RS-virus

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mullan1

RS-virus

Inlägg av mullan1 »

hej! Fick konstaterat att lillskruttan har fått en krafig rs infektion och hon är helt utslagen :cry: . Upp på det har hon i två dagar haft magsjukan och kräkts och haft täta diarréblöjor. Sov stort sett dygnet om igår förutom då hon låg hos mig i soffan och stirrade tomt utåt :cry: . Jag fick inte i henne nåt annat än vatten och äpplejuice och alla tider och matrutiner är som bortblåsta. Det går ju tvinga henne vara vaken och tvinga i henne mat... JAg ammar fortfarande en hel del men hon vägrade ta bröstet t om... Hon sover ok på natten, men imorse kl 4 vaknade hon dock och grät och jag gav vatten på flaska. Sen var hon var så orolig i sängen, inget gråt bara het och orolig, så jag tog tillsist upp henne och då tog hon bröstet och somnade sen om till kl åtta. :oops: Nu sitter jag dock här lite skamsen, har ju inte ammat innan godmorgon på länge länge. Och alla tider är som bortblåsta. Hon var uppe en timme men somnade sen nästan i min famn så nu sover hon igen. Hostan är den värsta, det låter som hela kroppen ska gå upp i molekyler och hon blir så ledsen.. Nån som har tips? Här i Norge får man inga hostmediciner men jag fick några homeopat piller mot hosta i måndags och de verkar inte hittills. Vi var inne på akuten på må kvällen och fick utvidga hennes luftvägar med gasmask-inhalator. Och så fick vi med efedrin hem men det känns läskigt att ge henne det, för det är väl sånt som idrottare använder,adrenalin. Nån som varit med om liknande??
Kram från Mamma Malin och Mia i Oslo
Malin och Mia f?dd i Oslo den 15 juli 2004
br

Inlägg av br »

hej
det är urjobbigt med sjuka barn! båda mina har varit sjuka på olika sätt och den stora har varit inlagd på intensiven och genomgått flera operationer av olika orskaer osv osv . Lillgrisen fick RS virus när han var tre veckor och var inlagd en vecka ( fast då hade vi ju ingen ordning ändå innan :D )

Min samlade erfarenhet av sjuka barn är att vi brukar försöka hålla tider sov så gott det går, men ibland under vissa omständigheter så är det väldigt svårt! Mota vargarna och var övertygade om att ni kommer på rätt köl när sjukdomarna lagt sig! Ni kanske måste "minikura", men ni har ju alla verktygen!

Ang medicinering så är det nog ingen fara ( kanske mammamy har ngn kommentar?) . Min stora tjej har fått inhalera adrenalin och ventolöine oc allt vad det nu är! Det är ok. När lillgrisen hade RS fick han inhalera adrenalin ( tror jag!?) och koksaltslösning!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej.
RS-virus är inte att leka med, kan vara väldigt farligt om barnet är litet. Hur gammalt är ditt barn?
Efedrin är en medicin som vidgar luftrören och kan ge ffa hjärtklappning och oro/irritation som biverkan, övergående givetvis. jag tycker inte du skall tveka en endaste sekund att ge din lilla efedrin om hon har tungt att andas. RS-virus ger ett MYCKET segt slem som täpper till andningsvägarna och gör det väldigt tungt att andas för de små. Inflammationen i luftrören gör att luftrören sväller igen och då går det ännu tyngre. Efedrinet motverkar detta. Är ni det minsta oroliga eller osäkra på hur barnet mår ska ni GENAST åka tillbaka till sjukhuset så att ni kan få hjälp med medicineringen.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
mullan1

hemska virus

Inlägg av mullan1 »

Hm jag jag läste på internet om att det kan vara riktigt ohyggligt och speciellt för de minsta. Mia har lyckligtvis hunnit bli 8 mån och hon är en robust liten dam så jag hoppas hon ska klara det fint. Det är så jobbigt när jag inte får henne till att äta, försöker med bröstet till och från men nej tack... hemsk känsla, för hon är vanligtvis en matglad liten en. Inte ens vatten idag.. Ska ta och ge henne efedrin så får vi se hur det verkar.. det är ju dock inget botemedel...
TACK snälla för era svar!
Kram M&m
mammamy

Inlägg av mammamy »

8 månader, så skönt, då är hennes lungor så välutvecklade att hon klarar det sega slemmet bättre. Blir hon påverkad och/eller får tungt med andningen ger ni efedrin och blir hon inte bättre åker ni in ändå, de har effektivare hjälp åt henne på sjukhuset. Nu tror jag iofs att hon klarar detta bra men man kan inte vara nog försiktig med RS-virus. Var det mitt barn hade jag sovit bredvid hennes säng tills hon blivit bättre.
Att hon inte äter är ingen som helst fara, barnen kan kalra sig över en vecka i princip utan mat när de är sjuka. Att de får i sig vätska är däremot mycket viktigare, särskilt när hon har segt slem i lluftrören. Bjud vatten, vätskeersättning, saft eller dylikt och bjud OFTA, var femte, tionde minut när hon är vaken och varje gång hon vaknar på natten. Tar hon en tesked är det bra, hon behöver inte dricka en dl utan de är många bäckar små som gäller. Kolla blöjorna så att hon kissat litegrand iallafall i varje blöja, väg dem på digital hushållsvåg om ni är osäkra och har en sån. Är blöjan helt torr efter några timmar kollar ni varje timme. urinmängden är en bra indikator på om hon blir för torr. I övrigt som sagt Alvedon, svalt i rummet, högläge med huvudändan och många många chanser att dricka. Krya på er!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
mullan1

Mammamy

Inlägg av mullan1 »

Tack för dina ord, de har och hade lugnande effekt. Mia mår bättre idag och imorse kl 4.30 vaknade hon tröstlös och gråtet gjorde hennes hals än tjockare än den redan var, så tog jag upp henne och då var hon hungrig!!! Så jag ammade och hon somna om på 4 sek i sin säng igen och när hon vaknade 7 igen så ville hon har mer mat! Så nu tror jag det håller på att släppa taget.. fast det kan ju sitta i sägs det. Och rutinerna oroar mig inte längre, jag har ju som ni sa verktygen!! Mitt i allt så känns det så isolerat att inte kunna gå ut, och att inte de få vänner jag hunnit skaffa här kan komma och hälsa på för de har bebisar och vill ju förstås inte bli smittade. Min familj bor 45-70 mil härifrån men som tur är så närmar sig påsken med stormfart och då kommer Mia´s mormor och morfar och vi ska till fjället.. om hon är tillräckligt återhämtad.. håller tummarna för det. Tänk att min mamma och pappa skulle bli så betydelsefulla igen, jag som så länge varit så självständig.. Kram och ha en bra dag
mammamy

Inlägg av mammamy »

Skönt höra att det verkar vara på väg bort, ökad aptit betyder absolut att hon är på bättringsvägen. :D
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"