Sover mindre och mindre...

Skriv svar
Majamamma
Kontakt:

Sover mindre och mindre...

Inlägg av Majamamma »

Hej!

Har en liten fundering kring vår stora tjej. Hon har varit en säker sovare sedan hon kurades. Hon är fortfarande en mycket säker sovare men har börjat ta längre och längre tid på sig att somna på kvällarna, samt att hon vaknar tidigare och tidigare på mornarna. Det är inte så att hon klagar, inte alls. Hon ligger och sjunger, trallar, pratar, gosar etc. Men sover inte. Det är inte ovanligt med 45-60 min insomning på kvällen, och på mornarna brukar hon vakna ca 30 min före väckning.

Hon sover ännu 1½ timme på dagen och det känns som om hon behöver den sömnen. Tidigare har hon fått sova tills hon vaknar på dagen, men nu har vi börjat att väcka efter 1½.

Är detta något att bry sig om? Jag kan tycka att hon ser lite trött ut... Eller ska jag se det som att jag ger henne möjlighet att sova 12 + 1½, men att hon väljer att inte sova hela den tiden...?
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Majamamma :D

Min stora flicka är född 050622. Runt hennes tvåårsdag justerade vi hennes schema till 11,5 tim natt och 1,5 tim daglur just beroende på det du beskriver. Fortfarande kan det ibland ta lång tid att somna till kvällen men överlag har det blivit mycket bättre tycker jag.

Tror säkert att man kan göra på fler sätt än mitt, finns de som hellre kortar dagluren eller tänker just ge förutsättningar.

Nancy
Lovis

Inlägg av Lovis »

Haha, jag hänger på frågan! Känner verkligen igen mig!
Lilla Ingrid är född 050711 och trallar och sjunger lääänge innan hon somnar på kvällen (ibland 1 tim) . Hon vaknar ofta (men inte alltid) för tidigt på morgonen och då bajsar hon så där blir det till att byta och eftersom det kanske bara är en halvtimma för tidigt så funkar det inte att lägga tillbaka henne. Dessutom är hon solskenet själv på morgonen (bajsar hon inte så sjunger hon :D ). Hon blir trött på dagen tycker jag....
Kanske ska göra som du Nancy och köra 11,5 timmars natt för henne...
Framför allt kanske jag ska bli hårdare med tiderna, vi har flexat lite (½ timma framåt/bakåt) eftersom hon är en Säker Sovare men eftersom hon har fått en lillasyster tror jag nog att jag måste bli mer restriktiv med tiderna.
Måste bli lite ordning på torpet :!:
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:) Jag körde en förkortning av dagluren från 1,5 till 45 min. då gossen gossesson började vara vaken i timtal :shock: :o efter läggning med medföljande ögongnugg dagen därpå... :(

Nu gör vi så här:

Gossen sover 12 timmar natt, somnar nästintill omgående (inom tio minuter)

läggs att sova middag efter att han har omsorgsfullt fått välja en leksak/nalle/bok med sig till sängen. Jag drar ner mörkläggningsgardinen lite, och sätter på en barnskiva. Han tar allt från 15-30 minuter på sig att somna, men är fullständigt nöjd i sängen. :wink: Från insomning räknar jag då 45 minuter framåt och väcker. Ibland väljer han att stanna i sängen med öppna ögon och "vakna till" i en hel halvtimme :o och ibland är det risk för omsomning, och då tar jag upp honom till mig, så får han vakna till i famnen eller med mig i stora vuxensängen. :heart:

Detta fungerar bra för oss, och strulet omkring nattningen är ett minne nu!

Lycka till, oavsett vad du väljer! :)
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Tack för tankar!! :D

Jag tror att Påivis förslag faller oss bäst i smaken... Tycker det är skönt med 12 timmar natt och med lillasyster i samma rum så är det enklast med samma läggning och upptagning.

Men Påivi, hur vet du när han somnat? Spionerar du på honom utan att han märker det?? Jag har svårt att veta när hon somnat...

Just nu är hon förkyld och hostar sig genom nätterna (hostar tills hpon spyr på kvällen, tredje kvällen i rad nu... :( ), så just nu behöver hon sin sömn... Ska ta tag i ändringen när tösabiten är frisk igen.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Här bedrivs avancerat spionage. Jag har dörren på glänt, så att när han tystnar så kan jag kika till.

Hoppas att din sötsak är snart på bättringsvägen! :(
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"