Står o lagar mat, har frågor...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kristin

Står o lagar mat, har frågor...

Inlägg av Kristin »

Hej igen!

Har nu gjort ett storkok av köttfärssås till plutten och känner mig jättestolt :D!

Jag har gjort efter ett recept i en broschyr jag fick på BVC ("Barnmat -Råd och recept") och där har de förslag på hur måltider kan se ut. Ett förslag: 1 mosad potatis, 1/2 dl morotspuré, 2 msk köttfärsröra, 1 tsk margarin, 1 dl äppelpuré.

Frågor:
:?: Låter det inte lite med 2 msk av "proteindelen" (de har genomgående detta mått oavsett fisk, kyckling eller kött).
:?: I receptet på t ex köttfärsröran skall man ju ha i margarin/olja - skall man alltså ha ytterliggare matfett i innan man serverar plutten?
:?: Brukar ni blanda potatis, fisk/kött och grönsakspurén eller ge barnet alla delar varförsig på tallriken?

Tack på förhand

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
liw
Kontakt:

Re: Står o lagar mat, har frågor...

Inlägg av liw »

Kristin skrev:Frågor:
:?: Låter det inte lite med 2 msk av "proteindelen" (de har genomgående detta mått oavsett fisk, kyckling eller kött).
:?: I receptet på t ex köttfärsröran skall man ju ha i margarin/olja - skall man alltså ha ytterliggare matfett i innan man serverar plutten?
:?: Brukar ni blanda potatis, fisk/kött och grönsakspurén eller ge barnet alla delar varförsig på tallriken?
I burkarna (åtminstonde 8-mån) är det ca 9% kött så då stämer säkert de 2msk. Jag missade dock det när jag gjorde egen mat så jag har alltid givit ca 1/3 av allt, som talriksmodellen och det verkar ha blivit folk av mina barn ändå :wink:

Som jag har hört så ska man tillsätta ca 1 tsk fett/portion och det skall göras vid servering eftersom maten håller sig bättre i frysen ju magrare den är.

Om jag (mot förmodan) gör egen barnmat och fryser in så blandar jag allt direkt i burken och fryser in. Om vi äter ngt som även den lille kan äta så lägger jag upp allt var för sig så att det är plockvänligt.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Vivan

Inlägg av Vivan »

När jag gör storkok som köttfärssås eller gryta så fryser jag in bara den i småburkar, då kan jag servera den med pasta, ris eller potatis sedan, beroende på vad vi äter. Grönsaker har jag oftast serverat som "plockmat" så fort de visat intresse.
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
wicky
Kontakt:

Inlägg av wicky »

Hej, har inte fattat hur jag gör "quote" så jag kör med gamla herderliga copy/paste istället :D

Frågor:
:idea: Våra pojkar är ju ungefär lika gamla och jag ger nog Erik ca ett par matskedar så det stämmer nog.

:idea: Japp, men istället för att lägga i ytterligare i köttfärsen/fisken/kycklingen så blandar jag potatisen/riset med oliv- eller rapsolja. Dessutom gör jag sås till med mycket extra fett i. Småttingarna behöver en hel del extra fett fick jag iallafall lära mig på BVC...

:idea: Tja, vi lägger upp det i högar från början (jag fryser in var sak för sig så att jag kan variera maten lite mer), men en bit in på måltiden brukar det vara rätt blandat på tallriken...åtminstonde när jag matar. :wink:

// Wicky
Mamma till Erik, f?dd den 17 augusti 2004.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej alla och tack för bra råd :D!

Wicky: jättebra råd att ha det extra fettet i potatis"moset" alt riset/pastan :thumbsup: !

:?: Hur mycket pasta gör ni åt de små? Spagetti? Makaroner? Penne? Jag skiljer än så länge på pluttens mat och min mat (jag kanske äter ute eller köper hem en klassisk japansk "låda"). Och sedan mixar ni pastan eller?

