Kurmammornas tråd (SHN-kurs 2007)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kära alla kurbebismammor :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: för alla strålande, utförliga, positiva, entusiastiska onsdagsrapporter som jag bad om och nu har fått av samtliga :lol: Det var min egen lilla privata uppföljning jag ville ha och som jag är så glad att ni ville ge mig. Jag är stolt över er alla och stolt över SM och SHN (som ju också är små barn om man säger) och väldigt lycklig över att än en gång fått se små kurbarn blomstra så tacksamt och deras ömma med dem :lol: :heart: :lol: Det är stort, det är ljuvligt, det är underbart.

Här ska jag inte komma med några pekfingrar alls - det har jag gjort i form av vissa små påminnelser i mina svar till er - utan ägna mig åt att ge

:!: pris och beröm åt er alla härliga, skickliga, saklliga (allt sakligare :wink: ) kurbebismammor :-({|=

:!: pris och beröm åt alla kurledare som i personlig, entusiastisk och ansvarskännande kontakt står vid er sida uppföljningsveckan ut :-({|=

:!: pris och beröm åt de små kurbarnen, som nu lyckligen och allt säkrare för varje dag (och natt) illustrerar hela forumets, hela hemsidans genomgående tjat till mantra:

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart: :!:

TACK, alla :lol: :sleep: :lol:

:-({|= :heart: :-({|= :heart: :-({|= :heart: :-({|= :heart: :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Nämen Gud vad skojig läsning!!! Emil har jag ju lite koll på, men att det går så himla bra för er andra också!! Hurraa! :D :D :D \:D/

Lilla Felix är jag SÅÅÅÅ imponerad av. Det var ju som sagt lite tufft den sista natten på Gastsjön, men nu har han helt tydligt fattat galoppen. Det är SKÖNT att sova! :sleep: (Vad sa de på dagiset föresten när du berättade om din sovbebis? :lol: )

Hip hip, hurraa för er allihopa! \:D/

En grej till... :thumbsup: Ett litet tips för små mattrasslare som fungerade på de mina (och fungerar fortfarande på Lill-Skruttan när hon tror sig vara mätt). Jag brukade gå omkring i lägenheten /huset medan jag matade flaska/bröst när hon trilskades. Vet inte om någon annan redan tipsat på Gastsjön om det?
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Idag har bokstaven B varit viktig under långluren. Viktig i två avseenden: B som i BACKA och B som i Bruce Springsteen! Jag lade, ramsade och sedan BACKADE jag (in i badrummet och ner på badrumsgolvet, där jag rengjorde (hu!) golvbrunnen) under tiden som sonen jobbade upp sig, för att sedan, på egen hand komma ner. Lagom nere stod mamma utanför dörren och bekräftesleramsade. Satt som en smäck!! :D

Sedan åkte Bruce på. Live. Högt. Mamma tvättade fönster för fullt och sanerade hemliga dammgömmor i köket och sonen sov. En timme och tjugofem minuter, sedan var det slut på friden. Det behövs inga detaljerade rapporter, vi fick inte till någon omsomning, men jag är nöjd ändå. Han somnade faktiskt NÄSTAN i samma veva som han skulle upp och då slog det mig att Bruce hade varit lite mindre skramlig under tiden som sonen varit vaken, för att sedan, i samma veva som sonen verkade nästan kunna somna om igen, dundra igång igen med en superskramlig Born in the USA. Inte vet jag, men skrammel, trummor, gitarrer och skrikande publik gör inte bort sig när det gäller Waldemar! Och även en timme och tjugofem minuter är bra! Det är tio minuter mer än han sov själv för en vecka sedan! Och han lugnade sig igen, fastän han var ganska rejält upprörd stundtals ("Men mamma, jag HAR ju sovit!!! Jag är JÄTTEPIGG!!!")

Nu skall vi ut och köpa kyckling! Här skall lagas kesokyckling till middag!

// Åsa (rätt nöjd ändå!!!)
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D VAR NÖJD :lol: Och hälsa Bruce :wink:

För att inte tala om vissa somliga... Jag saknar min sovrumskamrat 8)

:heart: :sleep: :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Kanske var lite övermodig idag på eftermiddagsluren 16-17.30 som tidigare varit svår att få till. Begav mig ut på stan för att köpa kläder till ett bröllop på lördag. Började fint, men efter 1 h vaknade han. Avvaktade men kände mig tvungen att skaka lite på vagnen för han jobbade upp sig rejält. Funkade inte så jag vagnade några tag. Funkade inte heller. För att hinna hem till amningen (tycker det är skönt att vara hemma) var vi tvungna att gå därifrån då och han tystnade såklart när vi promenerade. Kändes inte bra dels för att jag blev stressad över vad andra skulle tycka som hörde honom och bara såg mig stå bredvid utan att göra något och dels för att vi gick med honom så han inte fick ta hand om det själv.

