Ungefär varannan dag går det bra och varannan dag blir det en timme av skrik. Så det var kanske för tidigt att säga att allt är okej nu.
Ni som har erfarenheter med skarvproblem: Hur lång tid kan det tar innan dåliga vanor går ut ur kroppen?
Han behöver ju sin eftermiddagslur och jag vill inte ha ett skrikande barn så ofta, jag känner ju inte igen honom.
Hälsningar
Conny
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

hej conny :!:

Nu har jag inte läst hela tråden, bara det här sista, men kanske är det för mycket med två lurar, tänker jag... Säkert har du funderat själv kring det här, men mina barn har haft en lur från ca 11 månader...
En liten tanke bara :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
conny

Inlägg av conny »

Hej miar70 och tack för ditt svar!
Jo, då har du rätt i att jag har funderat på om två lurar ännu är för mycket. Men jag vet inte riktigt - och kanske det är själva problemet - att jag som har ju ledningen inte vet vad som är rätt ...
För mig känns det så som om han skulle behöva sin förmiddagslur, för han är jättetrött redan kl 9.00 och somnar nästan vid köksbordet när vi äter frukost tillsammans. Samma sak när han är vaken vid lunchtid. Jag kan knappast hålla honom vaken tills kl 13.00, han skulle kunna sova redan vid tolv tiden. Så jag antar att han skulle "bryta samman" utan en lur emellan. Han har ju inte heller några som helst insomningssvårigheter utan somna utan det minsta pip. (Han skulle kunna sova fortfarande tre lurar om jag bara tillät :) men det är ingen bra lösning att ha tre korta lurar med hänsyn till mina vardagssysslor :? )

Känner mig lite rådlös vid det här läget och uppriktigt sagt anar jag nog att alla dessa problem till viss utsträckning beror på mig bara. Jag har nog släppt in lite orosvargar själv. För alla dagar jag är helt säkert på det jag gör går det bra också, men ganska ofta blir jag själv nervös nu när 45-minuters-gränsen närmar sig (för det har gått så dåligt så många gånger nu). Så egentligen vet jag nog själv vad som är orsaken och medan jag nu skriver ner det här blir det ännu mer uppenbart ...

Den här gången har jag svårt att hitta tillbaka på banan igen - alla andra fnurror som hittils uppstått kunde jag lösa inom tre dagar (med hjälp av det här forumet förstås), men nu har det gått i över en vecka. :?

I alla fall känns det bra att kunna skriva av mig och att veta att det finns hjälpsama människor på det här forumet som har lite mer erfarenheter som jag.

Jag ber om ursäkt att detta håller på att bli ett slags never-ending-story :oops: Som Nancy skrev: Ibland sviker attityden en och just nu känns det så som om mamman skulle behöva en liten kur för att varaktigt återvinna den också :D (åtminstone vad som gäller eftermiddagsluren, för allt annat fungerar ju jättebra, dvs. insomningen och nätterna :D )

Oj, oj, nu har det blivit ett ganska långt inlägg med :oops:

Hälsningar
Conny
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Conny :D

Kanske jag som letar dåligt men jag hittar inte ert nuvarande schema. Kan du inte visa hur en dag ser ut inkl måltider :?:

Nancy
conny

Inlägg av conny »

Hej Nancy :D
Vårt nuvarande schema ser ut som följande:
7.00 vaknar / en flaska mjölk i sängen
7.30 blir klädd
8.00 lite ensamlek
9.30 frukost tillsammans med mamma
9.00/9.15 sover 45 minuter
9.45 / 10.00 vaknar
10.30 hjälper till med att laga mat osv.
11.30 lunchtid
12.00 hushållssysslor
13.00 sover 2 timmar (så är det tänkt i alla fall)
15.00 vaknar
15.30 lite frukt
16.00 utetid (ibland är vi i parken, ibland handlar vi, ibland hälsar vi på vänner, det beror på)
18.30 kvällsmat
19.30 en flaska med mjölk och skrattet till god-nattet
20.00 sover natt

Så där ser det ut just nu. Inte alltför dåligt, eller hur? :)
Hälsningar Conny
conny

Inlägg av conny »

Idag har han sovit i 1,5 timmar och sedan vaknat och genast skrikit. Jag här verkligen inte längre någon idé vad jag kunde göra :?: :?: Så här har det aldrig varit förut, han har verkligen aldrig skrikit när han vaknat, utan bara mumlat lite. Finns det något som "dagslurvargar" också :?: Jag blir verkligen ledsen på det här. Det kann inte vara meningen att ett barn ska skrika nästan varje dag :(
Annars är han en mycket glad pojke som rör sig mycket. :D Så det måste väl vara möjligt att få ordning på honom, men hur då :?: :?:
Conny
conny