:?: Hur lägger ni upp veckomatsedeln? Varannan dag kött och varannan dag fisk, eller? Hur noga är det med variationen?

Wicky, ang hur man gör "quote":
Tryck på quote-knappen på det inlägget som du vill citera. Oftast vill man ju bara ha en mening eller ett stycke. Om du tittar längst upp i det citerade texten finner du ett litet "i" som har raka parenteser på varsin sida. Ett sådant "i" finner du även längst ned i meddelandet. Titta noga. Dessa två "i" ramar in citatet så när du raderar allt som inte skall vara med, var noga med att inte radera dessa "i". De skall sitta först och sist i ditt citerade meddelande. OK?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

WICKY: jag skrev fel betr vad som står i parentesen när man gör "quote"!!!

Det ser ut så här [/quote] och inget annat!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Vivan

Inlägg av Vivan »

Om vi äter ris, får hon det, äter vi potatis, så får hon det. Om jag inte ville få känslan av att hon äter "nästan" som vi (vilket egentligen är mest för min egen skull) så skulle jag nog blanda alltihop mera. Jag tycker det blir lite kletigt att mixa pasta, så jag väljer hellre "mindre" sorter, eller (som du blev tipsad om i den andra tråden, och även jag) så kan man krossa den innan man kokar den. Koka den även lite längre tid, så blir det lite lättare att tugga i början.
Jag försöker ha ett mål per dag med fisk/kyckling och ett mål med kött, men det har säkert inte så stor betydelse.
1/2-1 dl pasta/ris/potatis brukar gå ner här.
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag brukar alltid koka köttet eller fisken tillsammans med grönsakerna, det ger god smak, sen mixar jag allt och fryser in i portioner. Potatis, pasta eller ris kokar jag när det är dax att äta.
Krossade tomater är mitt heta tips, det ger jättegod smak till nästan all mat. Sen brukar jag ha lite plockgrönsaker vid sidan också.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Märker att min egna hemlagade mat lätt blir för kletig när jag värmt upp den om blandar grönsakspuré, kött och mosad potatis. Burkmaten har en lenare konsistens. Vad kan jag ha i för att "lena till" min mat? Fett går ju bra, men det behövs något mer...

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag brukar ha i lite kaffegrädde eller lite mjölk. Tänk på att inte mixa potatis bara, då blir det superkletigt. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag har fortfarande problem att få min egen mat till plutten så där puréeig (öh, hur böjer man detta ord :roll:) som barnmatsburkarna. Han har svårt att få ned min mat och börjar alltid kinka. Too bad när jag nu har gjort så mycket mat i frysen.... Det är potatisen och pastan som ställer till det.

Vad göra?

Kram
Kristin i Japan
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej Kristin!
Kul att våra söner är lika gamla :!: :)

Jag gjorde en jättesats med potatispuré och frös in och den blev som du säger jättklistrig. Han äter den ändå med god aptit om jag blandar den med den övriga maten och tillsätter lite vatten och/eller masvälling så att det blir mer lämplig konsistens.

Brukar för övrigt laga olika blandningar med fisk, kött och kyckling + grönsaker och frysa in i lämpliga portioner. Detsamma gör jag med pasta, potatis och ris. I dessa blandningar tillsätter jag inget fett. Lagar också en sats vitsås med grädde eller margarin och fryser in i istärningsfack. Likaså tomatsås med lite olja i. Komponerar sedan ihop en middag utifrån tycke och smak för dagen. Till maten väljer jag 2-3 istärningar av tomatsåsen eller vitsåsen. Varierar smaken på vitsåsen genom att tillsätta olika kryddor (t.ex. curry, dill, persilja etc.) efter uppvärmningen. Fungerar jättebra.

Tillsätter lltså inget fett i maten om jag serverar någon sås till eftersom det är fett i såsen.
/mamma 2004 :wink:
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"