En undran inför lördagens bröllop. Vi kommer ha med oss Emil eftersom det varit så svårt att få honom att ta flaskan och schemat kommer ju spricka helt om han inte äter när barnvakten ger flaska. Hur ska vi göra för inte förstöra för oss nu när vi håller på att sätta schemat? Kommer ju inte gå att låta honom skrika på ett bröllop. Det börjar 16 så han ska ju sova då, men om han vaknar efter halva tiden som han gjorde idag vet jag inte vad vi ska göra...

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart:
Jag är så imponerad över er allihop :-)

Emma, gällande lördag....
Emil kommer att sova om du är säker på att det är vad han bör göra :lol:
Men.. Om han nu skulle vakna lite tidigare än beräknat så ska du naturligtvis försöka få till ett omsomnande genom verktygen du har. Om DU känner att du kommer tycka att det är jobbigt om han ställer lite frågor när du har folk omkring dig, gå då iväg en bit om möjligt för att slippa andras kommentarer.
Låt Emil sova ute om det finns möjlighet!

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

I natt vaknade Laura vid ett tillfälle 00.30 men somnade om efter ca 10 minuter. Dagslurarna har gått bra, även om jag måste vagna henne för att hon ska förstå att det är dags att sova :wink: .

Sedan har hon tro't eller ej ätit riktigt bra idag och på utsatta tider. Jag hann misströsta eftersom hon bara åt i 2-3 minuter :shock: vid morgonmålet. Man förväntar sig ju trots allt att tjejen ska vara vrålhungrig då, men inte då! Så förhoppningsvis börjar polletten trilla ner även när det gäller maten [-o<

Ögonen är inte längre som springor utan riktigt stora och vakna. Laura orkar numera hålla sig vaken riktigt bra, hon har faktiskt inte slumrat in i smyg alls innan utsatt tid :lol: .

Kram från oss i solen!
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Jag misstänker att det finns några nyfikna läsare som vill veta hur det har gått för Ms E :| :?: Jag kan berätta att Ms E har sovit åtminstone en hel natt sedan hemkomsten =D> . Mer info kommer av Pimm så fort hon har återhämtat sig från förkylningen som hon och Ms E fick med sig från Gastsjön.
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:!: Upprop, alla kära kurbebismammor :!:

Vad hände med lilla madrassen till "min" - Valentinas! - gamla barnvagn :?: Följde den med någon hem av misstag :?:

:shock:
duggan

Inlägg av duggan »

Anna, jag råkar veta att madrassen ligger i vagnen som lindaVega hade med sig, för vi flyttade över den dit då MrE började sova i den vagnen! Så där är den! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Aha - tack! Jag var ute och kollade men hade inget minne av att "min" madrass var utan madrassvar, så jag trodde inte det var den, utan att den som låg där hade medföljt LindaVegas. Men nu vet jag :lol: Tack tack :!:
Pimm

Inlägg av Pimm »

Nu har den härliga förkylningen lagt sig...
Dagarna går helt underbart, allt flyter på och hon somnar utan någon som helst inblandning från mig. Jag barta lägger ned henne så sover hon. Idag hade vi möte med stora tjejernas rektor på deras dagis. Det började 12.00. Tjejerna skulle lämnas 11.00 på dagis. Därefter gick jag och handlade lite mellis till mig och när vi handlat klart lade jag bara ned Elsa i vagnen och käkade melliset. Sedan gick vi till mötet som hon sov sig igenom. Hon sov sedan igenom dagishämtning. Därefter återstog 45 miniter av luren så vi oftade på en parkbänk sedna åkte vi hem.
Natten till idag var väl inbte jättekul :x :( Hon vaknade ganska tätt efter 4 och vid 5 fick jag tryckpressa ganska ofta men kort. Svor lite under natten. Har så otroligt dåligt natthumör :evil: :evil: :evil:
Men som Kristiina skrev så har hon faktiskt sovit en hel natt sedan vi kom hem. Det skedde andra natten hemma. Och självklart kommer hon sova hela inatt.
Måste gå och väcka Elsa nu.
Kramar Pimm
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Heja Pimm, vad kul att höra att det går så bra för er! Bra jobbat verkligen!!!! Jag är imponerad! Kämpar själv med Attityden, tycker att det går lite för sakta nu och att dagslurarna borde sitta bättre. Men jag måste ha tålamod!
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Citat AW:
Tålamod, tålamod Ni är i uppföljningsveckan nu bara, och den ska förmedla Säkerhet med stort S. Motsatsen till säkerhet är osäkerhet, så jaga genast era orosvargar på porten

Det är efter (eller mot slutet av) uppföljningsveckan de små barnen verkligen börjar känna sig säkra, och då - men först då - är det dags för Njutningen. Med stort N.
Svaret är inte riktat till er och ni kör ju inte heller någon regelrätt kur men det är bra ändå :wink: :!: Ingen kan uttrycka sig som våran Anna :heart:

Kram till alla kurmammor och bejbisar! Ni finns i mitt hjärta och jag tänker på er varje dag :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:oops: :cry: :lol: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"