Inlägg av conny »

Hej igen :D
Igår gick det jättebra med eftermiddagsluren, han sov hela luren utan uppvak. Men idag det vanliga mönstret igen: Han vaknar efter 45 min, jag ramsar, han skriker fortfarande och lugnar sig inte. Jag gör inget vidare, tar upp honom när tiden för eftermiddagsluren är över. Innan jag tar upp honom så lugnar jag honom i sängen. Det funkar. Men så konserveras ju det mönstret att han kan skriker mamman till sig. Ett omsomnande har bara skett ett enda gång.
Snälla, vad är det som går sned? Tycker ni kloka att schemat passar ännu inte? Men som sagt varannan dag sover han ju. Och om han inte haft hela sin eftermiddagslur så är han väldigt trött på eftermiddagen.
Vet verkligen inte, vad jag än kunde göra :?: :?:
Conny
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hmmm jag kan inte låta bli att bolla med tanken på bara en dagslur :-k Skarvarna kan bli stora problem om lilla vännen inte är tillräckligt trött. Vad tror du själv? Skulle han klara av bara en lur? Eller stupar han redan med två?
conny

Inlägg av conny »

Hej Sagalinda och tack för ditt svar :D
Jo, jag har själv ältat problemet hit och tillbaka (uttryckt på tysk-svenska :) ) Uppriktigt sagt tycker jag inte han skulle klara av bara en lur, inte alls. Han är så trött på förmiddagen, jag skulle verkligen kunna lägga honom kl 12.00 utan problem (och då har han ju haft en kortlur emellan). Han är verkligen trött när jag lägger honom kl 13.00 och han somnar ju utan det minsta pip.

Just nu ångra jag mig lite att ha förstört hans förmiddagslur, för det var den som funkat bäst egentligen. Kanske skulle jag helt enkelt ha följt honom, när han nu i över två veckor (sammanlagt i det gamla och i det nya schemat) påstått att inte kunna sova längre än 45 minuter på eftermiddagen (misstänker att „de goda dagarna“ bara berodde på samlat sömnbrist). Kanske skulle det ha varit bra med 1,5 timmar på förmiddagen och 45 minuter på eftermiddagen (så har det i alla fall varit när det börjat krångla)?

Det känns ju egentligen helt logiskt att ha den långa luren mitt på dagen, men om det inte passar hans rytm :?:

För att inte ändra schemat än en gång funderar jag just nu på att förkorta förmiddagsluren vidare, så att den bara blir 20 minuter. Ett nytt försök. Men om inte det fungerar heller, så skulle jag kanske gå tillbaka till 1,5 timmar på förmiddagen ?? Låter det helt dumt :roll: :?:

Conny
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tänker som så, att nu sover han ju rätt knackigt och det är klart han är trött. Men om han får en hel låång och hel och skön lur i kroppen så kommer han att palla dagen galant. Just nu har det ju varit hackigt både lite här och där, som jag förstår? Så jag tjatar också om en lur, en lång och skön, mitt på dagen. Kanske mellan 12 och 14.30? Eller mellan 12.30 och 15 om han är kvällstrött. (Han kommer inte att trassla då, det kan jag lova!)

Men om du håller fast vid två lurar jag att båda dina funderingar kan att landa väl. Bara du kan bestämma. :D Edvard sover klassisk siesta 14-16, men jag vet att de flesta verkar sova bättre på förmiddagen.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:roll: Just snyggt av mig att efterfråga ditt dagsschema Conny och sen inte svara efter det... Tur att Sagalinda och TorpSara skrivit och bollat tankar :heart: Är inte säker på att just jag kan bidra med så mycket mer men under dagen skall jag i alla fall läsa igenom ordentligt och vara med och dryfta :wink:

Kram från Nancy
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag tycker inte alls att det låter dumt att ha den långa luren på förmiddagen. Min äldre dotter Saga har alltid varit en em-sovare som aldrig skarvat och som gärna sovit flera timmar i sträck på em. Medan den yngre redan från första början gjorde klart för mig att hon vill dra sitt längsta pass på fm. Barn är olika, och man ska definitivt ta hänsyn till deras preferenser. Sedan måste ju schemat passa familjen som helhet också. Om du vill ha två lurar ännu en tid och tycker att den långa på alla sätt och vis passar bättre på fm tycker jag du kan ändra. :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"