Skriker som attan, vad göra?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Linalus

Skriker som attan, vad göra?

Inlägg av Linalus »

Hej vänner,

Min son är utrustad med kort stubin och hej dundrande röstresurser. (jag menar det verkligen, folk grinar illa och själv är jag orolig för att få tinitus!!) Nu famlar jag och min man lite i mörkret och vet inte hur vi ska hantera situationen. Vår son är 1,5år och vet redan bestämt vad han vill... att avleda kommer inte på frågan, han låter sig inte lockas. Detta händer hela tiden när han inte får som han vill, eller när han är less (typ i affären, alla STIRRAR och undrar vad jag är för skit morsa som inte får tyst på barnet) Skriket är inte speciellt långvarigt men såååå ljust, och annars är han världens gladaste och goaste. NU undrar vi hur vi ska gööööörraaa. Vill har försökt att ignorera, vi har försökt att be honom gå till ett annat rum när han skriker (då går han faktiskt iväg med hundögon). Men vi känner att vi inte vet vad som är bäst. Har ni några tips??? Vi vill verkligen börja vara konsekventa, bara man tror sig veta vad som är bäst...

Tack på förhand
L
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Tuva är också en verbal liten människa. Ibland skriker hon bara för att, liksom. Vi har försökt att demonstrativt titta bort varje gång, men det blir liksom fel, för då är det svårt att inte koppla på irritationen som man känner. Just nu jobbar vi på att hitta lösningar där VÅRAN irritation släpper likaväl som att hennes skrik blir något annat...

Grejjer som kan funka ibland:
* "kan du viska?"

* "va? är du en liten elefant?" och sedan spinner man vidare typ "vad säger kissen då? och vovven?" osv.

* Sätta handen över munnen och göra "indianljud" (alltså inte hålla för, utan "dutta" med handen)

* andra avledningar som man VET är favoriter (typ mutor... :oops: )

...men jag vet inte, kanske uppmuntrar jag betéendet... men hon är ju faktiskt inte så stor än, så det känns inte aktuellt att "uppfostra" bort det.

Ja, det var några uppslag från mig, bara, så får du fundera vidare.[/list]
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D

Kanske du kan få lite hjälp av denna tråden :?:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12467

Återkom med rapport om hur det går.

Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"