Föräldrar till barn födda sommaren 07 se hit!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Yosa

Inlägg av Yosa »

Jag hör eg. inte till denna tråden men läser den ändå med stort intresse :)

Jag har en fråga till Lovis:
Vilken tid har du nattmål nu när ditt barn är 9 veckor?

Ställer ni klockan och ger mat en exakt tid och sedan vagnar/buffar om barnet vaknar för tidigt?
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Hej Lomme!

Som har skrivits innan på forumet bajsar de inte och vaknar utan vaknar och bajsar. När du om ett tag sätter ett schema och Maja får kläm på när det skall sovas kommer hon nog inte att basja när det skall sovas. Anton har aldrig bajsat på sina dagslurar men har bajsat ibland när jag har gett honom hans nattmål. Jag har då snabbt bytt på honom utan att tända och göra för mycket liv. Därefter har jag fortsatt ge honom mat och därefter lagt honom. Så jag skulle absolut byta på henne om hon har bajsat (i sängen/vagnen) och därefter försöka få henne att somna om.

Yosa:

Jag har nattmål för Anton halv fyra. Jag ställer klockan och har än så länge fått väcka honom då. Skulle han vakna innan skulle jag vagna honom. Han strular ytterst sällan på natten. Det är dagslurarna som inte alltid sitter som de ska. Hur gör du?

/Anna
Mamma till Anton född den 18 juni 2007 och till Ida född den 12 maj 2009.
lomme

Hej Anna_Sophia

Inlägg av lomme »

Tack för ditt svar. Jag gjorde precis som du skrev, tog upp och bytte snabbt för att sedan lägga tillbaka henne. Jag fick henne inte att somna om den gången, men hon har ju inte riktigt fått kläm på det här med när hon ska sova än. Detta var ju trots allt första dagen. Det kan hända att hon inte ätit riktigt ordentligt. Har läst på lite till om amningen och hur barnet ska se ut när hon är proppmätt. Så nu trugas det som tusan :P

I natt fungerade det riktigt bra och hon sov utan vagning i vagnen. :D
Hon har även sovit första dagsluren i vagnen utan större problem.. så jag känner mig positivt laddad!

Härligt forum med snabba svar, återigen tusen tack.
Maja 070723 Sm från 2 månader. Sov hela natten vid 4,5 månad
Sixten 100719 Sm från start. Sov hela natten vid 3 månader.
stjernan

Inlägg av stjernan »

Tack för era råd!!
Jag bestämde igår att försöka följa SM. Det gick helt OK. Hugo vaknade efter bara 45 min sömn på em, men jag vagnade (fick vagna 30 min i omgångar, han somnade, vaknade och så höll han på....). Fick inte till det helt med 2-2, men jag tro inte det spelar så stor roll? Så länge han får ordentligt med mat och sovstunder på dagen. Han hade dock lite svårt att somna på kvällen och vakentiden blev nog lite mer än 8 h. Det var iomöjligt at få honom att sova på mage igår kväll iockså. Han bara låg och sprattlade med benen och vred på huvudet. Han har svårt att somna själv i sängen/vagnen. Oftast måste han ligga i famnen.

Jag trodde att natten skulle bli lugn, men han vaknade 3 gånger, 00.45 (mat) 3.15 (gav napp eftersom jag visste att han ej kunde vara hungrig, fick hålla på så några gånger) och sedan igen 5.00 (mat). Han vaknade igen 6.45.

Jag kör vidare idag! Kanske ska vänta ytterligare en natt med att vagna när han vaknar första gången?? Har inte bestämt mig än, men var otroligt frustrerad i natt när han vaknade vid 3 och inte sov... Så har han aldrig gjort förut! Problemet innan har ju varit att han inte somnat igen efter ett av nattmålen, men han har bara vaknat 2 ggr/natt. Nu senaste nätterna 3 ggr...
JosseS

Inlägg av JosseS »

Stjerna; Bra att du följer standardmodellen och ge inte upp på natten utan bestäm dig och visa attityd :D Det är ledstjärnan. Hugo gör som du säger. Du måste bestämma dig och hålla dig till det så han inte blir förvirrad. Det här klarar du Stjerna! Lycka till i natt :D
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Lovis

Inlägg av Lovis »

Stjernan!
Heja på! Precis som JosseS skriver, du tar ledningen!! Lite attityd här vá :wink: :!: Du låter liiite velig :D :wink: :heart:
Han kommer att känna att du tar över hans beslut VAR han ska somna, NÄR han ska somna, KOMMER jag att få mat :?: :?:
När han kan slippa ställa alla dessa frågor så kommer han gilla läget mycket mer! Du skrev tidigare att du inte hunnit sätta dig in i det hela, har du läst på lite mer nu? Det är viktigt att du läser på om alla verktyg och att du har koll för då blir det lättare att ta ledningen!

Yosa!
Ingrid äter kl. 04!

lomme!
Närmar det sig slutet av sovtiden så skulle jag nog inte ta upp och byta :oops: . Skulle inte kunnat tänka mig att göra så (att inte byta alltså) när Ingrid var liten men med andra barnet blir man lite mer "avspänd"...Det händer ju faktiskt att de bajsar utan att vi vet om det och då har de kanske legat en stund med det ändå....
Usch, nu får jag kanske alla på mig...
På natten byter jag vid matning och då är det som Anna skriver, så mörkt och snabbt som möjligt utan väsen.

Anna!
Jag funderar på att lägga Anna kl. 19.30 nu och att hon vaknar kl. 06,30....igår var hon pigg och glad utan kvällstrassel ända till kl, 19 och då blir det ju sent med en 20-minutare...jag lade henne vid 19.30 och trodde att det skulle ta sin tid att somna men hon somnade direkt. Min framtida ambition är ju att hon ska sova 18,30 - 06,30. Gör jag så har jag redan morgontiden inne och behöver bara tidigarelägga läggningen längre fram....
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
lomme

Svårt med eftermiddan...

Inlägg av lomme »

Dagen har varit okej, men hon sover inte 2 tim. Max 1tim och en kvart. Sen vagnar jag tiden ut men får henne inte att somna. Tycker att jag vagnar hårt som tusan. Men kanske gör jag fel. Det är inga problem när hon ska somna, det har gått lätt. Problemet är att hon inte sover nog länge.

Kanske beror det på mat. Men jag har ammat som tusan och trugat i henne mer än nånsin. Men det tar nog ett tag för mjölken att komma upp i den nya takten kanske. Inför sovning nu så har jag kompletterat med ersättning. (Gjorde det igår kväll å det funkade ju bra) Så vi får se hur det går. Än är hon vaken...
lomme

Inlägg av lomme »

Det är svårt att sova på eftermiddagen tydligen. Har vagnat till och från i 20 minuter nu och hon somnar 3minuter men vaknar sedan. (slutar vagna innan hon somnat) Några tips?

Som jag skrev tidigare så är jag lite fundersam kring min mjölk.. tror den är tunn för hon har länge nu varit gnölig på kvällen och velat äta typ tills det är natt... gissar att hon inte blir mätt. Så igår blev det ersättning å då blev hon nöjd. Nu fick hon ersättning redan nu då det kanske är därför hon inte vill sova denna tid? Nu har hon sovit 4 minuter... så kanske...
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack för ert svar om nattmålet!

anna_sophia: Vi har BF 21/1 så än så länge sover vi gott om nätterna :)
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Lovis

Inlägg av Lovis »

Åh, jag blir galen, jag tycker inte att mitt schema funkar som det ska. Anna blir helt plötsligt jättetrött redan vid 15-tiden...jag funderar på om jag ska öka middagsluren till 2,5 timma. Josse, jag skulle jättegärna vilja se ditt schema!

lomme! Framhärda som AW säger :D ! Jag har vagnat min Anna hur mycket som helst, hon verkar inte fatta vinken riktigt....nu börjar det sätta sig.
Försök känna av om hon lugnar sig lite och ge henne tid att ställa nästa fråga...DÅ vagnar du ett svar igen! Försök vagna dig bort ifrån henne, backa i tid. Inte lätt - det vet ju jag :roll:

JosseS

Inlägg av JosseS »

Lomme; Jag skulle inte heller ta upp för att byta blöja om det var i slutet av sovpasset och om barnet var nöjd :oops: Hoppas natten blir bättre och att sömnen blir mer rofylld. Lovis svar hakar jag också på! Vagna med attityd och tänk att du har viktigare saker för dig. Då vagnar du mer beslutsamt och målinriktat! Här ska sovas :D

Vårt schema sitter oftast bra men idag har Clara kräkts en massa (vet verkligen inte varför) och då är sömnskarvarna mycket värre och hon har svårare att komma till ro. I kväll var hon därför övertrött.

Lovis; Vårt schema;
07-08 mat, skötning
08-09.30 sova 1.5 h
09.30-11.30 mat, skötning, umgänge
11.30-13-30 sova 2 h. Storasyrran sover också och jag tar det lugnt!
13.30-15-30 mat, skötning, umgänge, utevistelse
15.30-16.15 sova 45 minuter
16.15-19.00 mat, umgänge och kvällsslurk 18.30
19.00-07.00 sova 12 timmar

Ville från början ha morgon senare för att ha henne vaken längre på kvällen så maken får träffa henne lite mer. Funkade inte för Emma har morgon 07.00 och gör storartad morgon när hon vaknar och rusar fram till lillasyster; NUUU CLARA VAKEN!! Ja efter det är hon garanterat vaken :roll: :D Hon är väldigt förtjust i sin syster och det är jag ju glad för! Dessutom gillar jag att ha kvällarna för mig själv.
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Lovis

Inlägg av Lovis »

Åh, du har ju 12-timmars natt Josse! Har du haft det länge? Din lilla Clara är ju bara en vecka äldre än min Anna så då kanske det skulle funka här också..
Jag vill så gärna ha henne i säng tidigare på kvällen, helst 18.30. Hon har ju sitt kvällstrassel där också så då känns det ibland som att det skulle vara lika bra att lägga henne för natten. Det borde funka med mat kl. 3,30 - 9 timmar ska hon ju klara :D ....

anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Jag håller med dig Malin. Det skulle kännas skönta att införa tolvtimmars natt. Det enda kruxet då tycker jag är att det blir så tätt mellan målen på dagen, typ 3 timmar mellan vissa mål istället för 3,5 - 4 timmar. Josse, påverkar det Clara att det blir tätare mellan målen?

Jag måste bara berätta om min gårdag, är så stolt! Efter att ha varit hemma ganska mycket för att få schemat att sitta bestämde jag mig för att åka till jobbet och hälsa på. Efter Antons första morgon lur duschade jag och gjorde mig i ordning medan Anton låg på golvet och skrattade och hade det gott. Efter det åkte vi inte till stan. Jag ställde bilen i ett parkeringsgarage. Vagnade Anton i garaget, eftersom det var dags för sovtid, och gick på stan. Han somnade som en stock. Han vaknade till några få gånger medan jag knatade in och ur affärer men somnade om! När det var dags för mat gick jag till jobbet och han visade sig från sin allra bästa sida. Log och charmade alla. När det var dags för eftermiddagsluren vagnade jag honom på kontoret och han somnade där med och sov sina 45 minuter. Slutligen mötte vi upp pappa Thomas och begav oss hem i bilen. Anton var gladare än någosin på kvällen och somnade utan problem. En sådan super dag! Det visar att AW:s metod verkligen fungerar och att man kan ta med sitt barn överallt och få det att sova. Jag är så jäkla lyckligt!!! Heja AW!
Mamma till Anton född den 18 juni 2007 och till Ida född den 12 maj 2009.
lomme

Inlägg av lomme »

Hej Anna
Åh vad härligt och peppande din berättelse var för mig som är nybörjare på det här. Funderade precis över hur det skulle gå till när man vill hitta på saker på dagen... igår tog jag med Maja på promenad efter hade jag vagnat henne till sömns och det gick ju fint. Hon vaknade ju dock på tok för tidigt men jag hade hunnit hem igen. Så det blev till att fortsätta vagna. Men hon har ju inte fattat galoppen än. Känner mig ändå tillfreds då natten och förmiddagarna är helt fantastiska. Hon är som en klocka då. :lol:

Gissar att min lilla tös brås på sin pappa och är en morgontrött liten skrutt... Antar att jag får planera mitt schema efter det iså fall om det fortsätter så. Märker ni några sådana tendenser hos era små? Eller har ni helt bestämt efter vad som passar er bäst?
stjernan

Inlägg av stjernan »

Första natten med vagning till ända... Och jagf har inte sovit mycket.
Det är som om han känner av att det är "nåt i görningen" för nu vaknar han oftare än vad han gjorde innan jag började med SM. Det kanske inte passar honom???
Han somnade 21.15 igår, vaknade en timme senare. Jag vagnade i ca 30 min. Han kommer ganska lätt till ro när man vagnar och somnar om, men vaknar igen efter några min bara. Likadant gjorde han i natt. Vaknade vid halv ett, jag vagnade i 45 min, han somande av och till. Tycker att jag slutar vagna innan han somnar in. Han sov sedan i 30 min, sedan fick jag gå upp och samma visa igen. Sen var klockan nästan 3 och dags för mat...
Han vaknade för tidigt, kl. 5.30 så då vagnade jag igen tills kl 6, sen sov han en halvtimme tills matdags 6.30.

På förmiddagen idag har han bara sovit korta stunder. Somnade in vid 11 och det håller i sig. Tänkte låta honom sova 3 h för att ta igen det förlorade på fm - är det fel tänkt??
:roll: :roll:
Behöver lite peppning inför ännu en sömnlös natt nu!!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"